• Victoria F

Korsett eller slim'n' lift?

Hej allihop!

Det finns säkert redan trådar om detta, men mina chanser att hitta dem med sökfunktionen känns MYCKET små Flört  Jag har beställt en klänning med dragkedja. Inte vad jag tänkt mig ursprungligen, med tanke på min kroppsform. Är ganska stor över magen och hade hoppats kunna dra åt och in den med hjälp av snörning. Men nu blev det ju inte så, så nu letar jag istället efter det perfekta underplagget! I dubbel bemärkelse, jag ska ha det under klänningen och det ska helst utföra under för figuren Glad
    Nu till frågan; slim'n'lift eller korsett? Slim'n'lift verkar ju även kunna hålla in lår och rumpa, medans en korsett fixar lite timglasfigur. Och då inbillar jag mig att klänningen (a-linje) får ett snyggare fall? 

Hur hade ni/har ni gjort? Tacksam för svar Solig

• Svar på tråden Korsett eller slim'n' lift?
  • Chicita

Jag köpte en rejäl underklänning med inbyggd BH på en underklädesaffär.
    Inga skenor - var min bestämda åsikt.
    Jag har varit med om allt för många gånger att dom där plastskenorna som det oftast är i dom vanliga korsetterna och midjeformarna, viker sig och så har man typ ett hårt "finger" som petar in hårt i magen, ryggen eller sidan. Jag har till och med fått blödande sår efter sådana.
    Så om du ska ha en korsett så ska det vara en med metallskenor. Tänk på det Glad 

Tänk också på att om du väljer trosgördlar och liknande så kan du få stora problem varje gång du ska gå på toaletten.
    Så mitt tips är att gå till en underklädesbutik och kolla om dom har en underklänning med bh-knäppning i hela ryggen, en som är i ett tjockt stretchigt material och gärna en siliconkant längst ner så den inte glider upp så lätt.

Men det enda som faktiskt kan ge dig en riktigt platt mage är en riktig korsett (med metallskenor alltså). Det är dock riktiga tortyrredskap. Risken finns att du inte kan sitta och äta en hel måltid i den exempelvis. Eller att du helt enkelt får så ont att du inte står ut efter några timmar.
    Korsett är något man måste vänja sig vid.
    Både slim'n lift och liknande underkläder, hjälper dig att tighta till lite. Men istället för att ge dig midja så fördelar det ut fläsket lite och ger dig en mer jämntjock figur.
    Jag som har en klassisk timglasform, blir fyrkantig. Visst får jag mycket smalare höfter och magen blir plattare. Men jag tappar mycket av min naturliga midja.
    Så för att vara säker på vad som funkar för dig, så måste du prova, prova och prova lite till...
    Lycka till Glad 

• BlåAugustibröllop

Kan verkligen rekommendera www.korsetten.se/sv/artiklar/korsetter-metallskenor-stalskenor/index.html.
    Nu länkade jag direkt till deras urval av korsetter med metallskenor. Hur bra som helst! Med risk att man blir så ivrig över hur mycket man kan dra åt att man inte kan äta sen! Testa korsetten innan, så du vet hur mycket du kan snöra åt den för att känna dig bekväm. Solig
    Beroende på hur låg klänningen är i ryggen och om du vill ha bysten upptryckt eller bara "vanligt" så skulle jag rekommendera någon av dessa (har testat alla 3)
    1. www.korsetten.se/sv/artiklar/korsetter-metallskenor-stalskenor/elegant-korsett-overbyst-korsetter-brudkorsett.html

2. www.korsetten.se/sv/artiklar/korsetter-metallskenor-stalskenor/midjekorsett-waspie-underbyst-steamkorsett.html

3. www.korsetten.se/sv/artiklar/korsetter-metallskenor-stalskenor/tight-lace-midjekorsett-vit-brokad.html

Midjekorsetter lämnar bysten "ifred", medans den första korsetten trycker upp bysten och plattar till den lite, men jag tyckte att min byst ändå upplevdes större, och lite för stor för min smak. Plus att den första är ganska hög i ryggen - ungefär 3-4 cm över en normal bh, om jag minns rätt.
    Fördelen med alla 3 var att de gick tillräckligt långt ner, för vissa korsetter jag testat gick inte tillräckligt långt ner, så att en del av magen som drogs in av korsetten, istället ploppade ut under korsetten.
    Av midjekorsetterna så föredrar jag den som är större/längre, men det allt beror ju på hur läg är klänningen i ryggen. Sedan så måste ju klänningen vara av en ganska fast material för att man ska kunna ha en sådan korsett under. Snörningen syntes inte alls genom på min klänning - den ser mycket grövre ut på bild än den egentligen blir under klänningen.

Kan du ha korsett under din klänning, så rekommenderar jag det. Det blir verkligen en skillnad! Vilken storlek har du förresten (du kan skriva det i ett meddelande om du vill)? Jag har både nr 2 och 3, för jag kunde inte bestämma mig för vilken av de jag skulle ha tills sista minuten och sen åkte vi på bröllopsresa så tiden för "återlämning" passerade. Bor du i närheten så är du välkommen att komma förbi och testa de. Jag bor i Umeå. Glad

• Hoffsennanen Tottoplex

Jag köpte såna spanx i London och de älskar jag! Dock råkade jag köpa en i all hast i storlek 44 tror jag...så den gjorde ej så mycket under men de andra gjorde susen!

• Victoria F

Tack så jättemycket för erbjudandet BlåAugustibröllop! Tyvärr bor jag i Skåne så det är lite långt till Umeå...Ska definitivt kolla runt  på sidan du länkade till. Dock så är ju min klänning i satin och ganska "mjuk", så jag funderar på om en korsett skulle synas under...hmmm...funderar lite till.  

• BlåAugustibröllop

Ta med klänningen och prova åtminstone någon sorts korsett, eller köp en och kolla att man kan lämna tillbaka  -  olika butiker förhåller sig olika, för det är ju nästan underkläder.

Då har du ju svart på vitt om du ens kan ha korsett under din klänning. Solig

Svar på tråden Korsett eller slim'n' lift?