• Ellran

    Vigsellokal - borgligt

    Hej!

    Vi planerar att gifta oss i april och vill då ha ett ganska klassiskt bröllop, men borgligt. Vi har läst runt lite om borgliga vigslar och ofta hittar man tips på att en kan göra som en vill. Bra tips, men nu behöver vi mer konkret hjälp!!

    Vi frågar oss vart ska vi gifta oss?!

    (p.s. nedan blev lite långt, läs de stycken du vill eller hoppa direkt till att svara, tacksam för hjälp!)

    Att gifta sig på rådhuset, stadshuset, tingsrätten eller dyl tycker vi är helt uteslutet då det (iaf i vår kommun, Malmö) erbjuds 10 minuter ("långa cermonin" och max 8 gäster). Utöver det är nästan det enda tips vi hittar att man kan gifta sig utomhus. Vi tycker det känns oerhört riskabelt att chansa på solsken och i April är det kanske inte jätte varmt heller...

    Önskemål på lokalen:
    60-80 gäster, gärna sittandes. En mysig lokal. Billigt.

    Vi tänker oss fest och vigsel på olika ställen, det är egentligen inte något principiellt utan bara att vi tänker att lokalerna är lämpade till olika saker.

    Cermonin.
    Ganska klassiskt. Vi vill gå in med följe av marshalk(er) och tärnor till någon musik. Där framme vill vi ha lite dikt och musik, tal från vigselförättaren och löften till varandra. Efteråt vill vi bjuda på lite skumpa och ev. tilltug. På kvällen vill vi sedan ha en middagsbjudning och fest (även sådan lokal letar vi efter.)

    Hur tänkte ni med er vigsellokal?? Känns det inte orättvist enkelt med religösa bröllop - kristna kyrkor finns det ju hundratals av! Ni som har gift er borgligt, eller planerar det, hur tänkte ni med vigsellokal? Om ni var utomhus - vad var er plan B?


    Borglig vigsellokal. Vart skall man hålla en borglig cermoni?
  • Svar på tråden Vigsellokal - borgligt
  • RebeckaD

    Kanske ha vigseln i en biosalong, på ett museum eller på biblioteket? Kolla konferensensgårdar, de kan vara väldigt fina och har lokaler med många stolar. 

  • FruW

    Att ha vigseln utomhus går ju, bara det inte är storm och ösregn... Om det duggregnar lite gör ju inte så mycket, inte om man klarar av vigseln på 20-30min, men som sagt så kanske det inte är lika kul om det öser ned regn. Så pga det tycker jag att det är enklast att ha vigseln inomhus, men är man ute så är det bra med en plan B. Det är ju även lättare att ordna med musik och mikrofon och sånt om man är inomhus.


     


    Eftersom ni (TS) vill ha en borgerlig ceremoni, varför inte göra det lättare för er genom att ha vigsel och fest på samma ställe? Då kanske ni vid vackert väder kan ha vigseln utomhus, men att det går lätt att flytta in om det är dåligt väder.


     


    Mutuldus: Var ska ni gifta er utomhus? Finns det någon lokal i närheten, är festlokalen långt därifrån?


     


    Vi gör så att vi har vigselceremonin inomhus på ett hotell där vi hyrt ett större rum för hela eftermiddagen och kvällen. Efter vigseln får gästerna mingla och skåla antingen utomhus eller inne i hotellets lounge beroende på vädret, och efter en timme har hotellpersonalen möblerat om så att vi kan gå tillbaka till samma rum och då ha sittande 3-rättersmiddag och ev. fest framåt kvällen. Tror att det är smidigt att slippa förflytta sig mellan två olika lokaler, men om man fixar mycket själv så kräver det ju att någon kan hjälpa till med att ställa om bord och stolar och fixa dukningen. Så det finns ju både för- och nackdelar med att ha allt på samma ställe.

  • Marjasinus

    Vi gifter oss visserligen i Juni så förhoppningsvis har vi lite bättre väder att vänta. Tycker 2013 är skyldigt att leverera fint väder efter besvikelsen 2012.

    Men för oss blir det utomhus utanför festlokalen. Har hyrt partytält redan och taket kommer vi sätta upp i vilket fall, väggar bara om det regnar/blåser. Blir det orkan eller störtregn får vi ställa bord och stolar åt sidan inne i festlokalen och ha vigseln där. Så vi har väl på sätt och vis både plan A, B och C :)

  • LittleAnimal

    Vi tänkte gifta oss på festplatsen (som vi ännu inte hittat säkert).. Vårt problem är dock hur man så praktiskt skall utföra vigseln.. ska man "tåga" in som i en kyrka? ska gästerna sitta vid långord under vigseln? skall vi välkomna gästerna när de kommer till festplatsen eller ska vi gömma oss så att de inte ser oss före vi gifter oss?

    Det är verkligen svårt när man vill gifta sej borgerlit .. verkligen orättvist.

  • FruW

    LittleAnimal: Hehe, ja så kan man ju se det, att det är "orättvist" att det finns så många valmöjligheter med en borgerlig vigsel medan allt är rätt upprutat vid en kyrklig vigsel. Men det är väl härligt att man kan göra som man vill? Tungan ute


     


    Jag tror på att gömma sig när gästerna anländer, och att sedan tåga in på valfritt sätt, det blir ju en mer högtidlig stämning på det sättet. Men det gör man som man vill! Era föräldrar eller toastmaster eller dylikt kanske kan hälsa gästerna välkomna? Men samtidigt tycker jag det verkar trevligt och avslappnat med ett brudpar som själva hälsar alla välkomna. Ska ni ha vigseln i den redan dukade och pyntade festsalen? Man kanske kan röja undan lite i ett "hörn" och ha vigseln där, eller utomhus med ett partytält som Marjasinus föreslår. Allt går!

  • Marjasinus
    LittleAnimal skrev 2012-10-14 09:51:47 följande:
    Vi tänkte gifta oss på festplatsen (som vi ännu inte hittat säkert).. Vårt problem är dock hur man så praktiskt skall utföra vigseln.. ska man "tåga" in som i en kyrka? ska gästerna sitta vid långord under vigseln? skall vi välkomna gästerna när de kommer till festplatsen eller ska vi gömma oss så att de inte ser oss före vi gifter oss?

    Det är verkligen svårt när man vill gifta sej borgerlit .. verkligen orättvist.
    Kyrklig vigsel görs enligt mallen, borgerlig ger dig full frihet att göra det precis som du vill. Se det som möjligheter istället för svårigheter!
  • LittleAnimal
    Marjasinus skrev 2012-10-14 20:49:56 följande:
    FruW skrev 2012-10-14 11:09:08 följande:

     


    Jo jag vet att man skall vara glad åt alla valmöjligheter Glad .. Problemet är att jag har svårt för att bestämma mej.. Jag vill göra allt och inget så att säga... Utomhus tror jag dock är uteslutet då vi tänkt gifta oss i mars..fast det vore ju ett alternativ..

    Jag känner att vi borde ha mer bestämt än vi har just nu.. Allt vi har är min klänning.. och vi har tänkt gifta oss om 4 och en halv månad... Paniken närmar sig med stormsteg... hur skall vi få ihop ett 100 personers bröllop på så kort tid?? 
  • RebeckaD
    LittleAnimal skrev 2012-10-15 08:31:49 följande:
    Jo jag vet att man skall vara glad åt alla valmöjligheter Glad .. Problemet är att jag har svårt för att bestämma mej.. Jag vill göra allt och inget så att säga... Utomhus tror jag dock är uteslutet då vi tänkt gifta oss i mars..fast det vore ju ett alternativ..

    Jag känner att vi borde ha mer bestämt än vi har just nu.. Allt vi har är min klänning.. och vi har tänkt gifta oss om 4 och en halv månad... Paniken närmar sig med stormsteg... hur skall vi få ihop ett 100 personers bröllop på så kort tid?? 
    Om festlokalens ingång är på marknivå kanske ni kan ha ett tält precis intill där ni har vigseln. Sedan är det bara att ta några steg till så är ni inne i festlokalen. Då behöver ni inte ens sticka ut huvudet vid eventuellt dåligt väder. 

    Du behöver verkligen inte få panik. Det går att få ihop ett bröllop på den tiden, ta ett djupt andetag och sedan en sak i taget, så ska du se att det går bra.

    Kolla gärna in hemsidan min (länkar den inte här för det får man ju inte) för just nu har vi erbjudande att få hjälp gratis med något som är krångligt med planeringen. Länk till hemsidan finns på min profil. Så det är bara att höra av sig. Ring, maila eller skriv ett meddelande här på bröllopstorget.
  • mutuldus

    FruW, vi gifter oss på en liten badplats i utkanten av orten. Vi tänkte först på stora partytält där också att ha festen i men vågar inte chansa med väder(jag fryser lätt). Så nu letar vi lokal till festen och den blir förhoppningsvis ganska nära men blir ändå bilavstånd(vi ordnar med chaufförer). Att även gifta sig i festlokalen känns dock lite tråkigt..

Svar på tråden Vigsellokal - borgligt