• Fremm
    Äldre 3 Sep 11:23
    34071 visningar
    119 svar
    119
    34071

    Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?

    JO det är så att jag har förälskat mig i de där broschbuketterna man kan se på nätet... först tänkte jag försöka mig på att göra en egen då jag sett en tutorial men kruxet är att hitta ett femtiotal fina broscher, till bra pris och sen göra en själv så att den blir snygg. Ser att de säljer skräddarsydda på Etsy men har aldrig beställt därifrån... det kanske i längden blir både billigare och finare...


    Är det någon mer som haft en broschbukett istället för en med färska blommor? Eller någon som tänkt att ha - hur har ni gjort/ska ni göra?


    Hur hade vad hade då brudgummen, tärnan för blommor?


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?
  • Äldre 9 Sep 22:17
    #91

    Alltså prisa gud för den här tråden! Ni är så fiffiga och trixiga tjejr! Så otroligt fina buketter ni får till. Jag är djupt imponerad. Ju mer jag tänker på det blir jag också sugen på en broschbukett. Jag har förstått att dem också kan dra iväg lite i pris men jag känner att det väger tungt de facto att man kan ha kvar den efterråt...länge länge. Otroligt vackert med snittblommor också men så trist att lägga så mkt pengar på något så kortvarigt. (Tänker mig höstbröllop så ett annat alternativ är annars attköra en brudbukett bestående endast av höstlöv och grönt eller nåt.....hmmm)

  • Äldre 9 Sep 22:22
    #92

    Jag dööör va läcker! 4.900 spänn var ju som hittat...höhö.  Men gorgeous!!! Bra där! Hur kändes biceps dagen efter? MrsCoverdale skrev 2013-09-08 13:19:20 följande:Oj, den här tråden är lite sömnig men jag tänkte ändå skriva =)Jag hade en broschbukett och det blev verkligen bröllopets snackis! Beställde min från Etsy och den blev liiiiiiite dyr men jag rationaliserade så att min klänning hittade jag för 7000:- UNDER budget så då kunde jag med gott (?) samvete sprätta iväg 4900kr på en bukett (inkl 4st corsage, frakt och tullavgift)... ehum... Men såhär i efterhand så jo, jag tycker det var värt det. Om än den var tung som ett as!  =)

  • Äldre 9 Sep 22:34
    #93

    Jätteläcker bukett Mrs Coverdale! Jag funderade på broscher men det blev för glittrigt för min del så jag gjorde en av olika papper istället. En gammal notbok som också färgats svart och olika vinröda nyanser, annars är de flesta "blommor" faktiskt färgade kaffefilter (!). Den färg som funkade bäst var Herdins - alltså sådan man vanligtvis har när man färgar tyg och kläder.


  • Äldre 10 Sep 01:22
    #94
    MrsCoverdale skrev 2013-09-08 13:19:20 följande:
    Oj, den här tråden är lite sömnig men jag tänkte ändå skriva =)
    Jag hade en broschbukett och det blev verkligen bröllopets snackis! Beställde min från Etsy och den blev liiiiiiite dyr men jag rationaliserade så att min klänning hittade jag för 7000:- UNDER budget så då kunde jag med gott (?) samvete sprätta iväg 4900kr på en bukett (inkl 4st corsage, frakt och tullavgift)... ehum... Men såhär i efterhand så jo, jag tycker det var värt det. Om än den var tung som ett as!  =)
    verkligen häftig bukett mrs coverdale! får jag fråga vilken diameter det är på den och av ren nyfikenhet, hur tung var den?
    Allis skrev 2013-09-09 22:34:05 följande:
    Jätteläcker bukett Mrs Coverdale! Jag funderade på broscher men det blev för glittrigt för min del så jag gjorde en av olika papper istället. En gammal notbok som också färgats svart och olika vinröda nyanser, annars är de flesta "blommor" faktiskt färgade kaffefilter (!). Den färg som funkade bäst var Herdins - alltså sådan man vanligtvis har när man färgar tyg och kläder.
    Jag är så imponerad Allis! om du inte har något emot det så skulle jag vilja ställa lite frågor :).  du gjorde din bukett helt själv? var lärde du dig tekniken till att göra blommorna? hur lång tid tog det att få färdigt din bukett? vad är det beiga tuberna med en brun pärla på toppen för något? (ursäkta för överösningen av frågor men jag är så imponerad och nyfiken på hr sjtton du gjorde den :)

    Jag hade aldrig hört talas om en broshbukett innan jag läste denna tråden men de jag tittade på under de olika BT trådarna var så otroligt vackra! så jag föll pladask, började googla och bestämde mig för att skaffa en, så nu har jag äntligen beställt min egna! Det kommer ta ett bra tag men hon har lovat att skicka bilder på tillverkningsprocessen :)

    Detta är försäljaren : http://thebejeweledflorist.com/ en stor bukett, ett corsage och frakt 2440 kr (ca) 395 USD, kommer ha blå tygblommor i olika nyanser mixat in för att bryta upp det lite. 
  • Äldre 10 Sep 04:22
    #95

    Oj, diametern har jag ingen aning om.. Alldeles lagom! =) Lägger in en bild så du får se den i sitt sammanhang, det kanske hjälper. Den vägde nog ca 3,5kg, vilket är en del att hålla i en hand under så lång tid. Min stackars kokta-spagetti arm skakade under vigseln.. men lite kanske var av nervositet också! =) 


    Man blir ju lite mind-blown av all kreativitet och fiffighet som ni visar upp. Jag körde på den lata, okreativa varianten och klickade "Köp". Ni är ju alla helt fantastiska som pysslar ihop det själva!!


     


  • Äldre 10 Sep 10:51
    #96

    Här är en mycket tydlig och bra beskrivning på de små blommorna:
    astoriadesigns.wordpress.com/2012/07/30/rolled-paper-flower-tutorial-using-book-pages-2-2/

    De lite större med knappar viker man så här:
    findinspirations.com/2009/07/handmade/

    De som ser ut som rullar är egentligen vanliga, enkla papperspärlor som du säkert fick göra i skolan när du var liten :). En bra beskrivning finns här:
    pysselbolaget.se/2013/06/04/pappersparlor-rolled-paper-beads/

    Att färga papper med textilfärg är enkelt men det måste vara papper som suger åt sig bra och inte är alltför tunt. Färga kaffefilter är görenkelt och tacksamt, dra ut ett filter, doppa i färg, krama ur och häng på tork. Sen strök jag alla papper på lägsta värmen med strykjärn och klippte fyrkanter.

    Alla papperspärlor är lackade med vanligt nagellack för att bli lite lagom glansiga och inte gå sönder.

    Blommorna sitter fast i långa ståltrådar som man använder vid blomsteruppsättningar ca 30 cm långa och går att köpa styckevis på t.ex. Plantagen för 25 öre/st. För att fästa dem i själva blomman kan du antingen bocka till en liten böj och limma innan du rullar blomman (som de översta), de med knappar har jag också böjt och trätt knappen längst in i böjen, dragit den genom blomman med lite lim på tråden för att få den att fästa.

    Papperspärlorna tog jag tunnare ståltråd till och trädde genom en sötvattenspärla och snodde fast den på ståltråden:



    Svårt att svara på hur lång tid det tog, ingen av blommorna är särskilt komplicerade så du kan lätt göra en större mängd framför tv:n. Sen köpte jag en buketthållare, klippte av ståltråden i kanske 5 cm långa strån och tryckte hållaren full. Det gröna som sticker upp här och där är sisal, det hade jag mest för att det skulle bli lite fart på det och inte se för prydligt ut :).

    Fråga gärna igen om du undrar något!
  • Äldre 11 Sep 03:16
    #97
    MrsCoverdale skrev 2013-09-10 04:22:05 följande:
    Oj, diametern har jag ingen aning om.. Alldeles lagom! =) Lägger in en bild så du får se den i sitt sammanhang, det kanske hjälper. Den vägde nog ca 3,5kg, vilket är en del att hålla i en hand under så lång tid. Min stackars kokta-spagetti arm skakade under vigseln.. men lite kanske var av nervositet också! =) 

    Man blir ju lite mind-blown av all kreativitet och fiffighet som ni visar upp. Jag körde på den lata, okreativa varianten och klickade "Köp". Ni är ju alla helt fantastiska som pysslar ihop det själva!!


     


     


    den var verkligen jättefin, och stor!, förstår att den måste ha varit jättetung, men det var väl värt de värkande musklerna  har jag förståttGlad. Enklare att se hur stor den är i förhållande till dig på den nya bilden (oerhört vacker och enkelt klänning förresten, allting passade så väl i hop, från klänning, till bukett till slöja (och till make såklartFlört)
    Allis skrev 2013-09-10 10:51:45 följande:
    Svårt att svara på hur lång tid det tog, ingen av blommorna är särskilt komplicerade så du kan lätt göra en större mängd framför tv:n. Sen köpte jag en buketthållare, klippte av ståltråden i kanske 5 cm långa strån och tryckte hållaren full. Det gröna som sticker upp här och där är sisal, det hade jag mest för att det skulle bli lite fart på det och inte se för prydligt ut :).

    Fråga gärna igen om du undrar något!
    tack så mycket för ditt hjälpsamma svar!, du är verkligen superduktig! Har du redan haft bröllopet eller är det fortf på g?
  • PoS
    Äldre 15 Sep 21:38
    #98

    Har provat att binda min bukett med de (få) broscher jag skramlat ihop och inser två saker: jag behöver ståltråd och jag vill ha lite mjukare inslag som tyg och fjädrar eller liknande med. Men det ska nog gå bra det här

  • Äldre 16 Sep 19:13
    #99

    Jag ska göra en bukett av tyg och broscher... Har tyget, har köpt broscher på Etsy, nu ska jag bara införskaffa ståltråd och floristtejp. Gifter mig i juli nästa år, så tanken är att göra några blommor varje månad. På så vis hoppas jag att jag inte ska tröttna på det innan det är dags. 

    De här är på väg hem till mig från Norge. Kostade nära 400 ink frakt.



     Förhoppningsvis så hamnar jag nånstans i närheten av det här när jag är klar! Fast mina färger blir vitt, grått och lila.


    Tror att det kommer bli ungefär lika dyrt som en vanlig bukett i slutändan. 
  • Äldre 16 Sep 22:51
    teres77 skrev 2013-09-16 19:13:39 följande:
    Jag ska göra en bukett av tyg och broscher... Har tyget, har köpt broscher på Etsy, nu ska jag bara införskaffa ståltråd och floristtejp. Gifter mig i juli nästa år, så tanken är att göra några blommor varje månad. På så vis hoppas jag att jag inte ska tröttna på det innan det är dags. 

    De här är på väg hem till mig från Norge. Kostade nära 400 ink frakt.

     


     Förhoppningsvis så hamnar jag nånstans i närheten av det här när jag är klar! Fast mina färger blir vitt, grått och lila.


    Tror att det kommer bli ungefär lika dyrt som en vanlig bukett i slutändan. 
    Den buketten var riktigt jäkla snygg! Skulle gärna ha något liknande själv, men skulle nog isåfall köpa färdiga blommor. Hittade en tutorial där man brände/smälte kanterna över ett ljus, och det skulle jag nog inte våga mig på...
    Själv kommer jag nog försöka göra något hopplock av kristallpinnar, lite tygblommor, tyll, spets, virkade blommor, broscher eller vad jag nu kan hitta. Har velat ha en kristallbukett ända sedan jag såg Anyas brudbukett i Buffy, för gå runt med ett knippe blommor i handen känns verkligen inte som jag. Men så vill jag ändå att det ska se lite blomaktigt ut...
Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?