Inlägg från: MagnusFru |Visa alla inlägg
  • MagnusFru

    Snålt?

    Chicita skrev 2012-08-18 11:21:05 följande:
    Jag tror att ni kan få ett större bidrag om ni inte önskar er kuvertavgift istället för pengar.
    Å andra sidan så är det svårt att planera om man inte vet hur mycket man får in...

    Jag antar att de flesta omkring er känner till er ekonomiska sits eller i alla fall vet att ni är sjukskrivna och därav inte är dom rikaste på denna jord (alla känner ju till dom fina sjukskrivningsreglerna liksom Flört)
    Så om jag var i er sits så skulle jag ha bollat tankarna på kuvertavgift med omgivningen lite.

    Eventuellt (beroende på hur era vänner och släktingar är som personer) så skulle jag kanske ha skrivit i inbjudan ungefär så här:

    Vår önskan är en fest med er där vi inte behöver snåla
    Att leva snålt och spara hårt det kan vi båda tåla
    Vi önskar att du blir vår gäst och firar våran dag
    En dag med skratt och kärlek, det ska bli vår lag
    Vill du hjälpa oss att förgylla dagen med en gåva
    En slant som går till festen är det bästa, vill vi lova
    Om du ger av hjärtat och av det plånboken förmår
    Så kan vi kanske byta bullens korv mot kycklinglår
    För att kunna planera inköpen på ICA
    Sätt in en slant på kontot, eller kom över på en fika

    OSA senast X/X
    Eventuella bidrag senast OSA så vi kan budgetera för inköpen
    Kontonummer 
    Klockrent skrivet!

    Jag vet att jag låter som en sur tant men kan ni vänta ett tag till med bröllopet?
    Kan ni vänta till 2014? Då kan ni spara mer pengar och behöver inte tömma kontot för bröllopet.
    Ni kan ju ändå ha kuvertavgift om det behövs. Jag tycker inte att är en bra idé att tömma sparkontot totalt för bröllop. Jag vet inte om ni har nåt sparat nu men du skriver ju att ni är panka så då utgår jag ifrån att ni inte har något sparat alls. Jag vet att det är jobbigt och tråkigt att vänta pga pengar men det är vettigare.
    Ni kan ändå börja prata om bröllop och ev kuvertavgift med er omgivning. Och ni kan ju faktiskt börja prata med er omgivning om detta redan nu även om ni väntar till 2014. Jag tror att omgivningen kanske är mer välvilligt inställda till kuvertavgift om ni visar att ni har lång framförhllning och är beredda att spara och snåla och vänta lite för då ser omgivningen att ni planerar långsiktigt och att detta inte är en "spontangrej".

    Kolla läget och fråga vad de tänker om kuvertavgift och fråga vad dom tycker är lämpligt? 
    På så sätt blir det ingen överraskning att ni tar kuvertavgift. Det är ju ingen hemlighet att ekonomin är knaper när man är sjukskriven så ni kan säga rakt ut att " Vi vill gärna gifta oss men pengarna kommer inte räcka till att bjuda på mat och dricka hur mkt vi än snålar så vi vill höra vad du tycker om att betala en slant? Vi tänkte 150 kr per person så handlar vi och lagar maten själva.....och vi önskar oss inga presenter, er present är ju att ni betalar er mat och att ni kommer eller tycker du att 150 kr är för mycket? "

    Om er omgivning inte vill att ni ska ha kuvertavgift så kanske de kan hjälpa er på annat sätt?
    Någon kanske har en stor trädgård där ni kan ha festen, någon annan kanske kan baka tårta, en tredje kans
    ke kan låna ut kläder och någon annan kanske kan ordna bra pris på blommor eller ge er en bukket i present? En del människor vill inte ge pengar utan föredrar att ge "tjänster" i stället så ni kanske kan få annan hjälp än pengar. Till slut så kanske ni kan hålla bröllop utan kuvertavgift, vem vet?

    Jag tycker att 150 kr är en lagom stor kuvertavgift, mer än så tycker jag är för mycket.

    Om ett brudpar tar mer än 150 kr i kuvertavgift och tex gifter sig på ett slott då blir det tokigt i mina ögon för då är det så tydligt att gästerna betalar brudparets prinsessdröm MEN i detta fallet anser jag (jag som inte brukar vara för kuvertavgift) att en kuvertavgift är helt ok!

    Men jag tror att ni behöver ha en del "luft" i budgeten för det är vanligt att saker kostar mer än man tror och det kan komma oförutsedda utgifter, sånt som man inte tänkt på. Och det kan ju hända saker fram till bröllopet, sånt som inte har med bröllopet att göra menar jag och det är ju trist om ni står där och måste skjuta på bröllopet när ni väl börjat planera på allvar eller tom skickat inbjudningar.
Svar på tråden Snålt?