• emsni

Hur långt innan ska man boka kyrka, präst och lokal?

Vi ska gifta oss i juli 2013 och nu har vi äntligen bestämmt oss för ett datum, men hur långt innan ska man boka kyrka och lokal? Är det för tidigt att göra det nu?

• Svar på tråden Hur långt innan ska man boka kyrka, präst och lokal?
  • lurigmumin

Det beror mycket på vart i landet ni planerar att gifta er. Om det är en populär kyrka, lokal osv. Vi ska gifta oss 6 juli 2013 och har redan bokat allt sen ca 1 månad tillbaka. Det datum som vi först tänkte var lokalen redan bokad. Kyrkan däremot hade vi säkert kunnat vänta med då det inte är så vanligt att vigas där. 
    Så nej det är inte för tidigt.
    Vi gifter oss i Linköping. 

• Willow

Som ovan redan skrivit - det beror ju pa vart i landet. Men om ni redan har bestamt ett datum nu sa ar det ju lika bra att borja leta lokal och bestamma vilken kyrka och forsoka boka - battre att vara ute i god tid sa slipper man bli besviken.

• emsni

Vi gifter oss i karlskrona.. Ska man ringa direkt till prästen eller till pastoratet? Ska försöka få tag i dom imorgon samt han som hyr ut lokalen som vi tänkt oss..

• sommar2014
    emsni skrev 2012-08-13 10:52:29 följande:

Vi gifter oss i karlskrona.. Ska man ringa direkt till prästen eller till pastoratet? Ska försöka få tag i dom imorgon samt han som hyr ut lokalen som vi tänkt oss..

Läs på församlingens hemsida (kolla svenskakyrkan.se) hur de vill att man bokar vigsel. Men vill man ha en särskild präst ska man kanske ta kontakt med hen direkt!? Ni kan ju alltid ringa församlingens "reception" och fråga.

Jag tycker absolut inte att det är för tidigt att börja boka! Särskilt som ni har ett datum ni vill gifta er på. Glad
  • AngelAlex

Bäst är nog att boka ett år i förväg. Men jag har en fråga...kan man bli vägrad att boka kyrkan? Om man vet att det är ledigt den tiden man vill gifta sig och resten av dagen?

• Isabellaandersson

Bor ni i Stockholm så är det ett år innan som gäller. Jag gifter mig nu i september och bokade i dec förra året. Hade tur och fick sista datumet!

• Grodprinsens brud

Vi gifter oss 10 augusti och bokade restuarangen för ett par månader sedan och kyrkan ordentligt igår. präst antar jag att man får den som jobbar den helgen typ =)

• Juni 2012

Vi frågade prästen ca 8 mån innan om hon ville viga oss. Hon blev jätteglad :D

Dock hade vi inte funderat på var vi ville vara, utan litade på att hon valde en bra plats (det blev Domkyrkan).

• PiaB

Vi gifter oss om ett år och har bokat kyrka och värdshus. Vi vet däremot inte vilken präst det blir än. Jag ringde församlingen och bokade med den som svarade. Det var tydligen inte alls för tidigt enligt henne

Svar på tråden Hur långt innan ska man boka kyrka, präst och lokal?