• Vanja
    Äldre 7 Sep 10:43
    6601 visningar
    20 svar
    20
    6601

    VIT kyrka

    Kan inte ens hitta en kyrka, planeringen stannar alltid på första steget....Efterlyser tips på en vit, fin, gärna stilren kyrka med vacker natur som ligger i Stockholm eller i närheten max ca 1.5 h med bil? Otroligt tacksam för tips

  • Svar på tråden VIT kyrka
  • Äldre 7 Sep 10:46
    #1

    Pröva söka här www.kyrkokartan.se där kan man se bilder, vägbeskrivningar osv till olika kyrkor.


  • Vanja
    Äldre 7 Sep 10:58
    #2

    tack men det är jättesvårt att hitta, går inte att söka på vit kyrka eller så finns det inga vita i just Stockholm, hmm konstigt

  • Vanja
    Äldre 7 Sep 11:49
    #4

    Ahh tack!!! Vad många du hittade!  Har du någon favoritkyrka?

  • Sessan­67
    Äldre 7 Sep 11:50
    #5

    Ljusterö kyrka är fin tycker jag och ligger precis vid en sjö Solig

  • Äldre 7 Sep 12:03
    #6
    Vanja skrev 2012-09-07 11:49:46 följande:
    Ahh tack!!! Vad många du hittade!  Har du någon favoritkyrka?
    Jag är inte från Sthlm och känner inte till det alls. Mitt förslag är att ta en helg och åka runt och kika på alla kyrkorna, så ni får se vart de ligger, hur omgivningen ser ut osv. Gör sedan en lista med 3-5 favoriter och börja ringa den första på listan för att se vilka datum som är lediga. Välj sedan den som ni tycker är fin och har ett datum ni gillar ledigt.
  • Äldre 7 Sep 12:16
    #7

    Om ni ska ha fest efter och vet vilken lokal ni ska ha så är det ju en bra idé att kolla kyrkora som är där i närheten.

  • Vanja
    Äldre 7 Sep 12:28
    #8

    Ljusterö var precis som jag tänk men lite låg inuti, väsby var också fin. Kom gärna med fler tips!!!

  • Tessa0­1
    Äldre 7 Sep 13:16
    #9

    Jag gillar Österåkers kyrka...ligger en bit utanför Sthlm men fin natur..tar kanske 1h dit med bil. Ligger nära Åkersberga. Sen kan man ju ha festen i någon lokal vid vattnet som finns i närområdet.

  • Äldre 7 Sep 13:57
    #10

    Vaxholms kyrka är jättefin. Jag var på vigsel där för 3 år sen. Verkligen superfin.


    Och vacker natur.


    Tar ca 40 min med bil.

  • Äldre 7 Sep 15:40
    #11

    Jag älskar Eds Kyrka www.kyrkokartan.se/055373/Eds_kyrka
    och Hammarby kyrka www.kyrkokartan.se/055374/Hammarby_kyrka
    i Upplands Väsby.
    Båda ligger vackert. Hade lätt valt nån av dom om vi nu inte gift oss borgerligt....

  • söt nöt
    Äldre 7 Sep 16:15
    #12

    Vi kommer gifta oss i övergrans kyrka. Den är vit. www.kyrkokartan.se/055533/images/

  • iech
    Äldre 7 Sep 16:41
    #13

    Söt nöt: Vi planerar också att gifta oss i Övergrans kyrka :)

  • Guanac­a
    Äldre 7 Sep 16:57
    #14

    Om jag inte minns fel är alla kyrkorna i Ekerö kommun vita. Dessutom riktigt gamla (1100-talet tex) och med otroliga omgivningar. Finns herrgårdar och slott för festen, tex Skytteholm. Fint med Mälaren som alltid finns nära, perfekt för att åka båt. Just det, Drottningholms slottskyrka är inte vit. Kolla upp tex Munsö, Adelsö, Lovö, Färentuna och Sånga kyrkor. Max en timmes bilfärd från Stockholm,

  • söt nöt
    Äldre 8 Sep 11:59
    #15
    iech skrev 2012-09-07 16:41:12 följande:
    Söt nöt: Vi planerar också att gifta oss i Övergrans kyrka :)
    När ska ni gifta er? vi fick äntligen bekräftelsen igår. Började bli lite nervös att dom glömt att föra in allt. 
  • majfli­cka
    Äldre 8 Sep 18:24
    #16

    Vilket specifikt önskemål :) Tipsar om de enda kyrkor jag har koll på som också råkar vara vita, Vaxholms kyrka samt Östra Ryds kyrka. Ligger fint och finns i Vaxholm flera platser att hålla festen på. Ni har ingen del av Storstockholm ni har ngn anknytning till och gärna vill vara nära? Lycka till!

  • Vanja
    Äldre 16 Sep 09:20
    #17

    Det är just det med anknytningen, har enbart anknytning till Södermalm och kyrkorna här känns enorma och mörka stela. Vi tycker att det är vackert med små vita lantliga kyrkor. Samtidigt känns det lite underligt att bara ta något ställe- typ Bromma/ Vaxholm- dit vi inte har någonsonhelst anknytning. Problemet är större än det verkar för jag är säker på att vi hade gift oss redan för ett par år sedan om vi kunde komma på någon plats som inte kändes heeelt tagen ur all kontext.

  • Äldre 16 Sep 16:07
    #18
    Guanaca skrev 2012-09-07 16:57:21 följande:
    Om jag inte minns fel är alla kyrkorna i Ekerö kommun vita. Dessutom riktigt gamla (1100-talet tex) och med otroliga omgivningar. Finns herrgårdar och slott för festen, tex Skytteholm. Fint med Mälaren som alltid finns nära, perfekt för att åka båt. Just det, Drottningholms slottskyrka är inte vit. Kolla upp tex Munsö, Adelsö, Lovö, Färentuna och Sånga kyrkor. Max en timmes bilfärd från Stockholm,
    Dessutom är ala de här kyrorna ganska eller mycket små, vilket ger en väldigt varm och fin atmosfär då det inte blir ödsligt och tomt som det ibland kan kännas i en bamsekyrka. 
    Vad gäller anknytning,så är det väl inte värre än att ni helt sonika kan välja en kyrka med anknytning till festplatsen? Och dessutom-när ni väl har gift er, så HAR ni ju i framtiden en speciell anknytning och fina minnen, väl värda återbesök och mysiga utflykter.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Guanac­a
    Äldre 23 Sep 16:50
    #19
    Vanja skrev 2012-09-16 09:20:12 följande:
    Det är just det med anknytningen, har enbart anknytning till Södermalm och kyrkorna här känns enorma och mörka stela. Vi tycker att det är vackert med små vita lantliga kyrkor. Samtidigt känns det lite underligt att bara ta något ställe- typ Bromma/ Vaxholm- dit vi inte har någonsonhelst anknytning. Problemet är större än det verkar för jag är säker på att vi hade gift oss redan för ett par år sedan om vi kunde komma på någon plats som inte kändes heeelt tagen ur all kontext.
    Ja, kyrkorna på Söder är ju lite annorlunda! Dessutom är det ju i stadsmiljö...
    Gift er i en av kyrkorna på Maläröarna/Ekerö kommun, sen åker hela sällskapet med båt, med musik, champagne och små tilltugg (dvs om ni har budget för att hyra en båt!?) till Södermalm (räkna med 2-3 timmars båtfärd) där ni har middag på nån restaurang/hotell. Eller så hämtas alla upp med båt innefrån stan/Söder och ut till Ekerö för vigsel i kyrka och middag nånstans där ute... Bara en liten idé för att knyta ihop det hela med Söder

    Ända tills för ca 50 år sen så var Mälaröarna "Stockholms skafferi" - därifrån skeppades grönsaker, hö etc in till stan, tex Mälartorget i Gamla Stan, inte så långt ifrån Söder, så det är en logisk och historisk anknytning att åka båt däremellan

    Håller med Passionsblomman om att kyrkorna på Mälaröarna är mer personliga och ombonade än de på Söder tex. Dock är vissa av dem väldigt små, tex Hilleshög, så den kanske upplevs som alltför liten och "lågt i tak". Tror att Ekerö är den största och "luftigaste" och är också en av de som ligger närmast stan både sjö och bilvägen.

    Är väldigt nyfiken på vilken kyrka ni kommer att välja!
  • mrs2b
    Äldre 24 Sep 07:12
    #20

    Ingarö kyrka är min favorit. En liten vit kyrka som ligger vid en liten å, där man kan åka båt om man vill =) Riktigt mysig!

Svar på tråden VIT kyrka