• DKT

    Kan man använda förlovningsringen som vigselring eller är det "fattigt"?

    Som frågan lyder, kan både mannen och kvinnan använda en enkel ring (vanligt guld utan stenar eller mönster alls) som vigselring, utan något mer till? Eller är det fattigt? Eller uppfattas som att man "bara" är förlovade? Har alltid trott att man bara har en ring men när jag kollar här verkar alla tjejer ha två, och även vissa killar. Är det mode eller mer "regel"?

    Uppskattar svar som inte är "gör som ni själva känner" utan är mer inne på hur det uppfattas av andra. Tacksam för svar! :)


  • Svar på tråden Kan man använda förlovningsringen som vigselring eller är det "fattigt"?
  • DKT
    Daludd skrev 2012-08-15 11:36:44 följande:
    Vi är två tjejer, vi kommer bara ha en slät guldring. Fattigt vet jag inte om det uppfattas som, men det är ju bara löjligt. Vi köpte släta, tunga guldringar från efva attling som vi älskar och vill inte ha någon mer ring. Så vi putsar upp dom och graverar dom och fortsätter att bara använda dom även efter vigseln :)

    Killen kommer ingen reflektera över. Jag tror inte att någon kommer anta att du bara är förlovad heller, men grejen kanske är att inte ha en för tunn och "mesig" ring då utan en ordentlig? bara som jag tänkt i alla fall. Mycket tunna och billiga guldringar utstrålar ju annars kanske förlovning. Men jag känner många medelålders kvinnor, tanter osv som bara har en ring, det är ganska vanligt, även efter 30 års äktenskap ;) 
    Tack för svaret! Har också tänkt på att ha en lite bredare ring då jag bara vill ha en. Smart att vänta med gravyr till vigsel så blir det "skillnad" på förlovning och vigsel :) 
  • DKT
    Sofie13 skrev 2012-08-15 11:37:03 följande:
    Jag tror nog att det är vanligare att man har en förlovningsring och en vigselring för bruden, det är nog inte lika vanligt att brudgummen får en vigselring.. Men som vanligt får man göra som man vill ;)
    Jag tror också att det är vanligare men vi vill att båda har samma och jag ser själv ingen anledning till att jag ska ha två bara för att jag är tjej, och alla äldre jag känner har bara en guldring. Men nu verkar det vara vanligt att tjejen har två. Så vill inte bli missuppfattad som endast förlovad :) Får köpa en fet jävel till guldring då så det inte blir missförstånd ha ha
  • DKT

    Bra poänger, och fina ringar ni har ni som postat bilder :) Känner mig mycket säkrare över vårt val nu :) 

Svar på tråden Kan man använda förlovningsringen som vigselring eller är det "fattigt"?