• Anonym (Barnlängtan)

    Ni som längtar efter barn, väntar ni?

    Jag och min fästman har en enorm barnlängtan båda två. Vi har bestämt oss för att hålla brölloppet i april 2013 och vi "borde" ju skydda oss till dess.

    Hur gör ni som planerar bröllopp och längtar efter barn? Skyddar ni er nu fram till brölloppet eller låter ni det ske om det sker så att säga?

  • Svar på tråden Ni som längtar efter barn, väntar ni?
  • ChristineL

    Efter snart två år av försök genomgår vi nu en IVF, gifter oss i augusti nästa år. Vi har sagt att oavsett vad som händer så ska vi gifta oss då. Varför tycker ni att ni "borde" skydda er?

  • Sofiiiz

    Vi har redan 1 dotter och planerar för minst 1 barn till. Vi resonerade så att vi väntar och skyddar oss tills efter bröllopet. Just för att det inte alltid är så lätt att vara gravid heller, skulle inte tycka de var kul att vara illamående på mitt egna bröllop. Eller ha foglossning eller liknande för den delen heller. (Jag var illamående de första 20 veckorna).

    Alla gravideter är ju olika så finns ju inga garantier för oss att de blir lika. Men man gifter sig bara 1 gång och då vill man ju ha bra förutsättningar.

    Min blivande ansåg också att han ville jag skulle få dricka om jag ville det och kunna slappna av på bröllopsdagen. (Vi är inte nykterister, är man de så är ju de inget problem).

    MEN om de är så att man inte kan få barn på naturlig väg och behöver IVF så ser ju allt annorlunda ut. Men de har du ju inte skrivit nått om i inlägget? Svårt att veta om man inte försökt innan.
    Man måste ju vara ofrivilligt barnlös (alltså försökt skaffa barn) i 12 månader innan man får påbörja utredning hos landstinget för ev. IVF. 
    Känner ett par som var i ett IVF försök samtidigt som de planera bröllop, blev inte gravida innan de gifte sig. Men hela processen för en ju närmare! Och de skulle ju inte ha valt att "skydda" sig precis innan giftemålet. De har nu ett barn tillsammans. Att gifta sig är ju en jättegrej bara det! Så kan vara skönt att få låta bröllopet ta den plats det tar.

  • Anonym (Mullis)

    Hej! Vi hade tänkt att sluta med skydd o ta det sim det kom men så friade min numera make ( stor överraskning) och då fick jag bestämma och jag kände att jag inte ville vara gravid på bröllopet så vi väntade med att försöka till en månad efter bröllopet , hade turen att det gick på en gång och nu har vi en liten knodd:) Blev dock komplikationer och hen kom alldeles alldeles för tidigt så vi fick vara månader på sjukhus. Hade vi börjat försöka när vi tänkt hade vi precis hunnit komma hem till bröllopet o hade nog fått skjuta upp det.. Med det vill jag säga att det är inte mkt man vet här i livet någonsin. Hur man än gör får man ta situationen som den kommer, inga garantier för ngt. Just nu har vi en fantastisk ett-åring hemma och är gifta sen 1,5 år och är fantastiskt lyckliga:) Kan inte råda åt ngt håll annat än att sätta ett liv till världen är så enormt mkt större än ett bröllop :)

  • EmmaT

    Vi avvaktar just nu i två månader för att undvika att vattnet går just under vigseln (vore så typiskt om det äntligen blev nåt just dessa månader), men sedan kör vi på igen. Jag gifter mig hellre höggravid än "missar" chansen att bli med barn under det kommande året!

  • Annamolly
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2012-09-17 10:41:30 följande:

    Jag och min fästman har en enorm barnlängtan båda två. Vi har bestämt oss för att hålla brölloppet i april 2013 och vi "borde" ju skydda oss till dess.

    Hur gör ni som planerar bröllopp och längtar efter barn? Skyddar ni er nu fram till brölloppet eller låter ni det ske om det sker så att säga?


    Vi ska sluta med skydd nar vi har gift oss, Juni 2013. Jag tycker det ar ratt ordning. Ett barn ar ju en "storre" grej egentligen, sa om man gor det forst sa blir brollopet nastan som en formalitet tycker jag. Jag tycker inte det ar ett lika stort steg i forhallandet att lova varandra evig trohet nar man redan har nagot som binder ihop en for all framtid. Om man inte har barn kanns det mer radikalt och man kan gora en storre grej av det. Men det ar ju bara min asikt. Det finns ju folk som Angelina Jolie som har typ 5? 6? barn med sin gubbe och har varit ihop i aratal och levt som gifta och anda ska gora en jattegrej med stor vit klanning och sa vidare. Det tycker jag ar lite konstigt. Har dom inte varit 100% sakra pa varandra innan da? Fast dom har sa manga barn och har varit tillsammans sa lange? Det ar sa jag resonerar, men sana har saker ar ju individuella, det finns inget ratt eller fel. Man far gora som man sjalv tycker ar ratt helt enkelt!
  • Anonym
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2012-09-17 10:41:30 följande:

    Jag och min fästman har en enorm barnlängtan båda två. Vi har bestämt oss för att hålla brölloppet i april 2013 och vi "borde" ju skydda oss till dess.

    Hur gör ni som planerar bröllopp och längtar efter barn? Skyddar ni er nu fram till brölloppet eller låter ni det ske om det sker så att säga?


    Vi gifter oss i juni nästa år o vi vill också ha barn både två... Jag har ätit ppiller länge men slutade för ca 2 månader sen då jag var sjuk o helt enjelt glömde bort en massa piller. Sen dess har jag inte börjat igen utan kör m kondom för tillfället. Jag vill helst inte bli gravid nu innan bröllopet, men om jag skulle bli det så skulle vi bli jätteglada! men det optimala om vi får bestämma vore att bli gravid direkt efter :)
  • Ulle09

    Vi har ett barn sedan tidigare men vill så gärna få ett till. Nu har vi försökt ett tag utan att lyckas och samtidigt börjat planera bröllop. Det är lite svårt att bestämma nåt datum för bröllop när vi helst av allt vill få ett barn till. Jag inte vill vara gravid på bröllopet. Jag slits mellan hopp och förtvivlan om en bebis men tycker det är roligt att vi äntligen bestämt oss för att gifta oss, även om vi inte vet när... Vi skulle vilja gifta oss nästa sommar men vi får se hur det blir. 

  • Tilda93

    Vi gifter oss 7 juni 2013 , och jag har p-plåster och det är inte så säkert som p-piller är då jag är överviktig, men det är det bästa altenativet för mig! och vi har sagt att blir det så blir det. Men vi ska kanske börja försöka efter bröllopet om ekonomin tillåter.
    Jag skulle vilja gifta mig gravid för jag älskar hur kroppen ser ut under graviditeten (oftast iallafall) .
    Men vi väntar och jag skulle inte vilja få barn innan för jag vill att vi ska kunna ta det lungt och inte tänka på ifall barnet har det bra osv. sen måste pengarna finnas till det och så :)


  • Anonym (längtar massor)

    Vi väljer att vänta till strax efter bröllopet, som är nästa år, men inte pga bröllopet i sig. Det är nämligen då min nuvarande projektanställning övergår i en fast anställning, så innan dess törs vi tyvärr inte bli gravida. Vi längtar massor men förnuftet går före, och under tiden försöker vi roa oss med att planera bröllop istället för att längta efter bebisar. Glad Så på det sättet blir ju tajmingen bra ändå.


     


    Men jag håller med de andra, det finns ju inget som säger att ni "borde" skydda er fram tills dess, det avgör ni själva. Kram och lycka till!

  • Anonym (inte nu)

    Jag anser att så länge man gör allt för att få de bästa förutsättningarna för ett barn så är det bara att köra på Vi har alltid sagt att cirka vill göra det i "rätt" ordning. Så efter 6 år gifter vi oss nästa år,då efter 7år och därefter är tanken att vi båda kommer att börja plugga någonstans i Sverige. Att skaffa barn innan vi är klara och vi har fast tjänst vill vi absolut inte. Allt för att kunna ge framtida barn en trygg och stabil uppväxt. Men visst slås vi av en längtan ibland. Men då är det bara att tänka på väl som är bäst för oss och barnet

Svar på tråden Ni som längtar efter barn, väntar ni?