Inlägg från: LyckligaBruden |Visa alla inlägg
  • LyckligaBruden

    Vinterbröllop 2012-2013

    Alltså jag håller på att bli knäpp över det här med färgerna. Vi har varit inne på rosa, nån form av blå, silver, lila och till min fasa så hittade min m2b en orange slips som han tyckte var ball.

    Blått tycker jag känns så himla kallt och lite tungt på nåt vis. Känns väldigt svensk midsommar eller skolavslutning. Om det inte är turkos, vilket iof är en helt annan färg.. Har jättesvårt för blått! Och nu har m2b fastnat för ett inbjudningskort som visserligen går att få i rosa (Jag har varken tid eller ord att sitta och pyssla med detta själv känner jag, då kan man ju utforma hur man vill) och rosa älskar ju jag Solig

    Han har verkligen fastnat för de här korten www.optimalprint.se/redigera-design och först tyckte jag det var rätt kul, annorlunda och så. Men sen så tyckte jag bara att det blir plottrigt med information lite här och var.

    Men nu funderar jag på om jag ska vika mig där... om vi kör på rosa. Haha!

    Funkar rosa ocoh turkos ihop?

  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-20 09:54:10 följande:

    Ja alltså i favoraskarna som är vid varje gäst plats hade vi oxå tänkt oss någon form av choklad eller liknande... gärna i våra temafärger men har inte lyckats hitta både gröna och rosa än...


    Toalettkorgarna som var menade för toaletten har jag hört och sett på ett bröllop att man kan ha lite alvedon, tamponger och kondomer (mest menat på skoj då) och lite annat smått och gott... man kan ju både få mens och ont i huvudet lite akut utan att ha med sig och då är det ju bra att det finns och en fin och söt gest till gesterna... kommer dock inte på vad mer man kan lägga där? Några förslag? :)


    haha, skulle se fint ut att ge till gamlingarna som kanske kommer på vårt bröllop, kådisar och tamponger

    Jag hade nog inte fattat grejen alls för har inte hört talas om det förrän nu :P

    Hmm.. vad man kan ha mer. tandkräm och tandborste? Man brukar ju se rätt fin ut i munnen och på tänderna efter rödvin. Små servetter kanske, våtservetter eller vanliga. Handsprit är ju poppis nu för tiden.
  • LyckligaBruden
    smulan8118 skrev 2012-08-20 14:46:42 följande:
    Jag har också velat med färgtemat. Skulle beställa inbjudningskorten igår och kunde fortfarande inte bestämma oss...  Men det blev ett turkost kort till sist, blir det inte turkost tema så får kortet bli undantaget som bekräftar regeln. 

    Klart du kan ha turkost o rosa, det är ju lätt att få lite isiga toner i båda färgerna - om man vill ha lite vinterstuk på det hela förstås.  
    Ja det vore fint. Vi pratade om isblå eller vad man ska säga, men känner att isblå (eller ljusblå) och rosa blir så himla mycket bebisfärg, särskilt om det är ljusa färger. Och mörkare blå och rosa är ingen hit tycker jag...

    Kan man ha ljusrosa och ljusturkos och silver?

    Vet inte vad jag ska göra åt mitt hatförhållande till blått för har svårt att förlika mig med tanken på en massa blå detaljer. Har kollat lite på inspirationsbilder och gillar det inte alls.. Dök upp blåklint mitt i allt och hej midsommar!
  • LyckligaBruden
    Ekna skrev 2012-08-20 15:04:04 följande:
    Man kan ju välja vilka färger. Man vill :) vi ska ha rosa blått och silver dock är de babyblå så att säga. Men jag håller men om att de är svårt med färgerna. Lyckligabruden: jag tyckte dina inbjudningskort ni hade hittat var jätte fina:)
    Då är ni inne på samma färger som jag sitter och spånar på då =)

    Har gjort ett utkast till hur inbjudan kan se ut. Skrev "PASS till vinterbröllop" och sen "Söderbärke 2013" på framsidan. På första sidan inuti står det "Dalarna" "Per&Emelie" "9 februari 2013" "Söderbärke" och sen längst ner "info finns på baksidan!" På andra sidan inuti står det:

    Välkomna på bröllop!

    Vi gifter oss i Söderbärke Kyrka


    kl 15 med efterföljande middag & fest


    på Bergmansgård i Tolvsbo


    Och på baksidan:


     


    För vägbeskrivning ,info om boende, transport mm, besök vår bröllopssida:


    www.soderbarke2013.se


     


    eller kontakta:


     


    Per: xxxxxxx


    Emelie: xxxxxxxx


     


    OSA  senast 30 november


     


     


    Varmt välkomna!


     


     Tacksam för åsikt om utformningen =)

  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-20 16:34:42 följande:
    *skratt* ja det hade varit nåt det! ;) Jättebra tips du hade oxå! :D
    Kom på en till sak, minttabletter, om man hoppar tandkräm och tandborste =)
  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-20 16:33:25 följande:

    Ååååh va roligt, du låter precis som jag... iaf i detta avseendet! Jag har själv väldigt svårt för blått men ÄLSKAR rosa, nästan lite till överdrift, nästa favoritfärg efter det är turkost så frågar du mig så tycker jag att det är den vackraste och gladaste kombon av alla färgkombos... hade jag gift mig själv (vilket jag som tur är inte gör) så hade jag valt rosa och turkost men så får ju även mannen ha ett finger med i spelet även hos oss och det är väl tur det... så det fick bli rosa och limegrönt eftersom grönt är hans favoritfärg och dessa två färger tycker jag oxå passar väldigt fint ihop (fast inte lika bra som rosa och turkost) får glädja mig över att jag har min rosablommiga fondvägg i matsalen med turkosbotten, den blir jag glad av varje gång jag ser! ;)

    Tycker passet va superhäftigt, så klart i rosa!! Gulligt av din M2B att engagera sig så det måste du ju uppmuntra, min fästman engagerar sig förvånansvärt mkt oxå vilket jag gillar (om vi tycker ungefär lika ;)) det är roligt eftersom det faktiskt är deras bröllop lika mkt som vårt även om det kanske är tjejerna som tycker själva planerandet är det roligaste... så kör hårt på rosa pass! Supercoolt!


    Haha, ja då är vi lika! Jag är liksom rosa, mamma var bombsäker på att rosa var givet typ :P

    Ja, rosa och grönt är jättefint! Grönt har vi inte ens pratat om och är rätt säker på att min m2b inte är så sugen på det :P

    Ja, han är verkligen engagerad och jag är nog lite för "men nee..." Tyst och ja, precis, när vi tycker lika är det ju jätteroligt haha.

    Angående passet så har jag tänkt att det kanske blir för mycket plotter, info både här och där, skrev längre ner ett förslag på hur det kan se ut. Känner att om vi ska använda passet så måste det vara bra skrivet så att våra namn inte upprepas hela tiden tex, blir ju himla tjatigt! Vill ju att folk ska fatta det som står och samtidigt tycka det är lite ballt men utan att sitta och vrida och vända på det och tycka att allt är för utspritt *hysterisk och hispig* haha.

    Får visa det för karln här sen när han piggat på sig lite. Vill ju som du säger att han ska ha lika mycket att säga till om men när det är nåt man verkligen känner att nej, det går bara inte så är det svårt! Så om jag får hitta en bra lösning så kan jag nog möta honom på halva vägen. Usch vad ego det låter men shit vad svårt det är att komma överens ibland!
  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-21 08:34:01 följande:
    Det va ju ännu bättre annars hade det kanske blivit lite väl många tandborstar om alla ska ha en varsin! ;)
    Ja, och kö till toaletten
  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-21 08:47:25 följande:

    LyckligaBruden, tycker texten och utformningen lät bra. Förstår att du inte vill ha det för rörigt/plottrigt men det kommer ni nog lösa. Tycker ändå att passet va en riktigt cool och ovanlig idé! :).

    Ja visst är det svårt när man tycker olika, vissa saker vill man ju bara ha och då känns det ju lite som om vi brudar både troligen har bättre koll och kanske tycker att vissa saker är mer viktiga än för männen, rätta mig om jag har fel... samtidigt som man vill att båda engagerar sig och planerar sitt gemensamma bröllop... helt klart lättare när man tycker lika! :D

    Min mamma förstod oxå att rosa va en av temafärgerna ;). Vi överlämnade ju inbjudan personligen till dem igår och mina föräldrar blev helt tagna mamma sa "Jag tror jag dör"... hon visste nog inte vad hon skulle säga... kul att överraska dem så och då menar jag att de blev så otroligt glada att de inte fann några ord förrän de stirrat på inbjudan en lång stund... sen kom bamsekramarna och lyckönskningarna och tusen frågor (vilket jag visste) hur vi planerat med mera! ;) Eftersom jag pratar med min mamma om mkt och ganska ofta så tror jag hon blev lite chockad över att jag kunnat hålla det hemligt och ändå hunnit planera så mkt kring bröllopet... :)

    Ekna: Åh va kul - har oxå tänkt att beställa därifrån framöver men måste veta lite vad jag ska beställa först... det är så lätt att klicka hem en massa saker ohc så hittar man nya och så vet man inte vad man ska göra av det andra... vill gärna beställa från ebay men har aldrig gjort det tidigare - har förstått att man kan göra en hel del fynd där... kul att du hittade skor med. :) Jag beställde skor i samband med klänningen men nu har jag ångrat mig (se där) och skulle nog gärna vilja ha cerisa pumps... istället för bröllopsskor.. tycker det är svårt att beställa skor på nätet egentligen för jag har lite olika storlekar beroende på märke och typ av skor.. får väl kika på det... Tänkte ha några stövletter oxå när man är ute i vinterrusket...

    Jag har en pysselblog men den handlar ännu så länge inte om bröllopet - jag vet inte, samtidigt som det vore kul att skriva om bröllopet där (sen när alla fått inbjudningar) så är jag lite i valet och kvalet om jag vill avslöja så mkt för mina gäster innan bröllopet, tycker det är kul med överraskningar... alternativet är att jag skapar en anonym blogg och lägger upp allt där... det kunde ju vara en idé... bloggar ni mkt om erat bröllop? :)


    Visade mitt förslag för m2b igår och han tyckte det såg bra ut. Jag är rätt nöjd med för tycker det blev ganska tydligt och inga upprepningar på olika sidor. Sen så är han mer inne på den blå versionen för att det ser mer ut som ett pass och jag fattar hur han tänker bara det att det är så oromantiskt med just den blå färgen >_<

    Tänkte liksom att om jag ger mig angående passet i sig så kanske jag får bestämma färg Drömmer
    Tanken är att vi ska ha vigselprogram,inbjudningskort, placeringskort och meny i samma serie och om det då är ett färgtema som inte innehåller blått så blir det ju feeeel. Haha

    Ja, jag förstår precis hur du menar. Ibland är det lite så att männen kommer med idéer som är BRA men som behöver redigeras lite. Fast min kan komma med riktigt bra idéer som inte jag tänkt på heller så det är kul!

    Ååå gud vad roligt att hon reagerade så! Och en kul grej med att de inte visste Skrattande
    Jag undrar hur min mamma reagerat om vi gjort likadant. Kan tro att hon skulle bli jäkligt chockad haha

    Nu har jag börjat spåna på ett annat färgtema. M2b sa igår att han gillade vinrött, såg en slips i den färgen och då började det snurra i skallen att vinröda och rosa toner tillsammans med guld kanske skulle funka. Började tveka på turkost och rosa, m2b verkar vara mer inne på ljusblå och det blir för baby-aktigt tycker jag.

    Sparade ner en massa bilder på olika färger och klippte ihop för att se hur de funkar tillsammans och tror vinröd,rosa och guld kan bli riktigt fint. Meeen som sagt, vi är ju två om det. Och med detta färgtema går ju de blå passen bort totalt haha.

    M2b tyckte igår att ja men vi skickar blå pass till min sida och rosa till din, så får båda det vi vill ha Drömmer

    Svårt detta!

    Ska ni engagera era föräldrar mer nu när de fått inbjudan, alltså med hjälp och sånt?
  • LyckligaBruden

    Är det nån som vet om det kan bli fint med orkidéer i brudbuketten? Har försökt hitta bilder men det går inget vidare. Rosor och orkidéer matchar kanske inte så fint men finns väl andra blomster att välja mellan, jag är jättedålig på blommor!

  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-21 13:43:54 följande:

    LyckligaBruden; Bra att han gillade ditt upplägg även om han envisas med blått ;). Det är inte lätt det där - visst har han en poäng att de blir ju mer likt ett riktigt pass när de är blåa (fast är inte pass vinröda förresten?) men gillar inte heller den blå färgen så jag förstår dig...

    Ja det är roligt att överraska, ska bli kul att överraska ikväll med ;). Mina föräldrar har gett bidrag till mina systrar som gift sig så vi får samma summa som dem till bröllopet, det hjälper ju till en del. I övrigt så frågade hon om hon kunde bidra med något... frågade henne om hon hade något gammalt guld liggande som vi kunde använda till min ring eftersom den blir så dyr. Använde upp allt guld vi inte behövde ha kvar i förlovningsringarna så vi själva har inget kvar...


    Sen är mamma duktig på blommor och intresserad så jag tänkte be henne om hjälp med sånna saker... vill ju så klart bestämma över dukningen själv men att få hjälp är ju inte fel. Brudbåge skulle hon spåna på. Det är ju lite svårt att veta vad för slags blommor som finns på vintern. Det går ju lixom inte hämta i trädgården så allt blir ju mkt dyrare... sen vet jag inte vad jag kan be om mer för hjälp just nu men jag vet att mamma gärna vill hjälpa till med det hon kan... :)

    Vinrött, rosa och guld låter som en väldigt snygg färgkombo och annorlunda, va roligt! Hoppas din m2b köper den idén! ;)


    Vad tänker ni få hjälp från era nära och kära med?

    Tänkte fråga några om de kan filma och någon att fota gästerna, sen ska min bror fixa tekniken, proj och dator och samla ihop alla gästers foton från bröllopet innan festen är slut, min syster och hennes man är värdpar tillsammans med min m2bs syster med man (har inte frågat m2bs syster än)... min andra syster ska spela och sjunga. Sen har jag vänner som kommer som är bröllopsfotografer, en annan vän som gör brudtårtor och en tredje vän som gör tårtpar i fimolera... så jag tänkte dra i så många trådar som det går! ;)


    Brudbuketten ja, har sparat ner en hel del bilder men vet inte alls än vad jag vill ha.. något annorlunda... har själv tänkt mig orkidéer och rosor med hjärtan på tråd... det tycker jag är jättefint ihop! Ska prata med florist i nästa vecka och förhoppningsvis få lite idéer från henne om vilka blommor man kan använda sig av på vintern ohc kanske bläddra i hennes album...


    Ja, jag får jobba lite på det där med färgen. Passen var blå förr, de har tom varit gröna en gång i tiden tror jag. Men om han bara kan komma över att det åtminstone ser ut som ett pass på alla andra sätt förutom färgen så går det nog. Tror faktiskt det finns nåt land som har rosa pass haha

    Skönt att ni får bidrag, det är inget vi räknat med och ingen som sagt nåt heller. Som sagt är svärmor inte intresserad verkar det som, hon verkade mest tycka att det var ett projekt att ha bröllopet uppe i Dalarna. Från mamma eller pappa vet jag inte, inte direkt så att man frågar. Vi tänker försöka spara ihop ca 30.000 till i februari och sen så kommer min m2b få ett arv efter sin pappa och jag ska sälja min lägenhet nu i höst så även om ingen bidrar med pengar så är det lugnt. Annars hade vi aldrig kunnat gifta oss nu med så kort varsel, om vi inte haft ett supenkelt bröllop men det är ju jättetråkigt!

    Alltså än så länge har vi inte engagerat några människor direkt. Svägerskan ska komma över på lördag, hon ska vara toastmadame och tänkte be henne om lite hjälp, men med vad vet jag inte. Vad gör ett värdpar? Är det dem som håller i ex lekar och sånt?

    Det här med fotografering har vi inte tänkt på så mycket, ett förslag var att ha några engångskameror på borden så att folk kan fotografera. Filmning kan ju vara kul också. Jag ska fråga min pappa som är musiker om han kanske kan spela nåt, vad vet jag inte. Ingen vi känner som kan sjunga så blir det sång blir det karaoke i såna fall haha.

    Hur sjutton ska man lägga upp festen? Min kompis tipsade om en kul lek som hennes syster haft. Brudparet ställer sig rygg i rygg med varandra och håller den andres sko i ena handen och sin egen i den andra, sen så ställer man frågar tex "vem är det som städar hemma?" och så håller man upp den sko som tillhör den som städar. Sånt kan vara skoj!

    Mamma skulle ju följa med och titta på blommor men vidare än så vet jag inte. Vi kommer, om allt går som det ska, få hjälp med mycket av de som har stället vi kommer ha festen på. Vi planerar tillsammans med dom och beroende på hur mycket vi vill dekorera själva så sänks eller höjs priset på maten. Vi ska ha buffé och om vi dekorerar mycket sjäva så kostar det ca 400 per person och det är väldigt bra tycker jag.

    Men vill ju ha färgtema och då får vi fixa det själva och min tanke har varit lite löst att min tärning (roligare att säga så än marskalk haha) och kanske toastmadame kommer upp dagen innan och hjälper till med dekoration, eller mamma kanske.

    Tårta ska vi nog beställa från nåt bageri.

    jag ska kika vidare på brudbuketter, börjar gilla idén om vinrött rosa och guld. Men hinner säkert ändra mig tusen gånger, vet inte vad m2b tycker än, han svarade inte riktigt igår haha.

    jag har läst att många använder gammalt guld och designar egna ringar, det är häftigt! Jag kan ha hittat min ring redan, vi var i stan i helgen och gick in till en guldaffär och sa bara vad jag var ute efter och att den ska funka ihop med förlovningsringen som är en solitär och det tog inte många minuter innan jag fastnat för en! Vore rätt skönt att ha den biten klar, dels för att kunna beställa och dels för att då vara säker på att den budgetposten är avklarad.

    Jag börjar undra hur folk klarade sig utan internet och BT haha, det är så galet bra att ha den här sidan till hands med alla tips och idéer och alla verktyg!

    Vad härligt att ni har så många som kan hjälpa till och som har lite olika skills, jag funderar på hur vi ska göra med bröllopsfotot, vill absolut inte att m2b ska se mig innan, och inte jag honom heller och då måste vi ju fotas efteråt men var och hur? Mitt i vintern och det är ju mörkt ute, hur lång tid tar det och vad ska man hitta på för kul för gästerna under tiden så att de inte bara står och trampar.

    Var på bröllop mitt i sommaren och vi fick vänta ganska så länge och det vara bara mingel som gällde då samt att vi fick stå på en gräsmatta och med 10 cm klack var det inte så kul, sjönk ner hela tiden >_<

    har du några funderingar på vad som kommer hända på festen, alltså underhållning, lekar, dans osv?
  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-21 14:07:21 följande:

    Verkar inte kunna lägga in fler bilder i samma inlägg :-/ men här är en favorit...


    Googlade lite nu och hittade massa fina buketter på holmsundsblommor.blogspot.com



    Ja men se där! Det är typ såna orkidéer som kommit upp i skallen på mig, fast ännu mer röda, råkade nämligen se rakt över till grannen förut som har vinröd-rosaaktiga orkidéer i fönstret haha, tack för det granne!

    Jag har tänkt mig en aning droppformad bukett men det får man ju se sen beroende på vad det blir för blommor och sånt antar jag!
  • LyckligaBruden
    Pekkiisch4 skrev 2012-08-21 21:18:14 följande:
    Jag ska också ha en cape, :) har en som syr upp en i ylle, med fluff på armar och krage :)
    Jag har också funderat på vad man ska ha på sig sen efter kyrkan, och en cape var en bra idé, visste inte ens vad det var innan jag kollade upp det Drömmer

    Undra om man kan hyra såna, känns lite over the top att köpa en som aldrig kommer användas sen igen, räcker med att klänningen bara kommer hänga i klädkammaren resten av livet sen haha.
  • LyckligaBruden

    Nu har vi ÄNTLIGEN kommit fram till hur de fördömda inbjudningskorten ska se ut, jag gav med mig så han fick de han ville men jag skrev texten och så blev det rosa Glad

    Så här lutar det åt vinrött och rosatoner och guld. Vore förbannat skönt om vi kunde spika en kombination men verkar som att m2b gillar det.

    Är det nån som vet var man kan få tag på fina placeringkortshållare? Har letat lite men inte hittat några fina. De i guld jag hittade såg ut som såna där spiraler man tänder för att hålla bort mygg.

    Har ni några funderingar kring hur ni ska dekorera och duka?

  • LyckligaBruden
    Pekkiisch4 skrev 2012-08-22 09:34:09 följande:
    Många bröllopsbutiker har såna dem hyr ut ;D bara att gå och höra. Jag däremot har så långt till en bröllopsbutik och de som är närmast fick jag så dåligt bemötande i att vi gör en egen :)
    Å, det låter bra! Vad synd att du fått dåligt bemötande. Förstår inte ritkigt vad butikerna tjänar på att vara såna mot kunderna. Jag ska börja titta på klänning nästa vecka. Har bara kollat på nätet hittils och har väl ett hum om hur jag vill att den ska se ut.
  • LyckligaBruden
    Fremm skrev 2012-08-22 09:36:19 följande:


    Denna beställde jag... hoppas den blir bra - den ser så mjuk och skön ut! :)
    ååå vad fin! Var hittade du den? Jag måste nog fundera på hur jag skulle se ut i en cape, beroende på hur mycket jag går ner i vikt haha. Vill inte se ut som en snöboll Drömmer
  • LyckligaBruden
    lillaHjärtat skrev 2012-08-22 12:38:57 följande:
    Haha men om du tar ett rosa sånt inbjudningskort så är det ju bara tillfälligt. De rosa passen är ju tillfälligga pass för en resa....

    Vi har silver och isblått(blandning mellan ljusljusblå och ljusljus turkos) som tema MEN jag ska ha massor med ROSA, blommor, skor väska mm =). 

    Men det där med orange slips får du försöka få bort i hans tanke...usch vilken ful färg =)....Lycka till! 
    Haha nej orange blir det INTE, tror nog det blir den kombinationen jag föreslog Solig
  • LyckligaBruden

    Nu har vi kommit på att man ju kan sy egna servetter (alltså att mamma får det i uppdrag )
    Men vad använder man för tyg? Linne känns ju lite overkill.. Nån måtta får det vara på kalaset haha.
    Nån som vet?

  • LyckligaBruden

    Är det nån mer än jag som ligger och vrider och vänder på sig och inte kan sova för att det snurrar en massa tankar om dekoration, hur festen ska bli, bröllopstårta osv.? Jag borde vara jättetrött för har haft en kompis här idag med sin vilda bebis men nej det går ta mig fan inte att sova! Börjat fundera på detta med värdar. Verkar vara en bra grej. Ännu en sak att fundera på. Vår toast madam tillika min blivande svägerska kommer hit på lördag så får spåna på det med henne.

  • LyckligaBruden

    Är helt körd i skallen idag. Hade tänkt sitta och skriva i tråden och svara på alla trevliga inlägg men efter en dag på jobbet och sen planering av bordsplacering och rumsindelning... *skjut mig* haha! Skummade lite bland inläggen och ser att jag inte är ensam om att ha bröllop snurrande i skallen halvt om halvt 24/7

    I natt hade jag tydligen pratat i sömnen. M2b kunde inte sova i sängen för den är för mjuk så han la sig på vardgasrumsgolvet och vaknade av att jag låg och nynnade AS-HÖGT på bröllopsmarschen Drömmer
    Sen drar ena katten iväg som ett skott för att jag halvt vrålar "Det ska vara VINRÖTT sa jag!!" och efter det hade jag ett samtal med min pappa (som jag tänkte be spela på bröllopet) i sömnen och påpekade då att hans gitarr var ostämd.

    Dags att sova *god natt*

Svar på tråden Vinterbröllop 2012-2013