• smulan­8118
    Äldre 3 Sep 23:20
    8187 visningar
    6 svar
    6
    8187

    kostar det ngt att ta mammas flicknamn?

    Jaaa, som överskriften lyder. =)
    Om vi vill ta min mors flicknamn när vi gifter oss...kostar det något?
    Vissa ändringar kostar ju 1600:-... tror jag att det är, men VILKA ändringar o namn?

  • Svar på tråden kostar det ngt att ta mammas flicknamn?
  • Rebeck­aD
    Äldre 5 Sep 11:53
    #1

    I den här broschyren finns lite information www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/broschyrer/byta_namn.pdf

    Det verkar som att det kostar. Men jag vet inte om det blir 1 800 kr eller 3 600. Den första summan är det när man gör det i familjen, inklusive makar. Men om ni gör det i samband med att ni gifter vet jag inte om din fästman hinner räknas som namn. Om inte, så 3 600 kr. Det lättaste är nog att ringa PRV för att få svar.

    "Byte till gammalt släktnamn – Kravet för att byta till ett gammalt släktnamnär att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst tvågenerationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dinaföräldrar."

    "Avgiften är 1 800 kr för ensam sökande, eller en familj med barn under 18 år. Med familj avses makar/registrerade partners.När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är avgiften 3 600 kr."

  • Äldre 12 Sep 21:30
    #2

    Du kan ta din mor flicknamn gratis - du bör byta före bröllopet. Sen kan din man ta det i samband med vigseln, också det gratis. Hör med Skatteverket, det är en ändring de kan göra, PRV behövs ej.

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 

  • Stike
    Äldre 13 Sep 00:57
    #3

    Det är som "anne på grönkulla" skriver.. Det kostar inget och det är skatteverket du vänder dig till. Du skriver ut rätt blankett, fyller i och skickar in. Sedan tar det ett par veckor (beroende på var du bor) innan du får ditt nya efternamn. Jag har själv gjort detta för att jag vill ha min mammas efternamn som mellannamn då jag tar min blivandes efternamn efter vigseln.

  • Aniara­4
    Äldre 13 Sep 09:45
    #4

    Precis, du byter före bröllopet, och din man i samband med vigseln.

    Jag bytte till mammas flicknamn när jag var 20, och det var inga som helst problem.  Fick dock inte maken att ta det. Flört

  • smulan­8118
    Äldre 13 Sep 11:19
    #5

    ahaaa, någon som vet om det är likadant om jag vill ta typ mormors flicknamn? eller att det är gratis, gäller det bara vid närmare - som mammas flicknamn.
    =) 

  • Äldre 13 Sep 22:10
    #6

    Här kan du läsa om att ta namn längre bak i släkten:

    http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/ 

Svar på tråden kostar det ngt att ta mammas flicknamn?