• btb2013

Vit skjorta o vit slips

Min brudgum har fått bestämma helt själv hur sin del av följet ser ut och han kommer att ha vit skjorta och en lila ( olika nyanser) randig slips med en vit näsduk. Men sen vill han att hans bestman och marsalk ska ha vit slips, vit skjorta o vit näsduk. Jag vet inte om det passar sig på bröllop, men tycker att det vore stilrent. Men det är ju dock mest vanligt vid begravningar, men det finns ju många som har vita liljor i brudbuketten, vilket är en begravningsblomma. Vad tycker ni? Är detta helt fel med vit slips, vit skjorta och en vanlig kostym?

• Svar på tråden Vit skjorta o vit slips
  • Isabellaandersson

Personligen tycker jag att vit slips utstrålar begravning. Har aldrig sett det vid något annat tillfälle än begravningar,
    vi har cerise som färgtema och min brudgum kommer att ha en cerise/vitrutig slips med matchande näsduk och marschalkerna har cerisefärgade slipsar som matchar bra till tärnorna!

• Sara 120707
    btb2013 skrev 2012-08-12 20:12:20 följande:
    Min brudgum har fått bestämma helt själv hur sin del av följet ser ut och han kommer att ha vit skjorta och en lila ( olika nyanser) randig slips med en vit näsduk. Men sen vill han att hans bestman och marsalk ska ha vit slips, vit skjorta o vit näsduk. Jag vet inte om det passar sig på bröllop, men tycker att det vore stilrent. Men det är ju dock mest vanligt vid begravningar, men det finns ju många som har vita liljor i brudbuketten, vilket är en begravningsblomma. Vad tycker ni? Är detta helt fel med vit slips, vit skjorta och en vanlig kostym?

Naturligtvis kan man göra så men vit skjorta och vit slips är enligt tradition exlusivt för närstående på begravning.

Så vit slips kommer att bli väldigt kontroversiellt även de som väljer att ha vit slips på krogen brukar isf välja färgad skjorta för att det inte ska bli lika mycket begravningskänsla.

Kanske hade kunnat ha någon vit/silvrig slips?

• Sara 120707

Skillnaden mot liljor är att även om det kanske är vanligt till begravningar så har det aldrig varit en exklusiv begravning blomma utan förekommer även i andra sammanhang.

• btb2013
    Isabellaandersson skrev 2012-08-12 20:17:11 följande:
    Personligen tycker jag att vit slips utstrålar begravning. Har aldrig sett det vid något annat tillfälle än begravningar,
    vi har cerise som färgtema och min brudgum kommer att ha en cerise/vitrutig slips med matchande näsduk och marschalkerna har cerisefärgade slipsar som matchar bra till tärnorna!
    Färgtemat kommer att vara mörklila, med lite silver o gröna inslag. Men den lila vi vill ha finns inte att hitta.... de som finns är mer åt de blåa hållet. Som tur var hade min kille en gammal slips med denna färgen ibalnd ränderna. Men han vill absolut inte att dom andra ska ha samma färg som han på slipsen.
    Sara 120707 skrev 2012-08-12 20:17:32 följande:

Naturligtvis kan man göra så men vit skjorta och vit slips är enligt tradition exlusivt för närstående på begravning.

Så vit slips kommer att bli väldigt kontroversiellt även de som väljer att ha vit slips på krogen brukar isf välja färgad skjorta för att det inte ska bli lika mycket begravningskänsla.

Jag har föreslagit silver slips, men han vill verkligen ha vit. Och jag har ju lovat att han får bestämma det. Men iom att de är silver i temat med så tycker jag det hade passat. Men då kan man väl ändå ha den vita näsduken?

• Sara 120707
    btb2013 skrev 2012-08-12 20:22:58 följande:
    Färgtemat kommer att vara mörklila, med lite silver o gröna inslag. Men den lila vi vill ha finns inte att hitta.... de som finns är mer åt de blåa hållet. Som tur var hade min kille en gammal slips med denna färgen ibalnd ränderna. Men han vill absolut inte att dom andra ska ha samma färg som han på slipsen.
    Sara 120707 skrev 2012-08-12 20:17:32 följande:

Jag har föreslagit silver slips, men han vill verkligen ha vit. Och jag har ju lovat att han får bestämma det. Men iom att de är silver i temat med så tycker jag det hade passat. Men då kan man väl ändå ha den vita näsduken?

Vit näsduk är inget problem alls kan säkert vara snyggt och det är vad jag vet inte förknippat med något speciellt.

Vet din M2B om hur traditionen kring vit slips är?

Som jag ser det är det lika fel etikettsmässigt att komma med vit slips på bröllop som det är att komma i helvit balklänning eller att ha en begravningsmarsch som ingångsmarsch .

Naturligtvis kan man göra det iaf men det kan ju vara värt att tänka över en gång extra

• Pekkiisch4

Jag hade valt vit fluga i såna fall som prins Daniel hade när han gifte sig med kronprinsessan :)

Just vit slips är begravning.

• btb2013
    Sara 120707 skrev 2012-08-12 20:31:38 följande:

Vit näsduk är inget problem alls kan säkert vara snyggt och det är vad jag vet inte förknippat med något speciellt.

Vet din M2B om hur traditionen kring vit slips är?

Som jag ser det är det lika fel etikettsmässigt att komma med vit slips på bröllop som det är att komma i helvit balklänning eller att ha en begravningsmarsch som ingångsmarsch .

Naturligtvis kan man göra det iaf men det kan ju vara värt att tänka över en gång extra

Ja det vet han men han tycker det är löjligt. 
    men klassas inte denna som för vit då? För den kan han godta

http://www.mytuxedo.co.uk/silver-poly-tie 
  • Sara 120707
    btb2013 skrev 2012-08-12 20:41:34 följande:
    Ja det vet han men han tycker det är löjligt.
    men klassas inte denna som för vit då? För den kan han godta

www.mytuxedo.co.uk/silver-poly-tie

Iom att den är mot en vit skjorta så tror jag att även om det är en ljus silver så ser den inte helt vit ut, om alternativet är helvita så tror jag att denna är att föredra

Snyggt, stilrent, följer färgtemat och indikerar inte att de är på sin väns begravning

• Kotthare

Olämpligt tycker jag, ja. 

• Daludd

alltså alla kommer tänka begravning. Däremot tror jag ingen som inte är väldigt stram i sin personlighet skulle sitta o tänka "åh nej gud vad olämpligt!". Kanske gammelmormor då.

• Pyttsan

Om de har mörk kostym tycker jag att det är helt olämpligt med vit slips. Han kan ju tycka det är löjligt, men jag skulle undra varför man valt att ha begravningsklädsel på bröllopet och tyckt att det kändes lite olustigt.

Har killarna ljusgrå kotym tycker jag de kan komma undan med den ljusgrå eller silvriga slipsen, då kommer folk inte att associera till begravning.

Vit nästduk är det mest klassiska i alla kategorier och kopplas inte till begravning, det är alltid enkelt och snyggt, tycker jag.

Lycka till, ni hittar säkert på nåt passande!

mvh 

• EmmaoFemi

Om han godkänner den "ljusa" silvriga slipsen du visat länk på så KÖR PÅ DEN! Det är bara ett tips från mig...

• niriel

Jag hade absolut förknippat det med begravning. Det sitter väldigt hårt fastetsat hos mig, såpass att jag inte ens tycker att det är "snyggt" eller "stilrent" med vit skjorta och vit slips.

• LyckligaBruden

Jag hade förknippat det med begravning. Skulle se väldigt fel ut, särskilt som jag lärt mig att vit slips på begravning har de allra närmast anhöriga männen till den som gått bort. Så jag tycker det är ett lika stort no-no som att tjejer har vita klänningar eftersom det är brudens färg, om inte värre.

• majflicka
    Daludd skrev 2012-08-12 22:34:41 följande:
    alltså alla kommer tänka begravning. Däremot tror jag ingen som inte är väldigt stram i sin personlighet skulle sitta o tänka "åh nej gud vad olämpligt!". Kanske gammelmormor då.
    instämmer;)
  • Babydoll

Jag tycker ni ska köra på det ni känner för. Om din blivande man inte har några problem med det så vem bryr sig om vad alla andra tycker. Någon måste ju våga bryta traditioner och regler för att ändra världen mot det bättre =). Det finns ingen världslag på att vit slipps med vit kjorta har med bergravning att göra. Och väljer ni att ha det kommer inte jorden att gå under =). Om det betyder mycket för din man så kör på det.

Svar på tråden Vit skjorta o vit slips