Vi hade ungefar 50/50 engelska/svenska gaster pa vart brollop i Sverige i juli. Sjalva vigselakten av prasten var blandad bade pa engelska och svenska, men huvudsakligen svenska. Vi hade en svensk och en engelsk psalm, en svensk bibellasning och en engelsk blessing. Programmet var tryckt pa bada sprak och vi oversatte bibellasningen till engelska i programhafte. Just loftena skulle vart bara pa svenska, men maken blev sa nervos att prasten var snall nog att han fick saga sina pa engelska medans jag sa mina pa svenska – till allas fortjusning faktiskt. Men det med sprakval under vigsel maste ni ta med prasten innan ni kan bestamma nat. Alla forstar ju anda vad som pagar under en vigsel och ibland spelar det ingen roll om man inte forstar spraket for energin/kanslorna mellan dem inblandade ar sa stark att man inte behover veta ord for ord. (var pa ett brollop dar det var nagra ryska gaster och brudtarnan hade lart sig ryska och laste en liten text till brudens foraldrar och mormor, jag forstod inte ett smack men det ar vad som rorde mig till tarar under vigseln for att man sag hur rord dem blev).
Under talen sa holl min bror (istallet for min blyga far) ett tal pa engelska, han var aven toastmaster, min make sa nagra ord pa svenska for att tacka min familj men det mesta pa engelska, likasa hans far, min brudtarna sa det mesta pa svenska, men lite pa engelska. Aven jag holl ett tal pa svenska till min familj & vanner och sen laste min favorit dikt pa engelska till maken. Och best men talen var pa engelska.
Jag tror att det blir battre att blanda istallet for att oversatta allt, da blir det lite for langtrakigt. Och till TS, ta det mesta 50/50 svenska – engelska men kom ihag att om ert brollop ar i Sverige sa ar det fint att halla sig till mycket svenska, de utlandska gasterna uppskattar oftast det och tycker det ar fint, aven om man inte forstar sa finns kanslan dar. Och blanda in lite ryska dar ni tycker att det passar in, kanske din blivande kan halla lite av sitt tal pa ryska till sina ryska slaktingar.
Det kommer bli hur bra som helst!