• smulan8118

Hur många låtar & solister i kyrkan?

Vi velar å velar ang solistens låtar i kyrkan och dessutom mellan solisterna...

Kan man ha 3 solosånger i kyrkan eller är det för mycket?
    Kan man dessutom ha 3 olika solister? den ena ska visserligen spela gitarr isf på en annan solosång. 

• Svar på tråden Hur många låtar & solister i kyrkan?
  • majflicka

Vi hade 3 solostycken, tror vi hade 2 psalmer vilket väl är minimum. För mig bör man ej ha mer än 3 solostycken men det beror såklart på hur långa de är och ens smak;) Varit på vissa bröllop där de velat klämma in för mkt i mitt tycke men 3 solon tycker jag brukar gå bra:)

• Cantaton

1-3 solosånger är vanligt. Utöver det (om man inte ersätter in- eller utgångsmusik med solosång) blir lätt lite konsertkänsla, när tanken ju är att fokus ska vara på er och sången bara "förgylla". 

Man kan väl ha 3 olika solister, men varför? Blir det inte rätt dyrt? Har ni låtar med så olika stilar att en solist eller två solister inte skulle göra dem tillräckligt bra? Mest nyfiken!

• daniiel

Vi hade 2 psalmer och 2 solosånger. Nu, såhär i efterhand, så ångrar jag att vi inte hade 3 psalmer och 3 solosånger. Jag hade gärna haft lite mer musik och jag hade gärna fyllt ut vigseln lite mer, den gick alldeles för snabbt :P

• Syllis 2012

Vid hade 2 solosånger och 2 psalmer.Men jag skulle gärna haft 3 solosånger

• smulan8118
    Cantaton skrev 2012-09-05 15:59:42 följande:
    1-3 solosånger är vanligt. Utöver det (om man inte ersätter in- eller utgångsmusik med solosång) blir lätt lite konsertkänsla, när tanken ju är att fokus ska vara på er och sången bara "förgylla". 

Man kan väl ha 3 olika solister, men varför? Blir det inte rätt dyrt? Har ni låtar med så olika stilar att en solist eller två solister inte skulle göra dem tillräckligt bra? Mest nyfiken!
    Jag ska försöka förklara....
    Jag har redan pratat med en tjej som ska sjunga...
    Vi vill ha "annies song - den svenska versionen, helst med en manlig solist men vi hittade ingen så vi gav upp det och tänkte då ta en tjej istället
    Nu gick inbjudningarna ut igår och min kompis som sjunger ville gärna sjunga i kyrkan. Jag hade tänkt fråga henne från början men trodde inte att hon ville. (därför frågade jag ju den andra tjejen)
    Nu har min kompis en killkompis som sjunger och kan tänka sig att sjunga annies song...

Så summa sumarum,

solist nr 1 har jag typ redan "bokat"
    nr 2 är min kompis som gärna VILL sjunga
    nr 3 är en kille som ska sjunga Annies song - för vi har gärna en manlig solist på den.  
  • daniiel
    smulan8118 skrev 2012-09-05 21:48:14 följande:
    solist nr 1 har jag typ redan "bokat"
    nr 2 är min kompis som gärna VILL sjunga
    nr 3 är en kille som ska sjunga Annies song - för vi har gärna en manlig solist på den.  
    Jag hade valt att avboka solisten som ni bokat, om ni hellre vill att kompisen sjunger. Annars hade jag nog tackat kompisen för erbjudandet, men sagt att vi redan hade en solist bokad. Det känns, för mig, lite onödigt med så många.. men ni gör ju självklart som ni vill :)
  • Cantaton
    daniiel skrev 2012-09-05 21:54:02 följande:
    Jag hade valt att avboka solisten som ni bokat, om ni hellre vill att kompisen sjunger. Annars hade jag nog tackat kompisen för erbjudandet, men sagt att vi redan hade en solist bokad. Det känns, för mig, lite onödigt med så många.. men ni gör ju självklart som ni vill :)
    Så hade jag också gjort.

Som solist händer det faktiskt emellanåt att jag får avbokningar för att någon kompis erbjudit sig att sjunga när inbjudningarna gått ut. Alltså inte särskilt ovanligt. 
Svar på tråden Hur många låtar & solister i kyrkan?