• Anonym (Ensam)

    Brudtärna.. ingen som jag tror vill vara där.

    Jag och min blivande man ska gifta oss 1/6 nästa år. Han vet redan vem han vill ha som bestman. Han kommer från danmark och hans släkt och vänner kommer till örebro där vi ska gifta oss. Mitt problem är att jag inte har så många vänner. Har varit sjukskriven i flera år och de få vänner jag har bor en bra bit bort och de flesta är män. Min bästa vän har inte hört av sig på snart ett år, inte ens när jag var nyopererad. Mitt andra alternativ är min brors fru, som jag inte direkt gillar och kommer överrens med. Min bror och min familj har haft en väldigt svår och icke existerande relation de senaste åren så har ingen tillit till dom. Men det känns som att hon är mitt enda alternativ. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra. Just nu vet jag inte ens om jag vill bjuda min sk. bästa vän. Så att ha henne som brudtärna känns uteslutet. Det hela känns skittungt och jag behöver råd och synpunkter. Så fram med dom!

  • Svar på tråden Brudtärna.. ingen som jag tror vill vara där.
  • Anonym

    Har du själv ringt henne de senaste året? Om inte ring henne prata ut och red ut allt :) I vilket fall som ha ingen o du inte känner till 110% att du har någon eller vill ha någon. De är ju ingen som dömer sig om du inte har någon jag hade inte tyckt de var konstigt om du inte ha någon även om din kille ha någon därframme. Hoppas du löser de:)

  • Anonym (:-()

    Vad tråkigt att du har det så


    Men du behöver väl inte ha nån brudtärna alls? Om det inte finns nån/några som känns självklar så tycker jag inte man behöver tvinga fram det.

  • sessa

    hej.. man måste ju inte ha nån tärna.. tycker inte att du ska välja en tärna för du * måste *.. det är ju din dag då allt ska kännas underbart..
    Tror du ångrar dig om du väljer nån du igentligen inte vill ha..

     

  • Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-08-09 12:26:35 följande:
    Har du själv ringt henne de senaste året? Om inte ring henne prata ut och red ut allt :) I vilket fall som ha ingen o du inte känner till 110% att du har någon eller vill ha någon. De är ju ingen som dömer sig om du inte har någon jag hade inte tyckt de var konstigt om du inte ha någon även om din kille ha någon därframme. Hoppas du löser de:)
    Ja, det har jag. Har kontinuerligt försökt. P.g.a. fästmannens boende just nu i danmark har vi inte kunnat umgåtts, men det har aldrig varit ett problem förr. 

    Och ni har nog rätt att jag inte behöver någon egentligen men samtidigt känns det som att en av mitt livs viktigaste dagar och inte en enda av de jag verkligen ställt upp för kommer lyfta ett finger för mig. Inser att jag just nu nog mest tycker synd om mig själv och borde rycka upp mig, men det är ganska svårt. Och pojkvännen känner sig lite skyldig iom att han ska ha svensexa, och alla sina goda vänner och jag har egentligen ingen. Det är ju inte hans fel och jag har försökt förklara att det är okej att han har sitt. Men han ser ju hur ledsen jag blir när jag tänker på att ingen kommer hjälpa mig. Har inte mycket pengar så kommer få fixa hår och makeup och allt det där själv. Och det är där det känns som mest. Möhippa bryr jag mig inte om , det är det där lilla som spelar roll för mig. 
  • Anonym

    Din fästman kanske har en syster, kusin eller någon som du tycker bra om som skulle kunna vara din tärna? Om du inte känner att någon kvinna på din sida skulle passa bra kanske du helt enkelt bara skulle ta någon på fästmannesn sida! Eller så kan du göra något helt nytt! Du skrev att många av dina närmare kompisar är killar, så du kanske också skulle ha en bestman istället. Hoppas att det löser dig bra för dig!

  • Anonym (:(()

    Tråkigt när det blir så :( jag hade min mans syster och min kusin som stod brevid mig i kyrkan.

  • Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-08-09 12:48:12 följande:
    Din fästman kanske har en syster, kusin eller någon som du tycker bra om som skulle kunna vara din tärna? Om du inte känner att någon kvinna på din sida skulle passa bra kanske du helt enkelt bara skulle ta någon på fästmannesn sida! Eller så kan du göra något helt nytt! Du skrev att många av dina närmare kompisar är killar, så du kanske också skulle ha en bestman istället. Hoppas att det löser dig bra för dig!
    Tyvärr är det mycket kvinnolöst på hans sida, dessutom är de danskar och kan inte komma upp tidigare.  Och killarna i min vänskapskrets är boende på annat håll. Som t.ex Irland. Att dom kommer överhuvudtaget är mer än jag egentligen kan be om. Tack för alla råden som haglar in, de uppskattas verkligen!
  • Anna2013

    Du behöver inte ha någon tärna alls! Har varit på massor av bröllop och på kanske hälften har bruden haft tärna och på hälften ingen alls. Är du lite mitt emellan vänner och inte ha någon supernära just nu, strunta i tärna och lägg inte mer energi på det.

    Om din fästmans bestman har en tjej, kanske de två ihop vill vara värdpar istället och hjälpa till och vara bollplank i planeringen?

    Det är dessutom långt kvar till bröllopet. Du hinner kanske lära känna en trevlig tjej som du kan involvera i kläder och hår etc, utan att ge henne titeln "tärna", utan bara som kompis.
     

  • Lally

    Det är alltid himla svårt det där med vilka man ska involvera till bröllop och likande. Och kanske får man veta att man inte var lika nära som man trodde från början...
    Men precis som flera andra säger så tycker jag absolut inte att man behöver någon tärna, kanske ska din sambo strunta i bestman också? Beroende på hur ni känner, eller kanske ska er bestman er bestperson ist ;)

    Alla alternativ finns faktiskt och man behöver inte göra som alla andra.
    Jag bor också i Örebro och ska gifta mig nästa sommar (2013), hör gärna av dig här på BT om du vill bolla lite eller har funderingar du klurar på eller vill ha tips om något. Glad

  • LyckligaBruden

    Man måste inte ha tärna som många säger men det behöver inte heller vara en tjej. Jag ska ha en tärning

  • filibustern

    du kan ha en bestman du oxå!, då du har så många manliga vänner :D min syster hade vår storebror som bestman och det var lite spännande tyckte i alla fall jag. :) visseligen var det ett väldigt enkelt borgligt bröllop, men ändå! 

  • 1700tal
    LyckligaBruden skrev 2012-08-09 19:51:56 följande:
    Man måste inte ha tärna som många säger men det behöver inte heller vara en tjej. Jag ska ha en tärning

    Haha, tärning var ju ett jättebra uttryck!


     


    Min allra bästa vän är kille och han ska vara marskalk rätt och slätt. Inte behöver man tillhöra nån sida heller tycker jag. Min eller brudgummens, strunt samma! Sen har jag en tärna också, en ganska ny vän som jag pluggat med sista året. Men från början fanns inte hon med i bilden, ens som gäst. Så man kan göra på så många olika sätt.


     


    Men en tanke jag har haft vad gäller brudens manliga vänner i följet, är att använda det svenska ordet marskalk och inte det amerikanska "best man". Då blir det inte knas med betydelsen "brudens best man", vilket ju naturligtvis är brudgummen! Sen är det ju alltid trevligt med de vackra traditionella ord och bröllopsroller vi har i sverige. Och dit hör marskalk, i min mening.

  • Anonym

    Håller med övriga, du behöver ju inte ha någon, varken jag eller min fästman ska ha tärna/bestman då vi kommer ha ett litet bröllop med bara de närmsta:) Så man gör ju precis som man vill:) Varit på flera bröllop där man inte haft någon tärna och på ett bröllop där bruden hade en bestman eller tärning som en skrev;) Gör som du känner! 

    Hoppas att de löser sig till de som känns bra för dig och er!:))  

  • niriel

    Jag tycker att det låter som ett typiskt läge att inte ha någon tärna jag! Det är inte speciellt ovanligt såvitt jag vet, det är nog knappast någon som kommer att höja på ögonbrynen för det. Och om de skulle göra det är det lite deras problem, det finns inga som helst regler om att man ska ha en tärna eller marskalk eller något alls som följe.

    I övrigt stor sympati. Jag bor också i Örebro (inflyttad) och det är fasen fullständigt omöjligt att hitta någon form av umgängeskrets i den här stan.. Hojta till om du behöver några tips eller råd, vi har precis haft vårt bröllop så liiiite erfarenhet har man allt skaffat sig! Flört

  • Anonym (Ensam)

    Tack alla, tror ni har rätt. Dock så vill jag verkligen att killen ska få ha sin best man. ( i danmark använder man det uttrycket så det är faktiskt hans bestman =)" Jag tror det värsta som sagt är att inte ha nån som kommer hjälpa mig. Min ena bror är supersjuk långtid, den andra har jag knappt kontakt med, min mamma är handikappad och långtidssjuk. Och svärfamiljen.. i danmark ..och allmänt ointresserade. Men som sagt tack för allt stöd =) uppskattas verkligen.

Svar på tråden Brudtärna.. ingen som jag tror vill vara där.