• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • maxmamma

passionsblomma:

hade jag inte vetat bättre hade jag antagit att du är en av de där människorna som sitter på sajten hästnet. du har verkligen samma svar o språk här som en av personerna där.

vadå utbrott?! tål du inte att läsa om folk som känner sig besviken o uttrycker det??!!

om jag låter ynklig så finns det väl en orsak till det, inte alla svar är av godo eller av hjälp, alla uppfattar saker olika o jag uppfattar på mitt sätt.

om du ogillar att jag gör mig till "offer" så låt bli o läs mina saker här då, ingen tvingar dig att läsa,

så var snäll o låt bli o svara o skriv i mina trådar så ska jag göra allt för att inte svara o skriva i dina trådar...

Att du sitter o läxar upp mig för att du finner mitt sätt vara störande är det av välvilja det eller vad då??

• knyttan
    maxmamma skrev 2012-09-17 09:37:39 följande:
    Haha ja att stå o äta korv på ica maxi i afton klänning kanske inte är det allra mest upphetsande 

tja viktigast är väl att de kommer o firar oss o har förhoppningsvis kläder som både är hela rena o förhoppningsvis relativt fina, även om det inte blir kostym eller aftonklänning.

tyckte väl mest det kunde kännas trevligt om de valde något finare än urblekta jeans med snusmärken o fettfläckar o svarta finbyxor de går  o sliter i jämt o ständigt.

vill de ha finbyxa o jeans byxa visst varsågod men de kan väl iaf vara hela o rena o se fräscha ut iaf, det är väl inte för mycket begärt? 
    Hej igen, om du läser mitt inlägg ovan så ser du att det inte är samma sak att ha kostym som att ha aftonklänning. Till aftonklänning har herrarna frack. Om herrarna har kostym har damerna fin klänning eller kjol, men inte balklänning. Men man visst kan ha en "finklädd" klädkod utan att gå all-the-way-nobelmiddag-fint. Att det sen finns människor som inte gillar att klä upp sig, inte äger en kostym, och inte kommer skaffa sig en heller, det är liksom bara så livet är. Det är inte troligare att dina svärföräldrar kommer skaffa frack och långklänning bara för att ni väljer "högtidsdräkt" som klädkod, snarare tvärt om. Välj "mörk kostym" om ni vill ha det lite formellare, säg rakt ut till svärisarna att det kommer att vara uppklätt och erbjud er att hjälpa dem med kläder, men valet kommer liksom alltid vara deras.

F.ö har ingen sagt att du är dum, men det är långt i från alla som har koll på klädkoder och det är därför det blir sådana jättemissförstånd. Använder du någon av de fyra vedertagna klädkoderna så kan osäkra gäster åtminstone googla sig till vad som menas. Ingen kan googla fram vad "uppklätt med fluga" betyder, eller "stiligt", "sommarfint", "aftonklädsel" eller andra konstiga varianter som man ser ibland. Klädkoderna är en hjälp till gästerna, glöm inte det, inte en beställning från brudparet.
  • maxmamma

Knyttan:

Det var därför vi hade en tanke på om de äldre föredrog folkdräkt då de har sådana o vet oxå att de har fökärklek för just sina mas o kulla kläder här i dalarna o har haft såna på sig vid ett par andra bröllopst till fällen som var för ca 5år sedan till baks

kommer därför att fråga de äldre lite fint om de känner sig mer bekväm med folk kläder som de redan har o som de med större glädje tar på sig än kostym o frack osv

annars får jag väl fråga lite fint om de kan tänka sig att ta på sig nångon annan form av finkläder som inte har snusdose märken o oljefläckar o vanliga halvsolkiga urtvättade svarta dambyxor..

Det här kommer att bli spännande hihi

• maxmamma

men va hände med inlägget?

vart ju ett enda jättelångt stycke utan mellan rum, fast jag gjorde olika stycken av det, mycket märkligt??!

• Aniara4

Om du ofta upplever att folk på olika internetforum svarar på sätt som du inte gillar så KAN man ju börja misstänka att den gemensamma nämnaren är det du själv skriver? Alternativet är förstås att alla andra på alla olika ställen är dumma och elaka, och i så fall är det ju en tråkig värld vi lever i. Jag har dock inte upplevt den på det sättet själv, utan min erfarenhet är att de allra flesta är rätt hyggliga och försöker hjälpa andra så gott de kan och svara på frågor som andra har.

maxmamma skrev 2012-09-16 23:42:20 följande:
    ja dum o värdelös som man är så trodde jag att det gick att skriva mörk kostym för  herrar o högtidsdräkt för kvinnorna.
    Det var ju väldigt tråkigt att höra att du upplever dig själv som dum och värdelös, när du i själva verket bara inte är så insatt i klädkoder och hur de används (och hur många har stenkoll på sånt?) , men det omdömet får stå för dig, Ingen annan här har sagt något åt det hållet. Så jag föreslår att vi lämnar din självbild utanför det här och håller oss till ämnet, dvs gästernas klädsel!

Folkdräkt kan man ha till alla klädnivåer, är ni från Dalarna förstår jag att många kommer att vilja ha det, och det är ju fint.  Så mitt förslag är fortfarande att ni väljer klädkoden "mörk kostym" med tillägget att ni blir extra glada om damerna klär upp sig lite extra i långklänning, samt att folkdräkt är välkommet och uppskattat. Då vet gästerna hur de ska lägga sig i "finhetsnivå" och kommer förhoppningsvis att klä sig så som ni önskar. Och gör de inte det är det bara de själva som får skämmas, om de har vett att göra det.
  • Chicita

Jag ska komma med ett handfast förslag på formulering angående er klädkod i inbjudan.
    En formulering som kanske sätter tonen att det inte är en dunderfest på ett slott eller herrgård. Men som ändå är tydlig med att ni vill att dom klär upp sig.
    Ingen har sagt att du är dum, och ingen har sagt att ni måste låta gästerna komma i verkstadskläder.
    Men det är ett stort hopp mellan verkstadskläderna och kläder som passar på Nobelfesten. Flört

Så mitt förslag då:

När det gäller klädsel skulle vi gärna be
    att långklänningar och mörk kostym få se
    För er som Dalarna vill ära
    ni folkdräkten gärna får bära
    Om ni kan så undvik svart, vitt och rött
    Lite glamour vore däremot sött

• TheD

'Gilla' Chicita :)

Måste nog prova den där tröjan iaf som ni har.... ;)

• Chicita
    TheD skrev 2012-09-17 20:53:04 följande:

'Gilla' Chicita :)

Måste nog prova den där tröjan iaf som ni har.... ;)

Glöm inte snorkel och cyklop bara ifall du drunknar i den Flört
    Modevisning på Onsdag kl 17 och 18 och rabatter och erbjudanden (om du är hemma Flört)
  • Januaripar

Jag har all respekt för er som inte tycker att gästerna måste följa den klädkod ni tänkt er, men om någon av mina gäster skulle vägra att följa min klädkod skulle jag bli förbannad! Speciellt någon så nära som min blivande svärmor!
    Jag har dock turen att ha bra svärföräldrar som vet om detta. Det är mitt bröllop, de är där för min skull och då ska de klä sig som jag vill! 

• knyttan
    Januaripar skrev 2012-09-17 21:06:26 följande:
    Jag har all respekt för er som inte tycker att gästerna måste följa den klädkod ni tänkt er, men om någon av mina gäster skulle vägra att följa min klädkod skulle jag bli förbannad! Speciellt någon så nära som min blivande svärmor!
    Jag har dock turen att ha bra svärföräldrar som vet om detta. Det är mitt bröllop, de är där för min skull och då ska de klä sig som jag vill! 
    Nej det är de inte och nej det ska de inte. Du kan aldrig beordra folk att klä sig som du vill oavsett hur mycket du gifter dig.

F.ö shit villken trist inställning till sina gäster. Värsta inkallelseordern verkar det som.
Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel