• virdne

    ha "fika" istället för fest/middag?

    Har någon av er valt att ha en fika eller liknande med tårta och gottebord tillsammans med alla deltagande efter vigsel, istället för en middag/fest? Detta är just vad jag och min m2b funderar på att göra. Strunta i fest och ha en trevlig, enkel sammankomst efteråt. Hur gick det till för er? vad bjöd ni på? var det lyckat/uppskattat?

  • Svar på tråden ha "fika" istället för fest/middag?
  • lovis80

    Vi har inte gjort så men jag tycker absolut att man kan ha det om det är det man känner för.


    Ett tips kan vara att köra på ett riktigt buffebord med smaskiga bakverk, kakor, cupcakes, godis mm

  • hsmamma

    Vi kommer göra så. Hembakta kakor, kommer köpa tårta, köpa praliner etc

  • bea

    Oh vad skönt att hitta någon annan som också tänker så! Te-bröllop heter det ja. Man gjorde visst så förr i tiden läste jag någonstans.

    Vi gifter oss i december och kommer endast att bjuda på 'bröllopsfika' och sedan åker vi på bröllopsresa direkt efter fikat :D

    I början var jag osäker på om "man kan" göra så men nu känns det helt rätt. Man bestämmer ju själv. Det behöver inte vara som alla andra.

    Go for it!Glad 

  • Chicita

    Nej jösses, man behöver absolut inte göra som alla andra... Skrattande

    Och fika efteråt kan vara hur lyxigt som helst, varför inte kolla om det finns någon som kan slänga in en plåt eller två med scones i ugnen strax innan ni kommer till festlokalen (eller tja dit ni ska vara) och bjud på te med nygräddade scones och hemkokt (eller köpt, men upphälld på "egna" burkar" Tungan ute) först. Och sen ett dignande buffébord med kaffebröd.
    Snacka om lyx liksom Solig 

  • FruNovember

    Vi kommer att ha bara fika för ca 55 personer (släkt och några vänner) på kvällen äter vi trerätters med närmsta familjen på restaurang (20 personer) jag är jättenöjd med vårat val, tror att det kommer bli jättemysigt.. Först har vi brudskål och snittar, sen kakbuff'e som avslutas med bröllopstårta.. Åh, ska bli så mysigt!

  • virdne

    Åh, vad kul att det är fler med dessa tankar! :) finns det några kakor/bakverk som rekommenderas kanske? Bea -precis så tänkte vi också! :) bröllop, fika sen resa iväg. Även för oss blir bröllopet i december. Vi funderar på att ha vigseln när det börjar skymma, så vi kan ha massor av ljus och Maschaller. Såå mysigt!!

  • Chicita

    Ett stort tips om ni ska ha det sent (eller tja egentligen så fort man inte bjuder på mat) är att på något sätt tala om det i inbjudan, så folket inte kommer och är hungriga för att dom antar att det ska bli trerätters eller buffé med varm mat som det "brukar" vara.

    Hellre att någon kanske tänker "men usch vad snålt och trist" och sen kommer dom till lokalen och möts av massor med bakverk att välja på Solig 

  • FruNovember
    Chicita skrev 2012-09-01 22:34:13 följande:
    Såhär blev våra inbjudningskort :)

  • snuttitess

    Läst i några trådar att folk har smörgås tårta med.

    Men tycker ni gör rätt och kommer bli lyckat med alla goda saker :) 

  • sagoprinsessa

    Visst kan man det, vi hade det på vårt bröllop och alla jag har pratat med var jättenöjda. Så go for it om du känner att det passar er Solig

  • tågjäntan

    Tänk om jag hade kunnat tänka så när vi gifte oss . Försökte dra ner på alla kostnader. Men jag ville ha med tal och spex och tänkte att då hinns det inte med.


    Det är kanske dags att trenden vänder - att fler visar att bröllopsfester kan vara genomtrevliga och bra trots att man "bara" bjuder på smörgåstårta eller fika.


    Lycka till!

Svar på tråden ha "fika" istället för fest/middag?