• PoS

    Vintagebröllop?

    Åh vilken inspirationstråd! Jag är inne på att länsa varje loppis jag ser på saker till våra dekorationer. Jag är precis i planerings/inspirationsfasen så jag har lite svårt att ringa vad jag vill ha egentligen men här fanns det massor av idéer. Jag blir helt såld på det här med spets som dukar o blommiga tårtfat. Är inne på att införskaffa silvriga ljusstakar o formar för blommor etc. Tack för all inspiration i alla fall!

  • PoS

    Jag har börjat samla glasburkar o konserver o bytt till mig spetsgardiner på bytesgrupp på facebook samt tittat på second hand o loppisar. Så kul! Vi ska ha silver, vitt o blått som färgtema. Just nu samlar jag på mig alt så får jag göra avgränsningar senare vad som passar o inte. Har tänkt göra löpare av små virkade dukar till honnörsbordet sam ngn typ av blombåge fast med spets o virkade dukar. Till min bukett tänkte jag inte använda levande blommor utan tillverka egna i tyg samt gamla broschar o ihop med fjädrar o pärlor så kommer det ge en helt egen stil haha. Vi ska ha vinterbröllop så tror det kommer bli bra. Tack för alla fina inspirationsbilder. Kanske några nya vintagebrudar där ute som vill vara med o inspireras o följas åt fram till bröllopet?

  • PoS
    LinneaR skrev 2013-02-10 14:17:42 följande:
    Vad heter facebook-gruppen - låter som en kul grupp att vara med i:)

    Låter lite som min planering...jag köper på mig allt jag hittar på loppisar och sedan får man helt enkelt rensa bort överflödet sedan! Jag letar framförallt gamla plåtburkar (som jag ska ha blommor i), tekoppar, tekannor och spetstyger. Har även börjat samla på mig tyger för att sy vimplar.

    Kul att du ska tillverka egen bukett - jag tänker nog också göra en, fast med enbart broscher! Jag gifter mig om tre månader så måste verkligen ta tag i saker.

    Jag har i alla fall börjat få ihop min te-servis:) Har tänkt att allt porslin ska vara olika. Här kommer en bild på mina koppar hittills.

    Jag ser fram emot mer inspiration här i tråden!

    Facebook-grupper som man kan byta saker på finns över hela Sverige, den jag har bytt i är i Stockholm. Det är bara att söka på "bytes" så får du säkert upp en träff på den staden du bor i!


    Så härligt det ser ut med dina udda koppar! Jag har inte riktigt möjligheten att förvara porslin så vi får ta det lokalen erbjuder i det fallet, plus jag har så mycket andra projekt på gång så jag måste avgränsa mig lite haha. Jag samlar glasburkar som jag ska "klä" in i spets och sen samlar jag på konservburkar som jag river loss etiketterna på och voila, en vas eller ljuslykta


    Jag har ett år på mig så jag ska nog hinna samla på mig en del grejer trots allt. Har som sagt tankar kring dekorationer mest för tillfället, även om inspirationen spretar åt alla håll just nu!
    Vad gäller klänning har jag tänkt vänta tills i sommar/höst innan jag ger mig ut på allvar, har tänkt försöka hitta någon fin på second hand.


    Tooie, vilka fina inbjudningskort! Jag förstår att du är nöjd!


     

  • PoS

    Majja, det ser verkligen helt underbart ut o ert upplägg låter så mysigt!

  • PoS

    Jaha, tjejer, hur går det för er?


    Jag har i dagarna börjat fundera på sånger under själva vigseln. Det är så mycket saker att tänka på så jag blir alldeles matt.


    Nu börjar i alla fall min "bröllopslåda" fyllas på sakta men säkert
    Jag har samlat ihop spetsgardiner i alla möjliga former och längder, måste dock hitta fler innan det är dags. Men det är kul att det börjar hända saker! Har även handlat fjädrar till min bukett, var jättefina vita "duniga" fjädrar och om de nu inte används till buketten så kan jag alltid använda de till påsk eller nåt i framtiden. Vill även ha typ strutsfjädrar i buketten. Har inte börjat titta efter broscher än men det ska jag göra när jag kommer iväg på loppis nästa gång. Jag har ju en bild i huvudet hur buketten ska se ut, om jag kommer lyckas vettesjutton haha!


    I lådan finns även lite silvriga detaljer samt glasburkar (gamla matburkar) som ska beklädas med spets.


    Ska använda tapet till inbjudningskorten, vi har ett par i källaren som inte riktigt matchar vårt färgtema men vad sjutton, det får gå ändå.

  • PoS
    MH2014 skrev 2013-02-15 19:07:29 följande:
    Åh, är så glad!! U kan jag ansluta mig till denna tråd på riktigt :) Idag kom en bekräftelse på att kommunen godkänt vår vigsel och tillställning i ett museiföremål,,så nu kan vi göra upplägget precis som vi vill ha det! Lite vintage/cocktail/mingel aktigt...

    Det låter väldigt spännande! Ett museiföremål?


    Jag vill verkligen veta mer, om du vill berätta förstås. Låter ju hur intressant som helst och coctail låter ju supernice!

  • PoS
    mimmi skrev 2013-02-15 08:23:48 följande:
    Älskar den här tråden!! Vi kommer ha lite vintage/nörd tema på bröllopet. Spetsdukar, tekoppsljus, barnmatsburksvaser (kul ord!!), tårtpapper, säckväv etc! Våra save-the-dates är utskickade, framsidan såg ut som ett gammalt scrabble bräde med våra namn inflätade i bröllopsdatumet, baksidan var baksidan på ett gammalt vykort med liten bild pp kyrkan samt våra wordfeud nicks.. Vi spelar kopiösa mängder wf så lite kul att utmana släkt å vänner!

    Kul! Det låter fint, du råkar inte ha något foto på era STD? Det är ju så kul att se alla andras pyssel tycker jag. Har fått massor av inspiration här från BT (och pinterest) efter att ha sett bilder på saker som brudparen gjort själv, i olika pysseltrådar. Det är så roligt!


    Jag ska ladda upp här sen också framöver, när det börjar likna nåt haha, just nu är det mest tyg och glas lixom...

  • PoS

    Mimmi, jättefina Save the Dates! Jag skulle bli så glad (och imponerad) om jag fick såna. Det känns som att det är välgjort!


    Jag har samlat ihop mina spetsgardiner som jag behöver (kommer nog skaffa lite extra "bara för att") till dukningen. Nu ska jag samla vita små virkade dukar och göra en löpare till honnörsbordet. Jag hade en inspirationsbild men hittar den inte nu...
    Ska även ge mig ut på jakt efter silvriga ljusstakar till borden. Kanske små silvriga eller blå skålar till dekoration. Vi ska försöka hålla det så enkelt som möjligt men med de där extra detaljerna!


    Var och tittade på lokalen igår, en bygdegård. Och det fanns mismatchande glasvaser och stora silverbrickor vilket passar vårt tema perfekt!

  • PoS
    LinneaR skrev 2013-03-10 20:40:53 följande:
    Åh, tycker sådana där ihopsydda löpare är så fina! har själv funderat på det men tror inte det blir det nu...Du får visa bild när du är klar!

    Absolut!
    När ska du gifta dig? Tror jag är långt efter dig


    Jag ska ha en pysselkväll hos min mor har jag tänkt, hon är himla flink vad gäller tyger och att sy. Tror jag ska försöka få till det i maj för att ha framförhållning (gifter mig i januari) och sprätta sömmar, göra tygblommor till buketten och sy ihop lite olika saker som behöver ordnas. Sen ska jag ha en pysselkväll med tärnan i september, har vi redan bestämt, för att fixa inbjudningar och sånt - kul!


    Har dock beslutat att ha vanliga ljusstakar på borden eftersom det är spets som dukar och sen ha spetsbeprydda glasburkar som ljusstakar på andra ställen, typ i fönstren och på olika ställen för att "fånga upp" temat överallt. Har samlat ihop alla glasburkar som jag ska ha redan så det är också klart - skönt

  • PoS

    Jag har nu fått till allt tyg jag ska ha till dukningen, det känns skönt. Spetsgardiner skall sys om till löpare som ska ligga över mörkblå dukar. Till det ska vi ha silvriga ljusstakar, kandelabrar blandat med enarmade, glasvaser med enstaka blomma tillsammans med någon utsmyckning.


    Samlat glasburkar och konservburkar som ska bekläs med virkat spets samt något typ av band tror jag. Strutar av gammal tapet skall fyllas med dekorationssten som man kan äta och placeras på borden. Vi kommer att använda samma virkade spets och tapet i inbjudningarna.


    Till bukett föreställer jag mig en med fjädrar, kottar, tygblommor och broscher i en härlig blandning. Har ingen som helst aning om hur lång tid en blomma tar att tillverka men jag ska försöka mig på det nu i maj, när jag ska ha min första pysselkväll så får vi se om jag kan göra tillräckligt många på den (korta känns det som!) tid jag har på mig tills det är dags i januari.


    Klänning 1 är köpt, den är en äldre modell och jag tror inte den är sydd på denna sidan 80-talet om man säger så... Det är en spets och tyll kreation och jag köpte den på Blocket. Tjejen som hade den på bilden var så sjukt fin i den. Så sjukt fin verkligen! Jag tvekar ibland när jag sitter och tänker på den men så tittar jag på hennes bild igen och bara shit vad den är fiiiin. Och så billig så jag kan köpa en till om jag vill Jag har inte kunnat prova den ordentligt så jag vet inte om jag kan ha den ens haha.


    Ska prova en till nu i veckan, hos en annan tjej. Den satt inte alls lika bra på henne som klänning nr 1 gjorde på sin förre ägare, men jag tänker att den kanske sitter fint på mig


    Annars har jag ingenting klart! En prototyp till festprogram har jag påbörjat, vi har inte pratat om ifall vi ska ha det eller inte dock. Har tänkt köpa fina silvriga ramar på loppis, till borden (för bordsnummer), till bordsplaceringstavla och till gästbok. Men jag inser ju att dels kostar de rätt mycket om man man ska ha en fin och stor en även om det är på Loppis och så måste den ju dessutom vara just fin. Det är svårt har jag märkt. Det är ju trots allt så att det ska kännas rätt. Det kan bli så att jag köper en med "rätt krusiduller" på och sen spraymålar den, även om det känns lite fuskigt haha.


    Så långt, när jag räknar upp det här känns det faktiskt väldigt bra! Det enda som nu börjar oroa mig är alltså allt pysslande, all matlagning och alla spritinköp.


    Nåja, det blir nog bra.

  • PoS

    Haha, mimmi, vi har samma idé !
    Fast jag har införskaffat mig en anslagstavla och ska klä in den i tyg och sedan köpa nålar med "pärlknappar" som de kan sätta fast små papperslappar med glada tillrop på. Och små nyckel-berlocker ska jag också köpa och sätta fast små tags så de kan ge oss "nyckeln" till ett lyckat äktenskap

    Ska även köpa en tavelram och måla med tavelfärg och skriva för hand bordsplaceringen. Även denna tänker jag att man borde kunna använda i inredningen sen, som ett minne fast det kanske inte alls blir bra. Vi får se. Såg en fin bild idag sensast med en vacker vit spegel med bordsplaceringen fäst på (lappar med bröllopets temafärger) så kanske det blir nåt sånt istället.

Svar på tråden Vintagebröllop?