• kramen

    Barn eller inte barn ?

    Hur gör ni ? är barn välkomna eller inte ? Varför gör ni som ni gör ? Motivera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn eller inte barn ?
  • lurigmumin

    Vi kommer inte att ha några barn med. Vi har inte så många barn i släkten och vi strävar efter en fest där vi får umgås med våra vuxna vänner och släktingar utan att behöva ta hänsyn och anpassa festen för att passa barn i olika åldrar. Det kommer att vara sittande trerätters och förhoppningsvis en rolig fest efter. Lokalen är heller inte lämplig, ett gammalt slott i tre våningar med sten trappor. Ägaren kräver dessutom att det finns barnvakt på plats. Några av barnen i släkten skulle under inga omständigheter klara av att vara med och det känns inte ok att låta några vara med men inte andra.

  • Chicita

    Vi tyckte att eftersom i princip alla barn som kunde tänkas komma med var sådana som ändå brukar vara med på sommarfesten, så skulle det vara konstigt om vi skulle säga att vi inte ville ha dom där.
    Och att det var alkohol med ansåg inte vi som skäl att säga att barnen inte fick komma, det är upp till föräldrarna att tycka sånt ansåg vi.

    Vi ordnade så att det fanns någon som kunde passa barnen lite när dom tröttnade att sitta stilla.
    Men det var inte så att dom inte fick vara där vi var, utan dom kunde springa emellan barn-sidan och fest-sidan som dom ville.
    Det funkade riktigt bra Glad 

  • BlomAnna

    Jag hade velat ha en kategori till. "Barn är välkomna men vi ser helst att de stannar hemma" typ

    Vi kommer inte ha barnfritt då vi har en dotter själva + att det finns fler barn i familje som det inte känns rätt att vara utan. Min syster som är 12 tex. Men hade alla som har barn tagit med dem så skulle det bli 45 barn de flesta mellan 1-5 år och då hade det blivit ett barnkalas. Vi har därför sagt om gästerna frågat att vi helst ser att barnen är hemma men om det absolut inte går att lösa med barnvakt vill vi ju hellre att de kommer med barn än stannar hemma.  Det kommer sluta med att det blir 2st nästan 2 åringar, 2st 9åringar, 2st 12åringar och 4st spädbarn.

     

  • amelian

    Vi kommer inte ha några barn på vår fest av två anledningar. Den första är att vi inte har några egna barn och är inte heller särskillt glada för barn rent generellt. Den andra anledningen är att de barn som skulle vara aktuella är ganska små, tror den äldsta är 6-7 år och ska man vara helt ärlig så har de nog inte så värst roligt på ett bröllop. 

    Jag kommer ihåg när jag blev meddragen på sånna tillställningar när jag var liten, det var skittråkigt och sen somnade man i ett hörn och blev väckt när det skulle åkas hem. Jag hade själv hellre varit hemma med barnvakt, hyrfilm och godis i den åldern. 

  • Chicita
    amelian skrev 2012-09-13 22:42:19 följande:
    Jag kommer ihåg när jag blev meddragen på sånna tillställningar när jag var liten, det var skittråkigt och sen somnade man i ett hörn och blev väckt när det skulle åkas hem. Jag hade själv hellre varit hemma med barnvakt, hyrfilm och godis i den åldern. 
    Och jag som älskade sådana tillställningar...
    Men så var jag i och för sig van vid långa middagar med flera rätter och där man fick tänka på bordsskicket tack vare att farfar var väldigt "fin" av sig och rörde sig i sådana kretsar.
    För mig var det väldigt spännande att få klä sig fin och få fixa håret hos frisören och se vilken konstig mat som skulle serveras och vad alla farbröder och tanter skulle säga (om det hölls tal).
    Och när desserten kom så fick jag oftast lite extra mycket, om jag hade varit snäll och suttit fint hela middagen.
    Men om jag hade för mycket spring i benen så fick jag samma som alla andra, men inne i köket där jag bara störde kökspersonalen Flört
    Om jag någon gång inte fick vara med, utan lämnades hemma med barnvakt så grät jag floder och var helt otröstlig. Det kändes som att jag straffades för något när jag inte fick vara med på det roliga...

    Det där beror nog mycket på hur man är som barn.
    Och vi resonerade helt enkelt så att föräldrarna känner sina barn bättre än vad vi gör. Och om det går bra på sommarfesterna så går det nog bra på bröllopet.
    Och det gjorde det ju Glad
    Men många föräldrar lämnade sina barn hemma, antagligen av den anledning du anger. Ca 1/3 av barnen som kunde komma - kom.

    Jag menar nu inte att alla ska låta föräldrarna bestämma.
    Det finns många anledningar att ha ett barnfritt bröllop, och det är inte fel alls.
    Jag tänkte bara på att vi är så olika, och vad en person tycker är tråkigt - tycker en annan är världens roligaste.
    Och det gäller ju även barn Glad
  • Aniara4

    Vi hade ca 60 gäster, och om alla som har barn hade tagit med sig dem hade vi haft minst en dagisavdelning där (en sån med för många barn i),  plus ett antal skolbarn och tonåringar. Det var helt enkelt inte rimligt.

  • Silme

    Vi var 28 stycken vuxna. Vår egen son var med under vigseln men sedan åkte han hem med barnvakten.
    Valde bort barn av den enkla anledningen att vi inte tyckte att småbarn hör hemma på en lång middag med tal och stillasittande i många timmar. Visst, man kan ju ordna "barnhörna" och liknande men då jag jobbar inom förskolan hade jag ingen som helst lust att ha "jobbet" på mitt bröllop. Flört
    Ingen av våra vänner har barn äldre än 7 år (de flesta är i 0-5-årsåldern), hade det funnits barn i 10-årsåldern eller äldre hade de fått komma om de velat.


  • SZ2013

    Vi kommer inte att bjuda några barn. Vi är redan över 100 personer med alla vuxna och sen har vi inga barn i släkten ännu och få kompisar med barn. Vi hade kanske tänkt annorlunda om vi själva och fler av våra släktingar och vänner hade barn men som utgångspunkt tycker jag personligen att det blir en roligare fest och trevligare vigsel utan barn.

  • Annamolly

    Jag tycker det ar fint nar olika generationer kan samlas och fira tillsammans. Det ar roligt bade for aldre och yngre. Att ha barnfritt tycker jag ar nastan lika illa som att saga "vi vill inte ha med riktigt gamla pa brollopet for dom sitter bara och sover i ett horn". Sedan tror jag det ar viktigt for barn att lara sig hur man beter sig i vuxet sallskap och det gor dom inte om dom aldrig far vara med pa nagonting. 

  • Power of Love

    Vi kommer inte ha några barn alls, det är iaf planen idag.

    Jag har varit på bröllop där det varit barn och även om de har suttit vid eget bord har det varit mycket spring. Jag som satt i närheten av barnbordet hörde inte alla tal och stördes faktiskt ganska mycket av all spring och prat från barnen.  Var även på ett annat bröllop där barnen satt utsprida med alla vuxna men även där vara det mycket spring och tal och spex hördes inte alltid. Jag förstår i sig barnen, inte roligt för dem att sitta still i timmar när de har spring i benen men som vuxen kan det bli lite jobbigt med allt spring. 

    Eftersom vi själva inte har några barn så ser vi faktiskt ingen anledning att ha barn på vår bröllopsfest, för det är just fest vi tänker ha. Bland våra vänner kommer flera ha 1-1,5åringar när det är dags för oss att gifta oss och det kommer dessutom vara många i den åldern så det känns inte genomförtbart med att ha alla de småbarnen på bröllopet.  

    Nu är det även så att min fästman har många barn i sin släkt och dessutom är de flesta mycket nära släkt, det vill säga syskon. Vi har redan prata med min fästmans far med fru (de som har alla barnen) och de med oss tyckte att det var bättre med barnfritt. De själva sa att de bästa bröllopen de har varit har varit barnfria. De upplevde även att de vuxna slappnar av mer på såna bröllop. Vi har dock inte bestämt hur vi ska göra med de syskonen i yngre tonåren, det får vi besluta när det närmar sig. För min del får även alla syskonen kommer till vigseln eftersom de är såpass gamla att de kommer orka sitta still och tysta den korta stund vigseln är  och det är ju faktiskt deras bror som gifter sig. Men om de ska komma på själva vigseln eller inte tycker jag att deras föräldrar får bestämma (och i de äldre barnens fall även de själva).  

Svar på tråden Barn eller inte barn ?