Vi på Ateljé MB beklagar djupt att Doris inte blev nöjd med sin brudklänning trots att vi gjort vårt allra bästa för att försöka lösa ett plötsligt uppkommet problem med dragkedjan. Det är givetvis alltid vår strävan att göra allt vi kan för att få nöjda kunder. Det är den bästa reklamen vi kan få och är anledningen att vi är där vi är idag! Dessutom blir även vårt arbete så mycket roligare om våra kunder är nöjda. Vi älskar vårt jobb att få möjligheten att bidra till en av de viktigaste och lyckligaste dagarna i livet.
Ibland lyckas dock inte detta trots våra bästa intentioner. I det här fallet har Doris köpt en provkollektionsklänning som av den anledningen var prissänkt med 30%. Den har således blivit provad av många kunder innan Doris valde att köpa den. Den ska givetvis vara hel och ren ändå, men det förklarar varför det fanns smink i klänningen (vilket vi givetvis tvättade bort) och troligen en bidragande orsak till varför dragkedjan krånglade. Däremot har det aldrig varit något hål i klänningen. Att en dragkedja krånglar är beklagligt, men tyvärr inte något som går att förutse och kan hända med vilken klänning eller plagg som helst. Vi tog dock vårt ansvar och sömmerskan sydde i en ny dragkedja (trots att hon var på semester). Vår sömmerska är, utan att överdriva, en av de bästa i branschen och det arbete hon gör är alltid perfekt och man kan inte se att en klänning har blivit ändrad. Den nya dolda dragkedjan som byttes ut var rakt och snyggt isydd, men när Doris fick klänningen på sig så spretade dock dragkedjan en liten bit över ryggen. Det är givetvis så att även en dold dragkedja syns om det är påfrestning i klänningen och i det här fallet är klänningen insydd två gånger för att Doris vill ha den väldigt tajt. Klänningen var verkligen fantastiskt snygg på Doris och de flesta blivande brudar hade nog gråtit av lycka över att vara så vackra som Doris är i sin klänning. Doris ville dock att dragkedjan skulle sys närmre tyget, vilket sömmerskan ansåg inte skulle fungera för då skulle den inte gå att dra upp alternativt att den då troligen skulle fastna i klänningens tyg. Under tiden Doris och hennes blivande var här höjdes aldrig några röster från någon sida, varken vår eller deras, utan vi diskuterade problemen och olika lösningar på ett lugnt och sansat sätt.
När vi kände att vi inte kunde göra mer med klänningen för att Doris skulle bli nöjd erbjöd vi Doris pengarna tillbaka. Eftersom detta inte ansågs som en bra idé så nära bröllopet, kom vi överens om att hon inte behövde betala för justeringarna (700kr för upplägg och insömnad)och att hon därmed hade möjlighet att ta klänningen till en annan sömmerska för att få bedömt dragkedjan kan sys i annorlunda. Som ytterligare kompensation för den tid och extra körningar som Doris fått göra, och givetvis för att vi gärna ville att hon skulle känna sig nöjd, avstod vi från att ta slutbetalning för den underkjol (150kr) hon hyrt och en bolero (500kr) som hon beställt till klänningen samt att vi bjöd på ett fodral till klänningen (200kr). Det innebär att Doris fått ekonomisk kompensation på totalt 1550kr och för att slippa ytterligare en körning fick hon även hyrunderkjolen med sig två veckor i förväg. Även om vi förstår att pengar inte betyder allt i ett sådant här sammanhang, så anser vi dock att detta visar att vi trots allt har engagerat oss och försökt lösa situationen på bästa sätt.
Hur mycket man än försöker kan man tyvärr aldrig vara alla till lags. Dock ska nämnas i sammanhanget, att den kund Doris nämner, som enligt henne inte skulle vara nöjd med vårt bemötande eller med sin klänning som var för trång, i själva verket var överlycklig och jätte nöjd med att vi ändrade klänningen på några timmar medan hon väntade, vilket tydligt visar hur olika vi reagerar och upplever en situation. Vi fick både kramar och en liten ”present” då hon gick J. Vi känner verkligen inte heller igen oss i att det skulle finnas någon konflikt oss emellan i personalen utan vi är ett glatt sammansvetsat gäng som trivs mycket bra tillsammans.
Vi önskar Doris all lycka till med bröllopet och hoppas att hon får en oförglömlig dag! Vi välkomnar även alla blivande brudpar till oss för att själva bedöma vår service!
Varmt välkomna!
Ateljé MB