• mirre01

börjar få ångest för maten vad tycker ni

vi hade bestämt att ha toast skagen till förrätt och vitvins marinerad fläskfile med potatisgratäng som huvudrätt men nu börjar jag ångra mig rätt rej'ält, det kommer kosta oss 11 tusen kronor att ta enbart huvudrätten från catering, rätt mycket pengar för en studerande och hans utförsäkrade tjej, just nu är det bara han som står för ekonokmin, 

många skriver att dem ska ha kallskuren buffe men jag vet inte vad har man ? och känns de inte väldigt trist med just kallskuren buffe?  

• Svar på tråden börjar få ångest för maten vad tycker ni
  • Elin86
    mirre01 skrev 2012-09-09 17:01:53 följande:
    vi hade bestämt att ha toast skagen till förrätt och vitvins marinerad fläskfile med potatisgratäng som huvudrätt men nu börjar jag ångra mig rätt rej'ält, det kommer kosta oss 11 tusen kronor att ta enbart huvudrätten från catering, rätt mycket pengar för en studerande och hans utförsäkrade tjej, just nu är det bara han som står för ekonokmin, 

många skriver att dem ska ha kallskuren buffe men jag vet inte vad har man ? och känns de inte väldigt trist med just kallskuren buffe?  
    Vi har beställt en fin smörgåstårta med lax så lite lyxigt ;) Alla i vår familj tycker det är mums :) Tror det blir ca 50 kr per person.

Sen blir det en fin bröllopstårta för ca 45 kr per person.
  • mirre01

tyvärr har hälften av våra gäster stora problem med smörgåst¨årta :( annars hade vi kunna ta det då vi älskar de men hälften av gästerna gillar det inte :(

• Chicita

De enda som kan välja maten till ert bröllop är just ni.
    Ni vet vad er omgivning tycker om och vad dom kanske förväntar sig på en bröllopsfest.

Välj mat efter er plånbok och smak (under förutsättning att det kanske inte är något som ni -bildligt talat- får äta upp sen Flört

Kallskuren buffé kan vara superlyxig.

Kolla bilderna på deras plankor så kan du få en idé om hur man kan lyxa till det kallskurna
    http://www.ica-sellnas.com/ 

• mirre01

vad ska man ha då till potatisallad ? gratäng blir ju väldigt svårt att få varm till 60 gäster

• Chicita

Lyxa till det med flera olika sorters potatissallader.
    Både oljebaserade och baserade på mejeriprodukter.

Sen olika sallader, frukter och grönsaker gör också att lyxkänslan kommer.
    Skurna stavar av morötter, gurka mm och dipsåser kan vara ett bra tilltugg också som inte kostar så mycket men som gör att det känns lite extra. Snapsglas från IKEA är rätt billiga, och dom funkar bra som dip-koppar om man vill ha riktigt porslin, annars funkar snapsglas i plast precis lika bra Glad

• ajmb

Hej där mirre01
    Det där med maten är inte lätt. Hur man än vänder och vrider. Huvudsaken är ju att du och din blivande är överens och att ni verkligen kan tänka er att äta maten som ni bestämmer er för.

Jag och min man bestämde oss för buffé. Vi anlitade en restaurang som lagar jättegod mat (även där jag friade). Hon frågade vad vi gillade och så visade hon tänkbara menuer.
    Så här såg vår menu ut
    Helstekt fläskfilé
    Ugnsbakad lax
    Kycklingfilé
    Potatisgratäng
    Pastasallad
    Grönsallad
    Kalla såser
    Bröd & smör

Till efterrätt hade vi bröllopscupcakes
    och senare kex, ost och frukt.

Nattmat
    Bullens

Priset stannade på ca 11' för allt ihop

Detta var beräknat på ca 50 gäster.
    När man nämner bröllop så blir kraven jättemånga. Personer som förväntas bli bjudna och många som tycker olika saker. Vi hade inte råd att ha ett jättebröllop och inget litet heller för den delen så vi bjöd in till kuvertbröllop. dvs
    De inbjudna accepterar att betala en viss summa för att närvara på bröllopet och sen vill vi inte ha några bröllopspresenter. Presenten är deras ja att komma till bröllopet.

Hoppas att du fått lite mer information och 

Jag önskar dig lycka till i dina planer. 

• mirre01

det praktiska med kallskuren buffe är att vi skulel kunna göra allt själv och komma undan med många tusen kronor 
    vilket är de typiska kallskurna köttet ?
    kycklig ?
    rostbiff ?
    kan man ha nåt annat kallskuret typ räkor detta är inte min grej :/ 5 år som vegetarian  satte sina spår, har ju nyss börja i köttdisken igen,

• mirre01
    ajmb skrev 2012-09-09 18:11:52 följande:
    Hej där mirre01
    Det där med maten är inte lätt. Hur man än vänder och vrider. Huvudsaken är ju att du och din blivande är överens och att ni verkligen kan tänka er att äta maten som ni bestämmer er för.

Jag och min man bestämde oss för buffé. Vi anlitade en restaurang som lagar jättegod mat (även där jag friade). Hon frågade vad vi gillade och så visade hon tänkbara menuer.
    Så här såg vår menu ut
    Helstekt fläskfilé
    Ugnsbakad lax
    Kycklingfilé
    Potatisgratäng
    Pastasallad
    Grönsallad
    Kalla såser
    Bröd & smör

Till efterrätt hade vi bröllopscupcakes
    och senare kex, ost och frukt.

Nattmat
    Bullens

Priset stannade på ca 11' för allt ihop

Detta var beräknat på ca 50 gäster.
    När man nämner bröllop så blir kraven jättemånga. Personer som förväntas bli bjudna och många som tycker olika saker. Vi hade inte råd att ha ett jättebröllop och inget litet heller för den delen så vi bjöd in till kuvertbröllop. dvs
    De inbjudna accepterar att betala en viss summa för att närvara på bröllopet och sen vill vi inte ha några bröllopspresenter. Presenten är deras ja att komma till bröllopet.

Hoppas att du fått lite mer information och 

Jag önskar dig lycka till i dina planer. 
    men hela menyn var kallskuren ?  finns vissa saker ja absolut skulle kunna tänka mig bla helstekt fläskfile och jag räknade snabbt ut att vi skulle kunan få en stor lyxkig buffe till hälften av vad catering företaget skulle ta av oss i betalning och då jag är så pass sjuk nu inte har någon inkomst för jag är utförsökrad ser vi gärna att pengarna hamnar på lite annat men vill ju endå ha en fin middag 
  • Elin86
    mirre01 skrev 2012-09-09 17:58:06 följande:
    tyvärr har hälften av våra gäster stora problem med smörgåst¨årta :( annars hade vi kunna ta det då vi älskar de men hälften av gästerna gillar det inte :(
    Ja då går det inte så bra :/
  • CoolJen

Hur många kommer ni att vara?

Svar på tråden börjar få ångest för maten vad tycker ni