• Äldre 9 Aug 14:20
    11040 visningar
    31 svar
    31
    11040

    Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

    Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?


     


    Den präst som ska viga oss föreslog nio dagar före bröllopet och han borde ju veta men det känns ganska sent tycker vi!


    Som tur är tänkte vi själva tillverka program till vigseln. Om vi skulle beställa dem skulle det bli väldigt stressigt!

  • Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?
  • Äldre 9 Aug 14:51
    #1

    Vi ska träffa prästen 10 dagar före så det verkar rimligt. Men sen står det i planeringskalendern här på BT att man ska träffa prästen 2 månader innan.. Låter skumt med det vi planerat med vår präst. Lycka till!

  • Äldre 9 Aug 15:52
    #2

    Vi gjorde en första träffa ca två månader innan och sen träffades vi igen veckan innan tillsammans med marsalk och tärna.

  • Äldre 9 Aug 15:57
    #3

    Jag har också sett ett par månader innan rekommenderas.


     


    Hur blir det om prästen av någon anledningen inte vill viga ett par han/hon träffar drygt en vecka före bröllopet? (Jag tror inte att det är aktuellt i vårat fall men visst kan det hända?)

  • JennyO
    Äldre 9 Aug 16:10
    #4

    Vi träffar prästen på måndag och gifter oss den 1 september. Vi tycker det är sent men han lät som att han tyckte jag var fånig som tyckte på att han inte hört av sig tidigare..

  • Äldre 10 Aug 05:29
    #5

    Två månader i förväg låter som i mesta laget, rent generellt - och nio dagar i förväg låter för kort. Jag brukar oftast träffa mina brudpar ungefär en månad före vigseln. Vi träffas en enda gång, och har alltså aldrig någon "repetition" inför vigseln.

  • Äldre 10 Aug 07:45
    #6
    Kjell Präst skrev 2012-08-10 05:29:49 följande:
    Två månader i förväg låter som i mesta laget, rent generellt - och nio dagar i förväg låter för kort. Jag brukar oftast träffa mina brudpar ungefär en månad före vigseln. Vi träffas en enda gång, och har alltså aldrig någon "repetition" inför vigseln.
    Om vi bestämmer oss för att träffa prästen nio dagar före vigseln, hur förberedda måste vi vara? Hur mycket ska man fundera på psalmer, texter som ska läsas etc. Vi är inte särskilt kyrkligt aktiva och har dålig koll på vilka psalmer som kan vara lämpliga och var man hittar lämpliga texter från bibeln.
  • Äldre 10 Aug 14:12
    #7
    erik2710 skrev 2012-08-10 07:45:35 följande:
    Om vi bestämmer oss för att träffa prästen nio dagar före vigseln, hur förberedda måste vi vara? Hur mycket ska man fundera på psalmer, texter som ska läsas etc. Vi är inte särskilt kyrkligt aktiva och har dålig koll på vilka psalmer som kan vara lämpliga och var man hittar lämpliga texter från bibeln.
    Normalt har prästen psalmer att föreslå, om ni inte har några egna förslag eller önskemål. I prästens handbok finns också förslag på vilka bibeltexter man kan ha, han/hon kommer att berätta om det.
  • Äldre 10 Aug 14:22
    #8

    Vi träffade prästen 1,5 vecka innan vigseln och jag tyckte det var ganska lugnt med tid.


    Vi hade redan innan tagit fram förslag på ingångs och utgångs musik, hon hjälpte oss välja psalmer etc och vi fick "öva" en gång i kyrkan.


    Iom att vigslar ser ungefär likadana ut så förstår jag inte varför man behöver träffa prästen flera månader innan.


    Ska man ha något väldigt speciellt upplägg som medeltidsbröllop eller liknande så är det ju förståeligt men annars är det ju inte så mycket man behöver prata igenom med prästen och har man specifika frågor så kan man ju faktiskt ringa och fråga innan.


    Personligen har jag aldrig hört talas om att prästen vägrat viga paret om det inte är ett regnbågsbröllop och då lär man ju redan när man bokat kyrkan blivit tilldelad en präst som gör regnbågsvigslar(vilket det verkar som de flesta gör).


     

  • Äldre 10 Aug 14:24
    #9

    Hade förresten en jättefin psalm som heter "Du vet väl om att du är värdefull" nr.791

  • Äldre 10 Aug 15:10
    #10

    Vi träffade "vår" präst ca 1 månad innan vigseln och pratade om vigselprogram och liknande. Sedan ville vi stuva om våra solosånger lite mot vad prästen föreslog och det tog några telefonsamtal innan vi var helt överens, så vi var rätt glada att vi hade såpass lång tid på oss att ordna allt.

Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?