• Vicke01

    Smidig övergång från vigseln till festen...

    Jag och min blivande ska gifta oss utomhus i en trädgård och behöver lite tips på hur vi gör direkt efter vigseln när vigselförrättaren är klar. Vi har väl tänkt ungefär så här:


    Vi pussas, folk (kanske) klappar händerna och sedan ställer sig brudgummen bror upp och förkunnar att vi ska skåla för brudparet (vi får varsitt glas bubbel av toastmadame och gästerna har fått bubbel precis innan vigseln). Vi ska gifta oss borgerligt och har inte tänkt ha sånger, dikter eller liknande så det blir en väldigt kort och snabb vigsel Efter skålen säger toastmadamen att det blir fotografering på plats xx, så de som vill ta kort/ vara med på kort får ställa sig på kö, sedan blir det en tipspromenad innan middagen...blir lite uppstyrt med fotograferingen, men jag vet från tidigare bröllop att många missar att fota och är lite ledsna för det.


     


    Låter det ok? Vill inte att det ska bli ett "glapp" när vigseln är klar så att folk står och tänker att "jaha, då var det redan klart, vad ska jag göra nu?".

  • Svar på tråden Smidig övergång från vigseln till festen...
  • sweetinspiration

    Min erfarenhet är att man är på så bra humör efter en vigsel, liksom upprymd! Så lite paus innan festen är nog inget du behöver oroa dig för. Det låter bra som ni har planerat! :)

  • Daludd

    Om alla fått ett glas före vigseln kommer ingen att kunna applådera eftersom de håller i ett glas ;)

  • parisinthespring

    Vi tänkte satsa på konfetti direkt efter istället (eventuellt lite applåder?!), tänkte att våra mammor kunde börja så alla fattar och hänger på :) Sen förflyttar vi oss till lokalen tillsammans (bara 1 minut därifrån) där vi fotas och dricker champagne. Hur gör ni med glasen, ska de vara med på fotona eller ska de läggas undan innan fotograferingen?

  • Vicke01

    Vi har tänkt om lite


    När vigseln är klar säger VF ungefär "nu hurrar vi för brudparet", sedan kommer folk fram och kramas. Vi drar ganska direkt efteråt iväg med fotografen och under tiden ser värdparet till att gästerna har att göra. När vi kommer tillbaka är det ca 1 timme kvar till middagen och då kör vi fotografering tillsammans med gäster och mingel. Brudskålen kör vi antingen när vi kommer tillbaka från vår privata fotografering eller precis innan middagen.

  • Vicke01

    8/6 smäller det! Känns som att man inte gör något annat än väntar och räknar dagarna


    Bra datum ni valt, det brukar ju "alltid" vara fint väder i slutet av maj. Ska ni gifta er utomhus? Eftersom ni har så nära till lokalen tänkte jag.


     

  • parisinthespring

    Vicke01, ja det ska vi :) Vi har hittat en festlokal på Österlen (Skåne) med superfin park precis intill, så vi hoppas på fint väder! Det finns en lokal väldigt bära i backup men den hoppas jag slippa... Just nu sliter jag med inbjudan, kände att jag behövde få koll på vigseln för att veta när vi borde börja, tänkte vigsel 1630-17, sen champagne och fotografering med gästerna (vi kommer att ha fotograferats innan vigseln) och sätta oss till bords kl 18. Kan tänkas att vi vill börja en halvtimme tidigare, kan det behövas 1,5 timme för fotografering och champagne? Hur tänker ni?

  • Vicke01

    Vi ska också vigas utomhus med lokalen precis intill. Planen är att vi ska äta utomhus (i partytält) och ha själva festen inne i lokalen, men det hänger lite på vädret. Är det 12 grader, regn och blåst ute så är nog inte partytältet ett alternativ


     


    Så här har vi tänkt ungefär:


    Kl 14.15 kommer gästerna (bjuds på snittar, välkomstdrink, fotograferas, skriver i gästbok o.s.v.)


    Kl 15- ca 15.20 vigsel


    Kl 15.20-15.30 kramkalas


    Kl 15.30-16.30 fotografering (vi ska vara i närheten av vigselplatsen så vi får se hur lång tid det tar, fotografen tipsade om att fotograferingen skulle vara efter vigseln eftersom de flesta är mer avslappnade då)


    kl 16.30-17 mingel med gäster och lite fotografering med dem (om det behövs så skjuter vi fram maten lite, vi har ingen tid att passa)


    Kl 17-18.30 mat


    Kl 18.30-20 gemensam aktivitet, mingel


    kl 20 tårta


    Efter tårtan blir det fest Vickningsmat runt tolvsnåret.

  • lenuz
    Daludd skrev 2012-08-23 11:18:28 följande:
    Om alla fått ett glas före vigseln kommer ingen att kunna applådera eftersom de håller i ett glas ;)

    Om förmodligen har många druckit ur glasen när det är dax att skåla.


    När vigseln är klar, låt vigselförättaren be gästerna att ställa sig upp, en applåd kommer då att kännas logisk. Kanske släppa iväg 50 hjärtformade ballonger mot skyn omedelbart efter vigseln. Gästerna blir under tiden serverade bubbel av toastmadamen och hon utbringar ett fyrfaldigt leve för brudparet.

  • Vicke01

    När gästerna kommer (innan vigseln alltså) så kommer de få varsitt kuvert med lösa blad i. På bladen står det olika frågor till dem och bladen samlas sedan in för att sättas ihop till en gästbok. Lite roligare än "de vanliga frågorna" och folk behöver inte känna sig stressade över att de ska komma på något eget att skriva. Vi vill dessutom att värdparet fotograferar alla gäster och precis som alla andra kommer vi ha en tipspromenad.

    De här grejerna börjar gästerna som sagt med innan vigseln, men vi tror inte att alla 50 kommer bli klara på ca 20 minuter så de får fortsätta med det även efter vigseln. Efter vigseln kommer dessutom värdparet dela upp gästerna i olika lag för att vi ska ha lite lekar Både vi och vännerna tycker sånt är kul, så jag ska försöka hitta lite  nya roligheter. Vi ska även ha med kubb och boule för de som känner att de vill köra det (vi har tillgång till en ganska stor trädgård).

  • parisinthespring

    Oj vad ambitiöst, jag är mycket imponerad, gästerna kommer få en fantastisk dag :) Själv är vi inte alls för lek, det blir mest fokus på middagen med god mat och (förhoppningsvis) massa tal :)

  • Vicke01

    Jag har varit på alldeles för många bröllop och fester där man bara förväntas "mingla", så jag vet hur svårt det kan vara om man inte känner någon. De flesta av våra respektiva vänner har träffats innan men för de övriga är det nog skönt med en ice breaker. Om vi märker att allt inte hinns med så stryker vi bara nåt eller skjuter lite på maten. Hellre för många alternativ än för få

Svar på tråden Smidig övergång från vigseln till festen...