Inlägg från: kitkät |Visa alla inlägg
  • kitkät

    Syrianskt/svenskt bröllop

    Haha "om Gud vill", syrianernas favorituttryck. Var det många som mejlade svar då? Eller var det lönlöst med mejl? Vi funderar också på att ange föräldrars telefonnummer och en mejladress. 

    Hur många gäster hade ni? Hade ni ett typiskt syrianska bröllop, eller mer svenskt? Hur gjorde ni för att få med båda traditionerna?

    Haha, du får ursäkta alla dessa frågor, men du har redan varit i båten som jag befinner mig i just nu, så kan vara skönt att höra lite hur ni har gjort.  

  • kitkät

    Fästmön, 

    Vi har också tänkt att få med det bästa från båda kulturerna på vårt bröllop. Vi ska som sagt gifta oss i en svensk kyrka, Mariefreds kyrkan. Vi ska också ha solosång i kyrkan. Vår vigsel kommer också börja tidigt, 16.30. Därefter ska vi ta emot gratulationer på kyrktrappan (såpbubblor kommer delas ut innan vigseln), och sen ska vi fotograferas under 1 timme. Vi vill inte se varandra innan vigseln, så det var aldrig ett alternativ att boka fotografering innan vigseln. Det ingår ju fotograf/filmkamera-team i paketet hos Panorama, men då jag inte gillar stilen på syrianska bröllopsfoton (ni vet säkert vad jag menar, tillgjort, uppstyrt...) så har vi bokat svensk fotograf som ska fota just porträttbilderna! 
     
    Min fästman ska bjuda 70 gäster och jag 150. Så han har ändå en del, för att vara svensk som sagt. Haha... 

    Vi kommer hålla bröllopsfesten i Panorama och servera syriansk mat. Vad gäller musiken så kommer vi att köra på ett syrianskt liveband och en svensk Dj. 

    Vi ska också dansa tryckare istället för brudvals, ingen av oss kan dansa vals. Vi har tänkt att Djn ska spela lugn musik under middagen, så ingen dans då. Men jag funderar på om vi ska dansa vår första dans (tryckare) när vi kommer till lokalen, som på syrianska bröllop eller efter middagen? Hur gjorde ni? 

    Vi vill också ha festhäften, men jag vet inte riktigt vad vi ska skriva i dom... Hur såg era ut? Vad skrev ni i dom? Min fästman vill gärna ha en liten meny i festhäftet, så att svenska gästerna får lite koll på vad mezarätterna som serveras är för något. 

  • kitkät

    Mustikka, 

    Haha jag förstår att du är nervös. Men vad kul det låter med en sån tradition! Det blir ju ett annorlunda inslag för dom syrianska gästerna.  

    Jag tycker i så fall absolut att du ska chansa på att beställa från Kina, om du nu kan välja kvaliten på stenar och tyg, så låter det ju bra! Det handlar om ganska många tusenlappar, som du skrev är det faktiskt värt att chansa, tycker jag. Och som din svärmor sagt till dig så är det väldigt svårt att "förstora" en klänning. Det går oftast bra att sy in, men sällan att "förstora" en för liten klänning. 

    Vad gäller maten så tror jag inte du behöver vara orolig för att maten ska ta slut, om det inte dyker upp typ 100 fler gäster än ni tänkt. Jag tror att dom är rätt vana med att det dyker upp fler gäster än tänkt, så dom räknar nog rätt så generöst när dom lagar mat till bröllop. 

    Jag vet inga vandrarhem i Södertälje direkt, sök på google. Men det finns fyra hotell som inte är speciellt dyra, ca 1000 kr för ett dubbelrum/natt och då ingår frukost på dem flesta hotellen. Gå in på hotels.com, så kan du söka på Södertälje! Hur gör ni på bröllopsnatten? 
    Vi tänker bo på hotell i Södertälje och så får dom gäster som vill bo kvar på samma hotell som oss, så äter vi frukost ihop dagen efter. Det kan bli en trevlig avslutning på bröllopet. Många av hans släkt kommer från Örebro, så dom flesta kommer nog vilja sova kvar på hotell ändå. 
    Och eftersom vi gifter oss på en fredag så kan jag & han stanna på hotellet till söndagen. För på bröllopsnatten hinner man ju inte riktigt njuta av hotellvistelsen med tanke på att man kommer dit sent på natten. 

     

  • kitkät

    Fästmön, 

    Tack. Du får jättegärna mejla mig utkast av festhäftet. Vilken rolig idé att ha med dozdoz-ramsan. Haha! Jag skriver ett meddelande till dig på BT!

    På syrianska bröllop så brukar ju musiken sätta igång direkt när brudparet kommer in till festlokalen och så brukar alla dansa en stund för att sedan sätta sig ner och då brukar brudparet dansa sin dans direkt efter det, innan middagen. Men på svenska bröllop dansar man ju brudvalsen/tryckare, efter middagen. Och jag tycker nästan det är finare, så funderar på om vi ska göra så istället - att man kommer till festlokalen, dansar med alla gäster, sätter sig ner och äter middag en stund, kanske går runt till alla bord och skålar med gästerna och hälsar dom välkomna, och sen dansar bruddansen. Vad tror ni om det? Men jag tycker det är jobbigt att behöva gå och skåla med såna gäster som man inte känner så väl (t ex familjevänner). Är rädd att det blir stelt då. 

  • kitkät

    Fästmön, 

    Jag har skickat ett meddelande till dig på BT med min mejladress, eftersom jag inte vill skriva den öppet på BT, vad jag förstått så kan man få massor med spammejl osv.  Skicka gärna festhäftet så fort du får möjlighet. Jag är jätte nyfiken på hur den ser ut! Jag berättade för min blivande man om att ni hade skrivit dozdoz-ramsan i häftet och det tycker han är en rolig idé. 

  • kitkät

    Mustikka, hur går det för dig med allt? 

    Fästmön, tack för festprogrammet som du mejlade till mig. Jättebra idé som sagt gällande dozdoz-ramsan & jag gillade även gästpresentationen, den idén kommer vi nog också sno. Men eftersom vi har ca 200 gäster, så får det bli en presentation av närmasta familjen bara istället.

    Just nu är jag på jakt efter en duktig makeup-artist/hårstylist i Stockholm som kan ta sig an mig på bröllopsdagen. Några tips?  

  • kitkät

    MA1 - vad kul med ett till syrianskt/svenskt bröllop! När ska ni gifta er, och vart? Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Ska ni ha både ett live-band och en dj? Vi tänker nämligen ha så, och då har vi tänkt att vi får tala om till dj:n respektive bandet hur vi vill att körschemat ska se ut! Vilket band/dj har ni tänkt anlita? 

    Vad gäller syriansk präst i svensk kyrka så ska det  nog inte vara några problem. Vi ska dock gifta oss i svensk kyrka med enbart en svensk präst. Varken jag eller min familj känner att det är viktigt att just en syriansk präst är med på vigseln. 

     

  • kitkät

    Mustikka, 
    Nu skrev jag ett långt inlägg till dig som försvann. Så jag gör ett nytt försök!

    Ni verkar ju ha kommit långt i planeringen ändå, så jag tycker inte att du behöver vara orolig eller känna dig stressad! Och jag tycker inte heller att ni ska behöva oroa er över vart gästerna ska bo, det kan dom väl ordna själva? Däremot kan ni ju tipsa gästerna om vart dom kan bo om dom vill, men tycker absolut inte att ni ska behöva sköta bokningarna! Jag tror ingen gäst förväntar sig det, men dom blir nog glada om ni kan tipsa om hotell/vandrarhem som ligger i närheten. 
    Vad vill ni ha för bil på bröllopet? Vi bokade vår bil hos www.brollopsbilar.se! En veteranbil - Rolls Royce. Han som äger bilarna är supertrevlig och tillmötesgående. Vi bokade vår bil i 4 timmar och då får vi betala 5500 kr. Och eftersom jag var osäker på hur länge vi skulle behöva bilen så lovade han att inte hyra ut bilen till någon annan just den dagen, så att vi kunde ha bilen längre dit om vi skulle behöva det.

    Istanbul kan jag varmt rekommendera! Jag har ingen egen erfarenhet direkt, men jag vet att där kan du verkligen få bra kvalité till lägre pris än i Sverige. Istanbul kan mode och dom är duktiga på det. Det är precis som i Beirut. Så om du ändå tänkt åka till Istanbul så tycker jag absolut att du ska sy upp din brudklänning där! Det går liksom inte riktigt att jämföra Kina med Istanbul. Istanbul håller en annan klass vad gäller design och kvalité! Nu generaliserar jag, men överlag är det nog så!

    Vi ska nog dansa till låten "Sarah Fine Dawner - Kärleksvisan", ni då?  

    Vad gäller maten så ingår det 10 meza-rätter och en grillmix-rätt i paketet hos Panorama. Vi har dock inte bestämt vika meza-rätter vi vill ha ännu. Det får vi ta sen! Jag vill ha en cupcakestårta istället för en klassisk bröllopstårta, så vi kommer nog köra på det. 
    Och vad gäller allergier/vegetarianer, så har vi inte riktigt tänkt på hur vi ska göra. Min väninna och hennes man gjorde som så att dom som var vegetarianer eller allergiska fick tala om det för serveringspersonalen på plats. Annars kan ju gästerna tala om ifall dom är allergiska mot viss mat eller vegetarianer när dom ringer om OSA:r. Då kan ni notera det, och när ni ordnar bordsplaceringen kan ni meddela Mona Lisa vilka som ska ha specialkost och vid vilket bord dom kommer sitta! Så kanske vi ska göra faktiskt.  

  • kitkät

    MA1, 

    Oj, vad mycket du hunnit med på en vecka! Om du vill så får du gärna joina mig i tråden "Orientaliska bröllop", där är vi tre blivande brudar som planerar & diskuterar. En av dom, Pagnie, ska hålla bröllopsfesten i Olles krog. Så då kan du ställa eventuella frågor till henne om du undrar över något som rör festlokalen!  

     Hur många gäster kommer ni att bjuda? 

    Om ni inte bokat kyrka än, så gör det helst nu. Så fort som möjligt. Augusti är en populär bröllopsmånad och då brukar dom flesta kyrkor vara fullbokade långt i förväg. 

    Vi vill också ha både live-band och Dj. Vi har preliminärbokat en Dj som heter Mattias Nyström. Han verkar bra! Han ska stå för den svenska underhållningen på bröllopsfesten. Och sen vill vi boka en sångare som heter Bashar Youhanon. Han är grym! 

  • kitkät

    Mustikka, 
    Om ni vill ha limousinebil och Mona Lisa erbjuder det i sitt paket, varför tar ni inte det? 4 timmar räcker gott och väl, om ni bara ska transporteras till kyrkan och sedan direkt till festlokalen! Vi ska fotografer efter vigseln i en timme och då behöver bilen vänta på oss, därför valde vi fyra timmar. 

    Vad fint att ni har ett speciellt minne till den låten och att ni fördes samman via den låten... Väldigt romantiskt, inte alls töntigt!

    Save the date-kort innebär ju att man skickar ett kort där man kort och gott bara skriver Bröllop den 27/9-13 och kanske vilken plats samt att vidare information ges vid inbjudan vid senare tillfälle. Så egentligen ska ju information om OSA, boende, och närmare information om bröllopet stå med i inbjudningskortet och inte i Save the date-kort. Så ert Save the date-kort blir ju mer som ett inbjudningskort, speciellt om ni ska ha med all information samt OSA. 
    Vi ska inte skicka ut några Save the date-kort, vi kommer istället att skicka våra inbjudningskort med komplett information i god tid. Vi tänkte skicka ut dom i februari kanske. Eftersom vi ska gifta oss på en fredag, så behöver gästerna god tid på sig att planera semesterdagar osv. Vi kommer beställa våra inbjudningskort från Calligraphen. 
    Tänk också på att många av era syrianska gäster kanske inte är så haja på datorer, och då kanske dom missar viktig information om dom inte läser er blogg/hemsida. Så jag tycker att all viktig information ska skickas till gästerna. Sen kan ni ha en blogg/hemsida ändå. 

    Vad gäller tårtan så tycker jag absolut att ni ska prata med Mona Lisa och säga att ni vill provsmaka tårtan! Det är er rätt. Ni kan ju fråga Mona Lisa vad konditoriet heter, som dom samarbetar med. Och sen kan ni själva gå dit och provsmaka och diskutera tårtan. Så ska vi göra. 

     

Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop