• Anonym

Är jag kinkig? Glömd födelsedag..

Jag fyllde år för några dagar sedan. Jag är inte den som firar särskilt stort och jag och min sambo pratade innan om att vi inte skulle köpa några presenter i år, eftersom vi sparar till bröllopet men jag trodde ju att jag skulle bli firad på något sätt i alla fall.. Inte ens ett grattis fick jag. Dagen innan pratade vi lite om att det var imorgon så jag vet inte om han glömde bort den eller om han inte brydde sig.. 
    Känner mig fånig om jag ska börja dra upp det nu såhär några dagar senare, men det ligger och gnager och jag kan inte riktigt släppa det. Hur skulle ni reagera om eran sambo glömde er födelsedag? Är det bara jag som är känslig?=/  

• Svar på tråden Är jag kinkig? Glömd födelsedag..
  • Zandra

Nä, det är inte du som är känslig. Jag hade blivit besviken jag också. Laga en god middag eller väcka dig med en puss och grattis på födelsedagen kunde han allt ha kostat på sig...

• daniiel

Jag hade också blivit besviken om jag inte hade fått åtminstone ett grattis och en stor kram tex. Visst, ni skulle inte köpa presenter, men som Zandra skriver här ovan så finns det fler sätt att gratulera någon. Ett litet kort, en middag eller frukost, köpa lite fika eller något. Ja, som sagt hade det räckt för mig om min make uppmärksammat födelsedagen, men att inte ens säga grattis... jag hade blivit väldigt besviken.

Jag hade dock tagit upp det med min make på en gång, dagen efter tex. Jag hade frågat rakt ut om han hade glömt eller om det var något annat.

• Chicita

Jag och maken fyller med bara 3 dagars mellanrum. (Jag den 22:a och han den 25:e). Och vi firar bara en gång. Väldigt sällan med presenter, utan snarare att vi unnar oss att gå ut och äta och riktigt då lyxa till det med avsmakningsmenyn på någon bra restaurang eller förrätt, varmrätt, mellanrätt och efterrätt + vinpaket då mat och vin är ett av våra intressen...

Och visst har det hänt att maken glömt att gratta mig, men han är så inställd då på att vi ska fira och gratta den dag vi bokat restaurangen.
    Jag brukar helt enkelt säga nåt om "jag fyller ju år i dag, ska vi inte unna oss något till fikat i alla fall" och då kommer han på att ja just ja grattis älskling.

Ta upp det med honom. Du kan ju säga nåt om att du skulle vilja göra nån godare mat en kväll i veckan eftersom du fyller år, att du vet att ni sa att ni inte skulle fira och köpa presenter, men att det ju hade varit kul med ett grattis i alla fall. Och att eftersom han missade det så vill du nu fira lite i efterskott Flört 

• Fjärilen

Jag hade faktiskt blivit super besviken, men jag älskar födelsedagar :)

Prata med honom. Om man är lite ledsen så är det alltid bäst att berätta, annars finns det risk att det lilla molnet av ledsamhet växer och kan bli till ett stort åskmoln...

{#emotions_dlg.flower}Grattis i efterskott.{#emotions_dlg.flower}

• Juni 2012

Man glömmer inte sin lsklings födelsedag. Punkt.

Som ni andra skriver, det finns massa sätt att fira utan paket.

• Tilda93

Jag har fått tjata in mitt födelsedatum in i min pojkväns huvud då han glömmer lätt ;) , men så är ju killar oftast :)
    Men jag hade blivit jätte besviken om han inte hade sagt något. och så klart man inte behöver köpa något, man kan visa uppskattning igenom frukost på sängen och visa sin kärlek extra mycket under denna dag :)

Och jag hade verkligen tagit upp detta med honom och frågat varför osv som alla andra skriver!
    Jag tycker det att man ska prata om allt och lätta sig, annars blir det lätt att man börjar bråka och kan få ett tragiskt slut tyvärr!

Hoppas det löser sig och grattis i efterskott :)

• passionsblomman

Det är faktiskt rätt mänskligt att ha så pass mycket ego att man gära vill att någon ska komma ihåg att det är ens födelsedag. Hur obetydlig den dagen än är i mänsklighetens hela perspektiv, så är det ändå något vi i vår kultur uppmärksammar och firar -även om det är med mer eller mindre buller och bång. Jag skulle bli jätteledsen om min sambo -eller son fr den delen, inte sa grattis till mig och visade mig lite extra omsorg. Det handlar absolut inte om presenter, utan omtanke och att få känna sig speciell. Typ att de andra fixar middagen"skål för dig på din födelsedag-vi gillar dig!"

Grattis till dig några dagar försent!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Amor in aeternum

Min sambo glömde min födelsedag i år

Satt hemma hos hans farbror dagen innan min födelsedag och pratar med sin pappa (som ligger på sjukhus) och som har opererat sig "Ja visst kommer vi och hälsar på imorgon, Älskling, vi har väl ingenting planerat?"

"Eh, nej, det gör vi inte alls det.. imorgon är min födelsedag!"

Ni skulle ha sett hans min och höra hur hans farbror frustar till och sprutlacker köket med kaffe..
    (Jag har aldrig sett en sån röd färg i ansiktet på någon, och kommer väl aldrig göra det igen.)

Men dagen efter så lagar han middag och pysslar om mig allmänt.

• Chicita
    Amor in aeternum skrev 2012-08-15 00:15:58 följande:
    Min sambo glömde min födelsedag i år

Satt hemma hos hans farbror dagen innan min födelsedag och pratar med sin pappa (som ligger på sjukhus) och som har opererat sig "Ja visst kommer vi och hälsar på imorgon, Älskling, vi har väl ingenting planerat?"

"Eh, nej, det gör vi inte alls det.. imorgon är min födelsedag!"

Ni skulle ha sett hans min och höra hur hans farbror frustar till och sprutlacker köket med kaffe..
    (Jag har aldrig sett en sån röd färg i ansiktet på någon, och kommer väl aldrig göra det igen.)

Men dagen efter så lagar han middag och pysslar om mig allmänt.
    Oj... jag hade nog åkt och hälsat på pappan där en sväng.
    Men påpekat att det faktiskt var min födelsedag också och att jag gärna ville fira den lite och inte bara sitta på sjukhuset hela dagen.

Jag förstår att din sambo var lite distraheread i tankarna om hans pappa var nyopererad och låg kvar på sjukhuset för då var det ju knappast en liten operation, annars skickar dom gärna hem en samma dag. Och det är skittrist att ligga på sjukhus Obestämd 
  • Daludd

Hade blivit vansinnigt besviken. Frukost med tända ljus och grattis älskling och en liten blomma eller en pocketbok eller whatever är inte speciellt svårt att fixa.

• Amor in aeternum
    Chicita skrev 2012-08-15 08:52:59 följande:
    Oj... jag hade nog åkt och hälsat på pappan där en sväng.
    Men påpekat att det faktiskt var min födelsedag också och att jag gärna ville fira den lite och inte bara sitta på sjukhuset hela dagen.

Jag förstår att din sambo var lite distraheread i tankarna om hans pappa var nyopererad och låg kvar på sjukhuset för då var det ju knappast en liten operation, annars skickar dom gärna hem en samma dag. Och det är skittrist att ligga på sjukhus Obestämd 
    Kanske skulle ha skrivit att vi åkte faktiskt och hälsade på honom.. ^^
  • Chicita
    Amor in aeternum skrev 2012-08-15 12:02:27 följande:
    Kanske skulle ha skrivit att vi åkte faktiskt och hälsade på honom.. ^^
    Ja då blev det ju en annan femma Tungan ute
  • Bobou

Hehe. För två år sedan glömde min pojkvän min födelsedag, men i år glömde jag hans... och vi fyller också år med bara några dagars mellanrum... Så jag antar att vi förtjänar varandra.

• Anonym

Tack för alla svar! Skönt att känna att det inte bara är jag som tänker så. 
    Jag pratade med honom och det syntes att han kände sig jättedum för att han hade glömt bort den. Jag blev iaf glad över att han glömde och inte struntade i den. Man kan ju faktiskt råka glömma, men jror inte han kommer glömma bort den igen hehe:) Men lite trist är det ju ändå att inte ha blivit firad alls, men man får väl ta en mysdag nån gång framöver istället:)

• smisa

Skönt att det känns bättre!
    Vill dock också tilllägga att du verkligen inte är  kinkig! Jag hade blivit riktigt ledsen och tom arg, inte en sak man glömmer tycker jag... :)

• Fru 0728

Förstår dig, hade oxå blivit jättebesviken så tycker verkligen inte du överdriver. Hade tagit upp det med honom o förklarat att du blivit ledsen för lite engagemang krävs det iaf även om ni bestämt att ni inte ska köpa presenter.

• LyckligaBruden

Jag hade sagt " hallå, har inte du glömt nåt?!", på en gång om jag inser att han glömt. Jag gör pannkakstårta till min sambo varje år så om han skulle glömma min födelsedag skulle det bli ett jäkla liv haha. Förstår att du blir ledsen ts, men varför har du inte sagt nåt? Det kan ju vara nåt som gör honom extra tankspridd just nu, vem vet. Eller har det hänt förut? Tycker absolut att du ska ta upp det, trologtvis kommer han skämmas ihjäl :P Superstort grattis i efterskott i alla fall :D

• LyckligaBruden

Såg nu att du pratat med honom, vad bra att det löste sig :)

Svar på tråden Är jag kinkig? Glömd födelsedag..