• Äldre 1 Nov 21:25
    32647 visningar
    171 svar
    171
    32647

    Träningspepp!

    Jag uppdaterar lite snabbt. Spinning igår som gick bra så jag passade på att gå på ett pass till idag. Körde idag 60 ministället för 40 min som det var igår. Jobbigt men roligt. Imorgon är jag på det igen. jag har inte tänkt att bara köra spinning men det blev så just denna vecka. Nästa vecka ska jag försöka variera mig Glad

  • Äldre 5 Nov 19:03
    #97
    NeutronStar skrev 2012-11-04 09:03:35 följande:
    Här är man själv inne på fitnessfighten dag 3. ^^ Träningen och maten går bra, men börjar få lite träningsvärk nu... =P Dock verkar jag vara mer vältränad än min sambo som knappt kunde resa sig upp ur sängen imorse efter träningen igår. ^^

    Håller dock på att bli förkyls tror jag, men knaprar halstabletter och dricker varma drycker så hoppas att det går över innan det riktigt kommit igång. =/ Vill verkligen kunna fortsätta träna!
    Håller tummarna att förskyldningen ger sig!

    Jag har blivit mer och mer sugen på att testa fitnessfighten. Kanske ska starta nästa år med det? För december känns ju inte som en lämplig månad. Flört Vad tycker du om den. Hur är mat och träningschemat?

    Jag är nere i en svacka och på detta så fick jag ont i knät efter morgonens löptur. Om det ens kan kallas löptur, för jag gick mest för det känndes segt och omotiverat. Kanske helt ska ge upp löpturer och försöka igen till våren och fram till dess hålla mig inomhus med träningen. Knät gjorde inte ont när jag sprang utan det kom senare tror inte det är nåt allvarligt. Har lite dåliga leder så det var nog bara det som gjorde sig påmint. 

     
  • Äldre 11 Nov 09:23
    NeutronStar skrev 2012-11-06 22:07:07 följande:
    Kan verkligen rekommendera den hittills, trodde att matschemat skulle vara jobbigt men det är verkligen superbra mat och man är aldrig hungrig (möjligtvis efter träningen då men det är man ju alltid =P).

    Träningen är bra och man märker verkligen att det börjar hända saker direkt, har redan kunnat gå upp i vikter på hantlarna jag använder efter bara 6 dagar! =)

    Kan ge ett exempel på en vanligt dag med mat och träning:

    - Frukost: Müsli och lättyoghurt, två äggvitor
    - Mellanmål: Keso och en frukt
    - Lunch: Rödspätta med bulgur och grönsaker(hur mycket man vill ^^), samt två knäckebröd med skinka
    - Mellanmål: Smoothie på kvarg och banan
    - Middag: Torsk med quinoa, grönsaker, samt två knäckebröd
    - Kvällsmat: Smoothie på kvarg och banan, samt en knäckebrödsmacka

    - Träning: 1 timme
    - 10 min löpning
    - 3 styrkeövningar, 15 reps var, 2 omgångar
    - 10 min rodd
    - 6 styrkeövningar, 15 reps var, 2 omgångar

    Låter kanske som att det tar mycket tid men det är ganska lätt när man väl börjar komma in i vanorna och inte behöver använda vågen till att mäta upp all mat. ^^ Är så skänt att träna varje dag, man blir piggare och känner att man förtjänar kvällsmyset mycket mer då. =)

    Så kan säga att det känts bra hittills, invägning i övermorgon, så då får vi se om slitet betalar av sig. ^^
    Tack för att du delade med dig! Låter ju som ett bra schema att följa och roligt att du redan nu kan se skillnad! 

    Tror att jag ska försöka nästa år.Glad 
  • Äldre 18 Nov 11:39

    Lite glada nyheter. Vågen har stått helt stila sedan jag började träna,  Vilket har gjort att jag känt mig lite opepp. Men så var jag på föreläsning som jag träffade kursare som inte sett mig på tre veckor och flera stycken kom fram och frågade om jag gått er i vikt. Vågen som sagt visar ingen skillnad, jag har inte heller varit duktig på att äta nyttigt (utan det varit tvärt om) och träningen har jag fått gått ner med för att hinna med allt annat OCH ändå ger den träning jag hinner med resultat! Gissa om jag blev glad när de kom fram och frågade Glad

    Så nu är det bara fortsätta träna och blir jag bättre med vad jag stoppar i mig så kommer jag nog själv se resultatet Glad

  • Äldre 18 Nov 16:13

    MoN: Härligt! Glad

  • Äldre 21 Nov 18:57
    NeutronStar skrev 2012-11-20 17:26:00 följande:
    Tänkte komma med en liten uppdatering bara:

    Resultat efter 20 dagar Fitnessfight: -4,5 kg och minskat 5 cm i midjan. =)
    Bra jobbat!
  • Äldre 21 Nov 19:01
    amelian skrev 2012-11-20 17:45:08 följande:
    Mät dig också. Muskler väger mer än fett och ibland kan det kännas väldigt jobbigt att det står still på vågen eller t.o.m. går uppåt. Då är det ofta så att måttbandet säger en helt annan sak om vad som händer i kroppen.
    Det gör jag också. Jag har skrivit upp alla mått i ett anteckningsblock i samband när jag började träna men har glömt vilket block och jag har för många för att orka kolla igenom alla. Men jag hittar det säkert tillslut. Lika bra det så att jag inte mätter mig för ofta.Flört Men eftersom andra kan se skillnaden så räknar jag med att det hänt lite med måtten Glad
  • Äldre 22 Nov 08:40

    Idag var jag på Yoga för första gången, nu på morgonen alltså. Det gick inte så bra men över förväntan. Tyckte det var ganska svårt med balansen och få till rätt andning. Ska testa fler gånger så får vi se vad jag då tycker men jag tror att det kan vara riktigt bra för mig med Yoga då jag är extremt stel och osmidig. 

  • Äldre 29 Nov 09:05

    Passar på att uppdatera. Spinningen går riktigt bra. Orkar mer och blir mer svett för varje gång, kör det 2-3 ggr/veckan,  I tisdag körde jag dessutom på gymmet för att få med lite mer överkroppsträning. Idag körde jag dessutom mitt andra yogapass. Nu till helgen blir det ingen träning då jag ska iväg och resa igen. Men jag ska försöka ta igen det till veckan. 

  • Äldre 1 Jan 16:54

    Lyfter denna tråd igen. Nytt år = nya utmaningar!

    Jag hade för mycket att göra i december, bland annat bortrest i nån vecka och hann inte med träningen. Det fick jag sota för. Det första som hände var att jag blev sjuk eftersom jag inte tränat och eftersom jag då inte orkade träna pga förskyldningen, då började jag få stresskänningar i form av början till magsår. Inte så konstigt när jag pluggar 200% och praktik några timmar i veckan. OCh magsåren i sin tur lede till att jag kände det svårare att komma igång med träningen. Det blev nästan som en ondcirkel.
     
    MEN så sista dagarna i december så kännde jag mig tillräcklig för att gå på ett spinningpass och dagen eftetr även ett pass bodybalance. Bodybalance var första gången och riktigt nyttigt för mig. Det är en blandning mellan pilates och yoga (samt nåt mer) och det gav magmusklerna en ordentlig omgång. Träningsvärken har gjort sig påmind hela nyår Skrattande 

    Idag blev det en lång promenad i det fina vädret (som gav lite vårkänsla) och nu längtar jag till morgondagen då jag ska sätta igång ordentligt med träningen. Eftersom vi nu har bytt år har jag även lovat mig själv att jag ska dra ner med onyttigheterna och första målet i januari är att sluta småäta onyttigheter. I februari så är det maten som ska bli nyttigare men jag fokuserar på en sak i taget. 

    Hoppas att fler är taggade för det nya året! 

  • Äldre 2 Jan 10:20

    Det är svårt. Har jag en dålig dag allmänt kommer nästan alltid latmasken fram. 

    Det jag tycker fungerar är att jag dagar innan sätter mig ner och skriver in i kalendern eller på annat sätt markerar vilka pass jag ska gå på gymmet. Har jag planerat och bokat in mig känns det som att jag inte bara lovat mig själv utan även andra att jag ska gå dit. Ofta blir det ju samma pass varje vecka och då blir det till dessutom till en vana. I år ska jag utöka passen förut hade jag bara inplanerade pass onsdag, torsdag och fredag. I år ska det ligga ett varje dag. Jag har tänkt att varva kondistionspass, styrkepass och andra lugnare pass så som yoga. Genom att varva med olika behövs inte nån direkt vilodag och skulle jag inte gå till gymmet nån dag ska det bytas ut mot en timmes promenad.

    Tidigare har jag alltid tagit morgonpromenader. Jag som är morgontött var tvungen att ta bussen 06.10 till jobbet och gick ändå upp 05.00 för att hinna med en halvtimmes promenad. Sedan var det bara hem och göra ordning det sista och äta frukost (vilket jag ofta plockade med och åt på bussen). Första gångerna var för jävliga men man vänjer sig och gör man det varje dag så blir det ingen stor sak. Värre att göra det varannan dag. 

    Så jag tänker helt enkelt att jag ska göra det till en vana och så ser jag tll att ha mål och delmål att sikta på.Glad

    Gott nytt år och god fortsättning Glad

  • Äldre 3 Jan 14:29

    Jag hittar motivationen bäst efter att ha tvingat mig några gånger. Innan träning känns det oftast segt och jobbigt men känslan efter träning är så otroligt skön så jag måste uppleva den några gånger innan jag hittar motivationen innan träningen. Men när jag väl har har hittat den kan jag verkligen gå och längta efter nästa träningpass. 

    Jag testade en gång att skriva ner en lista allt jag får ut av träning. Den blev riktigt lång och när jag kände mig lite omotiverad så tittade jag på den. Det tyckte jag fungerade bra. 

    En annan sak som många (och även jag) tycker är bra är att ha en träningskompis.Jag har flera kompisar som tränar på samma gym som mig och som lurar iväg mig på olika pass som de tror kan passa. 

    Jag kan tipsa om att googla runt lite, för det finns massor av sidor som tipsar om man ska hitta motvatonen till träning.

  • Äldre 3 Jan 18:40

    Jag ska passa på att uppdatera min egen träning.

    I går var det bodybalance och det gick mycket bättre än förra gången. Idag var det något som kallades CXWORK och det var ungefär som att få en käftsmäll. Som som tur var det bara en halvtimme. Jag har vetat att jag är svag i överkroppen, men att jag var så här svag var jag inte bered på! Men det är ju bara att inse att detta pass är bra för mig och det är bara att fortsätta kämpa på. Jag avslutade dagens träning med 15 min på crosstrainern i gymmet. I morgon är det spinning igen, vilket jag verkligen ser fram emot. 

  • Äldre 4 Jan 18:38

    Jag hade ett underbart spinningpass precis! Igår när jag kom hem var jag kände jag missöjd. Det var ett roligt pass och jag hade svårt att orka allt men jag kände ändå att jag borde orkat mer. Så idag när jag ändå var på min "hemmabana"  dvs på ett spinningpass, så tänkte jag att nu ger jag allt så jag verkligen får känna mig super nöjd efteråt.  Och jag gav verkligen allt! Nu ska jag unna mig ett bad som belöning! Glad

    Jag har har för att motivera mig lite extra satt upp några små mål. Alltså inga stora men om jag klarar det så kommer jag bli jättenöjd. Jag ska:


    innan den 1 mars klara plankan i 1 min (är värdelös på plankan, så får se hur det går, det är annar okej om det tar en månad till men inte längre än så) innan den 1 april klara av 5 km under 30 min (den har jag klarat tidigare men eftersom jag inte löptränar alls nu så sätter jag målet så jag verkligen vet att jag klarar det).  innan sommaren kunna nå golvet när jag står med raka ben. (Jag satte först sista december men min fästman tyckte att jag borde klara det på ett halv år men är man osmidigare än ett kylskåp är det faktiskt inte säkert. Men försöka duger.Flört )
    Tänkte lägga på små del mål sedan efter vägen som att förbättra tiderna på plankan och löpningen men jag börjar så här. 

    Nån annan som har något mål? 
     
  • Äldre 8 Jan 09:35

    Uppdaterar lite:
    I söndags testade jag på löpbandet för första gången på länge. 4 km på 35min så där har jag lite att jobba på för att nå mitt mål. 

    Igår var det ett yogapass. Yoga är ju fortfarande väldigt nytt för mig men känner redan att jag har blivit bättre på det. 

    Idag blir det ett spinningpass.  

  • Äldre 11 Feb 09:19
    soderpling skrev 2013-02-08 09:17:48 följande:

    Vad roligt att ha några att prata träning med.


    Jag har flera mål och för mig är det viktigt att inte bara fokusera på bröllopen. 


    Mina mål är:


    - att se snygg och trivas i min kropp när jag ska till återträff den 11/4
    - att springa, Milspåret under 54 minuter
    -att springa på en bättre tid än förra året i Parloppet.
    -att klara av att springa Midnattsloppet (veckan innan den borliga vigseln) under 60min och ha roligt.
    -att behöva sy in min brudklänning.

    Just nu blir det mycket gym träning med cardio. Varvar med ett och annat snällt löp-pass.
    3-4 pass i veckan och en och annan lång promenad.


    Va roligt med olika lopp som mål! Glad

    Jag tänkte börja med att köra vårruset så får vi se sen om det blir några mer lopp i sommar. Skulle vara kul att testa på mil också. 
  • Äldre 18 Mar 21:11

    Va roligt att läsa att det går bra för er! 

    Jag har haft en svaka (en djup sådan) pga mina ledproblem. Men nu känner jag mig åter igen motiverad även om värken fortfarande finns kvar. Tillsammans med en kompis ska jag nu börja med långpromenader några dagar i veckan. Jag ska även försöka att lägga in nåt extra cykelpass eftersom det är så skonsamt mot lederna. Ska även fortsätta med yoga (som jag idag tyvärr inte hann med) och försöka få in lite lättare styrketränare för att hålla över kroppen igång. Jag mår ju bättre av träningen så jag måste skräpa mig.  

Svar på tråden Träningspepp!