• Vicke01

Duka för ca 50 pers i partytält 40 kvm...

Vi kommer antagligen ha middagen i ett partytält och har hittat ett till rimligt pris som är 40 kvm (5*8 m). Vi kommer nog bli 50-55 personer och jag har lite problem med hur vi ska duka.

Borden vi ska använda är 0,7*1,2 m och jag räknar med att man behöver ca 50 cm att sitta på/ få plats att resa sig.

Det bästa förslaget jag kommit fram till hittills är att vi ställer 3 bord längs väggen som är 8 meter (då tar vi upp 3,6 meter av väggen). Det är bara sittplatser på ena långsidan så där får 6 personer plats.

Sedan ställer vi 3 bord i rad i 4 tungor ut från det första bordet. Där får det plats 4 personer vid varje bord= 48 platser.

Det jag inte riktigt gillar med detta upplägg är att det kommer bli trångt längs den väggen som är 5 meter. Där har vi nu alltså 3 bord som är 1,2 m (långsidan) + 1 bord som är 0,7 cm (kortsidan) vilket blir 4,3 meter. De 0,7 meter som är kvar ska alltså dels några få plats med sin stol på, och dels ska folk kunna gå förbi för att kunna komma till sina platser längre in.

Halvknasig förklaring men bättre än så blir det inte. Kom jättegärna med förslag, jag är tacksamt för allt (vi behöver t.ex. inte ha ett traditionellt honörsbord).

• Svar på tråden Duka för ca 50 pers i partytält 40 kvm...
  • Chicita

Det absolut lättaste är att du tar rutigt papper och ritar upp tältet. 
    Sen gör du skalenliga "bord" som du klipper ut och kan placera i rummet.

Men du får plats med 6 personer vid varje sådant bord. 3 på varje sida
    Det är standardmått, vi hade sådana på vårt bröllop.
    Vi hade dock 3 bord som honnörsbord men vi satt bara 6 personer där (2 vid varje bord) för att det skulle kännas lite "lyxigare" Flört 

Så här såg det ut:

• Vicke01

Bra tips att klippa och klistra lite!

Tyvärr får vi bara plats med 4 vid varje bord p.g.a. de stolar som finns att tillgå. Dessutom är det nog lite bekvämare för varje gäst att ha 60 cm att röra sig på istället för 40

• Chicita

Visst är det skönt med armbågsutrymme, men det är normal plats med 40 cm alltså Flört
    Om stolarna ställer til med problem så är det ju en helt annan sak dock Glad

Svar på tråden Duka för ca 50 pers i partytält 40 kvm...