• Anonym

    hjälp med trötsäta kan inte sluta :(

    jag har sedan ca 5 månader sedan börja tröst äta, ja föröker verkligen låta bli men det går inte, jag är nu 165cm ölång och väger 70kg, 5 kg för mycket för mig , jag fick diagnos allvarlig reumatism sedan ca 7 månader tillbaka och kan inte längre träna, sedan dess har jag bara gått hemma och varit ledsen, och allt slinker ner i brist på annat, jag har ingen hobby och hittar ingen heller, jag klarar inte ens att promenera längre :( 
    25 år och nybliven sjukpensionär

    hur ska jag gå ner mina 5 kg fort och bryta detta beteende gifter mig om 4 månader och jag vill inte se ut så här gråter varje dag jag sermin pluffsiga kropp :( 

  • Svar på tråden hjälp med trötsäta kan inte sluta :(
  • Anonym

    det värsta är att jag inte kommer i klänningen till vårt bröllop :(

  • Cicci90

    Nu är jag inte så införstådd i reumatism och vet att det finns olika "grader", men jag har en vän med reumatism och hon kan inte träna som vanligt men simtränar istället, det funkar för henne eftersom det är mer skonsamt för lederna.
    Men det kanske du redan har tänkt på?
    Finns det ingen sjukgymnast du kan gå till? Det kostar väl tyvärr en slant men det kanske kan ge dig hjälp som funkar för resten av livet..

    Prova att köpa hem lite nyttigare snacks osv, ifall det är mycket onyttigt du äter.
    Eftersom du "ändå bara går hemma" (låter värre än jag menar Flört) kanske du kan försöka göra något schema.. Ex skriva att du ska äta frukost kl 8:00, ett stadigt mellanmål kl 11:00 osv.. Så att du har något att gå efter. Och sen fundera ut saker som kan uppehålla dig emellan målen.

    Lycka till iaf!

  • Silketuss

    Börja redan när du planerar mat osv. Se till att du inte skriver upp det du inte vill äta på handlingslappen. Och köp bara hem det du "får" äta. Som Cicci90 skriver, är det bra att bestämma när du ska äta, i förväg. Ser man till att lägga in lagom mellanmål mellan huvudmåltiderna, är det lättare att låta bli att småäta. 

    Kanske du behöver ha lite struktur även över vad du gör om dagarna? Vad gillar du att göra? Skulle du vilja lära dig något du inte redan kan? Jag vill inte låta präktig eller hurtig. Men kanske det finns något som du har önskat att du haft tid att göra tidigare, men som du inte har hunnit med? Kan det vara möjligt nu?  Man kan belöna sig själv genom något man vill göra, istället för att stoppa in något i munnen, som så många av oss gör. Jag kan inte heller promenera pga värk, och det känns väldigt frustrerande. Däremot försöker jag träna flera gånger i veckan, min sjukgymnast har gjort iordning ett träningsprogram anpassat efter mig. Jag tränar i "gym" på husläkarmottagningen där jag bor. Bassängträning är ju skonsamt och det brukar vara bra för de som har besvär med lederna. Kanske du kan få träna i en bassäng som har högre värme än de vanliga simbassängerna? Det är stor skillnad på att gymnastisera när det är varmt och att simma i vanlig bassängtemp. 

  • Anonym

    Jag har också en sjukdom som gör att jag inte kan träna vad som helst. Träningen var det viktigaste av allt för mig förut och det har tagit tid att acceptera att saker och ting är somde är. Nu kan jag träna en del lågintensiv träning, men inte tillräckligt för att hålla mig i form. Jag måste alltså tänka extra mycket på vad jag äter, skittråkigt. För att stå ut med allt jag måste avstå ifrån (för det är inte bara träningen) försöker jag att bara acceptera det. Det suger men finns inget alls jag kan göra åt saken. Jag låtsas typ inte om det. Jag lever medmina problem, gör det jag måste, avstår från det jag måste, men låter det stanna där. Det tog tid att komma dit jag är nu, men det funkar. Nu har jag bestämt mig för att det är helt ok att jag gifter mig med några kilon för mycket. Jag vill inte att vägen till bröllopet ska vara en ångest och dåligt samvete. Då köper jag hellre en större klänning.

  • lordoz

    TS: Önskar dig ett stort lycka till! Förstår att det inte kan vara lätt att vara i din situation.. Du får försöka hitta någon hobby som du gillar... Lösa korsord? Läsa böcker? Film/serier? Någonting som du kanske kan snöa in på och låta tiden gå.

    Att inte kunna träna och vara hemma är livsfarligt! Men försök byta ut det onyttiga i småätandet till nyttigheter. Cocktail-tomater, morötter, frukt?! Det är ju nyttigare än mycket annat i alla fall...

    Lycka till!

  • krusidull

    För det första att få en sjukdom som du, kan inte vara lätt och när jag läser ditt inlägg så tycker inte jag att det låter alls konstigt att du tröstäter, det hade sannerligen jag också gjort. Men för det andra, STORT GRATTIS till bröllopet. Så otroligt kul!

    Mitt bästa knep är att just inte ha något hemma. Att bara köpa det som behövs när det behövs. Men ränsa ut all "skit" och onyttigt ur skåp och lådor. För då går det ju helt enkelt inte att äta något onyttigt (sjukt frusterande visseligen!) men bra! Sen som övriga skriver, ha nyttiga mellanmål hemma. Nötter, små förpackningar av mörk choklad, m.m. m.m.

    Och se ha målet inställt, kanske låter löjligt, men ha en bild på exempelvis klänningen eller något specifikt med bröllopet som du älskar, på kylskåpet eller i anslutning där maten finns. Så att du hela tiden påminns om det fantastiskt underbara som du snart ska vara med om!

    Ja, vet inte alls om detta hjälper! Men lycka lycka till!!

  • Anonym

    Hej!


    Och grattis till bröllopet! :)


    Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet speciellt mycket om reumatism. Däremot så vet jag att du har all rätt att träffa en sjukgymnast. Dessutom kan det vara bra att träffa en dietist också, dom kan vara till mycket hjälp! Prata med din läkare för att få remiss (privat kostar ju massor!!), vägrar han så byt läkare. Annars så kan det löna sig att gå privat om pengar finns för jag tror absolut att det kan hjälpa :)

  • Anonym
    Cicci90 skrev 2012-08-04 22:02:38 följande:
    Nu är jag inte så införstådd i reumatism och vet att det finns olika "grader", men jag har en vän med reumatism och hon kan inte träna som vanligt men simtränar istället, det funkar för henne eftersom det är mer skonsamt för lederna.
    Men det kanske du redan har tänkt på?
    Finns det ingen sjukgymnast du kan gå till? Det kostar väl tyvärr en slant men det kanske kan ge dig hjälp som funkar för resten av livet..

    Prova att köpa hem lite nyttigare snacks osv, ifall det är mycket onyttigt du äter.
    Eftersom du "ändå bara går hemma" (låter värre än jag menar Flört) kanske du kan försöka göra något schema.. Ex skriva att du ska äta frukost kl 8:00, ett stadigt mellanmål kl 11:00 osv.. Så att du har något att gå efter. Och sen fundera ut saker som kan uppehålla dig emellan målen.

    Lycka till iaf!
    låter faktiskt väligt vettig med ett schema det ska jag absolut pröva
  • Anonym

    jag försöker sista tiden att gå så mycket jag orkar, men dte har inte gått har nu f¨tt ny medicin som ska ta bort smärtan och svullnaden så hoppas på att det ska fungera, var och köpte mig en liten 14 veckors valp igår med för sällskapet ich för att ha en hobby,  dock tar det ett tag innan hunden får börja promenera långt, men det kanske blir en bra upptrappning för både min kropp och valpen,

    tusen tack för alla tips 

  • Anonym

    matschema kansek kan funka? Att du försöker för ett tag följa slaviskt ett schema som du satt där du inte får småäta, utan gör något gott o nyttigt till mellanmål att se fram emot? 

    jag har själv också gått upp till 70kg från 65 är 164 lång. Det känns mycket på kläderna och framförallt midjan. Men tänkte göra ett ryck nu. Vill inte göra några drastiska dieter som jag ändå inte orkar med utan vill äta normal mat bara lära mig bryta vanan att småäta och fika.  

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 10:44:48 följande:
    matschema kansek kan funka? Att du försöker för ett tag följa slaviskt ett schema som du satt där du inte får småäta, utan gör något gott o nyttigt till mellanmål att se fram emot? 

    jag har själv också gått upp till 70kg från 65 är 164 lång. Det känns mycket på kläderna och framförallt midjan. Men tänkte göra ett ryck nu. Vill inte göra några drastiska dieter som jag ändå inte orkar med utan vill äta normal mat bara lära mig bryta vanan att småäta och fika.  
    då är vi två som hart det målet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 19:20:53 följande:
    då är vi två som hart det målet
    vi får ta och peppa varandra :) 
    Min plan är just att göra ett schema för en vecka och följa det slaviskt. helt normat mat men inte onyttlig och gott ska det vara. Tänker att om jag klämmer in alla vanliga mål och är inställd på att äta bara det så kanske man kan sluta småäta en massa skräp. . hoppas på det iallafall.  
  • Ellran

    Hej, inte läst alla andras klocka råd men vill gärna hjälpa...

    Det låter ändå som att du har flera goda idéer själv. Jag tror inte du ska lasta dig själv eller tycka det är allt för jobbigt att du väger 5 kilo "för mycket", det är inte så farligt och istället för att snabbt gå ner kan det vara bättre att inte stressa över det!

    Att hitta en hobby verkar som en utmärkt idé! Jag har ingen anning om vad du gillar så det är lite svårt att komma med tips men det finns ju oerhört mycket där ute: allt från samlande, pyssel, data (spel, bloggande....), djur, film, teater... listan är praktiskt taget oändlig. Om du småäter så tycker jag pyssel kan hjälpa - det kan i sin tur vara allt från att pyssla med blommor till att göra vykort eller tavlor... vem vet vad du gillar?

    Sen såg jag att någon rekommendera en sjukgymnast. Om du nyligen fått ruematism diagnos så är jag övertygad om att din kommun/ditt landsting erbjuder både sjukgymnaster och dietister.

    Goda matvanor utan småätande kan du annars försöka skapa genom att äta regelbundet och många mindre mål, visst säger man att fem mål om dagen är optimalt? Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål ex.
    Ett tips kan ju också vara att inte ha något som du gillar att småäta hemma - eller åtminstånde inget som är mycket onyttigt. En bit mörkchoklad kan ofta stilla suget men är inte särskilt onyttigt (enligt vissa tillochmed nyttigt!)

  • 101112

    Ett gott och nyttigt tips är att göra smothies på naturell yoghurt eller fil


    2 dl fil


    ½-1 dl musli


    en banan


    2-3 dl valfri frusen frukt


    mixa alltihop och beroende på hur mycket frusen frukt du tar så blir den rinnig eller tjock som glass du kan även frysa in den en stund så blir det riktigt glassigt ät sedan med sked så tar det längre tid att få i dig den


    jag står mig ganska exakt 3 tim på en sådan innan jag blir hungrig igen så det är ju även ett mål mat samtidigt som det känns som godis :o))))


     


    Lycka till nu

  • Celnns

    Finsn en diet som heter DUKAN har tippsat förr och gör det gärna igen, där kan du småäta hur mycket du vill och ändå gå ner i vikt :D

    Småät mejeriprodukter med lite fett, kesella, med funlight raspery smakar glass (enligt min mor) och det är bara proteiner i det i stort sett, mycket nyttigt och gott. Gör dipp av lättkesella (och någon dipp) och dippa morötter, gurka, vitkål. gott och nyttigt. Köp 0.5 liter glass (light 5%) och mumsa på .

    allt är gott och inte onyttigt, försök undvika frukt och kolhydrater

  • Anonym
    Celnns skrev 2012-08-22 15:51:16 följande:
    Finsn en diet som heter DUKAN har tippsat förr och gör det gärna igen, där kan du småäta hur mycket du vill och ändå gå ner i vikt :D

    Småät mejeriprodukter med lite fett, kesella, med funlight raspery smakar glass (enligt min mor) och det är bara proteiner i det i stort sett, mycket nyttigt och gott. Gör dipp av lättkesella (och någon dipp) och dippa morötter, gurka, vitkål. gott och nyttigt. Köp 0.5 liter glass (light 5%) och mumsa på .

    allt är gott och inte onyttigt, försök undvika frukt och kolhydrater
    tar gärna mycket mer tips
Svar på tråden hjälp med trötsäta kan inte sluta :(