• Anonym (less på min älds)

less på min äldsta vän (tärna)

jag valde min älsta vän som en av mina tärnor, men på sista tiden de gågna 1,5 året har hon ändrat sig radikalt, hon är för det första hur snål som helst, hon ska bara ha allt hela tiden,  jag har bjudit ut henne gång på gång betalat bla för hon hade dåligt ställt, vilket alla kan ha ibland, dessutom har hon fått alla min gammla möbler och bluffa för sos och får ut mer pengar där, hon har mer eller mindre fått möbler & barn saker av oss för ett begagnat värde ca 10000, nu frågade jag henne då vår ekonomi rasat hom hon kunde tänka sig lägga 200 kr på sin egen bukett,  men det gick INTE med hennes ekonomi trots att det är 6 månader till vårt bröllop. 

hon har ca 2300 kr mer än mig i inkomst :S och hon bor dessutom med sin mamma som betalar hälften av hyra el och mat :S jag har lessnat på detta, försökt säga detta till henne men då blir de väldigt sura miner, 

hon har aldrig råd med nåt och hon ska bara ha och ha av mig direkt jag ska kasta eller rensa är hon är och sliter åt sig, vissa saker har jag inte ens fått pengar för trots att hon skulle betala för de , ( tom bet om att få dem ) 

vad gör man ? 

• Svar på tråden less på min äldsta vän (tärna)
  • Aniara4

Jag tycker inte heller att just tärnbuketten ska bli det som ni tar konflikten över och som kan komma att bli dödsstöten för vänskapen. Jag förstår att du är irriterad över alla tidigare tillfällen då hon krävt att få saker, men hon är så som jag förstår det inte medveten om att hon betett sig konstigt på något sätt. Om du då sätter ner foten just här, och det slutar med att vänskapen tar slut, då kommer historien enligt henne vara att du krävde att hon skulle betala för tärnbuketten fast hon har så dåligt med pengar, och att ni blev osams för att du krävde något orimligt av henne.

När det gäller tärnors kläder osv brukar ju regeln vara att om brudparet begär någon specifik klädsel så bör de stå för kläderna, om det går bra med en finklänning vilken som helst är det rimligt att tärnan betalar själv eftersom hon ändå skulle ha haft en klänning på bröllopet. Just blommorna däremot tänker i alla fall jag att det är rimligt att brudparet betalar, eftersom det inte är något hon skulle ha haft innan. Därför blir det extra konstigt om du väljer att ta konflikten på just den punkten!

Så om du kan, försök att sätta dig över din irritation tills bröllopet är över, sen kan du sätta dig ner med henne och säga att du känner dig utnyttjad av att hon hela tiden vill ha saker av dig trots att hon i själva verket har mer pengar än du, och att det inte känns ok för dig. Säg att i fortsättningen vill du att det ska finnas en ömsesidighet, att ni ger och tar på ett jämlikt sätt. Hon måste också förstå att du inte bara kan ge henne en sak som är värd 6000:-, en så dyr present skulle du ju knappast ge henne ens på en jämn födelsedag eller hennes eget eventuella bröllop!

Om du inte klarar att hålla god min till efter bröllopet blir du väl tvungen att säga att du inte vill ha henne som tärna längre, men försök för allt du kan att inte få det att handla om buketten!

• Anonym (Glädje)

Jag förstår verkligen hur de som svarat på tråden tänker med att inte starta en konflikt precis innan bröllopet och äventyra vänskapen. Men någonting du verkligen måste tänka på är ju att det är DIN och inte hennes dag. Du ska ju inte behöva låtsas vara glad runt henne när du egentligen känner dig himla obekväm. Känn efter själv om du skulle orka en hel dag (som ska vara den lyckligaste i ditt liv) runt henne, och eventuell otacksamhet, eller om det skulle äta upp glädjen för dig..

• Chicita

Jag förstår dig...
    Eftersom jag inte orkar ta det en gång till så länkar jag bara till tråden jag skrev när jag fick nog av min vän:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3929348.html

Men annars måste jag nog fråga... 400:- per tärnbukett.
    Läste jag rätt då? Att dom skulle betala halva?
    För det lät som en dyr bukett.
    Om det var jag så skulle jag satsat på en liten bukett för runt 100:- (kanske 200 per tärna och stått för hela kostnaden själv.
    Det räcker att man har en liten blomma att hålla i så man har något att göra av händerna så att säga.
    Glad 

oj cihcita läste ditt forum  :( inte kul sånt fy faro 

• Chicita
    Anonym (less på min älds) skrev 2012-09-17 20:50:04 följande:
    oj cihcita läste ditt forum  :( inte kul sånt fy faro 
    Det är bara att inse att vissa inte är vänner att spara på. 
    Man kan ha växt ifrån varandra, eller att man har olika grundvärderingar. Och då kanske det är bäst för alla att bryta vänskapen innan den gör att man mår dåligt.

Att bryta precis innan bröllopet nu kanske inte känns som bästa alternativet för er.
    Men jag skulle ha tänkt en extra gång om det här är någon du faktiskt vill ha i ditt liv efter att bröllopet är avklarat. 

ja det är nog så, och jag har försökt prata med henen snällt, känner ingen ork att bli förbannad heller, men jag får nog utesluta henne, det va ej jag som bestämde klänningarna utan dem fick välja dem de ville ha själva , till dem som frågade innan in forumet

• Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-09-17 20:40:12 följande:
    Men annars måste jag nog fråga... 400:- per tärnbukett.
    Läste jag rätt då? Att dom skulle betala halva?
    För det lät som en dyr bukett.
    Om det var jag så skulle jag satsat på en liten bukett för runt 100:- (kanske 200 per tärna och stått för hela kostnaden själv.
    Det räcker att man har en liten blomma att hålla i så man har något att göra av händerna så att säga.
    Glad 
    Men om de tar en bukett för 200 och låter de betala hela den själva så blir de ju ändå samma pris för tärnorna?
    De har ju valt en bukett för 400:- som de fråga tärnorna om de kan betala 200:- på?
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-09-19 09:38:50 följande:
    Men om de tar en bukett för 200 och låter de betala hela den själva så blir de ju ändå samma pris för tärnorna?
    De har ju valt en bukett för 400:- som de fråga tärnorna om de kan betala 200:- på?
    Nu läste du nog lite galet. Tungan ute
    Jag tycker att TS kan betala hela kostnaden själv om hon väljer en mindre bukett till tärnorna. Eftersom det inte blir dyrare för henne då.

har tänkt betala dem själva men efter att pratat med tärnorna hadde de önskemål om en sådan bukett som ja tycker va okey, men den vart då 200 dyrare än tanken va, och 2 av tärnorna tycker det är ok att stå för 200 men inte den sistnömna

• Chicita
    Anonym (less på min älds) skrev 2012-09-19 10:02:29 följande:
    har tänkt betala dem själva men efter att pratat med tärnorna hadde de önskemål om en sådan bukett som ja tycker va okey, men den vart då 200 dyrare än tanken va, och 2 av tärnorna tycker det är ok att stå för 200 men inte den sistnömna
    Måste dom ha samma bukett då?
    Hon som inte vill lägga extra pengar på buketten får väl en mindre variant då Tungan ute 
  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-09-19 10:15:52 följande:
    Måste dom ha samma bukett då?
    Hon som inte vill lägga extra pengar på buketten får väl en mindre variant då Tungan ute 
    Det hade nästan varit lite kul. Hon kanske är nöjd med det (ok, förmodligen inte..men hon hade ju ett val).

Chicita, läste ditt inlägg nu också om din "vän". Oh my!

Kan det vara så att just bröllopstider tar ut den dåliga sidan av vänner? Eller är det att man för första gången velat stå i centrum och inte märkt fram tills nu att vännen alltid gjort det istället? Att de inte känner sig bekväma att ställa sig åt sidan för en dag.  
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-09-20 17:16:40 följande:
    Kan det vara så att just bröllopstider tar ut den dåliga sidan av vänner? Eller är det att man för första gången velat stå i centrum och inte märkt fram tills nu att vännen alltid gjort det istället? Att de inte känner sig bekväma att ställa sig åt sidan för en dag.  
    Jag tror att mycket ligger i att man själv är stressad och vill att allt runtomkring flyter på. Så när det inte gör det så märker man problemen mycket tydligare. Saker som man bara accepterat tidigare blir till stora problem när dom man behöver kunna lita på, sätter sig på tvären. Även om det bara gäller en skitsak liksom...
    Sen är det väl så att alla inte är bekväma i alla situationer, och om man då tvingas ha en speciell färg som man inte passar i eller förväntas lägga ut massa pengar på saker man inte själv skulle valt osv så måste man ju få protestera eller ifrågasätta.
    Men det finns ju fler än ett sätt att göra det på Tungan ute 
Svar på tråden less på min äldsta vän (tärna)