• InaAnn­a
    Äldre 17 Aug 23:52
    1790 visningar
    4 svar
    4
    1790

    Sånghäfte med vilka sånger då? Eller annat?? Hjälp! :)

    Jag måste ha lite råd tack:
    Vi ska ha ett litet borgerligt bröllop kl 13 en lördag med bara 16 gäster och då är 7 av gästerna våra barn. Övriga gäster är våra föräldrar och våra syskon.
    Vi viger oss utomhus vid vattnet, alla är uppklädda, vigseln startar med en trumpetare som spelar "För kärlekens skull" Sen läses en fin lite längre dikt av vigselförrättaren. Efter det blir det trumpet igen och den här gången "Cant help falling in Love" (Elvis) och sedan en längre version av själva vigselakten. Sedan en trumpetfanfar på ca 30 sekunder. Skulle tro att själva vigselakten tar ca 15-20 minuter.

    Efter det går vi iväg till ett litet pyttesött café från 1700-talet som ligger bara 100 meter ifrån. Där blir det skål i bubbel utanför och sen buffe inomhus. Men medans vi äter då? Vi har tänkt att det räcker så, att vi äter och har trevligt och sen åker vi till vårt härliga hotellrum vi har bokat. Kanske håller någon något litet tal men det är inget måste och vi vill bara ha en trevlig lunch med våra familjer.

    Men blir det trist? Vi kommer ha lite bakgrundsmusik på men har inte planerat något annat. Vi har varit noga med att berätta att det är enkelt och litet och inga "märkvärdigheter"

    Vi har heller ingen toastmaster men ska man ändå fixa något? Tänkte på det där med sånghäfte men vad skulle man sjunga då i så fall?

    Det är nerverna som börjar spöka nu när det är nästan där....

  • Svar på tråden Sånghäfte med vilka sånger då? Eller annat?? Hjälp! :)
  • Äldre 17 Aug 23:57
    #1

    Jag är sådan som verkligen älskar lekar, aktiviteter, sång osv, men i ert fall hade jag nog valt att inte ha något alls inplanerat. Ni blir så få gäster och ni kommer förmodligen få en väldigt trevlig lunch utan något speciellt planerat. När ni inte är fler, så kommer ni verkligen kunna hålla igång en konversation mellan alla gäster och jag skulle tippa på att det räcker som "underhållning". Personligen tycker jag att det låter som att ni kommer få en jättemysig dag :)


  • InaAnn­a
    Äldre 18 Aug 00:02
    #2

    Gör det det? Ja jag själv var ju helt övertygad om det ända tills för några dagar sedan haha.

    Visst vore det roligt med något litet men det är ju jättesvårt med något passande när vi är de vi är! Fast något litet skulle jag vilja komma på.. vi funderade på om vi, brudparet skulle skriva något fint om de som är där och läsa upp det tillsammans. Eller om man bara skriver något fint om alla våra barn (vi har inga gemensamma) om att det ska bli så härligt att få dom i sin familj. Men man ska ju komma på det också.. Själv är jag lite rädd att jag kommer vara alldeles för nervös och uppspelt för att kunna säga något..

    Det enda problemet vi har kvar är hur vi ska ha borden. Hon som äger cafét vill ha 3 bord som står separat, nära varandra men separat och vi försöker få henne att ställa dom åtminstone som ett T så att alla sitter ihop på något sätt, hoppas det kommer att funka!

  • Äldre 18 Aug 00:15
    #3

    Ja, det gör verkligen det :) Vi hade ett mellanstort bröllop, kyrkligt, med 60 gäster och trerätters med lekar, allsånger osv. Det var jättetrevligt, men ibland kan jag känna mig lite avundsjuk när jag läser om folk, tex ni, som väljer ett mycket mindre koncept. Det verkar så otroligt personligt och mysigt och härligt! :)

    Jag tycker det skulle vara en jättebra idé att ni säger några ord tillsammans om era barn och om att ni nu blir en familj osv. Det tycker säkert dom är roligt att få höra också :) Ni skulle ju kunna hålla tal (låter så högtidligt), men bara säga ett par ord, till varandra också :) Skulle det vara så att du är alldeles för nervös, så är det ju bara att skippa det. Ingen märker att något som de inte vet om saknas.

    Men jag tycker inte du ska fundera allt för mkt över att behöva hitta på saker. Om du kommer på något som du skulle vilja göra, så självklart, kör på! Men jag tycker inte du ska känna att du måste hitta på något, bara för att. Ni kommer förmodligen få det jättebra ändå :)

    Ah, alltid knepigt det där med dukning osv. Klart att det är trevligare om man kan sitta alla tillsammans, speciellt om man är så få som ni är ändå. Vi firade vår bröllopsdag förra helgen och bjöd in ett par vänner på middag. Vi var då 19 vuxna och 4 barn och hade ett enda långbord. Vi funderade först om vi skulle göra två bord brevid varandra, men nää.. roligare om alla satt tillsammans. Om det finns plats att duka som ett T, så tycker jag ni ska försöka göra det :) Det finns inte tid att ni får komma dit och pröva ställa borden på olika sätt och då kunna se vad som blir bäst?


  • InaAnn­a
    Äldre 18 Aug 15:20
    #4

    Tack för alla råd.
    Jag ska försöka få till det att komma dit och testa, det jag har gjort nu är att skissa upp en bordsplacering i ett T och mailat till caféägarinnan, sedan ska jag ringa och diskutera det. Det är en så liten lokal och jag vet att hon tycker det blir krångligt att servera då men jag ska försöka få till det.

    Jag tycker ert bröllop låter jätteroligt Det finns flera orsaker att vi väljer ett litet bröllop, inte ekonomin i första hand utan att jag inte är helt hundra hälsomässigt och inte orkar med för mycket under en dag helt enkelt så då blir det här bäst och jag behöver inte oroa mig så mycket för att jag ska bli trött.

    När det gäller tex sånghäfte eller liknande.. det är kanske mest för jag oroar mig för att det blir lite tyst tex.. att inte pratet kommer igång eller så. Börjar få riktiga nerver nu känner jag.. :)

Svar på tråden Sånghäfte med vilka sånger då? Eller annat?? Hjälp! :)