Inlägg från: Mustikka |Visa alla inlägg
  • Mustikka

    Syrianskt/svenskt bröllop

    kitkät skrev 2012-11-30 18:18:09 följande:
    Mustikka, hur går det för dig med allt? 

    Fästmön, tack för festprogrammet som du mejlade till mig. Jättebra idé som sagt gällande dozdoz-ramsan & jag gillade även gästpresentationen, den idén kommer vi nog också sno. Men eftersom vi har ca 200 gäster, så får det bli en presentation av närmasta familjen bara istället.

    Just nu är jag på jakt efter en duktig makeup-artist/hårstylist i Stockholm som kan ta sig an mig på bröllopsdagen. Några tips?  
    Hejsan igen

    Har varit lite off här känner jag. Nu känner jag stressen. Var och skulle se på några klänningar och märkte att viktgången måste måste börja nu och inte i Januari som tänkt. Lite lat tänkade kanske men vill så gärna glufsa i mig mammas mat jul och nyår, får det en gång per år lixom haha. Vi har så mycket att planera och jag är den enda som gör något känns det som, han kan ju direkt inte mycket om sådant. Dj är bokat och själva bröllopspaketet är ju igång. Nu fattas kläderna tärnorna, en del av ekonomin och bilarna, samt vart alla gäster ska bo?? har nästan bokat in ett vandrar hem i Södertälje.

    Vet ni tjejer något om klänningar från Istanbul? har hört att många åker till turkiet för att handla brudklänningar, men vet inte om det är värt det eller om dem är fina. Hade planer att åka dit i februari så om ni vet något om det så hojta till =) 

    Mitt hår ska en vän kanske fixa om hon har möjlighet, ska fråga henne när jag åker hem, och min kusin är makeup artist så hon ska få sminka mig =) Annars finns det en tjej som heter coco hår och naglar få FB, hon verkar väldigt duktig men är ganska dryg och svarar inte på frågor när der gäller uppsättningar. Hon tar 350 kr för en uppsättning men brud uppsättning kostar 1500 :- vad det är för skillnad på de olika uppsättningarna förutom en provgång vet jag inte, hon ville inte svara på det, och har i några månader frågat om att få se bruduppsättningar men inget kommer upp, för min del så vill jag fast än hon är billig inte gå till henne just pga hennes attityd.

    Annars finns ju dem på makeupstore som är duktiga på smink och håret kan man gå till Mattias Aho eller en kille som heter Antonio, båda är ganska dyra men vad jag hört är bäst!  

    Vi hade också tänkt på att dansa ha skoj, äta och sen ta en paus med tryckarlåten! 
    Har ni valt låt? Vi ska ha låten som förde oss tillsamans <3

    vad ni ska ha för mat? tårta? det tycker jag är det svåraste valet. Och hur gör man med alla som är vegeterianer? borde man kanske be folk ringa om dem har en speciell kost eller kan det bli en aning kaosigt när alla vill ha en viss sort av mat? haha är som ni märker en yrhöna just nu!

    Fästmön
    Oj det där lät ju super bra, då skulle jag kunna skriva något liknande fast på finska så förstår dem som inte kan svenska så bra. Det hade varit toppen om man fick se på din och få lite inspiration själv på hur den kan se ut =) Om du vill skulle det glädja mig om du kunde skicka den till mig med. 
  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-05 21:58:22 följande:
    Mustikka, 
    Nu skrev jag ett långt inlägg till dig som försvann. Så jag gör ett nytt försök!

    Ni verkar ju ha kommit långt i planeringen ändå, så jag tycker inte att du behöver vara orolig eller känna dig stressad! Och jag tycker inte heller att ni ska behöva oroa er över vart gästerna ska bo, det kan dom väl ordna själva? Däremot kan ni ju tipsa gästerna om vart dom kan bo om dom vill, men tycker absolut inte att ni ska behöva sköta bokningarna! Jag tror ingen gäst förväntar sig det, men dom blir nog glada om ni kan tipsa om hotell/vandrarhem som ligger i närheten. 
    Vad vill ni ha för bil på bröllopet? Vi bokade vår bil hos www.brollopsbilar.se! En veteranbil - Rolls Royce. Han som äger bilarna är supertrevlig och tillmötesgående. Vi bokade vår bil i 4 timmar och då får vi betala 5500 kr. Och eftersom jag var osäker på hur länge vi skulle behöva bilen så lovade han att inte hyra ut bilen till någon annan just den dagen, så att vi kunde ha bilen längre dit om vi skulle behöva det.

    Istanbul kan jag varmt rekommendera! Jag har ingen egen erfarenhet direkt, men jag vet att där kan du verkligen få bra kvalité till lägre pris än i Sverige. Istanbul kan mode och dom är duktiga på det. Det är precis som i Beirut. Så om du ändå tänkt åka till Istanbul så tycker jag absolut att du ska sy upp din brudklänning där! Det går liksom inte riktigt att jämföra Kina med Istanbul. Istanbul håller en annan klass vad gäller design och kvalité! Nu generaliserar jag, men överlag är det nog så!

    Vi ska nog dansa till låten "Sarah Fine Dawner - Kärleksvisan", ni då?  

    Vad gäller maten så ingår det 10 meza-rätter och en grillmix-rätt i paketet hos Panorama. Vi har dock inte bestämt vika meza-rätter vi vill ha ännu. Det får vi ta sen! Jag vill ha en cupcakestårta istället för en klassisk bröllopstårta, så vi kommer nog köra på det. 
    Och vad gäller allergier/vegetarianer, så har vi inte riktigt tänkt på hur vi ska göra. Min väninna och hennes man gjorde som så att dom som var vegetarianer eller allergiska fick tala om det för serveringspersonalen på plats. Annars kan ju gästerna tala om ifall dom är allergiska mot viss mat eller vegetarianer när dom ringer om OSA:r. Då kan ni notera det, och när ni ordnar bordsplaceringen kan ni meddela Mona Lisa vilka som ska ha specialkost och vid vilket bord dom kommer sitta! Så kanske vi ska göra faktiskt.  
    Vi har preliminär bokat ett vandrarhem i södertälje. Typ alla rum haha :D 
    Bilen har vi faktiskt inte bokat ännu, vi åker tillsamans i bilen från kyrkan så han måste åka med bilen innan och sen får de hämta mig, så kanske de räcker med en 4 timmar för oss med. Ska kolla in sidan för limo är rätt så vanligt och det var det mona lisa hade att erbjuda för nästan samma pris som brollopsbilar. 
    Åhh vad roligt att höra positiva saker om istanbul, tänkte också på att dem säkert har billigare och kan förmodligen köpa direkt eller skicka den till mig. Ska bli spännande, nu ska jag bara flörta lite med mina fastrar som kan turkiska att följa med på en mini semester :)

    Låten herer: I will be here av Steven curtis chapman från albumet "all about love" han har flera versioner av den men den från albumet är bäst. Jag och min fästman träffades pga den :) Han ställde upp på att spela den på gitarren och jag sjöng den på en skolfest. Lite sådär små töntigt haha ;) 

    Jag har faktiskt tänkt på en såndär save the date kort: Att man förbereder folk för bröllopet. På det första kortet kan det stå lite mer information, menyn och om boendet och att Osa om ifall man kan komma eller vill ha spec mat.
    Det blir för mycket om man har allt på den orginella inbjudningskortet. Inget super fancy det kan vara en fin blogg sida eller något gulligt kort som man pysslar på själv :) 

    Vad häftigt med cupcake tårta, vi vet ännu inte, tycker det är lite dumt att man inte kan smaka på tårtorna och sen bestämma sig för vilken smak man vill ha, Vi får bestämma utseendet bara känns det som.

    Har ni bestämt när ni ska skicka era inbjudningskort? Gör ni egna eller beställer?  
  • Mustikka
    MA1 skrev 2012-12-07 09:26:44 följande:
    Kitkät - Insåg precis när jag läste dina frågor att det var för exakt EN VECKA sedan han friade och jag har redan hunnit prellbokat lokal, bokat fotograf, samt kontaktakt de flesta kyrkorna som ligger i närheten av lokalen vi ska vara i. Så jag tycker att jag har nog hunnit hyfsat långt på bara en vecka! :D

    Vi vill gifta oss i augusti 2013 och vi har prellbokat Olles Krog. Kyrka har vi inte bestämt än och inte heller präst - det är dem svåra bitarna för mig själv att bestämma tycker jag då jag inte har så mkt erfarenhet av syrianska bröllop (har varit på två). Men i morgon ska jag träffa hans familj och ska be dem om hjälp med hur vi löser det.

    Jag vill gärna ha både liveband och DJ. Även här så är det svårt för mig att bestämma eftersom jag inte har hört så många sångare, men det löser sig säkert med hjälp.

    Idag ska vi gå och kolla på ringar, så just nu svävar jag på moln på jobbet :)
    Du är verkligen snabb =) duktig du är med allt. Men man ska nog vara snabb för jag märkte med en gång att lokalerna var nästan fullbokade 6 månader innan. Så du är i god tid. Kyrkor och präster är också viktiga att boka in, min hade nästan fullt upp den dagen med andra som skulle vigas. Du kanske kan fråga din fästman om han känner till eller kanske fråga runt hans släkt om sångaren? är också jätte dålig på att veta vilka som är bra, så vi valde DJ, han spelar alla sångaren haha ;) Vi har Dj Samer, han ska vara bra har jag hört. Innan hade vi bokad dj samer och fadi ( finns två olika dj samer) men tydligen så dubbelbokade vi. Min bror talade med Dj Samer som har ett samarbete med Mona Lisa och han har jag hört är riktigt duktig. 

    Vi ska se på ringar nu till Julen, Åååh vilken känsla bara tanken gör mig pirrig :D 
  • Mustikka

    Förresten på tal om präster hur gör man när vi gifter oss i en syriansk kyrka med syriansk präst? han har ingen vigselrätt så egentligen blir vi bara gifta i den syrianska kyrkan och inte alls "gifta" i samhället. Vill ju inte gå till staten och gifta mig, känns ganska trist att behöva göra det efter att vi redan gift oss. Man vill ju gifta sig en gång lixom!! Hmmm...

  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-07 18:18:10 följande:
    Mustikka, 
    Om ni vill ha limousinebil och Mona Lisa erbjuder det i sitt paket, varför tar ni inte det? 4 timmar räcker gott och väl, om ni bara ska transporteras till kyrkan och sedan direkt till festlokalen! Vi ska fotografer efter vigseln i en timme och då behöver bilen vänta på oss, därför valde vi fyra timmar. 

    Vad fint att ni har ett speciellt minne till den låten och att ni fördes samman via den låten... Väldigt romantiskt, inte alls töntigt!

    Save the date-kort innebär ju att man skickar ett kort där man kort och gott bara skriver Bröllop den 27/9-13 och kanske vilken plats samt att vidare information ges vid inbjudan vid senare tillfälle. Så egentligen ska ju information om OSA, boende, och närmare information om bröllopet stå med i inbjudningskortet och inte i Save the date-kort. Så ert Save the date-kort blir ju mer som ett inbjudningskort, speciellt om ni ska ha med all information samt OSA. 
    Vi ska inte skicka ut några Save the date-kort, vi kommer istället att skicka våra inbjudningskort med komplett information i god tid. Vi tänkte skicka ut dom i februari kanske. Eftersom vi ska gifta oss på en fredag, så behöver gästerna god tid på sig att planera semesterdagar osv. Vi kommer beställa våra inbjudningskort från Calligraphen. 
    Tänk också på att många av era syrianska gäster kanske inte är så haja på datorer, och då kanske dom missar viktig information om dom inte läser er blogg/hemsida. Så jag tycker att all viktig information ska skickas till gästerna. Sen kan ni ha en blogg/hemsida ändå. 

    Vad gäller tårtan så tycker jag absolut att ni ska prata med Mona Lisa och säga att ni vill provsmaka tårtan! Det är er rätt. Ni kan ju fråga Mona Lisa vad konditoriet heter, som dom samarbetar med. Och sen kan ni själva gå dit och provsmaka och diskutera tårtan. Så ska vi göra. 

     
    Hahah ja du ser hur stort koll jag har det me save the date korten. Tänkte bara på mina finska vänner som behövde veta ganska snabbt om all information.Trode jag var fiffig där haha!!
    Måste få kika på hur ett kort ser ut, har inte varit på ett bröllop sen evigheter tillbaka känns det som, flyttar man till finland blir det väl lite så. Men tycker inte ni att det blir för mycket information på ett kort? man kan ju iförsig be dem ringa eller maila angående bostadsfrågan och andra frågor. Så länge alla inbjudna vet vart dem ska och vart det är. 

    Jo du har rätt angående tårtan, ska vara lite hård mot dem och dessutom kan jag ju alltid betala för den lilla tårtbiten dem kommer med. Det är trots allt ingen specialare jag letar efter.

    Glömde kanske nämna att vi betalar för bilen. Skulle kosta oss 4500 för 3 timmar tror jag. Och vi vill också ta bilder efter kyrkan så 4 timmar låter ganska rimligt. Båda ska hämtas från två olika hem till kyrkan osv. Sen blir det bilder och sen festen. Min fästman kommer nog åka från vandrarhemet haha alla 75 finnar och en del av min släkt ska vara där med honom, tycker det blir lite komiskt och anorlunda.

    Skulle ni ha en syriansk präst närvarande i kyrkan också? funderar på om man inte kan slå ihop vigseln med två präster?? så slipper man gifta sig borligt en gång till.. 

     
  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-08 14:54:01 följande:
    Mustikka, 
    Ja, save-the-date-kort är som sagt ett kort där man skriver något i stil med:  "Bröllop lördagen den (datum) mellan Anna och Peter. Inbjudan och information kommer längre fram". Så om ni ska ha med all information om bröllopet på ett sådant kort så är det inte längre ett save-the-date utan ett inbjudningskort. 
    Vi vill också att våra gäster ska få extra information om bröllopet, om t ex boende. Därför så har vi tänkt att vi kort och gott ska skriva ett inbjudningskort OCH ett extra kort - med all extra information som inte hör hemma på ett inbjudningskort. Så vi kommer skicka ett inbjudningskort tillsammans med ett extra "informationsblad". Dessa skickar vi alltså ut samtidigt, i samma kuvert. Jag har sett exempel på det här på BT, tycker det är smidigast att göra så, än att t ex skriva viktig information på en hemsida eller blogg istället och riskera att vissa gäster missar det. Man kan t ex inte räkna med att dem äldre gästerna har datorer osv. 
    Vi ska skicka ut inbjudan tidigt, vi gifter oss i september och funderar på att skicka ut inbjudan redan i februari. Ni kan ju också skicka ut er inbjudan tidigt. 

    Vad gäller präst så kommer vi endast att låta en svensk präst viga oss. Jag ser ingen anledning att ha en syriansk präst OCKSÅ. För mig spelar det ingen roll om prästen är syrian, svensk eller indier. Så länge vi vigs inför Gud och får vårt äktenskap välsignat! 
    Dessutom så har jag aldrig ens haft en tanke att gifta mig i en syriansk kyrka. Jag tycker syrianska vigslar är opersonliga och jag förstår inte vad prästen säger (jag förstår inte syrianska, bara lite arabiska). Så för mig var det en självklarhet att vi skulle gifta oss i en svensk kyrka. Jag tycker svenska vigslar är vackra, personliga och man kan i samråd med prästen få möjlighet att utforma vigseln efter egna önskemål. 
    Men om jag vore ni, så skulle jag slå ihop vigseln och ha både en svensk och en syriansk präst. Är din fästman med i svenska kyrkan? En av parterna måste vara med i svenska kyrkan för att ha RÄTT att gifta sig i en svensk kyrka. För att få gifta sig i svenska kyrkan eller av en svensk präst krävs det att minst en av er är medlem i svenska kyrkan. 
    Hej igen =)

    Ja tack för infon, nu när du mämner save the date korten så låter det rimligare, hade varit lite förvirrande om man  gjorde på mitt sätt. Extra kortet var en perfekt idé, det ska jag också köra med. Är hemma i svea nu och ska kika på kort ovh få dem beställda, sen skicka så fort som möjligt, tidigare desto bättre tycker jag. 

    Angående prästen så bryr jag mig inte heller om det är en syriansk eller svensk, men gör det mer för mina föräldrars skull, dem vill gärna att jag ska gifta mig med "vår" präst, Min fästman är ju finsk så ingen av oss är heller inte medlemar i svenska kyrkan.  Vi kom på att vi kan gifta oss i Finland också, tänker på dem som är lite äldre eller inte kunde närvara i Sverige. Inget stort alls utan en vigsel sen kaffe och tårta =)

    Nu är jag på klänningjakt, prova en del klänningar men har en favorit som jag inte kan släppa, snackade nog om den tidigare. Köpte löpband och ska på hård diet 5 kg ska bort och sen får jag på mig den, Den är lite liten vid ryggen  och barn är alltid ärliga, hade min gulle granne på 6 år som sa, den är så fin men du ser lite tjockis ut i ryggen hahah! Men går man ner så får man på den =) Tycker ni det är att ta en risk eller ska jag köpa den? den är begagnad förståss och den kostar 20.000 kr i butik, men jag får den för 10.000 av en annan tjej. 5 kg ungegär borde väl inte vara såå tufft? =)

    Ringar är snart färdiga, får en ring av pappa som han designa när jag var ung och sen är det vigselringarna kvar. Nu känns det som om allting faller på plats.

    Hur går det för er tjejer`? =) 
  • Mustikka
    kitkät skrev 2012-12-17 12:03:55 följande:
    Föresten brudar, hur har ni tänkt göra vad gäller spriten? Vi funderar på att åka till Tyskland och köpa spriten. Att köpa sprit på Systemet till ca 200 gäster känns inte som ett alternativ. 
    Det alternativet finns ju också. Vi ska åka till Tallin i Estland. De nära Finland och även närmare Sverige än Tyskland. Spriten där är skitbillig och det är en resa med båten bara. ca 2 tim från Finland. Det finns säkert båtar från Sverige med. Hemsidan visar vad dem har för priser och man kan beställa allt i förväg, så åker man dit och plockar upp det bara. Lätt som en plätt och sidan finns att läsa på svenska också =)

    www.viinarannasta.ee/index.php

    God jul på er =)
  • Mustikka

    Heejsan svejsan

    Har varit irriterad på BT, har inte kunnat logga in ordentligt, man blir utloggad lika fort. Har det hänt er också??
    Märkte att jag inte svarade er angående spriten från tallin. Har faktiskt inte kollat upp det ordentligt, de kan hända att man gör stick kontroller men har aldrig varit med om det, och jag känner många som åker fram och tillbaka med bilar, även jag har gjort det utan att någon kontrollerat. Tyskland känns så långt bort att åka för att inhandla bara sprit, det kostar att åka med tyskland båten också. Hade faktist åkt till Estland några ggr eller med flera bilar och köpt det man ska ha. Så ska vi göra, åker säkert i Maj och handlar allt, tänkte mest på ÖL för det är det enda som blir dåligt efter ett halvår.

    Annars är allt klappat och klart nästan. Vi ska ha en ny kille från syrien, minns inte vad han heter men är jätte duktig, han både sjunger, spelar på keybord och är Dj! Så nu får vi allt i ett vilket är toppen.
    Fick min underbara klänning, jag tappade hoppet där ett tag men var inne på prinsessa och sökte lyckan efter klänning. Där fann jag exakt vad jag ville ha, en underbar princess för ett otroligt pris, fick mig att glömma 20.000 krs klänningen och sparade även 14.000 kr :D

    Nu är det ringarna, har pappas förlovningsring somhan designat men eftersom vi sparat en del på klänningoch sångare osv så tänkte vi köpa nya ringar. Kollar lite på www.whiteflash.com. Dem har otroligt vackra ringar och till ett otroligt bra pris, hitills har jag bara hört gott om dem. Eftersom min charmiga finne är konstnärlig så skall han designa våra bröllopskort också, ska bli något enkelt och smidigt.

    Hur går det för er?? det är så spännande o veta hur det går för er andra brudar! Nu räknar man dagarna till bröllopet. tjohoo 

  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-01-20 20:35:29 följande:
    Mustikka, 
    Det låter faktiskt som en bra idé, att åka till Estland istället för Tyskland. Vi får se hur det blir till slut!
    Det vore ju smidigt, som du skriver, att åka med flera bilar och handla! :)

    Kan inte du ta reda på vad sångaren/djn heter? Jag blev nyfiken nu. Vad får ni betala?

    Kan inte du visa bild på din brudklänning? Vad skönt att du kan bocka av det på checklistan! Jag var och tittade på brudklänningar igår för första gången, tillsammans med mina två brudtärnor, men jag hittade tyvärr inte det jag sökte! 

    Annars så har vi också kommit väldigt långt i planeringen. Vi har bokat sångare och dj också. Så nu är dom "stora" sakerna bokade. Nu behöver jag bara boka hår/makeup. Jag funderar på Makeup-store och Klippotek1 i Skärholmen, SKHLM.

    Hur långt i förväg bokade ni festlokalen? Jag läste att ni ska gifta er den 27 juli och om jag inte minns helt fel så var det inte så längesen ni bokade festlokal! Eller har jag fel? 
    Jag tänkte på att när vi skulle boka festlokal så var dom lokaler som vi var intresserade av fullbokade sommarmånaderna... 
    Jo det är mycket smidigare, haha man kan passa på att gå på massage och fin middag också, de super billigt där :D
    Du det undrar jag faktiskt själv, har försökt att hitta honom men ska fråga min granne som rekomendera honom när jag åker hem till helgen, Han tar runt 10.000-12000 kr om jag inte har fel, beror väl lite på vad man vill ha med. 

    Oj neej vad synd, klänningen är ju jobbigast att hitta. Vågade du inte beställa från Kinasidorna? eller om du vet vart din klänning kan beställas? minns om ja inte har fel att du redan hade en klänning i åtanke. 

    Makeupstore är väl ganska bra, man får väl smink på köpet om man går dit en vardag på typ provsminkning? Det enda är väl kicks som jag inte längre litar på, en vän som är för snäll fick betala 10.000 kr för sitt smink, dem trugga i henne en massa makeup som skulle vara ett måste under dagen. Det tycker jag är så fräckt. 

    Vi bokade i augusti, och tillochmed då var det fullt, det är helt galet tur nog fick vi monalisa i Södertälje den 27/7 men de flesta lördagar är fullbokade fram till oktober i de flesta lokaler. Mona lisa är fint men inte lika fint som de andra så man förstår hur snabbt vissa lokaler försvinner. 


    Här är min klänning <3 
  • Mustikka

    Kitkät

    Oj vad vackra dem är, dem kommer bli svårt att välja om du hittar båda. Kan ju starkt rekomendera prinsessa i södertälje. Dem är så proffesionella och vänliga och dessutom har de faktiskt bra priser, jag fick ju min för ett jätte bra pris =) Det kan ju vara bra att kolla upp vad butikerna heter och boka tid, många tar inga brudar om de inte bokat.

    Vad spännande, saknar det nästan lite. Hoppas du lyckas hitta din WOW klänning Skrattande 
    Såg att du också skulle gifta dig i södertälje, stämmer det? och att du letar frissa. Kan snacka med tjejen jag ska till, tror inte hon är så dyr faktiskt och hon ska vara jätte duktig. Nyinflyttad från Dubai där hon också ägde en frisörsalong. Får man undra vilken lokal det blev för er :D 

Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop