• Pertinax

Min sambo har ÄNTLIGEN fått praktikplats - och jag är ledsen

Min sambo har varit arbetslös sedan vi blev tillsammans för snart tre år sen. Ibland har han gått nån utbildning via arbetsförmedlingen, men oftast har han bara gått hemma och han har inte direkt tagit många initiativ till att söka jobb. Nu har han äntligen fått en praktikplats på sin fasters mans firma. Han får börja redan på måndag. Han är jätteglad, och det är jag också. Men samtidigt är jag jätteledsen och känner mig som världens surfitta som inte kan glädjas med honom.

Vi gifter oss 15/8, onsdag om 13 dagar. Jag går på semester nästa vecka och övertalades av min chef att ta sammanlagt tre veckors semester för att hinna hämta igen mig även efter bröllopet. På onsdag har vi bestämt träff med vigselförrättaren på orten där vi ska vara (5 mil bort). Bröllopsveckan börjar med att min kompis kommer upp från Göteborg och vi hade planerat att turista runt här i Dalarna litegrann med henne, dagen innan bröllopet ska vi göra iordning lokalen, sen är ju själva bröllopsdagen och vi ska bo en natt på hotell bröllopsnatten och vad jag tänkte ha en lugn och skön första dag som nygifta. Vi ska åka bort över helgen och sen såg jag verkligen fram emot en riktigt skön sista semestervecka (min första sommarsemester!). Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmedicinsk avdelning och har alltså ettt väldigt strressigt jobb där jag ALLTID måste vara pigg och glad och trevlig. Är alltså inte alltid så trevlig att ha och göra med när jag kommer hem från jobbet och har längtat efter att få varva ner och vara tillsammans med min sambo på riktigt.

Nu känns det som att allt går åt helvete bara för att han har skaffat sig en praktikplats. Han har haft tre år på sig och så måste han börja just exakt nu! Värsta tänkbara timing och jag gråter inombords. Mina semesterveckor känns totalt bortkastade. Kunde lika gärna ha jobbat och sparat semestern, då skulle jag iallafall ha något för mig. Tycker inte alls om att vara ensam hemma. Blir bara att jag ligger i soffan och glor på tv och äter och äter och äter. Önskar att han kunde ha börjat när min semster var slut. Han kunde ha fått gå en månad ersättningslös bara jag hade fått sällskap som vi hade planerat. Har inte en aning om hur det funkar nu när han behöver vara ledig om han förlorar en massa ersättning och bara får vara ledig ett visst antal dagar, för han har ju knappast semesterdagar att ta ut. Det är ju trots allt ganska många dagar det handlar om även om han bara är med på det mest nödvändiga. Men jag menar, det ger ju inget vidare bra intryck att behöva vara ledig redan första veckan, och sen ännu mer andra veckan. Och som sagt, varför ska jag ha semester sista veckan om jag bara får sitta här ensam?

Vet att jag är larvig och att det finns folk med större problem än såhär. Har dessutom pms vilket gör mig ännu mer känslig. Men det är så jävla surt när man har planerat utifrån en sak, och sen blir det helt annorlunda. Behövde bara få spy av mig lite, så kanske jag inte behöver vara lika grinig mot sambon. Antar att allt löser sig på nåt sätt i slutändan.

• Svar på tråden Min sambo har ÄNTLIGEN fått praktikplats - och jag är ledsen
  • gloriousgirlgirl

Jag förstår verkligen din känsla, har själv en sambo med ett jobb som gör att han med mycket kort varsel måste åka iväg i upp till 4 mån i taget... och vi har haft många semestrar eller planerade saker som får ändras eller ställas in. Just där och då, när det händer, så blir jag som du: ledsen, besviken osv... men jag försöker vända det där snabbt till att tänka hur det är i långa loppet.

I ditt fall tror jag att du får ta den här smällen, var ledsen i några timmar, sen får du bestämma dig för att släppa det bara och vara glad för hans skull. Har ni tur nu så att han får jobb så kommer ni ju ha mängder med ledig tid tillsammans senare och hans självkänsla kommer säkert öka när han får en sysselsättning.

Ett tips är att du skaffar dig egna intressen eller planer, så blir man mindre sårbar. Eller så ger man sig bara den på att man ska ha det riktigt bra på sin semester. Det ordnar sig ska du se.

• CoG

Han är väl inte borta dygnet runt?

Du kan ju fila och fixa planer för era eftermiddagar och kvällar tillsammans.
    Picknick middag någonstans.
    Ni kan ta sköna kvällspromenader eller vad som helst.

Det låter oerhört trist att du måste ligga i soffan och äta bara för att han inte är med.

Vi har barn som binder upp oss hela dagarna så semester kan man väl inte kalla det vi har heller.
    Och vi kan inte sticka iväg på kvällarna och sitta på ngn trevlig uteservering som många andra.

Ni har ju tid tillsammans även om han är borta på dagen.

Hitta på saker, det löser sig!

• Pertinax

Det som känns mest surt är ju alla planer som gick i stöpet. Vet inte ens om han kan vara med och träffa vigselförrättaren på onsdag. Och vi lär ju än mindre kunna göra allt som vi planerat att göra nästa vecka. Och att åka iväg och göra en spontan semestertripp är ju uteslutet. Önskar bara att han kunde ha väntat tills jag började jobba igen.

• TheD

Ni kan alltid boka en till träff med vigselnissen. Sen tycker jag att du är lite orättvis mot din sambo. En praktikplats kan vara början på en fast anställning och om inte annat något att ha med på meritlistan. Du ska istället glädjas och planera in saker när det går och det din sambo inte kan vara med på, ja då är det så. men för er kan praktikplatsen vara mycket viktig :) Och du har ingen anledning att vara grinig mot din sambo. Ge puss och mys lite ;)

• Pertinax
    TheD skrev 2012-08-06 04:52:03 följande:
    Ni kan alltid boka en till träff med vigselnissen. Sen tycker jag att du är lite orättvis mot din sambo. En praktikplats kan vara början på en fast anställning och om inte annat något att ha med på meritlistan. Du ska istället glädjas och planera in saker när det går och det din sambo inte kan vara med på, ja då är det så. men för er kan praktikplatsen vara mycket viktig :) Och du har ingen anledning att vara grinig mot din sambo. Ge puss och mys lite ;)

Vi gifter oss om 8 dagar. När ska vi hinna träffa "vigselnissen" tycker du? Om jag ska planera in saker när min sambo kan vara med så lär vi väl flytta på bröllopet, för det vore ju trist om han inte kunde vara med på det. Eller om han missar bröllopsnatten och vi inte kan åka på någon resa.

Huvudsaken var att han skaffade en praktikplats innan augustis slut, det vara BARA därför han såg till att skaffa den. För annars brukar han inte bry sig så mycket. Han trivs lite väl bra som hemmafru. Så självklart är jag glad att han har skaffat en sysselsättning till slut. Men jag tycker inte att det hade varit hela världen att skjuta på det åtminstone två veckor då, så att bröllopsveckan hade varit över. För han har ju själv varit med och planerat alla dessa saker, för att sedan kasta omkull allt.

• CoG
    Pertinax skrev 2012-08-06 11:21:17 följande:

Vi gifter oss om 8 dagar. När ska vi hinna träffa "vigselnissen" tycker du? Om jag ska planera in saker när min sambo kan vara med så lär vi väl flytta på bröllopet, för det vore ju trist om han inte kunde vara med på det. Eller om han missar bröllopsnatten och vi inte kan åka på någon resa.

Huvudsaken var att han skaffade en praktikplats innan augustis slut, det vara BARA därför han såg till att skaffa den. För annars brukar han inte bry sig så mycket. Han trivs lite väl bra som hemmafru. Så självklart är jag glad att han har skaffat en sysselsättning till slut. Men jag tycker inte att det hade varit hela världen att skjuta på det åtminstone två veckor då, så att bröllopsveckan hade varit över. För han har ju själv varit med och planerat alla dessa saker, för att sedan kasta omkull allt.

Innebär praktikplatsen att han även jobbar nätter?
    Eftersom att han kanske missar bröllopsnatten.

En resa kan man alltid ta senare, den behöver man inte ta precis i samband med vigseln.
  • anne på grönkulla

Jag tror du behöver sortera lite i dina känslor. Jag förstår att du är besviken på att inte din semester blir som du velat - men helt krasst, är inte det kanske det minst viktiga i detta? Att ert bröllop blir av, att han får praktiken han verkar behöva och att ni kan prata med varandra om hur ni känner och planerar ert gemensamma liv, verkar, utifrån sett, vara viktigare faktorer, som alla borde få lite plats i detta. Han har säkert suttit ensam vissa veckor och fått roa sig själv medan du jobbat, så kanske kan du göra saker på ditt håll även om han jobbar - även om du helst såklart haft ledigt ihop.

Har du frågat honom hur han tänkt sig med att träffa vigselförrättare etc? Har han förslag om att hur ni kan göra med nån liten spontanresa (har ni råd med det t ex, nu, eller är det bättre att spara den till senare)? Kanske får ni slå era kloka huvuden ihop och pussla så detta funkar - och det är ju ett gemensamt ansvar där även han får ha förslag och du får tänka om, givet den nya situationen.

Att planer ändras är ju sånt som händer i livet och som man får leva med och  försöka förhålla sig konstruktivt till. Är det för det bättre i längden, eller bara helt oundvikligt så kan man ju visst bli besviken ändå, men kanske får man svälja det med gott mod ändå. 

Jag vill inte låta överhurtig, bara försöka sätta lite perspektiv på läget! 

• Anna2013

För det första, stort grattis till din sambo som fått praktikplats, det är ju fantastiskt bra för ER. 

Det låter inte som att det var lätt för honom att få jobb, så du får nog acceptera att tajmingen inte är perfekt. Det är inte läge att komma med krav om ledighet/ uppskjuten start innan man ens har börjat. Det är bara att hoppa på direkt! 

Men... det är inte ditt sambos ansvar om du ligger på soffan och äter eller har tråkigt. DU är en vuxen kvinna som måste kunna roa dig själv. Det blev inte exakt som du tänkt dig, sånt händer, gör det bästa av det! Lista saker du vill göra: vänner att hälsa på, saker att fixa hemma, böcker att läsa, utflykter att göra på kvällarna, något du ska lära dig, vad som helst. Njut av din ledighet! 

Det är trist när planer ändras, men jobb efter TRE års arbetslöshet låter oändligt mycket viktigare.

Lycka till med bröllop och planer! 

• Pertinax
    CoG skrev 2012-08-06 11:40:42 följande:
    Innebär praktikplatsen att han även jobbar nätter?
    Eftersom att han kanske missar bröllopsnatten.

En resa kan man alltid ta senare, den behöver man inte ta precis i samband med vigseln.

Nej, men vi ska bo på hotell den natten på den orten bröllopet är. Och jag har inga planer på att gå upp 6 på morgonen för att skjutsa honom 8 mil. Och kalla mig inte dålig flickvän för det, för jag tror inte att ni andra hade velat göra det heller.

Han kunde verkligen ha väntat tills efter bröllopet med det här. Det fanns inget krav på att börja just exakt idag.

• CoG
    Pertinax skrev 2012-08-06 13:46:37 följande:

Nej, men vi ska bo på hotell den natten på den orten bröllopet är. Och jag har inga planer på att gå upp 6 på morgonen för att skjutsa honom 8 mil. Och kalla mig inte dålig flickvän för det, för jag tror inte att ni andra hade velat göra det heller.

Han kunde verkligen ha väntat tills efter bröllopet med det här. Det fanns inget krav på att börja just exakt idag.

Varför ska han börja idag om det inte fanns kvar på det från praktikplatsen?

Gifter ni er mitt i veckan eller på en söndag eftersom att han måste upp nästa dag?
    Eller är det praktik på helgen?

Om ni gifter er på en lördag och han inte jobbar helg borde han ju inte behöva stressa iväg nästa morgon?

Kan han kolla med praktikplatsen om en dag off, då han ändå goter sig?
    Det kanske inte är omöjligt.
  • Grodprinsens brud

Mitt råd är att ni sätter er ner och verkligen pratar igenom det här... Att verkligen prata med varandra är ju en av grundpelarna i ett väl fungerande förhållande.

• CoG

jag vet inte vad som hände då jag skrev, var påväg ut genom dörren och kollade inte vad det blev av alla ord :P

Krav skulle det stå, inte kvar
    och GIFTER inte goter...

Vem vet, det kanske funkar fint på praktiken att gå ifrån, eller inte vara där alla dagar om han förklarar läget?
    Kolla upp det innan du bara ser allt i dystergrått :)

CoG skrev 2012-08-06 14:02:03 följande:

Gifter ni er mitt i veckan eller på en söndag eftersom att han måste upp nästa dag?

Om ni gifter er på en lördag och han inte jobbar helg borde han ju inte behöva stressa iväg nästa morgon?

• Pertinax
    CoG skrev 2012-08-06 14:02:03 följande:

Eftersom min sambo inte alls tänker efter ibland. Han var bara glad och ville få pappersskrivandet klart. Jag frågade redan då om det verkligen var så smart, men han lyssnade inte. Sen när vi kom hem började han inse att han skulle bli tvungen att börja söka en massa ledigt.

Vi gifter oss en onsdag. Som jag skrivit tidigare så ska vi ställa iordning lokalen på tisdagen och sen sova på hotell onsdag-torsdag. Fredag till söndag hade vi planerat en båtresa. Så han måste vara ledig i princip hela den veckan. Och därför tycker jag att han hellre kunde ha börjat sin praktik efter bröllopet, eftersom det ser mindre bra ut att ta en vecka ledigt redan andra veckan.

Det är inte så att jag är världens suraste tjej, jag tycker verkligen att han har gjort en dundertabbe och har förstört mycket. Det är inte bara det att jag inte vill vara ensam på min semester som många verkar tro.

• Silketuss

Om min sambo efter så pass lång arbetslöshet, hade skrivit på att börja praktik hos en släkting, så pass nära inpå vårt bröllop, hade jag blivit riktigt arg! En vecka hit eller dit kan knappast spela någon större roll? Det verkar snarast som att varken han eller släktingarna har tänkt på hur tokigt datum de bestämde? Det hade varit skillnade om det hade varit Arbetsförmedlingen som krävde att han skulle börja exakt då. Men frågan är om man inte hade kunnat försöka prata med även dem, just med tanke på bröllopet? Att vara uppbokad på en helt ny aktivitet när det bara är några få dagar kvar till bröllopet, det låter inte som ett scenario jag hade gillat. Jag tycker inte att du ska behöva gilla läget! Jag hade iaf inte heller gjort det... Hoppas att det går att rätta till det som uppenbarligen blivit väldigt tokigt! 

Svar på tråden Min sambo har ÄNTLIGEN fått praktikplats - och jag är ledsen