Anonym (SÅ TRÖTT!) skrev 2012-08-28 20:47:30 följande:
J2012; tyvärr får vi ingen hjälp förrän min blivande visat att han varit nykter i 5 år.. det är helt sjukt jobbigt, men den krassa verkligheten.. nu har det gått 3 år (vilket man skulle önska borde räcka) men vi måste stå ut i två är till.. Alltså straffas vi båda som ett par för hans tidigare dåliga mående.. :'(
Det här har jag aldrig hört talas om tidigare. Gå till en privat klinik som hjälper er med en utredning! Det finns bra sådana på flera håll i Sverige, och finns ingen just på din ort, så har flertalet kliniker samarbetsläkare över landet. Vi gick tex på Linnékliniken i Uppsala, men undersökningar och stor del av behandlingarna skedde i Kalmar, lite närmre där vi bor. Själva utredningen blir inte så dyr, klinikerna är anslutna till landstinget. men att sedan göra behandlingar som insemination eller IVF kostar. Men vore jag i era skor skulle jag vilja få veta om det är något fel och det så fort som möjligt. Den utredningen borde förresten kunna göras oavsett din mans alkoholhistoria. Då kan ni ju stå i kö för behandlign längre fram.
Att folk frågar och har barn som ett "naturligt antagande" tror jag inte är så mycket att göra åt-även om jag själv varit fädig att slå någon eller börja storgråta när man mitt i processen verkligen inte orkar möta frågor som ibland dessutom ställs väldigt klumpigt. Ingen borde ju behöva känna att den måste stå till svars-men faktum är ju att även den som "skaffar" många barn, eller för den delen gör något alls här i livet, får stå ut med att folk omkring har kommentarer och åsikter. Egentligen menar ju folk sällan något illa, men ont gör det ändå.
Angående att prata om saken, så är det ju ofta så att de par som kämpar, drar sig lite undan och man kanske inte vill fläka ut sitt liv så öppet för andra. Det är ju rätt privata angelägenheter. Själv valde jag en väldigt öppen och rättfram approach gentemot omvärlden. Mycket för att jag tycker det finns så stor ensamhet och så många olyckliga som skulle vinna på om man inte bar all smärtan ensam. För mig har det inneburit att jag verkligen insett hur vanligt det är med olika former av svårigheter, kamp, sorg och tragedier runt hela barnkarusellen. Så många kvinnor bakom köksgardinerna i husen i ens bostadsområde med historier som berör.
Samtidigt undras det ju här i tråden hur man kan med att fråga folk just angående barn, så det är ju lite dubbelt det där-vi borde tala om det svåra, men när folk frågar i ämnet som rör det svåra så reagerar vi starkt. Kanske finns det mest att vinna på att inte ta frågan så hårt, och också våga svara öppet-
vi försöker, men det går inte alltid som man vill. Fast, det jag själv hade verkligt svårt för-och fortfarande tycker är jobbigt-är alla pepptalk kan alltid alltid alltid får då, om att "
du ska se, när du slappnar av och när du minst anar det" och sedan kommer exemplen på alla de som minsann lyckats trots att de passerat 40, fast de var dömda till barnlöshet av läkarna etc. För mig har det känts värdefullt när människor bara orkat se mig i ögonen och orkat möta min smärta utan att bli klämkäcka. En bekräftelse på att de förstår att det-även om jag i övrigt är tacksam över mitt liv, är glad för den son jag ändå fått, och att det finns de som har det värre osv, faktiskt gör ont att inte få välja hur många barn man vill ha och att det är OK att sörja sin sorg , samtidigt som man gläds åt annat man har i livet.
Vägen till barn ser olika ut och förälder kan man bli på många sätt. Det den ena väljer som lösning är otänkbart för en annan. Det som lyckas för ett par, skiter sig gång på gång för ett annat. Den som får domen hopplöst och omöjligt får ändå ibland uppleva hur livet går helt emot oddsen, medan någon annanaldrig får någon medicinsk förklaring, emn ändå blir det inget barn. Livet är helt och hållet orättvist och det sluttliga-det som liksom avgör liv eller inget liv, får vi i det här avseendet inte bestämma själva.
den maktlösheten är tung att leva med och väldigt ovan för de flesta av oss. vi har ju lärt oss att vi kan bli vad vi vill, göra vad vi vill och att allt är möjligt, det är aldrig försent och tänk positivt.
En sak är fullständigt glasklar: detta problem kommer att bli allt vanlgiare, i takt med att vi börjar försöken att bli föräldrar allt senare i livet. Vår biologi är inte anpassad efter 2000-talets sätt att leva. Vi är inte lika fetrila mellan 30 och 40 som vi är mellan 17 och 25, så "enkelt" är det. Och så jävla pissigt och stressande-. Alltså är det skitviktigt att man vet om hur kroppen funkar, att man har kunskap om att det är helt normalt att det tar uppåt ett år att bli gravid-ÄVEN om somliga lyckas på ett par försök. Man behöver känna till att det är vanligt med tidiga missfall och allt möjligt annat. Det finns stora brister i kvinnor och män allmäna kunskap om vad som är det normala och framförallt överskattar man gravt hur lång tid man egentligen har på sig. En nyligt genomförd forskarstudie, visar att majoriteten högskolestudenter tror att kvinnor har till 45 på sig. Så är det inte. Efter 38 ska man ha en hel del tur faktiskt. Den infon upplver många som riktigt jobbig (naturligt nog) men det är bättre att veta och kunna fatta andra beslut, än att tro och sedan bli blåst på alltihop.