• Lowvie

Hjälp! Festlokal Eskisltuna

Heej!
    Nu är det så att jag inte bor i Eskilstuna men mina föräldrar gör och de insisterar på att bröllopet ska hållas i Eskilstuna och jag vill inte säga nej eftersom jag inte vill göra de besvikna.

Problemet är att jag inte hittar någon lokal jag och min fästman har redan varit i Eskilstuna under en dag ovh gått runt till olika ställen som Åbryggan, tingsgårdens resturang m.m men ingen av de passade då deras innelokaler är för små för sällskap för 65 personer och eftersom bröllopet kmr vara i mars 2013 så är det nog för kallt för att det ska hållas i deras utomhus plats.

Vad ska jag göra? Det är ett tag dit men jag vill gärna bli klar med den biten så jag vet att vi har en lokal.

Ge mig råd alla ni som har haft era bröllop i Eskilstuna i de centrala delarna helst....

• Svar på tråden Hjälp! Festlokal Eskisltuna
  • Lowvie

Hej alla tack för era tips och råd.

Idag har jag hört med Statshotellet i centrala Eskilstuna och såhär såg deras förslag ut:
    Festvåning Elite Stadshotellet Eskilstuna!!!!

3-rätters - 645: -p/p

Snittar till brudskål: ingår

Mousserande/champagne till brudskål - från 350: - flaskan

Vinflaskor – från 275: - flaskan

Avec – t.ex. Cognac, whisky, Baileys – från 18: - cl

Kaffe – ingår

Bordsblommor - ingår

Dukning - ingår

Lokal - ingår, vi kan erbjuda olika storlekar på lokaler!

Barnmeny 3-rätters - 175: - p/p

Bröllopstårta: offereras separat

Rumspriser:

Enkelrum 745:- p/p inkl frukost

Dubbelrum 545:- p/p inkl frukost

Hur tycker ni att det låter vi räknade på det och det verkar lite dyrt men ändå inte :S

• mirre01

personligen skulle jag inte betala de pengarna :S alldeles för dyrt för oss, vi får allt vårt med alkohol & mat per person 220 kr alkohol fråb tyskland mat från catering 99 kr per person 

• Lowvie

Jag känner också att det är dyrt,vill inte lägga sånna summor men känner mig tvungen att ha ngt centralt....Men vi får höra runt med andra resturanger

• mirre01

men det finns ju flera lokaler då kan du ta nytta av catering ? vad ser du som centralt? kollat finska föreningens lokaler? kvarstugan ? odd fellow? samt finns en vid skifftinge vet dock ej namn 

• Lowvie

Centralt för mig är väl nära tågstatationen, runt ån osv.
    Nej finska föreningen har jag inte hört talas om innan, kvarstugan ligger en bit utanför blir kanske svårt för de som inte har bil. Odd fellow såg ganska trång ut, såg inte möjlighet att duka upp för 65 personer på ett snyggt sätt, skiftinge kanske inte går eftersom  det är en bit utanför om man inte har bil.....så jag vet inte :(
    Tack för dina tips jag ska tänka genom det fler ggr såklart och förhoppningsvis blir det bra

• ThereseV

Jag har varit på bröllop i Odd fellow och dom fick plats med 79 personer. Jag har inget minne alls av att det skulle ha varit trångt, så det borde ju gå att få in 65:)

• Chicita
    Lowvie skrev 2012-10-08 21:15:32 följande:
    Hur tycker ni att det låter vi räknade på det och det verkar lite dyrt men ändå inte :S
    Nu är ju allt relativt. Om man har räknat med bygdegård och hemlagad mat så visst blir det en prisskillnad.
    Men för mig som har varit i hotellbranchen i 10 år även om jag inte är det längre, så låter den offerten riktigt bra.
    Ni får mycket för pengarna även om det givetvis är en bra slant att lägga ut.

Synd att Statt brann, för dom hade en riktigt bra festvåning.
    Ni kan ju kolla med Bolinder Munktell också.

Gästis trodde jag inte ens fanns kvar (jag är från Eskilstuna men har inte bott där sen 1981) så det är ju kul att dom fortfarande är igång Glad 

Jag vet inte hur det är med Smedjan längre. Finns restaurangen kvar? Den var rätt bra har jag för mig och dom hade ju festvåning. 
  • Lowvie
    ThereseV skrev 2012-10-09 21:41:51 följande:
    Jag har varit på bröllop i Odd fellow och dom fick plats med 79 personer. Jag har inget minne alls av att det skulle ha varit trångt, så det borde ju gå att få in 65:)
    Jaha va bra för jag hade föreställt att det är väldigt trångt, får ta och kika på den igen da =) Tack
  • Lowvie
    Chicita skrev 2012-10-09 21:50:46 följande:
    Nu är ju allt relativt. Om man har räknat med bygdegård och hemlagad mat så visst blir det en prisskillnad.
    Men för mig som har varit i hotellbranchen i 10 år även om jag inte är det längre, så låter den offerten riktigt bra.
    Ni får mycket för pengarna även om det givetvis är en bra slant att lägga ut.

Synd att Statt brann, för dom hade en riktigt bra festvåning.
    Ni kan ju kolla med Bolinder Munktell också.

Gästis trodde jag inte ens fanns kvar (jag är från Eskilstuna men har inte bott där sen 1981) så det är ju kul att dom fortfarande är igång Glad 

Jag vet inte hur det är med Smedjan längre. Finns restaurangen kvar? Den var rätt bra har jag för mig och dom hade ju festvåning. 
    Skönt att du säger så för alla man har frågat tycker att det är för dyrt men som du säger jag får med viktiga bitar som jag själv inte behöver tänka på så som bordsdukning. Jag tänker på att det ska vara bekvämt och värt för gästerna och inte bara för oss som gifter oss.
    Aa men det är gammla statthotellet som har detta erbjudande
    Gästis gillade min kille men jag var inte riktigt såld......Smedjan har jag faktiskt ingen aning om. Visste inte ens att de hade en festvåning men värt att kolla upp,

Tack Glad
  • Chicita
    Lowvie skrev 2012-10-10 07:40:41 följande:
    Skönt att du säger så för alla man har frågat tycker att det är för dyrt men som du säger jag får med viktiga bitar som jag själv inte behöver tänka på så som bordsdukning. Jag tänker på att det ska vara bekvämt och värt för gästerna och inte bara för oss som gifter oss.
    Aa men det är gammla statthotellet som har detta erbjudande
    Gästis gillade min kille men jag var inte riktigt såld......Smedjan har jag faktiskt ingen aning om. Visste inte ens att de hade en festvåning men värt att kolla upp,

Tack Glad
    Eller heter den smeden? Det var en restaurang/festvåning... tror inte att det var hotell men jag var för liten för att minnas riktigt.
    Det låg inte i gallerian i alla fall utan hade en egen entré om det ens satt ihop.

Nej det är fel hotell... Hotell Statt är inte Stadshotellet.
    Statt låg (ligger, det håller ju på att byggas upp) längs med ån, mitt emot Klosters Kyrka fast på stads-sidan, inte på Kloster-sidan.
    Det som finns kvar av hotellet heter nu Comfort Hotel Eskilstuna. Det hette tidigare Quality Hotel Statt. Och det ingår inte i Elite-kedjan Flört 

Men oavsett om vi pratar om samma hotell eller inte så tycker jag att det är ett helt normalt pris om man är på ett hotell.
    Rumspriserna var också bra, eller tja beroende på säsong så kan du kanske få bättre på något annat hotell. Choice-kedjan (Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell och Comfort Hotel Eskilstuna) arbetar med dynamisk prissättning, så priserna är lägre på lågsäsong. Scandic brukar också kunna ha bra priser men dom är ändå generellt dyrare än Elite.
    Vissa Elite-hotell är dock inte så bra som namnet påstår så jag skulle tagit en titt på lokalen och rummen innan jag säger ja till offerten Glad 
  • mirre01

kolla finska föreningen oxå helt okey lokal där de har allt för servering osv 

• ThereseV
    Lowvie skrev 2012-10-10 07:35:39 följande:
    Jaha va bra för jag hade föreställt att det är väldigt trångt, får ta och kika på den igen da =) Tack

Kolla med dom om du får provmöblera, då vet du ju säkert om ni får plats, så slipper duorna dig:)
  • Coffie
    Teza skrev 2012-08-26 21:50:27 följande:
    Hej här planeras oxå för fullt bröllop i Torshälla, tillhör dock Eskilstuna. Ektorpsgården och Gipperts ligger där ute, Gipperts är en populär lokal att hyra, men personligen skippa jag den, den är så gammal och sliten och dom har ont om porslin och så, 2000 kostar de där iaf, själva hyran. Ektorpsgården ska va bra, där kör dom ju rubbet med catering och hela grejen, beror ju lite på om ni ska ha de eller bara själv alokalen, som vi ska ha.

Vi gifter oss på nyårsafton och har bokat PRO:s lokal i Torshälla, en fin gammal skolbyggnad som ligger i gamla Torshälla, såå fint med gångavstånd från kyrkan. 1500 tar dom, men som sagt då står man ju för maten och det själv på ett eller annat vis.

Vi hade bokat Solvik först, en sommarkolloni utanför Torshälla, sååå fint men vi ändrade oss och valde att ha de närmare i stället, 2800 tar dom för stora huset, sen om man vill sova över i nån av stugorna va de 170 per person och natt. Det är mysigt där uten, men inte så jättebekvämt tyvärr.

Rådhuskaffet var vi även inne på, men var som för er lite för litet, synd för det är sååå fint och mitt emot kyrkan.

Vilken kyrka ska ni gifta er i, kanske lättare att ge tips om man vet riktningen? Hjälper dej gärna så mycke jag kan, vet hur svårt de kan va puhh

Hej!

Vad finns det i PRO:s lokal. Porslin? Kaffebryggare? Kyl? Frys? Kök?

• Teza

Ska prata med dom imorrn tänkte jag, men vet det mesta finns, då min far har serverat på fester där tidigare, men ska dubbelkolla hur mycke å så, återkommer mer detaljerat så snart jag pratat med Bo Frisk :)

• Coffie
    Teza skrev 2012-12-05 19:03:13 följande:
    Ska prata med dom imorrn tänkte jag, men vet det mesta finns, då min far har serverat på fester där tidigare, men ska dubbelkolla hur mycke å så, återkommer mer detaljerat så snart jag pratat med Bo Frisk :)
    Hur gck bröllopet? Var lokalen bra?
  • Lowvie

Hej igen, hoppas allas planering har gått bra hittills eller har blivit av :D

För mig har det inte hänt så mkt tyvärr :S min mamma är oresonlig och min pojkvän vill inte ge med sig så jag sitter lite i kläm där och jag orkar inte slåss för min speciella dag :(

Önskar alla lycka till och tack för alla förslag och tips Kram på er och grattis i förskott eller efterskott :p

=)

Svar på tråden Hjälp! Festlokal Eskisltuna