tips om kock, lokal, transport mm för er som ska gifta er i/kring Göteborg.
Hej!
11 augusti 2012 gifte jag och min man oss på Hönö som ligger i Göteborgs norra skärgård.
Det var mycket arbete med att hitta vad som verkade vara bästa lokalen för oss, bästa ställe att hyra dukar mm så här kommer tips på företag mm som vi är nöjda över att vi anlitade. För att se bilder kan ni gå in på min facebook: Madelene Granath.
Hönö kyrka. Min man är från hönö och min önskan var vit kyrka utan gravstenar runt om så denna kyrka var perfekt.
Festlokal: Havskattens vandrarhem. Ett gammalt ishus som för något år sedan gjordes till festlokal och vandrarhem med 7st 4 bädsrum. Vi var ca 65 vilket var precis lagom. Lokalen rymmer 80pers. De sista rummen blev klara våren 2012 så de är nytt fräscht och bara några meter från vattnet. Vi anlände med båt precis utanför lokalen.
Hedens guld var superduktiga. Ringen jag vade var en schalin från passionserien och jag passande på att köpa den när de hade kampanj på vigselringar så fick den för 20% och då var den redan billigare från början än på andra ställen. Gravyr ingick och även putsning av förlovningsringarna fast vi inte köpt dem där.
www.dindromklanning.se/ Amelia heter tjejen som har detta företag. Hon designar klänningar och har företag som syr upp. Jag provade klänningar i massa butiker men hittade min drömklänning hos min drömklänning.se . Här får man fina klänningar för rimlig peng vilket gör att vilket iallafall jag tyckte att det var lätt att slappna av på den stora dagen och inte behöva tänka på att inte förstöra den superdyra designklänningen.
Bil: Morgan Svensson körde oss i sin vita caddilac från 60 talet (hoppas jag nu skriver rätt är inte så bra på bilar) vi hade bilen under fotograferingen, till yrkan och efterkyrkan till ett billigt pris.
"Stellans kalasmat" med kocken stellan olsson som bor på hönö lagade den fantastiska maten för billig peng. Vi valde räkcoktail,helstektoxfilé med potatiskaka rostade rotfrukter & rödvinssås och sedan vaniljpannacotta. God mat och fint upplagt och lagom stora potioner. han lagade maten hemma kom till lokalen med maten i värmeskåp och lade upp i lokalen och hade med sig en som hjälpte honom i köket som också var med och serverade(utöver detta hade vi själva fixat tre till som serverade)
Fredrik Karlsosn hette vår fotograf som tog bilder på oss vid vattnet innan vigseln och foton i kyrkan och utanför. Har ej sett bilderna än dock. Ska bli spännande:) Det kändes bekvämt med honom som fotograf iallafall. Vissa vill inte ses innan vigseln men jag kan nu i efterhand rekommendera fotografering innan vi sågs precis innan fotograferingen och fotograferingen blev vår egna romantiska stund innan man träffade alla nära och kära.
www.dintarta.com/ gjorde vår fina och goda bröllopstårta och kom till lokalen och satte ihop den.¨
Cityporslin hyrde vi vita dukar, 3armade kandelablar, dessertvinglas och förrättsbestick av.
Vitvinsglasen och en del karaffer köpte vi begagnat här via bröllopstorget. Resten fanns på havskatten.
Nöjesgruppen hyrde vi ljuspaket 1 av.
Hoppas några kan få nytta av dessa tips.
Lycka till alla blivande brudpar!