• lillasofie

Hur gör ni med barnen?

Ni dom ska gifta/har gift er och har barn redan, hur gör/gjorde ni rent praktiskt med barnen under dagen? Tänker då när ni fixar hår, smink, hämtar blommor, blir fotade mm. Har nån barnen, eller hänger de med er, med/utan barnvakt?

Hur gjorde ni vid festen? Vi ska ha barnfritt, men funderar på att ha med grabbarna en stund under middan i alla fall. Ska barnvakt hämta sen/vara med från början, ska nån annan åka iväg med barnen?

Kanske gör det till en större grej än vad det är, men jag tänker mest på vår otroligt mammiga 1-åring, som dock kommer vara 2 år när vi gifter oss och förhoppningsvis har ändrat sig

• Svar på tråden Hur gör ni med barnen?
  • SaJo1981

vi gifte oss förra sommaren och då var våra killar 2 år, under förberedelserna hade mina föräldrar grabbarna, dom var näbbar på bröllopet och gick in med min bror, efter vigseln hade vi hyrt två av min systers kompisar som ändå träffat killarna lite innan och som framförallt tycker om barn (min syster är 11 år yngre än mig så tjejerna var 19 år) vi hade visserligen inte barnfritt bröllop utan folk fick göra som dom ville, vi vet ju att en del släktingar faktiskt inte har någon annan än resten av släkten som kan vara barnvakt och vi ville att alla skulle komma, plus att våra barn var ju med så....

dom var i princip med så länge dom orkade, vi hade gjort ett barnbord där våra barn samt deras 4 sysslingar satt med grabbarnas barnvakter plus brorsans två kompisar som agerade bartender/chaufför, vid 19-20tiden orkade dom inte mer så då körde ena chauffören hem dom med deras barnvakter till mina föräldrars hus där dom sov över....

gick över all förväntan, hade lite räknat med att dom skulle klänga och hänga på oss hela dagen men dom var världens goaste =) 

• Mette81

Jag och min bm gifter oss nästa sommar. Då har vår snäcka oxå hunnit bli 2 år. Jag har funderat så här... Vigsel och middag ska vara "barn fri" med undan tag vår flicka och ena tärnans tös (som är exakt en månad yngre än min). De kommer att resa en bra bit så jag vill inte "tvinga" henne att någon som inte känner flicka ska passa (flickans pappa är dock med oxå). Vår tös kommer att passas av farmor och mormor (lite som det passar under dagen). Sover gör hon på natten hos farmor (som hon känner väl). Den andra tärnan bor på samma område som mig. Och hon får skaffa barnvakt under dagen/kvällen/natten. I övrigt är det OK med ammande bebisar attnärvara (bara jag får snusa lite i nacken på dem;) Försök att delegera så mycket som möjligt under ER dag!!

• Fremm

Vi har ju lite äldre barn så vi räknar med att det kommer att gå bra. Vi har valt att ha barnfritt bröllop med undantag för våra egna och våra syskons barn och ammande bebisar. Skulle det sen strula sig med barnvakt för något par så får vi ju lösa det då eftersom vi inte vill att det ska vara anledningen till att de inte kan närvara men vi hoppas att de gör så gott de kan med att ordna barnvakt och att de tom kan tycka att det är skönt att slippa tänka på barnen som oftast inte har så roligt på bröllop då det blir mkt stillasittande osv... men vi får se.

Åt de barn som kommer så kommer vi ha ordnat ett rum på övervåningen i festlokalen med lite pyssel, tv, dvd och spel, lite godis och några sängar... så att barnen kan springa upp och ner lite som de vill och känna att de har sitt eget krypin där uppe. Kommer oxå duka med barnhäften och ett litet pysselpaket vid borden istället för de vanliga festhäftena.

Under förberedelserna så räknar vi med att våra föräldrar ställer upp med att fixa i ordning barnen så att vi själva kan fokusera på oss med att göra oss fina. Lika så när det börjar bli sent på kvällen, nu tror jag att våra barn gärna är uppe ganska så sent men om det skulle bli gnälligt efter midnatt och de inte vill somna i det bäddade rummet så har mina föräldrar lovat att ta hem dem isf... så det kommer nog lösa sig bra tror vi. :)

Svar på tråden Hur gör ni med barnen?