• Gledne

Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?

Morsning,

Jag har själv jobbat som DJ i flera år, så jag vet hur j-vligt det kan vara, det här med festen…

Nu är det dags för min och min frus stora fest. Vi gifte oss hemligt (kyrkligt, men utan gäster) utomlands, så vi tänkte dra på utav bara tusan.

Alla säger att det här ska vara vår fest, att det är vi som sitter vid rodret, och att den ska bli som just vi vill.

TIll en början var jag taggad, men allt eftersom planeringen av festen fortskridit har jet gått upp för mig att det jag anser vara en bra fest rimmar rätt uselt med vad folk i största allmänhet (och den förkrossande majoriteten av våra släktingar och vänner) tycker är en bra fest. 

För mig är musiken jätteviktig. Musik har varit en enorm del av mitt liv i alla tider. Jag har jobbat som musiker och dj, och det är en enorm passion.

Jag formligen hatar Golden Hits-prylen, med "lite 80-talshits och schlager" eller mjäkig eurodisco. Om jag ska ha kul (och det ska jag väl) vill jag ha en snygg och stilren fest med musik jag tycker är cool. Jag tappar liksom sugen om det ska stå någon sliten gammal diskjockey med hockeyfrilla i ett hörn och spela "La Camisa Negra" och Grease Megamix. 

Min fru har också lite annorlunda musiksmak och hade säker gärna kört samma musik som jag gillar, men för henne är det inte alls lika viktigt. Hon är inne på att vi ska blanda lite. Att vi ska köra ett par låtar skräp (läs: "800 grader" med Ebba Grön och "Sweet Dreams" med Eurythmics) och ibland ha lite mer suggestiv musik (skön hiphop eller arkitektritad latinohouse, sådant som vi gillar).

Men - som sagt - jag är gammal dj och jag vet ju hur det där blir: Folk kommer att gnälla så fort man inte lirar 80-talsnostalgisk skit eller låtsaskreddig nyhouse som Swedish House Mafia (för det har de kört aerobicspass till, typ). 

Nej, jag vet att man inte kan ändra på människors musiksmak, och det är inte min poäng heller. Min poäng är att det uppstår ett dilemma. Dilemmat är att jag någonstans vill ha en fest jag kan stå för, en fest där jag av hjärtats lust hoppar upp och dansar som ett jehu. Men om jag ska göra alla andra glada måste vi ha musik som kommer att göra mig totalt oinspirerad, och så kommer jag att hamna med en öl i något jäkla hörn och ha tråkigt. 

Hur ska jag förhålla mig till det här? Hur fasen ska jag tänka? Är inte den bistra sanningen att en fest jag gillar blir en fest ingen annan gillar? Ska jag bara lägga ner mina ambitioner, eller ska jag försöka ställa till med någon slags halvmesyr, som jag inte ens tror på själv?

• Svar på tråden Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?
  • Memsan

Vi är också lite annorlunda, och delar ditt ogillande till, såsom jag kallar det, "Harry's hits". Vi är hårdrockare/metal. Men ändå så är majoriteten av våra gäster just sådana som älskar harry's hits. Men vi kör stenhårt på att det är våran dag och framförallt våra pengar. Folk är medvetna om vad vi har för stil. Vill dom dansa till grease mix så finns harrys runt hörnet.

Men vi kommer välja musik efter kvällens gång, lugnt och välkomnande när de kommer till hotellet, lite soft under middagen och sen successivt öka på under kvällen tills vi kan se farmor stå och headbanga till Slipknot. Ackumulera blir då kvällens ord ^.^

• daniiel

Visst, det är din/eran dag, men frågan är väl hur rolig du kommer tycka att "din grymmaste fest" är om era gäster sitter i ett hörn med en öl och har tråkigt?

För min del handlar fester lika mkt om att ha roligt själv som att se till att gästerna trivs och har roligt. Är mina gäster glada, så är jag glad. Med det menar jag inte att man helt ska glömma bort sig själv, men någon sorts liten kompromiss brukar vara rätt bra.

När det nu väl är låtarna du inte gillar, så kan du väl passa på att fylla ölglaset, ta en toapaus eller ta en liten pratstund med någon som inte är på dansgolvet just då?

• Gledne

Tack för en bra infallsvinkel. Man kanske inte ska lyssna så mycket på vad folk kommer med för tips och råd? Samtidigt vore det ju trist om de gick hem tidigt, men det är väl en risk man får ta. 

Jag slits mellan olika ambitioner här.

Någonstans känns det ändå mer rimligt att säga "Nä, folk gick hem, för de gillade inte musiken" än "Alla andra hade kul, men inte vi…"

• Gledne
    daniiel skrev 2012-09-06 08:51:07 följande:
    Visst, det är din/eran dag, men frågan är väl hur rolig du kommer tycka att "din grymmaste fest" är om era gäster sitter i ett hörn med en öl och har tråkigt?

För min del handlar fester lika mkt om att ha roligt själv som att se till att gästerna trivs och har roligt. Är mina gäster glada, så är jag glad. Med det menar jag inte att man helt ska glömma bort sig själv, men någon sorts liten kompromiss brukar vara rätt bra.

När det nu väl är låtarna du inte gillar, så kan du väl passa på att fylla ölglaset, ta en toapaus eller ta en liten pratstund med någon som inte är på dansgolvet just då?
    Jo, men den musiken jag gillar måste liksom "byggas". Den är inte "enstaka hits"-ig, om du hajar. Man kan inte riktigt trycka in lite av den då och då. Och ska jag då stå och dansa själv till den? 

Nä, alternativet är ju typ att inte ha med den alls. Det lutar väl ditåt. Och då är det ju inte längre min fest, utan deras. Som jag ska betala 50 000 spänn för. Jag vet inte, alltså…

• Chicita

Jag lever efter devisen: Det blir inte bättre än man gör det.

Som DJ så vet du säkert att bästa stämningen är när majoriteten är uppe på dansgolvet.
    Jag skulle ha kört en kompromiss.
    Dansvänliga låtar som majoriteten kommer att skaka rumpa till (för att citera en väldigt irriterande, men populär person Tungan ute ) blandat med er favoritmusik. Kommer det några äldre på er fest så kanske ni även skulle lägga in lite buggvänlig musik. 
    Som daniiel skriver så kan du alltid passa på att ta en pisspaus, fylla på öldepåerna och softa med gästerna när det är musik du inte gillar. Och sen ösa på dansgolvet när det är den musik som du och frugan gillar.

Så gör det bästa av situationen. Satsa på feststämning men glöm inte bort att det är er fest ändå. Så ge tid och utrymme för er musik också.
    Men om ni inte planerar festen med gästerna i fokus så finns det chans att det slutar med att ingen dansar förutom dig och frugan, utan alla sitter i hörnen och har tråkigt. 

Jag kan ju säga att jag inte hade tid att dansa en enda gång.
    Alla ville prata med mig och maken så vi fastnade överallt vart vi än gick... Och om jag då skulle ha satsat på musik som bara passade mig, så skulle festen blivit avslagen inom en timme. 

• Chicita

För att förtydliga...

Om man ska få en bra mix med många olika åldersgrupper och olika dansstilar så behöver man köra 4-6 låtar i samma stil på raken, så att man först hinner fatta att "oj nu spelar dom min musikstil" och sen ta sig upp och börja dansa och hinna få dansa en stund innan det övergår till något annat och man kan gå och sätta sig och ta en paus.
    Så då hinner du bygga upp en period med din stil. Kör en halvtimme eller en timme med varje stil så får alla sitt, utan att du behöver göra avkall helt på det du gillar.

• Gledne

Fast ändå - hellre det, baske mig. 

Ska jag ha en bröllopsfest med musik jag hatar?

Nä, f*ck it. Jag bestämmer musiken på min fest.

Duger det inte kan folk gå hem, för alternativet är rätt och slätt astråkigt.

Så får det bli.  

• Tvilling77

Fin respekt för dina gäster där....du skulle alltså inte alls bry dig om att folk har så tråkigt att dom går hem för att du inte kan kompromissa för deras skull? Det kanske slutar med att du står på dansgolvet själv och om det är din "grymmaste fest" så tycker jag att du ska göra så! Ärligt talat kan jag bli lite trött på det här med att det är MIN dag så jag gör precis som jag vill och alla som inte gillar det kan gå hem!? Är det inte meningen att man bjuder sina gäster till en trevlig fest och försöker göra så gott man kan för att se till att det händer? Inom rimliga gränser så klart! Här känns det som att du inte alls, överhuvudtaget bryr dig om någon annan än dig själv? Tyckte Chicita hade bra förslag på kompromiss!

• CoolJen

Jag tycker att man kan anpassa lite efter vilka gäster man har.
    Vi kommer tex. blanda både nytt och gammalt och bland stilar eftersom vi har gäster i alla åldrar.

Självklart måste även er musiksmak spelas men ni kan väl ge massan en låt då och då?

• Fremm

Vilken aptrist attityd du har Gledne...

Skulle nog inte velat va gäst på din fest... för hur mkt det än är brudparet som står i fokus och de betalar så är väl halva nöjet att ens gäster har roligt, har inte de roligt skulle jag inte heller ha roligt...

Håller med Chicita med det hon säger....

Vi har oxå en typ av musiksmak som vi föredrar men samtidigt så tycker jag det är kul med blandad musik, grejade med låtlistorna igår för att få variation och något som alla gillar att dansa till för då blir det som roligast... är det bra stämning på gästerna så blir oftast musiken bra oxå... och variation är bäst... vi har gjort så att vi bett våra gäster att bidra med en favoritdanslåt var så att alla får med åtminstone en låt de gillar och på så sätt får vi hjälp att blanda sådant som alla gillar...

Med ditt resonemang kommer ni nog stå mestadels själva på dansgolvet och om ni ens har tid att stå där... och festen slutar kl elva... är det värt 50.000 för en fest som gästerna pratar om är tråkig så visst... maken till trotsigt resonemang har jag inte läst på länge...

Men du har ju bestämt dig och jag önskar dig lycka till! :)

Svar på tråden Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?