Fästmön,
Vad kul att få lite råd och tips från en syrian som också har haft ett svenskt/syrianskt bröllop. Vart höll ni bröllopsfesten? Jag har funderat lite på det här med bröllopsgåvor, på syrianska bröllop ger gästerna ju oftast en valfri slant till brudparet istället för att köpa saker. Men på svenska bröllop är det ju inte alls vanligt. Vi vill ju helst ha pengar... men det känns lite sniket att önska sig pengar av svenska gästerna, som kanske inte är vana med att ge pengagåvor på bröllop. Hur gjorde ni?
Mustikka,
Vilken fin klänning! Och vad kul att det löst sig med Dj. Nu hoppas jag att det löser sig för oss med vad gäller liveband och Dj.
Vad gäller din klänning, som är jättefin, så tror jag tyvärr att det kan vara svårt att få en exakt kopia av den, pga. pärlarbetet på brösten. Det är ju generöst med pärlor... Dessvärre tror jag att du får räkna med att den inte kommer se lika exklusiv ut, eller att det inte kommer vara lika generöst med pärlor på kopian. Men vad vet jag? Det kanske blir bra ändå. Men en bekant till mig beställde sin klänning, som också hade väldigt mycket pärlor, från Kina och hon fick ganska snålt med pärlor på, och dom pärlor som satt på såg "billiga" ut. Men om du vågar, så chansa på det... Du kanske får den precis så som du vill ha den! Annars kan du ju alltid sälja den vidare. Jag skriver inte det här för att göra dig besviken, men bara så du inte har alltför höga förväntningar. 7
Du har inte funderat på att sy upp den i butiken Drottninggatan Brud & fest? Jag kontaktade dom, för jag ville höra hur mycket det skulle kosta att sy upp en klänning som jag hittade. Jag mejlade bild på klänningen och fick som svar att det skulle kosta ca 6000 KR. Du kan ju maila dom en bild på klänningen och se vad som säger? Kanske lättare att göra sig förstådd om hur man vill ha klänningen när det är en svensk butik än om det är en Kina-sida.
Vad gäller bil, så kan jag tipsa om www.brollopsbilar.se! Vi har bokat en vit Rolls Royce därifrån till vår bröllopsdag. Vi ville inte heller ha limousine, eftersom det är så vanligt och tråkigt. Så vi kör på en veteranbil! Det var inte så jätte dyrt heller, 5500 KR får vi betala för 4 timmar!
Jag kommer nog beställa tärnklänningarna från edressit.com, dom har jättefina klänningar som man kan måttbeställa och så får man välja färg själv. Och det är billigt!