• Anonym (less på min älds)

less på min äldsta vän (tärna)

jag valde min älsta vän som en av mina tärnor, men på sista tiden de gågna 1,5 året har hon ändrat sig radikalt, hon är för det första hur snål som helst, hon ska bara ha allt hela tiden,  jag har bjudit ut henne gång på gång betalat bla för hon hade dåligt ställt, vilket alla kan ha ibland, dessutom har hon fått alla min gammla möbler och bluffa för sos och får ut mer pengar där, hon har mer eller mindre fått möbler & barn saker av oss för ett begagnat värde ca 10000, nu frågade jag henne då vår ekonomi rasat hom hon kunde tänka sig lägga 200 kr på sin egen bukett,  men det gick INTE med hennes ekonomi trots att det är 6 månader till vårt bröllop. 

hon har ca 2300 kr mer än mig i inkomst :S och hon bor dessutom med sin mamma som betalar hälften av hyra el och mat :S jag har lessnat på detta, försökt säga detta till henne men då blir de väldigt sura miner, 

hon har aldrig råd med nåt och hon ska bara ha och ha av mig direkt jag ska kasta eller rensa är hon är och sliter åt sig, vissa saker har jag inte ens fått pengar för trots att hon skulle betala för de , ( tom bet om att få dem ) 

vad gör man ? 

• Svar på tråden less på min äldsta vän (tärna)
  • Anonym

Du säger till henne. Och tar konflikten. En riktig vän säkert arg men sen kommer hon att förstå dig om hon inte gör detta så är hon ingen vän. Jag hade ett gäng tjejkompisar som jag är uppvuxen med och jag trodde aldrig vi skulle gå skilda vägar man när jag insåg att jag inte var värd nog i dras ögon och när dom tyckte jag skulle ställe upp på dom när en av dessa tjejer fick en sjukdom så sa jag tack och hej. Jag hade året tidigare blivit opererad i båda mina händer och mådde skit fanns dom där??? Nej. Så ställ henne mot väggen och se vad hon har att ska till sitt försvar.

• Ri 2013

Jag tycker du ska ha ett seriöst snack och fa henne att inse hur viktig situationen är, och ge henne en chans att rädda den. Förklara hur det känns för dig och se om hon förstar.
    Fraga henne hur hon tror att det kommer att fungera mellan er när hon beter sig sahär. Hon kanske kommer inse att nagon annan passar bättre som tärna om hon inte ens kan ställa upp med sma utgifter.

• Anonym

Jag skulle ha betalt hennes bukett, eftersom hon ändå är tillfrågad av er att vara tärna och ni vill att hon ska ha bukett. Låt inte just de 200 vara det som kanske förstör mellan er nu innan bröllopet. Men i övrigt, sluta vara för snäll. Ge inget mer till henne, sälj inget om ni inte får pengar direkt. Uppenbarligen har hon utnyttjat er vänlighet nog, men låt inte henne få möjligheten att klandra er för att hon var tvungen att betala en bukett hon inte ville ha :) jag skulle inte vilja bli ovän med en gammal vän precis innan min stora dag. Ni kan sätta er ner och prata om de andra sakerna sen. Sluta bara vara så snäll så fort som möjligt.

ja och jag har slutat ge henne saker, men hon tigger :S sist ville hon ha en sak av oss och ja sa nej jag ska sälja detta värdet av de va ca 6000 kr vilket jag fick direkt jag la ut det på blocket, och hon vart så sur :S dock ignorerade jag henes bitterhet och lossades som om de regnade 

• Kramarina

Bra gjort att säga nej!! Anledningen till att jag tycker just det med buketten kan vara är att det ju säkert finns många anledningar till att du valt henne som tärna och att du ju vill att hon ska vara med på er stora dag. Hon verkar inte själv förstå hur illa hon beter sig och då finns risken att det blir en öppen och stor konflikt lagom till ni ska gifta er. Själv skulle jag inte vilja minnas min bröllopsdag som slutet på en lång vänskap. Hennes beteende är under all kritik helt klart så föd inte det med fler chanser att inte betala etc. Men innan du konfronterar fundera om dik vill riskera vänskapen just nu. Orkar du stå över hennes sätt att vara ett tag för fridens skull? Kom på att jag inte behöver vara anonym, inget känsligt för min del :)

• TheD

Förstår inte varför ni har bjussat på saker i huvudtaget då hon lever "bättre" (förstå mig rätt). Jag har svårt att se att hon är en vän... Buketten anser jag att ni ska betala.

jo saken är att vi betalat allt till tärnorna klänning underkjolar & smycken så skulle vi stå för 200 för buketten och dem 200 för blommorna kostar ca 400 kr per bukett alla sa ja utom hon 

• Kramarina

Kan ni inte ha enklare buketter? För jag förmodar att ni inte bett dem betala bukett istället för present? Tycker det är jättesnällt att ni betalat allt.annat men ni har kanske vissa krav på vad de ska bära osv och tycker det inte är mer än rätt i sånt fall. Jag skulle själv inte kunna begära att tärnan ska betala nåt jag själv inte har råd med. Men tror oavsett inte att du bör blanda in resten av anledningarna till irritation i just bukettdiskussionen..

nej nej vi ska inte ha pressenter sagt stark ifrån om detta för alla njudna :) vi har har vi behöver :)

• Tooie

Tycker inte det är ett dugg konstigt att hon ska betala buketten.. Att vara tärna är en ära. Om inte buketten kostar multum såklart.. Och spec om ni har betalat kläderna. Jag hade förklarat hur hon beter sig sen hade jag förväntat mig en ursäkt och en bättring. Annars hade jag tagit ifrån henne att vara tärna... Faktiskt.

Svar på tråden less på min äldsta vän (tärna)