Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Vad tänker ni ge brudtärnorna/brudföljet som tack?

    Våra tärnor fick silverhängen med bärnsten (som passade in i temat men ändå var så moderna att dom kunde användas annars också). Marskalkerna fick hängsmycken och halsband i brons (tror jag det var eller var det mässing eller koppar?) som också passade temat.
    Sen fick våra föräldrar, brudfölje och toastmastrar specialdesignade keramikkrus att både använda på gästabudet och att ta med hem.
    Alla (både ovanstående, övriga gäster, gycklarna och musikanterna samt serverings / barpersonalen) fick ett trollkors i vaxad linrem med en förklaring om vad trollkorset betyder + vem som smidit dom (hon var bjuden på festen också).

    Vi försökte hålla det personligt, samt anknyta till temat 

  • Chicita
    L och J skrev 2012-08-31 21:11:18 följande:
    härligt, du hade det lätt med ett tema! vi har inget än
    L och J skrev 2012-08-31 20:56:27 följande:
    hur mycket la ni på gåvorna? och gåvor till resten av gästerna då? måste man ge alla nåt? känns så fjuttigt med godis, men det är väl det bästa och så blir vi inte ruinerade på kuTungan uteppen..  
    Tja, medeltidstema gör inte det särskilt lätt att hitta passande saker som folk faktiskt skulle tycka om Flört
    Men när man hittat det så var det ju bra Glad

    Halsbanden till tärnor och marskalker kostade mellan 300 och 600:-  Vi prioriterade hur dom passade till varje person framför priset. Dom köptes ett år i förväg dessutom så det kändes inte så mycket i budgeten...
    Krusen kostade 220:- styck har jag för mig.
    Trollkorsen skulle kostat mellan 120 och 180:- beroende på storlek om vi köpt dom på en marknad.
    Men vi fick dom till materialkostnad tack vare vår snälla granne Glad 

    Man ska / måste absolut inte ge gästerna något alls. Varken saker, godis eller något annat.
    Själv tycker jag nästan att det känns lite dumt med saker som ges "bara för att ges".
    Så om ni absolut vill ge gästerna något så ge något som speglar er. En liten påse med ert favoritkaffe / favoritte. Ert favoritgodis (hans och hennes) eller liknande. 
  • Chicita
    L och J skrev 2012-08-31 21:51:56 följande:
    Jag vill absolut ge dom nåt! dom kommer och firar största dagen i våra liv, vill överösa dom med tackpresenter <3 har köpt jättefina runda organzapåsar i vitt, har tänkt ett tag och tänker nog lägga lite inslagna polkagriskarameller i dom till varje gäst. 

    ja det är bra att ta hjälp av vänner och bekanta! 

    dom ska ju vara personliga, har 3 brudtärnor som är 2 systerdöttrar och min bästa vän! och vet att dom inte förväntar sig saker, så jag ska klura ut nåt fint till dom.. smycken e ju hållbart och vackert. verkar vara det bästa som gåva!
    Jag tänkte mest eftersom du skrev "måste man ge alla nåt".
    Det lät som att du inte var säker på att man kunde skippa det Flört 

    Att ta hjälp ska dock vara frivilligt.
    Hon erbjöd sig och satte priset själv. Det var inget vi begärde eller bad henne om.
    Det kan vara en hårfin skillnad mellan hjälp och utnyttjande annars...

    Den bästa gåvan är något som personen uppskattar.
    Sen om det är ett frimärke, armband eller presentkort på bokia vet nog du bäst Flört 
  • Chicita
    L och J skrev 2012-08-31 22:32:12 följande:
    ursäkta om jag va otydlig! de e jag som vill så mycket men inte har råd.. skulle såklart vilja ge varenda en av dom en personlig present. 

    men ja, du har rätt jag hittar nog nåt klockrent. men suger in alla idéer här för fullt!  
    Det är ingen fara. Men det är ju bra att reda ut hur du menade så vi inte pratar om olika saker Glad

    Håll öronen öppna. Om dom säger att dom önskar sig något speciellt så kanske det kan ligga inom din budget om du har tur Glad
    Lycka till med att hitta något bra åt dom
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-09-02 08:57:26 följande:
    Skönt att höra att nån mer gjort samma som vi. Började bli lite nervös att vi gjort en tabbe. Vi la ut ett antal tusen på tärna och marskalkers klädsel och blombukett och corsager, allt som de förstås fick behålla. Mest fick tärnan, som även bidrog mest på den stora dagen, hon var guld värd! Men hade faktiskt inte ens tänkt tanken att ge dem nåt ytterligare än ett stort uttryckligt tack och massa kramar...
    Våra tärnor och marskalker fick erbjudande om bidrag till kläderna. Eftersom dom sydde själva (eller tja inte marskalkerna då Flört dom fick hjälp) så skulle 500:- kunnat räcka till hela uppsättningen om dom valt billigare material, eller i alla fall vara en hjälp på vägen om dom valde något dyrare.
    Men dom sa nej till det, dom ville bekosta sina kläder själva.

    Så då ville vi ge dom lite extra, något som kom från oss och som dels skulle vara ett "fysiskt minne" men samtidigt något som dom skulle ha använding för på dagen.
    Men sen är jag en sån där som ser presenter överallt och älskar att ge bort grejor. Hittar jag en perfekt present till någon så kan jag köpa den och ge bort utan att det finns någon direkt anledning (som födelsedag, jul eller liknande) Glad
     
  • Chicita

    Bara en dum idé...
    Men alla som vill få länken av Nimrin kanske kan skicka ett PM till henne?

    Så slipper hon få på fingrarna av BT om dom börjar tolka det här som reklam annars... 

  • Chicita
    Nimrin skrev 2012-09-02 18:41:50 följande:
    Ingen reklam alls, ville bara dela med mig av mitt hantverk, de som vill ha länk kan PM'a mig
    Nimrin skrev 2012-09-02 18:48:01 följande:
    Vore lite trist om dom blev sura på mig då detta är en guldgrva för vårt bröllopsplanernde med alla underbara och HJÄLPSAMMA brudar  Glad
    Det var just därför jag tänkte att dom kan skriva direkt till dig istället för här i tråden.
    Jag har sett andra få tillsägelser eller som har försvunnit härifrån efter att det sett ut som om dom gjort affärer här.
    Även om du PM:ar alla som ber om länken till din blogg (där väl dina kontaktuppgifter finns om dom vill beställa smycken av dig) och inte gör det öppet i forumet, så kan det ändå tolkas som att ni gör upp affärer här på sidan. Och det är emot reglerna för BT.

    Och chansen för att någon klagar ökar ju med varje person som skriver "jag vill också, skriv till mig". 
    Det är alltså inte för att vara dum om du tror det. 
  • Chicita
    Nimrin skrev 2012-09-02 22:16:36 följande:
    haha herre gud nej tog det inte alls som att du försökte vara "dum" förstår precis hur du menar Solig
    Ok då missförstod jag dig...
    Tyckte det "lät" som det. Men då är det lugnt. Då förstår vi varandra Glad 
  • Chicita
    jeth skrev 2012-09-03 14:34:20 följande:
    Vi kommer ge presentkort på en restaurang kanske inte så personligt men det gillar ju alla :)
    Här kan man ju kanske tänka till, om man vet att någon gillar italiensk mat så ger man presentkort på den italienska restaurangen osv...
    Då blir det lite mer personligt Glad 

    Jag är en sån som tycker om att se tanken bakom.

    Hundvakten samlar på orkidéer, alltså får hon ovanliga färger eller sorter om jag kommer över sådana.
    Svärmor är blomfantast, åker till trädgårdar flera gånger per sommar både i närområdet och en bit bort. Hon besöker trädgårdsmässor osv.
    Alltså - om vi köper en enkel blombukett till henne så ber vi alltid floristen att lägga in en ovanlig blomma. Antingen ovanlig i färg, eller någon som inte är så vanlig i buketter, eller rätt ny på marknaden så svärmor kan ta fram sina blomsterböcker och leta efter vad det är för blommor hon har fått...
    osv...
    Presenter behöver inte kosta massa pengar för att vara bra.

    Vi har hittat den perfekta julklappen (eller julklapparna rättare sagt) till svärmor nu.
    En sjal i ylle, mer filt än sjal egentligen, som man knäpper fram över bröstet så det blir som en sorts jacka nästan. Hon fryser mitt i sommaren så något lite mer praktiskt att kunna ha på sig när hon sitter i soffan och fryser i vinter blir perfekt.
    Och den andra presenten är ett halsband med ett stort glashänge med en innesluten glasblomma.
    Hänget är blått och det är hennes favoritfärg. Så eftersom hon gillar blommor så känns det ju som ett bra smycke att ge just henne Glad 
    Båda presenterna tillsammans blev 250:- 
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-09-04 19:26:46 följande:
    Nu tänkte jag om sedan jag läste denna tråd och sedan jag skrev sist. Vår tärna/toastmadame fick idag en ny sorts hortensia som släppts i butik. Hittade en riktigt fin planta och hon ÄLSKAR hortensior! Vi träffades på trädgårdsutbildningen så personligare kunde det inte bli... Och hon blev jätteglad.
    Vilken perfekt present Solig
Svar på tråden Vad tänker ni ge brudtärnorna/brudföljet som tack?