Barn eller inte barn ?
Hur gör ni ? är barn välkomna eller inte ? Varför gör ni som ni gör ? Motivera gärna!
Hur gör ni ? är barn välkomna eller inte ? Varför gör ni som ni gör ? Motivera gärna!
Nu har inte vi direkt väldigt traditionellt bröllop, men för oss är det självklart att barnen ska komma med och för mig känns det otänkbart att ha en "fest" där man inte hör barnen tjoa och skrika (förhoppningsvis av glädje) men så ska vi varken ha tal eller tre-rätters heller, det kanske gör sitt.
jag o sambon har barn. Tre stycken den äldsta är 15, den mellersta är 10 och minsta är 3½år.
jag har inget problem med att andra vill ha barnfria bröllop oavsett om paret har egna barn eller inte.
själv så ska jag o min älskling gifta oss 12/1-2013 och vi väljer att ha barn med då vi faktiskt inte har någon som helst barnvakt åt de två yngre.
Dessutom har ett par av gästern inte heller barnvakt, och deras barn är i samma ålder som våra så vi väljer att göra ett barn o lekhörn för de yngre barnen o ett tv/data spels hörn åt de två äldsta barnen.
Känner väl lite faktiskt att det hade varit skönt o få haft ett barnfritt bröllop men nu funkar ju inte det i praktiken så då får det bli detta koncept.
Funderar på att i sommar ha en till "bröllopsfest" med våra vänner då inte våra föräldrar får vara med så vi kan ha ett firande utan barn då.
Vi kommer bara att bjuda våra respektive familjer på middag och fest. Totalt 21 vuxna. Våra syskonbarn, 14 st i ålder 2-12, får komma på middag men åka hem då festen börjar.
Har helt enkelt för mycket erfarenhet från andra familjeträffar då barnen tar alldeles för mycket uppmärksamhet och "stör" sina föräldrar som aldrig kan föra en normal konversation.
Vi vill prata och umgås ostört med våra vuxna familjemedlemmar.
Pa vart brollop var barn valkomna men det blev bara ett barn, en liten pojke pa 1,5 ar som kom fran England och dem kunde inte direkt lamna sonen hemma i 5 dagar medans dem akte bort. Min basta van har tva barn, en pa sju och en pa fyra, jag skulle valdigt garna haft dem pa festen da en ar min guddotter, men hon och hennes make resonerade som sa att dem normalt inte far chansen att ga pa fest tillsammans som vuxna, sa barnen fick stanna hemma hos mormor. Men dem kom till vigseln (min guddotter var brudnabb) och frukosten dagen efter, sa dem fick vara med pa ett litet horn i alla fall. Sen var det andra inbjudna med barn, men dem kunde tyvarr inte alls komma. Jag hade garna haft fler barn, speciellt till brudfoljet da jag tycker det ar fint att ha dem med eftersom dem representerar 'framtiden'.
Jag tycker inte att det finns ratt och fel i detta, det ar sa olika mellan olika brollop vad som passar bast. Men jag tycker att man som brudpar ska tanka efter innan man bestammer sig och vara forstaende och kanske tanka sig att acceptera undantag om man kanske har barn man inte kan lamna hemma, valdigt liten, att man kanske inte kan hitta barnvakt om man behover resa langt for brollopet etc. Tank: vill vi hellre att denna gast kommer med sin lilla eller att dem inte kommer alls.
Så vart det för oss ochså. Massor av småbarn typ ca 25 sen flera lite äldre barn.Därav valde vi att hålla våran bröllopsmidda/fest barnfri.
Lämnade bort våran 2,5 åring till barnvakt efter vigseln.
Nu blir jag val totalt nedrostad... Men jag kan tycka att manga Svenska barn verkar ganska bortskamda med uppmarksamhet och underhallning till den grad att dom inte gar att ha med sig pa vuxna tillstallningar utan att dom borjar gnalla. Jag har varit pa tre Grekiska brollop och ett Engelskt, och pa alla dom fanns det manga, manga barn med bland gasterna. Jag fick intrycket av att dom satt snallt mestadels och sprang sedan runt lite nar dansen borjade. Om dom gnallde blev dom tillrattavisade (en annan sak som manga Svenska foraldrar inte langre verkar tro pa). Det var inget snack om att varken ge dom en separat lekhorna dar dom kunde spela tv-spel eller att lata dom avbryta vuxenpratet. Sedan kan jag val ibland tycka att grekiska foraldrar kan vara lite val harda men det ar val baksidan av samma mynt.
med lekhörna så menar jag att i samma rum som vi vuxna sitter i kommer barnen att få ha lite leksaker o pennor o block och andra leksaker som de kan springa iväg o sätta sig med när de ledsnar på att sitta vid bordet o lyssna på vuxnas "trista" pratandes.
t v/data spel rummet blir i ett annat rum men vägg i vägg med det rum vuxna o lekhörnan är i. har ingen större lust att sitta o lyssna på minecraftspelandet o pladdrandet.
och iom att vi väljer att ha barnen med så tycker jag att det är helt okej att ha lite grejer som barnen o tonåringarna kan pyssla med under festens gång.
visst hade det kanske varit bekvämt o ha barnfritt men som jag skrev förut så kommer vi att ordna en annan fest till sommaren som bara våra vänner är bjuden till utan barn o vi ska vara barnfri då oxå.
vi hade tänkt bjuda våra vänner på grillbuffe o annat smått o gått i sommar o partaja lite extra då när man har barnfritt.
Barn är härliga o jag älskar barn men ibland kan det vara skönt o bara vara vuxna.
Vi bjöd inga barn, det kom ca 5.
Det här beslutet får ju väldigt olika utslag beroende på hur ens umgänttgeskrets ser ut. Vi välkomnade alla barn men i paktiken betydde det att det kom 2 barn som ammades samt ytterligare 2 kom på vigseln som sedan av föräldrarna lämnades med barnvakt då de ville kunna festa om utan barnansvaret. De andra med barn som inte ammades valde att lämna dem med barnvakt på eget initiativ. Mtp att det inte är så många barn i vår umgängeskrets så blev ju således inte konsekvensen av vårt beslut så stort. Hade det varit ett stort gäng barn i 5-13 års åldern (tar bara en mellanålder nu på måfå) som skulle komma så hade vi kanske gjort annorlunda men jag tror inte det. Ansvaret ligger på föräldrarna om man väljer att ta med barn på en sådan här tillställning, de vet vad deras barn orkar/vill och vad de vill "utsätta dem för" ( i brist på bättre ord).
Lokalen rymmer 70 pers, ca 80 vuxna är bjudna, enkelt kalkuleras barn ut ur detta då.
Vi har vår vigsel och fest bara för vuxna. Ville inte behöva barnanpassa på något sätt, och det är ingen som sagt något kring detta.
Det kommer inte ens några ammande barn, det var inget vi skrev något om. Men de som har småttingar har löst även detta. Är helt sjukt tacksamma för våra fina vänner!
Vi har satt en åldersgräns vi 7 år för att inte folk ska ta med sina småbarn som är mycket svårare att säga till att bete sig tyst och snällt när tanten/farbrorn pratar. Samt att stället vi kommer vara på har ganska små rum och det finns väldigt dåligt med plats för skötbord och vagnar. De enda barnen som vi kände var min m2b:s kusiner 8 och 12 samt tre kompisar som har ett barn var mellan 1,5 och 2 år gamla. Så små barn uppskattar nog knappast att gå på bröllop så jag tror inte att mina kompisar hade tafit med dem även om vi inte hade sagt nåt. Det blir ju en "ledig" dag för dem med.
Barnen gör bröllopet! Så himla söta. Särskilt som brudnäbbar!
Jag kan inte rösta
Vi kommer att ha nåt mittemellan...alltså folk får ta med sig barnen om de vill men jag vill ha en barnfri fest.
Iom. att middagen och festen kommer att vara i två olika lokaler så får helt enkelt barnen inte följa med till festlokalen.
Jag hoppas på att mina vänner väljer att fixa barnvakt istället för att gå och lägga sig med barnen men å andra sidan skulle mina egna barn bli glada av lite sällskap av barn.
Mina barn ska självklart också sova när festen börjar och ses efter av en nykter person.
Vi bjöd barn då våra tre egna barn var med i lördags påvårt bröllop. Det kom 9 barn då är våra inräknade.
Alla tog inte med sig sina barn. Men de barnen som var med hade ett eget lekrum då de fanns ett färdigt i lokalen vi hyrde.
De lekte där och hade skoj. De uppförde sig bra visst de sprang från bordet för leka men inget vi störde oss på. Hade inget tradionellet bröllop.
Vi hade ingen alkohol och på något sätt uppskattades av gäster, jag var rädd de skulle bli sura men tvärtom.
Så tycker de är bra att barn får gå med på olika tillställningar.