-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen. -
Svar på tråden Val utav klänning till bröllopsfest med mörkkostymkod?
-
puff....
-
Jag tror att man egentligen inte ska ha fotlång klänning till mörkkostym. Så då är klänning 1 egentligen inte "rätt", men seriöst så tror jag ingen bryr sig om det. Tyget ser ut att vara av lite enklare slag (med det menar jag inte siden och liknande) så man ser att det itne är en balklänning även om den är lång. Klänning 2 är ju rätt i modellen men med den riskerar du att folk tittar snett för att den är svart, även om skärp/bolero hjälper upp det.
Så det är väl mest upp till dig helt enkelt. Jag hade nog valt nr 1. -
Om det är ett eftermiddagsbröllop eller fler än 20 gäster, så är långklänning helt okej till mörkkostym.
Man ska gärna välja ett lite finare tyg till klädkoden mörk kostym och jag tycker den svarta klänningen ser ut att vara lite finare än den andra mönstrade. Jag tycker dessutom att den mönstrade blev lite "skrikig", men alla har vi olika tycke och smak. Jag hade valt den svarta med vitt bälte (eller annan färg, dock inte svart bälte), samt aprikosfärgade boleron, inte en grå. Möjligtvis färgade skor till också om du har det, annars funkar de svarta.
Det är alltid svårt det där med kläder och det är ju så att är en klädkod alltid är en rekommendation och ett riktmärke för gästerna, inte något man måste följa slaviskt som en lag. Jag tycker självklart att du ska välja det du själv känner dig mest bekväm i.
-
Tack, jag tycker det är jätte svårt. Bröllopet är kl 12...och festen är ute i en trädgård, vilket gör att jag tycker att det känns lite svår med skor när man ska trampa runt på en gräsmatt hela em/kvällen + att kvällen kan bli kall :(
-
Läser man klädkoden på wiki så står det såhär:
Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym för informell klädsel.
Knälång skulle jag tolka det som