• Anonym

Men hur löser man detta??!! Råd??!!!

Bröllopet stundar. Vi har bjudit till ett barnfritt sådant. Alla vänner och släktingar har ordnat barnvakt.
    Utom min kusin J som känner att han inte kan lämna bort sin son då de inte har någon barnvakt. Jag har varit tydlig med att det är jättetråkigt att de inte kan komma, men att vi inte kan göra några undantag och detta har han respekterat och det är inte mer med det. De kommer med barnen till själva vigseln men åker sedan hem.
    Allt bra so far.

Nu får  jag veta via en släkting att en annan kusin D brukar dyka upp med sin son i alla möjliga sammanhang där det är barnfri inbjudan. Han skiter helt enkelt i det och tycker inte att det är något problem. Han kom till sin brors 40 årsfest som skulle vara barnfri, senast nu i juni vilket blev ett irritationsmoment. Brorsan är nästan säker på att kusin D kommer att dyka upp med sitt barn även till vårt bröllop.

Vad göra???!!!

1: Ringa upp kusinen, förklara och kolla läget och riskera en konflikt med honom?

2: Låta honom dyka upp med barnet, vilket kommer bli en stor konflikt med den första kusinen och kanske med andra inblandade och riskera att stämningen på festen förstörs eller att det blir bråk? 

Å ena sidan är det ju inte vårt problem att han inte respekterar inbjudan, utan det är ju han som får "ta skiten" så att säga. Samtidigt känns det så knäppt ifall nu kusin D kommer med barn och allt när kusin J verkligen velat komma och vi haft en massa snack om det!

BLÄÄÄÄÄÄ! 

• Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!
  • Anonym (svårt)

Jadu.... Vi hade också barnfritt (stod bara de vuxnas namn på inbjudan), det kom fem barn. Svårt det där.

• Pebbles

Kanske be någon annan i familjen reka lite? Be någon fråga vem han fixat som barnvakt eller liknande. Jag kanske låter som en fegis Drömmer men det kan vara en lösning.

Loves it!
  • Chicita
    Anonym (svårt) skrev 2012-08-16 21:55:43 följande:
    Jadu.... Vi hade också barnfritt (stod bara de vuxnas namn på inbjudan), det kom fem barn. Svårt det där.
    Rent generellt - om det inte uttryckligen står barnfritt någonstans i inbjudan så betyder en inbjudan att hela familjen är medräknad om det är en familj man bjuder.
    Om man däremot skickar en inbjudan till ett par (eller singlar) med enbart ett namn så är det just den personen som är inbjuden.

Till TS:
    Jag skulle nog faktiskt inte ringt själv, men bett nån förälder ringa och kolla läget.
    Alternativt skulle jag faktiskt sagt till kusinen när han kommer till middagen att det inte är ok att ta med barnet och att dom får lösa det på vilket sätt dom känner passar just då.
    Alltså helt enkelt inte släppa in dom till middagen med barnet. 
  • Anonym (svårt)
    Chicita skrev 2012-08-16 22:41:24 följande:
    Rent generellt - om det inte uttryckligen står barnfritt någonstans i inbjudan så betyder en inbjudan att hela familjen är medräknad om det är en familj man bjuder.
    Om man däremot skickar en inbjudan till ett par (eller singlar) med enbart ett namn så är det just den personen som är inbjuden.

Till TS:
    Jag skulle nog faktiskt inte ringt själv, men bett nån förälder ringa och kolla läget.
    Alternativt skulle jag faktiskt sagt till kusinen när han kommer till middagen att det inte är ok att ta med barnet och att dom får lösa det på vilket sätt dom känner passar just då.
    Alltså helt enkelt inte släppa in dom till middagen med barnet. 
    Det var så vi gjorde. Singelpersoner tog med barn, trots att enbart singelpersonens namn stod på inbjudan. :)
  • Chicita
    Anonym (svårt) skrev 2012-08-17 17:22:16 följande:
    Det var så vi gjorde. Singelpersoner tog med barn, trots att enbart singelpersonens namn stod på inbjudan. :)
    Då har nog dom räknat sig som en familj och antod att alla i det hushållet var bjudna om ni inte skrev Barnfritt...
    Jag var nog otydlig.
    Jag menade alltså ett par / singlar = utan barn och trodde det var tydligt eftersom jag pratat om familj innan...
  • Anonym

Jo, det står uttryckligen i inbjudan:
    Namnen på de bjudna står först. Sedan står det också "Middag och fest firar vi i vuxet sällskap. Endast spädbarn har dispens:)

Då denna kusin har rest genom halva Sverige, blir det lite svårt att skicka hem dem om de väl kommer....

Ja, detta blir intressant.... Blir spännande att se vad som händer.....
    Det är ju liksom inte barnet i sig som är det stora problemet, utan själva grejen. 

• noell
    Chicita skrev 2012-08-16 22:41:24 följande:
    Om man bjuder en familj är det såklart att det är en familj man bjuder.

Men om man bjuder "Anna och Anders Andersson" då är det just Anna och Anders man bjuder, inte Anna, Anders och deras fem barn. 
  • Anonym (blivande brud)
    noell skrev 2012-08-17 22:24:45 följande:
    Om man bjuder en familj är det såklart att det är en familj man bjuder.

Men om man bjuder "Anna och Anders Andersson" då är det just Anna och Anders man bjuder, inte Anna, Anders och deras fem barn. 
    Jag håller med! I det fall jag gärna vill ha med barnen på en fest så skriver jag ju barnens namn också på inbjudningskortet.

Tycker du fått bra råd, kan du be någon släkting kolla läget lite med honom?
  • Chicita

Men enligt vedertagen ettikett så bjuder man även barnen även om man inte anger dom vid namn. Därför är det inte konstigt om någon missförstår ifall man inte skrivit det.
    Och det var inte TS jag svarade angående det, utan "Svårt".
    Så jag har aldrig skrivit att TS inte har berättat att det var barnfritt... 

• noell
    Chicita skrev 2012-08-17 23:12:04 följande:
    Men enligt vedertagen ettikett så bjuder man även barnen även om man inte anger dom vid namn. Därför är det inte konstigt om någon missförstår ifall man inte skrivit det.
    Och det var inte TS jag svarade angående det, utan "Svårt".
    Så jag har aldrig skrivit att TS inte har berättat att det var barnfritt... 
    Vad då för vedertagen etikett? Här är några som inte håller med dig:

blogg.vett-och-etikett.com/inbjudan-till-brollop-trots-inga-barn-ringer-gasterna-och-fraga-vett-och-etikett/ 
    vettochetikett.se/fragor-och-svar

Självklart är det de som står på inbjudan är bjudna. Något annat vore ju helgalet.

Tänk att tidigare nämnda Anna och Anders har sammanlagt fem barn.

Barn 1 är Anders från tidigare äktenskap och bor på heltid hos sin mamma.
    Barn 2 är Annas från tidigare äktenskap och har flyttat hemifrån och bor med sin pojkvän.
    Barn 3 är Annas från tidigare äktenskap och bor varannan vecka hos Anna och Anders.
    Barn 4 är gemensamt och bor på internatskola på annan ort.
    Barn 5 är gemensamt och bor hemma hos Anna och Anders.

Menar du att alla dessa barn enligt den enligt dig "vedertagna etiketten" automatiskt är medbjudna om det kommer en inbjudan adresserad till "Anna och Anders Andersson". Eller var säger den enligt dig "vedertagna  etiketten" att gränsen för autoamatisk medföljande barn går?
Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!