• johann­agbg
    Äldre 22 Sep 07:28
    4299 visningar
    15 svar
    15
    4299

    Fått bröllopsresan av svärmor!

    Hejsan alla giftasssuga kvinnor och män där ute =)
    Jo jag har en lite fråga till er, som jag hoppas att ni har lust att hjälpa mig med.

    Min svärmor berättade i somras att hon gärna ville betala vår bröllopsresa men med krav på att hon fick bestämma vart vi skulle åka. Detta sa vi ok till och berättade lite vad vi ville ha: Pool, nära till stranden, romantiskt, lite lyxigt osv.
    I början på veckan så talade hon om att hon bokat och att resan tydligen gick på lite mer än vad hon sagt att den fick kosta.
    Men nu till problemet eller ja problem å problem. Men min kollega har varit på det här stället och sa att det inte är värt å åka dit på sin bröllopsresa.
    Det är dyrt (inte värt pengarna) Långt in till stan (rhodos) närmsta byn som ligger med gångavstånd är rätt sömnig å finns inte mkt å göra där, det är skrikiga barn från morgon till kväll (vi åker utan vår dotter), underhållningen är mer barnanpassad.
    Visst rummen å servicen är felfri, men ja det är ett familjehotel.

    jag känner att jag inte är helt nöjd, då jag inte har lust å ha en massa andra skrikiga ungar när jag inte tar med min egen. Jag vill kunna ligga vid poolen utan att ha en massa ungar som skvätter vatten. Jag vill kunna sitta på morogoen å äta en lugn frukost utan en massa barn.
    Usch va hemsk jag känner mig, men borde jag säga nåt till svärmor eller borde jag bara vara nöjd? Jag tänker mest på att det handlar om mkt pengar och så ja så finns det inte allt för mkt å göra.
    Visst jag å min sambo får säkert det mysigt å så, men förutsättningarna är ju inte de bästa.

    SNÄLLA ge mig tips på hur jag bör gå till väga. Prata med henne eller hålla käften? Är ju verkligen jätte tacksam för att hon vill betala den och jag är ju givetvis nöjd det är inte det. Å kräsen är jag inte heller annars, men ja HJÄLP!!

  • Svar på tråden Fått bröllopsresan av svärmor!
  • aviman
    Äldre 22 Sep 07:58
    #1

    Alternativ nr 3: Ni kan ju tacka för resan och ta den som en härlig paus från allt som har med bröllop att göra - och "bara vara utomlands" så att säga. Och så kanske ni kan spara till en egen mer riktig smekmånad där ni slipper de skrikiga barnen?

    Så hade jag nog gjort faktiskt, skulle aldrig tacka nej till en utlandsresa SkrattandeSolig 


  • Äldre 22 Sep 08:56
    #2

    Ni har fått en resa, grattis! Var inte så oförskämda att ni gnäller på detaljerna. Ni får väl åka på fler resor i stället och då betala själva och få allt exakt som ni vill.

  • Äldre 22 Sep 10:26
    #3
    knackamackadam skrev 2012-09-22 08:56:24 följande:
    Ni har fått en resa, grattis! Var inte så oförskämda att ni gnäller på detaljerna. Ni får väl åka på fler resor i stället och då betala själva och få allt exakt som ni vill.
  • maxmam­ma
    Äldre 22 Sep 11:12
    #4

    hm, när jag o sambon var ute på en utlandsresa till egypten i våras så tyckte vi att vi valde ett hotell som kanske inte var direkt passande för barnfamiljer då vi valde att åka utan barnen.

    när vi kom dit så kryllade det av ryska familjer med barn o hela släktet med sig dit, först kände väl jag att va tusan nu har vi åkt i väg för att mysa o njuta av varandra utan gapiga ungar.

    först undra vi om vi skulle försöka byta hotell men det hade varit allt för krångligt insåg vi, men efter nån dag så märkte vi att vi även om barnen gapa o lät så kunde vi koppla bort det o inte bli störd just pga att det var andras barn o inte våra o då  gehövde vi inte bry oss.

    Det kanske kan funka för er om ni har den intsällningen att ja visst får väl ungarna gapa men det är inte vårat barn så då behöver vi inte bry oss, utan kan slå döv örat till.

    men visst jag kan förstå om ni känner er lite besvikna på svärmor när ni uppenbart vill åka på en vuxen resa bara ni två.

    Men om ni inte vill bråka med svärmor om resemålet o bli osams så bit ihop o åk på den resa hon sponsrat o ta en egen resa igen nästa år o välj  ett resemål som defenitivt är vuxen ställe.

    lycka till hur ni än gör.

  • BlomAn­na
    Äldre 22 Sep 13:17
    #5

    För att en person tyckte att det var på det viset behöver inte betyda att det är så. Din vän kanske hade otur och var där samtidigt som en massa familjer med skrikiga ungar. Den sömninga byn kanske är helt underbar och avkopplande när man nyss stressat med ett bröllop.
    Gör en dagsutflykt till stan så känner ni er säkert nöjda med det och kan slappa vid poolen resten av veckan.

    Och även om det nu är skrikiga ungar på hotellet kan man ju glädjas åt att man inte är den som måste försöka få tyst på dem Dessutom brukar de ju lägga sig relativt tidigt och då kan ni njuta av lugnet och tystnaden bara ni två. 

  • Äldre 23 Sep 10:44
    #6

    Vet du varför det var viktigt för din svärmor att få bestämma vart ni skulle åka? Det låter jättekonstigt tycker jag.

  • Äldre 23 Sep 10:51
    #7
    knackamackadam skrev 2012-09-22 08:56:24 följande:
    Ni har fått en resa, grattis! Var inte så oförskämda att ni gnäller på detaljerna. Ni får väl åka på fler resor i stället och då betala själva och få allt exakt som ni vill.
    Jag håller med här faktiskt. Ni gick med på att hon skulle få välja vart ni skulle åka och nu har hon valt. Hon spenderade till och med mer än vad hon hade tänkt. Tacka och ta emot! Ni kommer förmodligen inte ha det pest och pina, trots att det kanske inte är exakt vad ni själva hade valt om ni bokat och betalat själva, men nu har ni ju inte gjort det heller.

    Åk iväg och gör det bästa av situationen. Har du själv "kollat upp" hotellet och staden ni ska åka till? Annars så tycker jag att du kan göra det, för att få lite mer kött på benen än vad din kollega berättat. Dessutom, som någon skrev här, så kan ni ju uppleva allt på ett helt annat sätt än den personen.
  • rock brud
    Äldre 23 Sep 10:58
    #8

    nu vet jag inte riktigt vari problemet ligger... Ni hade sagt ok, välj du, men vi har dessa krav. Som jag förstår det så uppfyller svärmors val alla dessa krav, och allt vore frid o fröjd om inte nån partykiller till kollega hade varit och uttalat sig?
    Tycker inte du skall lyssna på din kollega- folk kan uppleva saker på helt olika sätt.

    Svärmor har garanterat avlt så bra hon har kunnat och hoppats att det valda är er drömresa. Jag skulle inte tala om saken alls med svärmor. Gläd dig i stället över att ni fått en resa i present (tro mig, det får inte alla), och åk dit helt fördoms fri med instälningne att njuta

    sen då ni själva betalar så får ni välja vart ni skall åka, denhär resan var ju som sagt en present

  • mirre0­1
    Äldre 23 Sep 11:00
    #9

    man ska nog inte lyssn aså mycket på andra ta resan och njut av egen tid 

  • Aniara­4
    Äldre 23 Sep 11:05
    #10

    Jag undrar också lite varför det var så viktigt för svärmor att få välja och varför hon inte ville välja ut ett resmål i samråd med er? Hade hon anledning att tro att ni skulle vara krångliga och petiga?

    Mitt förslag är att kolla på Tripadvisor om kollegans omdöme verkar vara allmänt förekommande (och läs för guds skull recensionerna med en stor nypa salt!). Verkar det riktigt galet kanske ni kan försiktigt uttrycka oro för svärmor, säg att ni var nyfikna på hotellet och googlade och råkade hitta en del negativa omdömen som bekymrar er. Om inte resan redan är bokad, då är det bättre att ni håller god min och bestämmer er för att ha en trevlig resa oavsett omgivningen och fokusera på det positiva!

  • Äldre 23 Sep 13:14
    #11

    Jag kan ju säga att när jag i våras åkte på en resa med ungarna till Turkiet så var jag jättenöjd. Hotellet hade massor med aktiviteter att erbjuda, personalen helt underbar, vårt hotellrum var fräscht och rent. 
    Maten var god och de hade minibuss-service helt gratis om man ville till stranden eller stan. Deras wifi var gratis och såklart inte så bra som wifi i sverige men jag tyckte verkligen att vi hade alla bekvämligheter vi kunde tänkas vilja ha. 
    De som bodde i ett rum brevid mig upplevde personalen som snorkig eller tjurig, frukosten som äcklig, de tyckte att deras hotellrum inte dög, varvid de fick ett nytt rum som även det var något fel på tydligen.
    De tyckte att det var jättedåligt att de inte kunde välja själva vilken tid den kostnadsfria minibuss-servicen skulle hämta dem från stranden då de hade velat åka till hotellet en timme tidigare än utsatta tiderna. De klagade på underhållningen, musikvalet i baren och det mesta andra. 

    Jag är helt övertygad om att jag hade en mycket roligare resa än de som bodde brevid mig. Det hela handlar ju om vad man förväntar sig och inställning. 

    Om jag vore ni skulle jag tacksamt ta emot resan från svärmor. Ni sa ju trots allt att det var ok att HON valde. Sen skulle jag inte lyssna på din partypooper till kollega.  

  • johann­agbg
    Äldre 23 Sep 14:49
    #12

    Jag måste bara säga att jag nu i efterhand måste hålla mer er alla! Jag var nog allt för snabb på att döma ut detta, eftersom min bild av en romantisk bröllopsresa inte innefattade ett familjehotel. Men självklart så blir det ju givetvis vad vi gör det till =)
    Jag fick otroligt dåligt samvete och självklart är jag upp över öronen tacksam flör att vi fått denna resa med spa och lyx av svärmor! Nu skulle man nästan kunna åka iväg 2 veckor och hoppats att svärmor ville komma ner med dottern den andra veckan =)
    Jag var inne å pratade med en resebyrå angående mina tankar och hon sa att hotellet var jätte fint och att det kostar typ 30 spänn åka till rhodos och att det är en bättre månad med september än med maj!
    Så tack för att ni skällde på mig och bankade in lite vett!!!

  • Äldre 23 Sep 17:42
    #13
    johannagbg skrev 2012-09-23 14:49:04 följande:

    Jag måste bara säga att jag nu i efterhand måste hålla mer er alla! Jag var nog allt för snabb på att döma ut detta, eftersom min bild av en romantisk bröllopsresa inte innefattade ett familjehotel. Men självklart så blir det ju givetvis vad vi gör det till =)
    Jag fick otroligt dåligt samvete och självklart är jag upp över öronen tacksam flör att vi fått denna resa med spa och lyx av svärmor! Nu skulle man nästan kunna åka iväg 2 veckor och hoppats att svärmor ville komma ner med dottern den andra veckan =)
    Jag var inne å pratade med en resebyrå angående mina tankar och hon sa att hotellet var jätte fint och att det kostar typ 30 spänn åka till rhodos och att det är en bättre månad med september än med maj!
    Så tack för att ni skällde på mig och bankade in lite vett!!!


    :) skönt att det känns bättre. Det kommer säkert bli bra
  • Annamo­lly
    Äldre 24 Sep 11:16
    #14

    Vad bra att du tankt om. Ibland kan man bli lite sadar kontrollfreakig och oroa sig for allt. Men saker blir ju vad man gor dom till. En gratis, avslappnande solresa i ett av varldens vackraste lander ar val anda ganska fantastiskt. ;)

  • Aniara­4
    Äldre 24 Sep 11:25
    #15

    Kul! Ha så trevligt! Solig

Svar på tråden Fått bröllopsresan av svärmor!