• Anonym (jaha...)

Det förtar känslan en aning...

Jag har inga jobbiga svärföräldrar eller släktingar som är hemska/ otrevliga eller någon som vill ta över bröllopsplanerna eller något liknande.

Jag har varit gift en gång tidigare och jag är väl medveten om att det slutade med skilsmässa.
    Det är något som påverkar mig och som gjort mig lite osäker på vad andra ska tycka då jag vill gifta mig igen, men med en ny man.
    Ingen av de som vet har sagt något negativt om det hela.
    Min mamma pratade i våras om hur fin jag var förra gången och att det var en väldigt trevlig och fin dag, oavsett hur det gick med förhållandet. Och hon sa att hon var så glad för att jag nu mådde bra med den man jag lever ihop med idag.

Nu har jag varit och kollat på brudklänningar i butik.
    Vi hoppas att det går att fynda något till rean för att det inte ska bli så väldigt dyrt.
    Idag ringde jag mamma och pratade med henne. Hon undrade vad vi gjort idag och jag berättade vart vi varit.
    Då kom det plötsligt.

"är du verkligen säker på det här med att gifta dig?"
    -Ja, vad menar du?
    "ja men, har du inte bara dragits iväg på ett bananskal?"
    -Nä det har jag inte. Det är en större grej att få barn ihop och det har vi ju redan.
    "ja, jo. Det har ni ju. Men du ska nog ändå fundera ordentligt på om det här är något du verkligen vill göra"

Hej och hå, vilken glädjedödare.
    Det finns väl ingen som säkert kan säga att det här förhållandet kommer att vara livet ut?
    Men vi har det bra tillsammans, vi har barn och det fungerar fint.
    Vi är måna om varandra, ser till att den andra har det bra, vi delar på ansvaret hemma och det flyter på.
    Och vaddå "dragits iväg på ett bananskal"?.
    Det var ju jag som frågade min sambo om han vill göfta sig med mig nästa sommar,

• Svar på tråden Det förtar känslan en aning...
  • daniiel

Jag måste bara få säga att fy, vad trist att hon sa så!

Om ni nu har barn tillsammans, så antar jag att ni inte blev ett par för bara ett par månader sedan, utan att ni levt tillsammans ett tag. Ni är dessutom två vuxna människor och förmodligen fullt kapabla att fatta era egna beslut kring era egna liv.

Det finns ju aldrig några garantier när man är i ett förhållande. Det kan ta slut vilken dag som helst av en mängd olika anledningar. Oavsett om det är första gången man gifter sig eller femte gången. Ja, det spelar ingen roll om man är gift eller inte. Saker händer, livet händer.

Självklart ska ni gifta er om det är vad ni vill, jätteroligt tycker jag! :) Försök, även om det är svårt, att inte tänka på det hon sa och vad andra eventuellt kommer säga. Fokusera på er, dig och din blivande, på er kärlek och lägg er tid och energi på det samt alla som är väldigt glada för er skull :)

Grattis till det kommande bröllopet och giftemålet! :)

• Ingride

Jag säger också grattis och förstår mycket väl din känsla. En del människor uttrycker sig så klumpigt så man kan gråta. Jag är gift för andra gången och jättelycklig över det.

• Anonym (jaha...)

Tack daniiel och Indgride för era svar.

Jag vet inte riktigt varför hon sa så faktiskt.
    För mig känns det redan som att vi är gifta.
    Bröllopet i sig är ju ett sätt att fira kärleken och visa för varandra och alla andra att vi satsar med hela hjärtat.
    Och sedan innebär det en trygghet för oss och vårat barn.

Men jag tror inte att relationen kommer att ändras så mycket för att vi gifter oss.
    För vi lever ju redan ihop och finns där för varandra i med och motgång.
    Vardagen blir ju densamma, det är ju bara på fingret och på papperet som det märks att vi gift oss.

Vi giter oss nästa sommar och mamma har vetat om det sedan i mars,
    märkligt att komma och säga något nu tycker jag.

• Principisessan

vad trist kommentar av din mamma. Dessvärre kan folk vara rätt klumpiga med det där. Jag har också varit gift en gång tidigare och många kan inte låta bli att undra så himla mycket om det här, eftersom jag varit gift tidigare. "hur känns det då, ja ni gör väl inte på samma sätt denna gång, du ska väl inte ha vit klänning nu då och vita skor vore ju oprakiskt, de kan du ju inte ha någon mer gång osv. "

Det gör inte så mycket men det kan ju förta lite av glädjen att man faktiskt ska gifta sig, när det känns som att man ska urskuldande berätta att jag visst ska ha vit klänning. Eller för att jag skiter i om det är praktiskt eller inte, vem sjutton vill bara vara praktisk? Jag vill ju vara fin. 

• Principisessan

hehe, eller som mina barns pappa (som jag numer är skild ifrån) träffade honom för en sak med barnen, annars umgås vi väl inte direkt. Hade inte sagt något ännu (det är ju trots allt ett tag kvar) till honom men han hörde väl det ryktesvägen. 

han : jaha, så du ska gifta dig du?
    jag: ja, det stämmer. 
    han: ja, jag har ju vetat det länge nu och undrat när du hade tänkt berätta det här till mig egentligen
    jag: jaha, han friade ju i slutet på juli, jag har väl inte tänkt på att jag skulle kasta mig på telefonen för att berätta den stora nyheten
    han: förresten skulle du väl aldrig gifta om dig igen. du ska väl ha barn och allt nu också
    jag: nej inga barn
    (han blänger på mig och surar tyst säkert en kvart)
    han: ja jag ska iallafall börja plugga och det känns jävligt bra. Jag är ju så bra på det här med människor och sociala relationer så det känner jag verkligen att jag vill satsa på.  

• Anonym (jaha...)

Jag undrar hur mitt äldre barns pappa kommer att reagera och vad han kanske kommer att säga då han får veta.
    Vi har nästan noll kontakt och han har har heller inte tagit sitt föräldraansvar på särskilt stort allvar sen vi separerade (egentligen var han inte så mkt pappa medan vi levde ihop heller...)

Då jag, min dotter och min nya man flyttade ihop i en femrummare sa han
    "Varför ska ni bo så stort?"
    -Vi vill kanske ha något att växa i?
    "Men du skulle ju inte ha fler barn"
    -Nä, inte med dig.

(det tyckte han var elakt sagt, men varför behövde han ifrågasätta vårat val av lägenhet från början?
    Och egentligen var det bara sanningen. För mer än ett barn med honom ville jag inte ha)

Dessa ex :P

majjja skrev 2012-08-15 18:41:12 följande:
    hehe, eller som mina barns pappa (som jag numer är skild ifrån) träffade honom för en sak med barnen, annars umgås vi väl inte direkt. Hade inte sagt något ännu (det är ju trots allt ett tag kvar) till honom men han hörde väl det ryktesvägen.

han : jaha, så du ska gifta dig du?
    jag: ja, det stämmer.
    han: ja, jag har ju vetat det länge nu och undrat när du hade tänkt berätta det här till mig egentligen
    jag: jaha, han friade ju i slutet på juli, jag har väl inte tänkt på att jag skulle kasta mig på telefonen för att berätta den stora nyheten
    han: förresten skulle du väl aldrig gifta om dig igen. du ska väl ha barn och allt nu också
    jag: nej inga barn
    han: ja jag ska iallafall börja plugga och det känns jävligt bra. Jag är ju så bra på det här med människor och sociala relationer så det känner jag verkligen att jag vill satsa på.

• Principisessan
    Anonym (jaha...) skrev 2012-08-15 18:52:47 följande:

Jag undrar hur mitt äldre barns pappa kommer att reagera och vad han kanske kommer att säga då han får veta.
    Vi har nästan noll kontakt och han har har heller inte tagit sitt föräldraansvar på särskilt stort allvar sen vi separerade (egentligen var han inte så mkt pappa medan vi levde ihop heller...)

Då jag, min dotter och min nya man flyttade ihop i en femrummare sa han
    "Varför ska ni bo så stort?"
    -Vi vill kanske ha något att växa i?
    "Men du skulle ju inte ha fler barn"
    -Nä, inte med dig.

(det tyckte han var elakt sagt, men varför behövde han ifrågasätta vårat val av lägenhet från början?
    Och egentligen var det bara sanningen. För mer än ett barn med honom ville jag inte ha)

Dessa ex :P

haha äh det var väl inte så hårt sagt. han är väl inte gjord av glas heller :) 
  • niriel

TS: jag kan lite förstå kommentaren från en orolig mamma som förmodligen är orolig för din skull. Det är en typisk sak som min mamma skulle kunna kläcka ur sig. Min egen mamma sa "Försök nu att inte se fram emot bröllopet för mycket!" när jag skulle gifta mig. Tjoho, vad kul.. Men hon menar innerst inne väl, det vet jag, även om jag blir rätt less på den typen av kommentarer.

majjja skrev 2012-08-15 18:41:12 följande:

Haha, ja, han låter ju verkligen som en "people's person"..
  • Principisessan
    niriel skrev 2012-08-16 09:22:24 följande:
    Haha, ja, han låter ju verkligen som en "people's person"..
    ellerhur.. log lite och höll mig från att säga någon kommentar utan bara sa "ja men vad trevligt, kul för dig"
  • Anonym (jaha...)

Men varför ska hon vara orolig då hon vet att vi har det bra?
    Hon klagar lite på att vi ha det "för" bra nu och därför inte träffar mig och min dotter lika mkt.
    Med exet rymde jag till mina föräldrar otaliga ggr pga hemska gräl hemma så vi träffades oftare.

Nu bokar vi in besök då alla har tid och det blir inte lika ofta.

niriel skrev 2012-08-16 09:22:24 följande:
    TS: jag kan lite förstå kommentaren från en orolig mamma som förmodligen är orolig för din skull. Det är en typisk sak som min mamma skulle kunna kläcka ur sig. Min egen mamma sa "Försök nu att inte se fram emot bröllopet för mycket!" när jag skulle gifta mig. Tjoho, vad kul.. Men hon menar innerst inne väl, det vet jag, även om jag blir rätt less på den typen av kommentarer.Haha, ja, han låter ju verkligen som en "people's person"..
  • niriel

Åh men jag vet inte, behöver mammor en anledning att oroa sig? Min verkar aldrig ha behövt det åtminstone, hon verkar klara sig ypperligt ändå.. Hennes kommentar om att jag skulle se fram emot det mindre var av rädsla för att jag skulle bli besviken. Din mammas kanske är för att hon känner att hon vet mindre om er relation nu när ni inte ses så ofta och att hon därför är rädd att du ska bli sårad? Jag har ingen aning, jag kan ju bara tolka efter egna erfarenheter, så jag kan ju ha helt fel..

• Anonym (jaha...)
    niriel skrev 2012-08-16 13:11:28 följande:
    Åh men jag vet inte, behöver mammor en anledning att oroa sig? Min verkar aldrig ha behövt det åtminstone, hon verkar klara sig ypperligt ändå.. Hennes kommentar om att jag skulle se fram emot det mindre var av rädsla för att jag skulle bli besviken. Din mammas kanske är för att hon känner att hon vet mindre om er relation nu när ni inte ses så ofta och att hon därför är rädd att du ska bli sårad? Jag har ingen aning, jag kan ju bara tolka efter egna erfarenheter, så jag kan ju ha helt fel..
    Men min mamma lät inte orolig, det lät mer som om hon tror att vi gifter oss för att någon vi känner gjort det...att vi bara dragits med typ.
    Men så är det inte.
Svar på tråden Det förtar känslan en aning...