• mirre01

börjar få ångest för maten vad tycker ni

vi hade bestämt att ha toast skagen till förrätt och vitvins marinerad fläskfile med potatisgratäng som huvudrätt men nu börjar jag ångra mig rätt rej'ält, det kommer kosta oss 11 tusen kronor att ta enbart huvudrätten från catering, rätt mycket pengar för en studerande och hans utförsäkrade tjej, just nu är det bara han som står för ekonokmin, 

många skriver att dem ska ha kallskuren buffe men jag vet inte vad har man ? och känns de inte väldigt trist med just kallskuren buffe?  

• Svar på tråden börjar få ångest för maten vad tycker ni
  • mirre01

vi blir ca 55 stycken pluss några barn så max 60

• CoolJen
    mirre01 skrev 2012-09-09 18:54:15 följande:
    vi blir ca 55 stycken pluss några barn så max 60
    Då var det ett väldigt högt pris för fläskfilé tycker jag.
    Ni kan absolut komma undan billigare!
    Finns ju bufféer/kallskuret för 150-350:-/pers

Ska ni göra själv så rekommenderar jag dubbelmarinerad oxfilé, marinerad fläskfilé, italienska skinkor/korvar.
    Ni kan ju även ha varma kycklingspett eller kycklingklubbor till.
  • ajmb
    mirre01 skrev 2012-09-09 18:22:45 följande:
    men hela menyn var kallskuren ?  finns vissa saker ja absolut skulle kunna tänka mig bla helstekt fläskfile och jag räknade snabbt ut att vi skulle kunan få en stor lyxkig buffe till hälften av vad catering företaget skulle ta av oss i betalning och då jag är så pass sjuk nu inte har någon inkomst för jag är utförsökrad ser vi gärna att pengarna hamnar på lite annat men vill ju endå ha en fin middag 
    Ja allt var kallt  förutom potatisgratängen...trodde inte vi kunde hålla det varmt..men eftersom det var sommar så svalnar det ju inte lika fort. Har man bara något varmt att ställa det på ...och en ugn att tillgå får man plats med mycket i den.

Vi hade säkert kunnat få det billigare ska väl tillägga att restaurangen bara gjorde buffén. Cupcakes gjorde ett bageri här i stan. övriga grejer köpte vi in själva.

summan blev 11' för allt inte bara maten.

Hade som mål att inte stå med grejerna för hade säkert få stå själv...och de hade jag absolut ingen lust med.

Vi var helnöjda med allt ..maten var såååå god. 
  • mirre01

vi ska göra maten själv så fall men har hela min familj som hjälper mig,

• snowstars

Jag har "serverat" på ett bröllop där de hade kallskuren buffé och det såg inte alls billigt ut. Förutom flera sorters kött hade de pajer. Det är ju ganska billig mat som går att göra en stor mängd av på en gång. Vissa är ju lika goda kalla som varma :) Och har du varit vegetarian kan du väl en massa vegetariska recept? Det är ju billigt när man inte lagar mat med kött.

Utgå från sånt ni tycker om och sånt ni tror andra kommer äta så blir det nog bra. :)

• Chicita

Tjärknöl är väldigt trevligt att servera kall.
    Det kostar inte så mycket att ha lite korvar uppskuret också (Gustavskorv eller liknande) 

• mirre01

haha aldrig härt talas om de ska kika på länken 

• mirre01

vet bara inte hur jag ska lyckas förvara allt kallskuret, finns bara liten kyl & frys i lokal :S nån mer som gjort egen buffe och haft liten kyl & frys att tillgå

• Chicita

Kylväskor funkar jättebra.
    Vissa saker behöver inte stå jättekallt heller, så prioritera.
    Du kan frysa in gamla mjölklitrar med vatten i för att få rejäla kylklampar (såna med skruvkork är enklast, men fyll dom inte hela vägen upp för vatten expanderar ju och då går kartongerna sönder). 
    Jag har använt stora plastbackar med lock och sen packat in dom i massvis med tidningspapper utvändigt (både sidor, under och ovanpå) och sen lagt i många sådana frysta mjölklitrar. På så sätt kan du få "fler kylar". Och backarna är ju staplingsbara Glad 

• mirre01

det va en riktigt bra ide faktisk, finna ju rätt stora backar att köpa dessutom 

• Chicita

Ja och bara varorna är kalla hemifrån, så krävs det ju inte lika mycket för att hålla dom kylda, däremot kan det vara värre att kyla ner saker som var varma innan...

• Grodprinsens brud

Här får du prisreferenser från Herrljunga med omnejd... låter ju svindyrt det du säger.. Vi fick in en offert härifrån och tror att det för 60 personer landade på 15000 MEN då var det trerätters inkl full personalstyrka som även skulle ta hand om disken och stå i en ev. bar... Vi valde restaurang istället men detta var ett klart alternativ!
     http://www.cateringproffs.se/Varmratt.htm

Svar på tråden börjar få ångest för maten vad tycker ni