• javas

    Tänk om inte maten räcker?

    Vi kommer ha ett väldigt enkelt bröllop.
    Vi vill inte lägga för mkt pengar på mat men vill ändå bjuda på förrätt, varmrätt och givetvis bröllopstårta.
    Vi har nu bestämt oss för att förrätt blir två snittar tex en skinka och en med skaldjur.
    Man får alltså två var.
    Varmrätt blir grillspett och potatisgratäng.
    I beställningen är det då två grillspett pp.
    Vi hämtar maten till festlokalen och har inte tänkt o ha någon serveringspersonal.
    Hur gör vi????
    Det känns ju inte kul att hänga upp en lapp som i skolmatsalen :Max två snittar var, max två spett var.
    Man vet ju aldrig om någon får för sig o ta mer?
    Ett alternativ är ju om vi lägger upp två spett på tallrikar och radar upp tallrikarna vid buffebordet, men då ska det få plats 50 tallrikar.

    Har ni några bra tips?

  • Svar på tråden Tänk om inte maten räcker?
  • Chicita

    Jag vet inte vilket råd jag ska ge.
    Men om det hade varit jag så hade jag beställt lite extra mat faktiskt. Kanske inte jättemycket mer, men exempelvis om det kommer 50 personer så kanske jag hade beställt för 55 personer bara för att ha lite att spela på om någon tar lite extra.

    Alternativt är väl att säga att för att vara säkra på att det ska räcka till alla får alla ta en av varje sort av snittarna och två grillspett per person till att börja med men att om det blir något över så är det bara att ta en omgång till. 

  • javas
    Chicita skrev 2012-09-02 21:56:14 följande:
    Jag vet inte vilket råd jag ska ge.
    Men om det hade varit jag så hade jag beställt lite extra mat faktiskt. Kanske inte jättemycket mer, men exempelvis om det kommer 50 personer så kanske jag hade beställt för 55 personer bara för att ha lite att spela på om någon tar lite extra.

    Alternativt är väl att säga att för att vara säkra på att det ska räcka till alla får alla ta en av varje sort av snittarna och två grillspett per person till att börja med men att om det blir något över så är det bara att ta en omgång till. 
    Ja visst är det lite klurigt =)

    Iofs när jag tänker efter så kommer det vara fyra barn på middagen.
    De tar väl förmodligen bara ett spett. Då blir det ju över några där.
    Men det är svårt att veta, jag själv hade ju aldrig kunnat med att lägga upp tre,fyra spett på tallriken, men man vet ju inte om alla har den spärren :)

    Snittarna är nog störst risk att någon plockar många och även kanske bara av en sort.
    Så där är nog kanske lika bra och lägga upp på tallrik.
  • malli716

    Jag antar att förrätten är kall? Då kan ni ju kanske ha den redan serverad på bordet när gästerna sätter sig. Då vet ni ju att alla får det som ni beräknat med.
    Spetten har jag inget bra råd mer än det du sa; att ha två spett redan upplagda när gästerna ska ta mat. Men se det positivt; på så vis kanske "mathämtningen" går lite fortare och alla kan äta tillsammans (vilket ofta försvinner när man har "gående bord").

  • Kramarina

    Om ni vill ha lite extra i fall att finns det jättebra lådor med frysta spett på ICA Maxi till exempel, 159:- för jag tror det är 50 stycken. Inte så dyrt att komplettera med och de går att värma kort stund i ugnen.
    Man vet ju aldrig hur folk kan vara och jag skulle själv tycka det var lite jobbigt att komma med pekpinnar om mängden :)

  • javas
    malli716 skrev 2012-09-02 22:15:06 följande:
    Jag antar att förrätten är kall? Då kan ni ju kanske ha den redan serverad på bordet när gästerna sätter sig. Då vet ni ju att alla får det som ni beräknat med.
    Spetten har jag inget bra råd mer än det du sa; att ha två spett redan upplagda när gästerna ska ta mat. Men se det positivt; på så vis kanske "mathämtningen" går lite fortare och alla kan äta tillsammans (vilket ofta försvinner när man har "gående bord").
    Ja så kan vi ju göra med snittarna.
    Får be våra föräldrar duka fram det innan kyrkan då och hoppas ingen blir magsjuk av att dom stått framme ett par timmar :)
  • Kramarina

    Ber om ursäkt men jag skulle inte ta risken att låta skaldjurssnitt stå framme så länge... Går det inte att lite snabbt duka fram det direkt efter ceremonin, eller är ni måna om att era föräldrar ska få koppla av då? Har ni inte så många gäster tar det ju inte så lång tid, om några kanske hjälper till?

  • Kramarina

    Ber om ursäkt men jag skulle inte ta risken att låta skaldjurssnitt stå framme så länge... Går det inte att lite snabbt duka fram det direkt efter ceremonin, eller är ni måna om att era föräldrar ska få koppla av då? Har ni inte så många gäster tar det ju inte så lång tid, om några kanske hjälper till?

  • javas
    Kramarina skrev 2012-09-02 22:28:01 följande:
    Ber om ursäkt men jag skulle inte ta risken att låta skaldjurssnitt stå framme så länge... Går det inte att lite snabbt duka fram det direkt efter ceremonin, eller är ni måna om att era föräldrar ska få koppla av då? Har ni inte så många gäster tar det ju inte så lång tid, om några kanske hjälper till?
    hmm ok.
    Äh vi får väl ställa fram assietter på buffebordet med två snittar på varje.
    Vi får väl skylla lite fint på att det går snabbare så ;)
  • Chicita
    javas skrev 2012-09-02 22:09:49 följande:
    Ja visst är det lite klurigt =)

    Iofs när jag tänker efter så kommer det vara fyra barn på middagen.
    De tar väl förmodligen bara ett spett. Då blir det ju över några där.
    Men det är svårt att veta, jag själv hade ju aldrig kunnat med att lägga upp tre,fyra spett på tallriken, men man vet ju inte om alla har den spärren :)

    Snittarna är nog störst risk att någon plockar många och även kanske bara av en sort.
    Så där är nog kanske lika bra och lägga upp på tallrik.
    Där har ni ju redan en buffert, men ta till någon eller några portioner till, i det stora hela så är det inte en jättestor kostnad, men då slipper ni vara så oroliga.
    Och om era föräldrar vet om begränsningen så kanske dom kan hålla sig runt buffébordet och påpeka lite fint att det ska räcka till alla, om någon börjar ösa på för mycket Flört 
  • javas
    Chicita skrev 2012-09-02 22:49:34 följande:
    Där har ni ju redan en buffert, men ta till någon eller några portioner till, i det stora hela så är det inte en jättestor kostnad, men då slipper ni vara så oroliga.
    Och om era föräldrar vet om begränsningen så kanske dom kan hålla sig runt buffébordet och påpeka lite fint att det ska räcka till alla, om någon börjar ösa på för mycket Flört 
    Ja precis Är nog lika bra och lägga till 5 pers till.
    Då borde de ju förhoppningsvis räcka.
  • Chicita
    javas skrev 2012-09-02 22:56:05 följande:
    Ja precis Är nog lika bra och lägga till 5 pers till.
    Då borde de ju förhoppningsvis räcka.
    Jag tycker det...
    Och då finns det kanske lite utrymme för någon att ta en omgång till om det blir över när alla har tagit Glad 
    Ni kan alltid ta med matlådor och packa ihop det som blir över och ta med hem (eller ge till föräldrarna eller nåt) så går inte maten till spillo... 
Svar på tråden Tänk om inte maten räcker?