• GSB

Varning för Berggrens Juveler!

Halloj, jag vill bara varna er för att köpa förlovningsringar hos Berggrens Juveler i Stockholm.

Det gjorde nämligen vi och det blev bara massa strul.
    När vi var inne och beställde ringarna fick vi beskedet att vi kunde hämta ringarna ett datum 3 veckor senare.
    När vi väl kommer in efter 3,5 vecka är ringarna fortfarande inte klara, vi blev förvånade för Berggrens Juveler har inte ringt eller försökt att kontakta oss på något sätt. Så här har vi då begett oss in till de centrala delarna i Stockholm helt i onödan! Och dessutom möts vi av ansvarsavtagande från Berggrens Juveler som hävdar att de hela tiden sagt att leverans skulle ske först om ytterliggare 4v! Alltså totalt 7v från beställningen.
    Detta är dock enbart bortförklaringar från Berggrens sida då det står klart och tydligt på kvittot att leveransdatum var 3 veckor från beställning.

Hur som helst finns det inget som kan göras utan att vänta, men leveransdatumet är nu precis innan vår planerade förlovningsfest då vi lyckats tajma in vänner som är här på besök från utlandet. Dagarna går och nån dag innan det nya leveransdatumet ringer jag till Berggrens Juveler för att kolla status på ringarna.
    Då möts av samma ansvarsavtagande från Berggrens Juveler som inte har någon aning om vad status är på ringarna. Man kan ju tycka att nu när ringarna blivit extra försenade, att Berggrens skulle ha våra ringar under extra uppsikt och höra av sig till oss så vi slipper vara oroliga men icke. Jag lyckas i alla övertyga Berggrens att kolla upp status på ringarna och sen höra av sig till oss. Lite senare på dagen hör de av sig och säger att ringarna är skickade med FedEx till butiken och ska komma fram på Fredagen innan vår förlovningsfest.

På Fredagen ringer jag ytterliggare för att kolla om vi kan komma in och hämta ringarna, (vill ju inte åka in i onödan igen), men nu får jag fram att ringarna INTE skickats tidigare (som de sa, detta var alltså en lögn) utan att de skickats idag.

Ringarna kom därmed fram först efter helgen och vi blev utan ringar på vår förlovningsfest :(

Berggrens Juveler kommer med bortförklaringar och försöker slingra sig, verkligen allt för att komma undan och inse att de gjort fel.

Vill ni börja er förlovning utan problem, undvik Berggrens Juveler.

• Svar på tråden Varning för Berggrens Juveler!
  • ThereseV
    NeutronStar skrev 2012-11-09 18:04:10 följande:
    Låter som en bra butik. =) Synd att man själv också bor i Götet då, lite långt för enbart det. =P
    Ja, vi är jättenöjda:) men det känns nästan lite jobbigt varje gång man skriver och rekommenderar något nu. Lite som att man måste hålla tillbaka för att folk inte ska tro att det är smygreklam. 
    Jo det är ju en bit hehe. Jag har en större del av min familj i sthlm så för oss blev det ju inte riktigt lika off:P Även om det var skönt att dom kunde skicka ringarna så vi slapp vänta med att hämta dom tills nästa gång vi skulle hälsa på min familj haha:P 
  • passionsblomman
    Trogen kund skrev 2012-11-09 16:54:12 följande:

Jag kan varmt rekommendera Bergrens Juveler efter trettio år som kund.

Av en händelse, genom att Googla på Bergrens Juveler, fann jag här en tråd med rubriken "Varning för Bergrens juveler" Är inte det lite starkt? En eventuell moderator för detta forum borde reageat på rubriceringen som är enkelt subjektiv och sprids snabbt via Google.Ibland finns det fog för kritik men en Varning? Som blir helt offentlig via nätet. Var finns ansvaret? Är det inte bättre att göra ett besök, ringa eller skriva till butiken om man inte är nöjd?

Det är inte så att du själv förestår nämna företag och därför reagerar starkt på det negativa omdöme som givits i den andra tråden? För, det känns lite starkt-för att använda ditt eget uttryck-att du som en kund till dem, reagerar så pass kraftigt att du dels svarar i den tråden, och dessutom gör en egen rekommmendationstråd. Särskilt eftersom du skapat ett medlemskap enkom för saken skull?

Hur som helst-moderatorsfunktionen här, fungerar så att medlemmarna själva anmäler inlägg man anser behöver modereras. Vill du göra det, ska du leta upp det aktuella inlägget och klicka på den lilla röda handen  nere i inläggets högra hörn, intell citatknappen. Sedan fyller du i formuläret medrätt rubricering och motiverar din anmälan. Först då komme ren moderator att titta på saken.

Är man själv företagare och utsätts för vad man anser förtal eller felaktiga omdömen, har man rätt att i aktuell tråd gå i svaromål.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • NeutronStar
    passionsblomman skrev 2012-11-09 18:15:35 följande:
    Det är inte så att du själv förestår nämna företag och därför reagerar starkt på det negativa omdöme som givits i den andra tråden? För, det känns lite starkt-för att använda ditt eget uttryck-att du som en kund till dem, reagerar så pass kraftigt att du dels svarar i den tråden, och dessutom gör en egen rekommmendationstråd. Särskilt eftersom du skapat ett medlemskap enkom för saken skull?

Hur som helst-moderatorsfunktionen här, fungerar så att medlemmarna själva anmäler inlägg man anser behöver modereras. Vill du göra det, ska du leta upp det aktuella inlägget och klicka på den lilla röda handen  nere i inläggets högra hörn, intell citatknappen. Sedan fyller du i formuläret medrätt rubricering och motiverar din anmälan. Först då komme ren moderator att titta på saken.

Är man själv företagare och utsätts för vad man anser förtal eller felaktiga omdömen, har man rätt att i aktuell tråd gå i svaromål.
    Funderade också på något dyl, men i sådana fall är det ju bättre att skriva att man företräder företaget och förklara situationen än att "låtsas" vara kund. =/ Seems fishy.
  • passionsblomman
    NeutronStar skrev 2012-11-09 18:30:16 följande:
    Funderade också på något dyl, men i sådana fall är det ju bättre att skriva att man företräder företaget och förklara situationen än att "låtsas" vara kund. =/ Seems fishy.
    Jamen eller hur! Obestämd
  • GSB
    Trogen kund skrev 2012-11-09 16:54:12 följande:

Jag kan varmt rekommendera Bergrens Juveler efter trettio år som kund.

Av en händelse, genom att Googla på Bergrens Juveler, fann jag här en tråd med rubriken "Varning för Bergrens juveler" Är inte det lite starkt? En eventuell moderator för detta forum borde reageat på rubriceringen som är enkelt subjektiv och sprids snabbt via Google. Det är tråkigt när planering fallerar. Ja visst! Men vilket är problemet?Att ringarna inte kom till Er som sagts eller att Ni måste åka in till centrala Stockholm i onödan? Det är gnällvarning på det sistnämnda. Bor man ute på vischan får man väl ringa själv och kolla för undvikande av resa.

Allting har faktiskt mer än en sida. Felet med inlägg av kalibern Varning är att det är helt subjektivt oemotsagt.

Därför vill jag jag med min erfarenhet av Bergrens sedan trettio år varmt rekommendera dem. Vi har köpt mycket vackra smycken och silversaker till förlovning, giftermål, jämna födelsedagar, bröllopsdagar, barns jämna födelsedagar, studentuppvaktningar, konfirmationer, barndop mm.

Alltid, med något undantag, när det har varit frågan om present som minne har stegen gått till Bergrens och aldrig under trettio år har det varit något som helst problem.

Ibland finns det fog för kritik men en Varning? Som blir helt offentlig via nätet. Var finns ansvaret? Är det inte bättre att göra ett besök, ringa eller skriva till butiken om man inte är nöjd?

Pröva en dialog.

Jag/vi har aldrig haft något som helst problem vare sig med kvalitet på smycken, arbeten eller leverans sedan trettio år tillbaka.

Hej där, 
    Att du har varit trogen kund i 30år och är nöjd med Berggrens Juveler är naturligtvis jättebra, vi gick själva dit för vi blivit rekommenderade. Men du skriver även att du aldrig har stött på problem, vad skulle ha hänt ifall du stött på problem? För det var först då våra dåliga upplevelser började, inte på grund av just problem de gick ju att lösa, utan mer av bemötande efter problemen. Kan tillägga att jag varit i kontakt med Berggrens Juveler i efterhand och de hävdar fortfarande att deinte gjort något fel, nu hävdar de även att det tog extra lång tid pga av våra fingrars onormala tjocklek. Besvikna kan man lugnt säga att vi är...
  • maxmamma

fingrars onormala tjocklek?! det var den sämsta ursäkten jag hört någonsin. alla ringar ska ju kunna måttbeställas oavsett om man desingar egen ring eller liknande.

nä det där lät ju bara patetiskt att företaget skyller på era fingar, faktiskt

supertrist för er måste jag säga o jag kan ärligt säga att jag tyker synd om er oxå för den delen 

• ThereseV

Att kalla kunden för onormal känns ju inte så otroligt professionellt.  
    Nej, jag önskar att fler företag klarade av att erkänna när dom har fel. Det är ju så otroligt mycket lätare att be om ursäkt och göra rätt jämfört med att försöka slingra sig och skylla ifrån sig.
    Självklart går allt jättebra så länge det inte är några problem, det är först när det blir fel som man märker om det är ett bra eller dåligt företag man kommit i kontakt med... 

• Trogen kund

Hoppsan!

Värst vad snabbt man måste såga ett
    försök att skapa goodwill baserad på upplevd verklighet.

Till skillnad från den tystnad som
    rådde när man avsåg att skapa bad-will genom att brännmärka ett
    företag på Internet för all framtid?

Ett försök att balansera ut påhoppet
    måste omedelbart klassas som suspekt? Att skapa ett konto på ett
    forum i avsikt att enbart bemöta påhoppet är likaledes suspekt?
    Varför då?

Jag har loggat in på detta forum
    enbart i avsikt att delge andra en annan erfarenhet än den som
    författaren till varningen har velat bibringa läsarna. Vad är det
    för fel på det? Det är ju här varningen publicerats? Tydligen är
    det väldigt fel! Ungefär som när en klimatskeptiker någon gång
    lyckas föra fram sina opportuna åsikter och horder av rätt
    tänkande rusar fram för att slå ner vederbörande med samma slags
    misstänkliggörande argument.

Ja visst är det så. Det behöver man
    inte vara särskilt begåvad för att förstå. Jag har skapat ett
    konto här för engångsbruk eftersom jag vill påpeka det orätta i
    vad som gjorts.

Och nej. Jag är inte butiksägaren.

Jag har gjort det här därför att:

Berggrens hade flyttat och jag googlade
    för att se den nya adressen. Jag har varit hos dom och köpt en
    present nyligen och jag har berättat om varningen.

Jag fann på Google ett försök till
    brännmärkning direkt kopplad till företagsnamnet som andra länk.

Jag har ett vänskapligt
    affärsförhållande till Berggrens sedan trettio år tillbaka
    präglat av goda erfarenheter.

Jag ljuger inte och jag kan inte
    acceptera orättvisor i något sammanhang.

Det är fel att brännmärka företaget
    på internet för all framtid för en sak av den kaliber som åberopas
    som skäl av författaren till tråden. Oavsett om det finns fog för
    kritiken vilket jag påpekat tidigare.

Det har frågats vad jag skulle gjort
    om jag haft problem? Jag hade valt en dialog och löst saken i
    samförstånd. Med min erfarenhet av Berggrens är jag säker på att
    det hade gått bra.

Så oavsett om jag är jävig, suspekt,
    korrupt eller vad som helst. Jag kan varmt rekommendera Berggrens
    juveler.

Slutligen. Vad är det för fel i att
    vilja balansera en bild någon vill skall vara gällande med en
    upplevelse under trettio år som är helt annorlunda.

• augustesen

Jag tycker inte TS gjort något fel utan tvärt om lagt fram sina argument på ett relativt snällt sätt. Jag skulle blivit otroligt besviken om vår juvlerare rent ut ljugit om när ringarna ska levereras om och om igen!!

Kundservice är otroligt viktigt och det känns som allt för många företag tar sina kunder för givet. Men det kanske är ett företag som trivs med sina stammisar och inte vill växa - who knows?

Hur som hur - Tack för varningen TS!

• passionsblomman

Trogen Kund, det är helt enkelt så att man på olika sätt gör intryck i de sammanhang man visar sig här i världen. Både på internet och annorstädes. Jag tror inte sättet du valt kommer att ge den effekt du varit ute efter.

Vill du få någon på BT att ta bort den här varningen, i kraft av att den skulle vara så illa att den brännmärker företaget i fråga för alltid så får du anmäla tråden, så som jag beskrev för dig förut.
    Ingen är skyldig att göra det åt dig och att det varit tyst runt den här tråden tidigare, tyder antagligen mer på att många inte brytt sig så mycket. Nu har du själv skapat en ganska betydande uppmärksamhet runt saken och jag är inte säker på att den är till juvelerarbutikens fördel, trots dina rekommendationer.

Att kliva rakt in i ett forum på det här sättet, får folk att undra vem du är och vart du dök upp ifrån-och varför detta engagerar dig så väldigt starkt, om det inte är dig själv det gäller. I synnerhet som du utan synbar anledning väljer ett anonymt nicknamn.

Att du inte accepterar orättvisor är ju bra-det är vi många här som inte heller gör. Men däremot tror jag du får svårt att få stöd för att det skulle kunna konstateras att vilken kund som helst inte skulle få berätta om sitt missnöje.
    Det tycks ganska sakligt och vad missnöjet gäller framgår-beställd produkt har inte levererats till avsedd dag och efter den malören har ingen i företaget tagit på sig ansvar för det hela utan skyllt ifrån sig-på kunden.
    Jag skulle säga att det nog är bland det vanligaste bland orsaker till missnöje hos en kund-och väldigt onödigt, eftersom det är lätt för ett företag att låta bli-man kommer långt genom att få kunden att känna sig förstådd.

I ditt eget fall verkar de ha lyckats så till den milda grad att du är beredd att försvara dem rakt av och genomgående. Det är ju inte bara så att du säger att din egen erfarenhet är annorlunda-du konstaterar ju att TS har fel, gör fel och dessutom inte har något att klaga över. Nu kvarstår ju faktum att huruvida denna kundens besvikelse över att ha fått förlova sig utan ringar och inte kunna visa upp dem på sin fest, är rimlig och motiverad, inte är upp till vare sig dig eller mig att avgöra. Hon har rätt att berätta om sin erfarenhet, och vi som tar del av den får dra de slutsatser vi vill.

Jag vet att internet är ett genomslagskraftigt verktyg och jag tycker man ska tänka sig för innan man hänger ut någon-företagare eller privatperson. Men jag tror inte man ska underskatta folks förmåga att sålla och vara kritiska. Man brukar känna igen och också bemöta en gnällspik eller någon som bara vill sabba för andra. Folk på BT brukar inte komma undan med att vräka ur sig vad som helst-och din egen starka reaktion på att någon upplever sig illa bemött av just det här företaget, är såpass ovanlig att den väcker uppmärksamhet. Folk brukar inte komma farandes utifrån med långa försvarstal för så mild kritik, där någon någorlunda sakligt berättar sin historia.

Du verkar helt enkelt väldigt personligt förorättad över detta. Intrycket du får inse att du givit kan ju vara en lärdom, om du vill hjälpa till att väga upp intrycken en annan gång. Ta det lite lugnare. Presentera dig inte anonymt om du vill vara trovärdig (anonymiteten behövs knappast mer än om man är här på lite mer fast basis) Vänd dig till support och redaktion för det du tycker är felaktigt hanterat.
    Ooch en sak till:
    Under min egen tid både som kund och företagare, har jag sett en hel del beklagliga exempel på att affärsidkare ingalunda behandlar alla människor lika. Din egen inställning till att bo utanför Östermalm verkar vara att man då befinner sig på vischan och för detta får man rimligen skylla sig själv-och man tycks då också åläggas extra ansvar för att se till att dubbelkolla att varor man beställt verkligen kommit. Tänk om personlaen i butiken ser på bönder och annat löst folk på samma sätt som du och inte ger dem samma fina service som du själv åtnjuter? Det händer att man mycket tydligt får känna av att butiksinnehavare hels ser att man avlägsnar sig-de har en mycket snäv ram för vem som anses som en bra kund, bara genom att titta lite snabbt på en person.

Sist: För varje gång du lyfter den här tråden, kommer den att hamna högre och högre på googles söklista.
    Om du verkligen vill hjälpa företaget-skapa då positiva omdömen om dem där du pratar om dem och deras mångåriga service-inte om den här händelsen! Tillräckligt många sådana omnämnandnen, kommer att putta den här tråden långt långt bak där ingen som googlar orkar leta.

• maxmamma

Trogen Kund: De flesta av oss inne här, merparten av oss som hänger här håller med TS till fullo i denna tråd.

Att logga in bara för att sitta här o bestrida TS som hon var "boven" i dramat gör inte saken bättre.

ju mer du strider på desstomindre trovärdig blir du. Nä lägg ner o inse att du får inget gehör för dina åsikter i detta ämne.

Vi andra tycker synd om TS o blir bedrövad när man hör hur ett företag beter sig trots att TS själv har både kvitto på när ringen skulle vara leverans klar o att hon har ringt o förhört sig flera gånger om hur det går med leveransen då den blivit försenad gång på gång.

Så gör dig själv en tjänst trogen kund, lägg ner detta snack nu o inse att du inte kommer får några anhängare som håller med dig.

Sen att anklaga kunden för att ha onormala fingrar är ett riktigt lågvattenmärke, inga seriösa företag säger så till sina kunder. Det går att måttbeställa ringar oavsett om man designar dem själv eller väljer färdiga produkter.

Nej jag tycker bara synd om TS som drabbades av detta dåliga bemötande.

• Honsofie
    Trogen kund skrev 2012-11-10 16:42:02 följande:

Det är fel att brännmärka företaget på internet för all framtid

Jag vill bara göra ett tillägg.
    Om du påstår att TS "brännmärker ett företag på internet för all framtid" kan jag meddela dig att så inte är fallet.
    Företag får både positiv och negativ respons på internet, det är vår yttrandefrihet som ger oss rätt att skriva det vi vill och låta andra människor ta del av vår uppfattning.
    Söker jag information på internet om ex Berggrens juveler så får jag fram, inte bara denna tråd som TS startat, utan även annan information om företaget.
    Jag väljer själv vad det är jag vill läsa och vill jag läsa detta inlägg så gör jag det, det betyder ju inte att jag aldrig kommer handla från berggrens juveler utan jag kommer förmodligen söka mer information/recensioner om företaget för att läsa om andra människors uppfattningar.
    Alla företag har både bra och dåliga sidor och jag står inte på någons sida. Självklart är det tråkigt att TS har en negativ bild av Berggrens men det finns säkert något inlägg någon annanstans där företagets positiva sida framgår.

Jag vill helt enkelt bara klargöra att det som står på internet är något som man får tycka och tänka vad man vill om, för ingen har rätt att kväva en annan människas uppfattning om något.

Fortsätt att handla på Berggrens du, dom har säkert många trogna kunder och det blir med säkerhet fler.
  • passionsblomman

Jag vill bara tillägga att jag egentligen inte alls bryr mig om eller tar ställning till vem som skulle ha rätt eller fel här. Jag är inte alls säker på att alla på BT håller med TS. Vi är inte en samlad enhet här. 
    Jag är övertygad om att olika människor får olika intryck och upplevelser av företag och enskilda expediter. Trist och dyrt för föertagaren med missnöjda kunder har det alltid varit. Men lika lite som man tidigare kunnat tejpa för munnen på folk som handlat någonstans, kan man idag förbjuda omdömen på nätet.

Men somliga omdömen och försvarstal väcker frågor.

• Willow
    Trogen kund skrev 2012-11-10 16:42:02 följande:

Att saga att TS har brannmarkt foretaget pa internet for all framtid ar val liiiite overdrivet? Jag har svart att tro att foretaget kommer att ga in konkurs pa grund av vad en person pa ett forum pa the world wide web skriver. 

Och att pasta att om man bor pa vischan sa far man skylla sig sjalv for att man inte kollar innan man aker in till stan - vad har det med saken att gora? Star det leveransdatum pa kvittot ar det foretagets ansvar att ha sina produkter redo det datumet som star skrivet!  Och ar det inte det sa ar det inte kundens ansvar att forst ringa och kolla om det ar klart eller ej! 

Jag forstar att TS ar upprord och vill varna andra 'blivande brudar och brudgummar' pa det har brollopsforumet for att hon inte vill att dem ska ha samma upplevelse som hon haft, vilket jag tycker ar helt ok. Sen tror jag nog att dem flesta har inne ar vuxna nog att lasa det och gora sin egen uppfattning om det hela.

Jag tycker jag att foretaget har agerat fel och oproffessionellt i TS fall. Som kund med ett kvitto som har leveransdatum pa har hon ratt och dem har gjort fel. Dem borde bett om ursakt och gjort sitt basta for att rattfardiga saken till deras kund, sa bor det fungera inom handel och kundservice, men tyvarr sa faller manga handlare i Sverige (inte alla men allt for manga) kort nar det kommer till kundservice och uppenbarligen aven detta foretag. Visst det kanske var en en gangs handelse for detta foretag, men det ar nagot som man som lasare pa internet far ha i atanke, vare sig man laser en bra eller dalig 'review' av ett foretag, hotell, restaurang etc. Foretaget i fraga borde ha bett om ursakt och i TS fall forsokt att atergallda kunden for att behalla sitt goda rykte, men det har dem inte gjort och da ar dalig kritik mot foretaget helt befogat! 

Svar på tråden Varning för Berggrens Juveler!