Inlägg från: Helipa |Visa alla inlägg
  • Helipa

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Längtandsfull skrev 2013-06-07 11:46:55 följande:

Kul att några vill dela med sig om hur ni räknar på alkoholen.

Vi skall åka till Tyskland den 18 Juni och skall förboka det mesta som vi skall ha.

Vi skall bjuda på:

Till Maten: Öl, rött/vitt vin och cider

Till kaffet: Whisky och Baileys.

I Baren: Öl, rött/vitt vin, cider och sprit till 3 olika drinkar, samt det som är kvar i whisky och baileys.

Vi är ca 70 personer som dricker alkohol och 10 som dricker alkoholfritt.

Har inte en susning om vem som dricker vad och hur mycket så vi har räknar på alla 70 drickande.

Förutom på vinet där räknade vi på 55 drickandes.

såhär tänker vi men det är långt ifrån klart, kommer nog ändra på det mesta =)

Brudskål: , Räknar på 2 glas/person.

Öl: 7 öl/person = 490st (ca 21 lock)

Cider: 5 cider/person = 350st (ca 14 lådor)

Vitt: 10 BIB = 30 flaskor

Rött: 13 BIB = 39 flaskor

Sprit: Ca 3 drinkar/person (5cl sprit/drink)

2 flaskor Gin = 2 L

3 flaskor vaniljvodka = 3 L

3 flaskor absolut rassberry = 3 L

1 BIB Jelzin vodka = 3 L

+ Tonic wather, Limejuice, Fruktsoda, Fanta vildabär,Apelsinjuice, Sanfransisco-mix.

Whisky: 3 flaskor (4 cl/glas) = 75 glas.

Baileys: 3 flaskor (4 cl/glas) = 75 glas

Alkoholfritt: God alkoholfri cider.

PRIS:

BRUDSKÅL: Vet ej.

ÖL: 1605:-

CIDER: 1456:-

VITT: 750:-

RÖTT: 975:-

SPRIT: 1310:-

WHISKEY: 465:-

BAILEYS: 450:-

TOTALT: 7011:- + Brudskålen + slödryck + alkoholfritt.

Tror jag fick med allt där =)

Jag tycker att det låter som ni har väldigt mycket (när jag räknar snabbt blir det typ 1 flaska vin och ett halvt flak öl/cider per person, plus drinkar). Men det är min spontana reaktion, jag vet ju inte ifall ni ska ha servering eller självservering, buffé eller sittande middag, osv. 

Ett förslag är ju att inhandla alkohol efter de där standardmallarna (som finns på Tasteline och Systembolagets hemsida) i Tyskland och så kan ni handla in "reservalkoholen" på Systemet där ni kan lämna tillbaka oöppnade flaskor inom två veckor. På så sätt behöver ni inte stå med massor med alkohol över och samtidigt så behöver ni inte riskera att något tar slut...

Vi kommer handla in vårt "basförråd" i Tyskland nu i juni och sen när alla osa har kommit in och vi vet hur många alkohol-drickare vi har så kommer vi ev. köpa in mer från Systemet.. 
  • Helipa
    soderpling skrev 2013-06-07 10:27:28 följande:
    Detta är den låten som jag skulle vilja sjunga tillsammans med två av mina tärnor. Lite nervös om den är för svår.

">

" target="_blank">

Sedan har jag lite andra låter om den inte skulle funka.

Jag skall prata ordentligt med mina tärnor för gör inte detta utan dem.
    Kan du sjunga så är det ju en superfin sång! Go for it! Jag, som inte kan ta en ton själv, avvundas verkligen de som kan sjunga och tycker att man ska ta varje tillfälle man får :)
  • Helipa

Hej alla augustibrudar/brudgummar!
    Plötsligt har ytterligare en vecka gått och nu börjar stressen komma krypandes. Jag hade en bild av att det mesta skulle vara spikat och klart när vi hade två månader kvar för att vi skulle kunna pilla med alla smågrejer som logistik-schema, träffa hela brudföljet samlat och gå igenom vad som behövs göras och känna av hur mycket jobb de kan tänka sig att göra samt peppa lite :), göra dekorationer, göra vinetiketter, planera dukning, fila på bordsplacering, osv.

Nu är vi snart två månader ifrån och vi har fortfarande inte riktigt klart för oss vad vi ska äta (hemmagjord buffé eller catering-buffé), vi har fått in bara fyra (!) OSA (sista datumet är den 1 juli),  vi har inga tärnklänningar, ingen to do-lista, frissa är inte fixat, smink är inte fixat, hotell är inte fixat, transport är inte fixat osv.

Vi har visserligen klart några av de större punkterna som solist, kyrka, kläder till brudparet, blommor, alkohol, partytält, bord, stolar, porslin, glas.

Men jag känner mig överväldigad.  Jag jobbar heltid hela sommaren fram tills bröllopsveckan. Sambon jobbar heltid fram till augusti. Jag måste hinna åka upp till mormor (malmö-gbg) som inte kan resa till bröllopet och är svårt sjuk och jag måste åka till pappa (malmö-sthlm) för att kunna få de pengar han sedan långt tillbaka har utlovat till bröllopet.

Och sambon är inte särskilt engagerad. Han pratar aldrig om bröllopet såvida inte jag tar upp något. Han har noll koll på vad som behövs göras, och tar inte reda på det heller. 
    På lördag ska vi på bröllop och jag hoppas att det ger honom lite eld i baken. Jag är så sjukt trött på att det känns som att allt hänger på mig. 

Hoppas inte att ni känner igen er utan att ni har mer koll på läget än mig.. 

• Helipa
    Längtandsfull skrev 2013-06-13 15:49:03 följande:
    Är det någon som undrar nått över tårta så fråga mig så ska vi se om jag kan hjälpa er. Har det som hobbyverksamhet och har gjort endel bröllopstårtor.
    Åh vad bra! Jag har fått erbjudande från en god väns svägerska om att hon kan göra bröllopstårtan eftersom hon brukar göra rätt mycket sugarpaste-tårtor på fritiden och enligt vännen ska tårtorna vara himmelska. 
    Vi vill ha en helvit tårta, väldigt enkel och klassisk, ev. dekorationer helst i riktiga blommor eller typ lite mer grafiska mönster (enkla, lite såsom Lomelinos tårtor). 
    Vad är rimligt att erbjuda som pris? Hon har inte själv sagt något pris och detta är första gången hon gör en bröllopstårta. Jag tycker det är jättesvårt att bedöma priset..
    Vi ska ha ca 60 gäster. 
  • Helipa
    SingingFantacia skrev 2013-06-13 14:36:46 följande:
    Hallå alla glada blivande brudar och alla ni som känner att det är tungt just nu.
    Jag fick äntlien veta vilken präst som ska viga oss. Vilket var ett glatt besked då vi fick en präst som vi önkat oss =)
    Äntligen! Vad skönt och roligt för er!
  • Helipa
    Längtandsfull skrev 2013-06-13 20:37:53 följande:
    Nu har vi varit och träffat prästen. Oj vad allt kändes verkligt nu när vi stod där i kyrkan. =) På tisdag åker vi till Tyskland=) Så dagarna fram till det är det att bestämma vad vi ska köpa som gäller. Det är verkligen inte lätt.
    Vad skönt att träffa prästen redan nu! vi träffar inte vår förrän två veckor innan och det känns stressigt att träffa henne så sent. Särskilt eftersom vi har en del skiftarbetare i vårt brudfölje och vi vill gärna hinna öva hur vi ska gå med alla samlade, men det kan vara svårt att få till så tätt inpå..

Förstår att det måste kännas verkligt nu, härligt!!

Vi gjorde alledeles nyligen vår tysklands-beställning från svärföräldrarna som åker dit sista veckan i juni och köper allt. Kändes så skönt att få det i rullning och klart. Men det var supersvårt att välja, men jag hittade två boxvin som vi båda gillar och som finns på systemet så nu känns det tryggt. Och öl finns det ju mängder att välja på. Dock hittade vi inte det mousserande som vi egentligen ville ha utan vi valde faktiskt ett rekommenderades här på BT och som passade in i vår beskrivning. Får öppna en flaska och testa när vi får dem :) 
  • Helipa

Igår var vi på bröllop och det var superkul! Känner mig så laddad nu för att ta tag i allt som fattas och m2b fick också en energiskjuts av att få vara med på någon annans bröllop :)
    Det var skönt att få lite perspektiv på alla småsaker man kan haka upp sig på, att få bekräftat det alla egentligen vet men har svårt att ta in: att som gäst så är det de stora sakerna man märker som stämningen, brudparets lycka, musiken och maten. Så nu ska jag försöka släppa småsakerna lite och tänka att det spelar egentligen ingen roll ifall musiken kommer från en dj, ett liveband eller från en spotify-lista, så länge det finns musik, det spelar ingen roll ifall maten är hemlagad eller från catering, så länge det finns mat till alla och den smakar bra, osv. 

Lycka till med planeringen alla! 

• Helipa
    Augusti13 skrev 2013-06-20 12:16:54 följande:

Förlåt för långt inlägg!

Vi är i en liten svacka just nu vad gäller planeringen. Känner oss lite ledsna över hur svårt det är att få vänner/familj att vilja hjälpa oss lite. Inte med pengar och så, utan rent praktiskt. Till exempel behöver vi någon som kan ta ansvaret för ett mingelbord med dryck och snacks för gästerna efter kyrkan, men innan middagen. Vi behöver även någon som kan hämta tårtan på förmiddagen och köra den till lokalen. Alla vi frågat svarar bara med att ”det måste ni kunna hyra in någon för att göra”. Visst, men nu när vi bjuder över 100 gäster på middag och dryck måste vi dra gränserna någon stans för vad vi hyr in. Jag är van vid att familj och kompisar hjälper till med det de kan på sådana stora dagar, så det känns jobbigt eftersom vi inte gifter oss i min hemstad utan hela min sida kommer bo på hotell och har ingen möjlighet att hjälpa oss. Hur funkar det i er krätser, hjälper folk till när det behövs?

Usch vad jobbigt! Förstår att det känns jobbigt. Jag tycker som du; att det är självklart att man hjälper till vid sådana här aktiviteter! Jag hade ställt upp direkt, och troligtvis erbjudit mig ganska tidigt. 

Jag tycker själv att det är jobbigt att fråga om hjälp. Jag vet att både min och min m2b's familj säkerligen skulle ställa upp med hjälp ifall vi frågade dem, men samtidigt har min m2b velat dra sig från att fråga sin familj om hjälp eftersom han säger att han inte vill att de ska känna sig tvungna att hjälpa till utan lika gärna kunna vara gäster som alla andra. Trots att vi är ganska beroende av att få hjälp av hans familj.
    Min familj hade ställt upp med hjälp direkt, men nu ska vi vara hemma hos m2b's familj/släkt så det är svårt för min familj (som inte känner den andra familjen) att hjälpa till rent praktiskt, de har dock ställt upp ekonomiskt och med planeringen.

Det känns jättejobbigt att vi troligtvis kommer behöva massor med hjälp men att det känns som att man begär för mycket om man ber om hjälp. Samtidigt har vi liksom inte råd att hyra in all hjälp, och har svårt att få tag i nån utomstående som kan ställa upp eftersom vi är ute på landet. Plus att jag tycker lite som princip att det är upp till m2b att prata med sin familj, inte upp till mig. . 
  • Helipa

Mpta: välkommen! Jag är också relativt ny i tråden, men har fått ett sånt fint välkomnande av alla :) Kul när man kan hjälpas åt och peppa varandra!

Sen har jag en fråga till alla ni som har lite mindre bröllop, dvs <60 gäster, hur många har osat? alt. hur många osade i sista sekunden? Våra inbjudningar kom fram sista veckan i maj, vi har osa 1 juli och än så länge har typ 4 personer med sina respektive svarat. I övrigt har ingen annan svarat. Våra föräldrar vet vi ju kommer, men det känns lite trist att så få har svarat. här stressar man med inbjudningarna och sen sitter man och rullar tummar.. en del vet man ju kommer att komma, men man vill ju ändå få det bekräftat, plus ifall de ska ha alkoholfritt, specialkost, allergier, osv. 

• Helipa
    sommaren13 skrev 2013-06-22 13:35:39 följande:
    Sitter och funderar på tärnpresenter och det är inte det enklaste...ena tärnan använder bara guld, hade tänkt att köpa ett silverarmband, men det gick inte då. Och hon är lite knepig över lag att köpa åt...några tips?
    Hur mycket hade ni tänkt lägga? 
    Hur mycket i övrigt bjuder ni på? klänning? smink? hår?
    Ifall ni inte står för klänning, hår, smink, etc. så är en idé att ni ger detta i present, att tärnorna sminkas i samband med att du sminkas, om du inte ska sminka dig själv såklart. Detsamma med håruppsättning.
    Presentkort på restaurang, biobesök, ansiktsbehandling, fotvård, manikyr, massage, etc. är annars bra presenter och lätt att hitta i olika prisklasser. Man kan skriva ett fint kort till där man typ skriver "tack för att du gjorde min dag speciell, nu är det din tur att känna dig speciell".

Smycken är ofta svårt att ge bort eftersom det är väldigt personligt vad man gillar för smycken samt att det är en sån sak som lätt blir liggandes ifall det inte är helt rätt stil.
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!