• Anonym (Barnlängtan)

Ni som längtar efter barn, väntar ni?

Jag och min fästman har en enorm barnlängtan båda två. Vi har bestämt oss för att hålla brölloppet i april 2013 och vi "borde" ju skydda oss till dess.

Hur gör ni som planerar bröllopp och längtar efter barn? Skyddar ni er nu fram till brölloppet eller låter ni det ske om det sker så att säga?

• Svar på tråden Ni som längtar efter barn, väntar ni?
  • Anonym (jag)

Vi började fösöka få barn 4 månader innan bröllopet, när vi gifte oss var jag gravid i vecka 5.

Första barnet, så som tur är började jag inte må illa förrän dagen efter bröllopet. Det hade inte varit så kul om jag mått illa under bröllopet men det tänkte vi ju inte på.

Vill ni så kör på.

• Anonym (Preggo)

Klänning beställd, ringen ligger i skåpet och väntar, börjat göra inbjudningskort och annat pyssel... Jag bokade kyrka och lokal o tisdags till i juli. Helt oförberett och oplanerat fick att positivt resultat på gravtest idag!

Bebisen är beräknad komma 12 dagar före vigseln, så vi kommer skjuta fram det några månader. Kommer nog satsa på ett midvinterbröllop istället kombinerat dop. :)

• FrökenMäkelä
    Annamolly skrev 2012-09-17 11:43:53 följande:
    Vi ska sluta med skydd nar vi har gift oss, Juni 2013. Jag tycker det ar ratt ordning. Ett barn ar ju en "storre" grej egentligen, sa om man gor det forst sa blir brollopet nastan som en formalitet tycker jag. Jag tycker inte det ar ett lika stort steg i forhallandet att lova varandra evig trohet nar man redan har nagot som binder ihop en for all framtid. Om man inte har barn kanns det mer radikalt och man kan gora en storre grej av det. Men det ar ju bara min asikt. Det finns ju folk som Angelina Jolie som har typ 5? 6? barn med sin gubbe och har varit ihop i aratal och levt som gifta och anda ska gora en jattegrej med stor vit klanning och sa vidare. Det tycker jag ar lite konstigt. Har dom inte varit 100% sakra pa varandra innan da? Fast dom har sa manga barn och har varit tillsammans sa lange? Det ar sa jag resonerar, men sana har saker ar ju individuella, det finns inget ratt eller fel. Man far gora som man sjalv tycker ar ratt helt enkelt!
    Bara för man har barn betyder inte att man är bunda för all framtid. Många som skiljer sig som inte ens har någon kontakt med sin ex. partner utan sköter överlämningar via förskola/skola/fitids t.ex.

Giftemål är ju något mellan de två som ingår äktenskapet för deras kärlek till varanda. Äktenskap har inget med barn att göra.
  • Anonym (Preggo)
    Annamolly skrev 2012-09-17 11:43:53 följande:
    Vi ska sluta med skydd nar vi har gift oss, Juni 2013. Jag tycker det ar ratt ordning. Ett barn ar ju en "storre" grej egentligen, sa om man gor det forst sa blir brollopet nastan som en formalitet tycker jag. Jag tycker inte det ar ett lika stort steg i forhallandet att lova varandra evig trohet nar man redan har nagot som binder ihop en for all framtid. Om man inte har barn kanns det mer radikalt och man kan gora en storre grej av det. Men det ar ju bara min asikt. Det finns ju folk som Angelina Jolie som har typ 5? 6? barn med sin gubbe och har varit ihop i aratal och levt som gifta och anda ska gora en jattegrej med stor vit klanning och sa vidare. Det tycker jag ar lite konstigt. Har dom inte varit 100% sakra pa varandra innan da? Fast dom har sa manga barn och har varit tillsammans sa lange? Det ar sa jag resonerar, men sana har saker ar ju individuella, det finns inget ratt eller fel. Man far gora som man sjalv tycker ar ratt helt enkelt!

Vi hade planerat att gifta oss i juli 2013 och allt va bokat o klart, men nu blir det ju lite andra planer eftersom bebis hinner komma före bröllopet, men jag vill INTE gifta mig nyförlöst och ammande. Så vi skjuter bara fram det till vintern. Det enda som grämer mig är att vi inte kommer kunna åka iväg på bröllopsresa som vi sett så fram emot.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om man väljer att skaffa barn före man gifter sig. Och vit klänning har väl alla som vill rätt att ha, barn eller inte. Jag har ett barn sen innan som är 11 och min blivande har tre st som är mellan 7-13. Vilken färg på klänningen tycker du jag ska ha? Brun?

• Anonym (Not Preggo)
    Anonym (Preggo) skrev 2012-10-12 13:46:22 följande:

Vi hade planerat att gifta oss i juli 2013 och allt va bokat o klart, men nu blir det ju lite andra planer eftersom bebis hinner komma före bröllopet, men jag vill INTE gifta mig nyförlöst och ammande. Så vi skjuter bara fram det till vintern. Det enda som grämer mig är att vi inte kommer kunna åka iväg på bröllopsresa som vi sett så fram emot.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om man väljer att skaffa barn före man gifter sig. Och vit klänning har väl alla som vill rätt att ha, barn eller inte. Jag har ett barn sen innan som är 11 och min blivande har tre st som är mellan 7-13. Vilken färg på klänningen tycker du jag ska ha? Brun?

Men om man ska vara noga så är det inte den vita klänningen som står för "oskuld" utan det är mer kronan och/eller slöjan som står för det. Att gifta sig i en vit klänning betydde att man gifte sig rikt, att man hade råd att köpa något så opraktist som en vit klänning...när andra tog den klänning dom hade hemma, som oftast var svart (för begravningar gick man ju på då och då)
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Not Preggo) skrev 2012-10-12 13:53:49 följande:
    Men om man ska vara noga så är det inte den vita klänningen som står för "oskuld" utan det är mer kronan och/eller slöjan som står för det. Att gifta sig i en vit klänning betydde att man gifte sig rikt, att man hade råd att köpa något så opraktist som en vit klänning...när andra tog den klänning dom hade hemma, som oftast var svart (för begravningar gick man ju på då och då)
    Jag citerade Annamolly som tycker det är konstigt att Angelina Jolie som ska ha vit klänning o hela köret trots att hon har barn sen innan.
  • Annamolly
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-12 12:49:14 följande:
    Bara för man har barn betyder inte att man är bunda för all framtid. Många som skiljer sig som inte ens har någon kontakt med sin ex. partner utan sköter överlämningar via förskola/skola/fitids t.ex.

Giftemål är ju något mellan de två som ingår äktenskapet för deras kärlek till varanda. Äktenskap har inget med barn att göra.
    Jag forstar inte hur man tanker om man skaffar barn ihop med nagon som man inte vill binda sig till. Jag tycker inte att ett barn ska behova vaxa upp i en familj dar foraldrarna inte ar sakra pa vad dom vill med varandra och sin framtid.

• Anonym (väntar)

Vi gifter oss nu november men har bestämt trots våran ålder (30+) att vänta i drygt ett år tills bebisverkstaden börjar på riktigt.

• Annamolly
    Anonym (Preggo) skrev 2012-10-12 13:46:22 följande:

Du ar ju praktiskt taget gift redan, det blev ju bara lite annan ordning an ni hade tankt sa det jag skrev handlar inte om dig eller andra i din situation.

Det dar med vit klanning... Jag syftade pa att vissa ar tillsammans med sin partner i tio ar, och skaffar massor av barn ihop. Och sedan plotsligt ska dom gifta sig under pompa och stat som om dom inte hade varit "committed" (finns inget bra svenskt ord) till varandra innan utan bara typ "dejtat lite". Om man ar tillsammans i tio ar och har tre barn sa ar det val inte nagon stor grej att man gifter sig. 

Fast det ar val dom som tanker som Froken Makela ovanfor som gor sa. Dom som kanske inte riktigt hade "bestamt sig" foran efter tio ar och tre barn, eller vad det nu kan vara. 

(Detta ar mina asikter, jag forsoker inte vara elak eller saga att alla andra har fel, jag ber om ursakt i forvag om nagon blir upprord eller tycker jag kritiserar deras val i livet). 
  • FrökenMäkelä
    Annamolly skrev 2012-10-13 15:37:45 följande:
    Jag forstar inte hur man tanker om man skaffar barn ihop med nagon som man inte vill binda sig till. Jag tycker inte att ett barn ska behova vaxa upp i en familj dar foraldrarna inte ar sakra pa vad dom vill med varandra och sin framtid.
    Med tanke på hur snabbt vissa gifter sig efter de har träffats så är risken ganska stor. Tar många år innan man lär känna en person vare sig det är sin tilltänkta livspartner eller vänner.
Svar på tråden Ni som längtar efter barn, väntar ni?