Inlägg från: drömmer |Visa alla inlägg
  • drömmer

    Maj 2013

    Vi ska också gifta oss 11 Maj Hjärta.
    Jag har fastnat i planeringen, och börjar känna mig lite stressad då vi har så grymt mycket annat nu i höst som flytt osv...
    Vi hade från början tänkt göra mycket själva, men nu känner vi att det inte är värt det. Vi kommer få stressa massor och vi vill hinna njuta! Därför planerar vi catering (buffé) och komplettera med lite mer kött, ostbricka osv för att få ner kostnaderna...

    Vi har bokat:
    -Kyrka
    -Lokal
    -Fotograf samt makeup och hår
    -Trubadur

    Har köpt:
    -Sambons kostym (fattas skor, skjorta, väst och kravatt)
    -Dotterns näbbklänning (ska få en festklänning också då en 5-åring i vitt inte är lyckat en hel kväll , samt skor och bolero/kofta)
    -De 4 tärnornas klänningar (ska sys om en del)
    -Slipsarna till de 3 marskalkerna (kostym köper de själva - ska köpa skjortor också!)
    -Slipsar och västar till våra 2 kill-brudnäbbar (fattas byxor, skor och skjorta samt hel outfit till vår son))
    -Näbbklänning till vår 5 brudnäbb (fattas skor samt bolero/kofta)
    -Rosenblad i vitt och rosa i siden.
    -Servetter (i vår svåra, men perfekta mörkrosa temafärg!)

    Nästa steg är att handla klart kläderna, catering och inbjudningar. Inbjudningarna tänker vi nog skicka ut efter Nyår precis. Det är 4 månader innan och sedan kommer vi ha OSA på Alla ❤ Dag, ca 3 månader innan. De ska jag pyssla ihop i höst. Kommer bli stilrena och enkla, men nog så pyssligt för att vara jag .

    Jag jagar reor och handlar en del på E-bay (där det mesta hittills är köpt). Allt för att få ner priserna, så att vi kan ha en fantastiskt fin dag med alla våra gäster och vara "påkostat".

    Någon som vet när de börjar rea brudklänningar? I höst ska jag hitta min dröm !!!

  • drömmer

    Vi kommer bjuda hela släkten plus närmsta vännerna på vårt bröllop (blir ca 100pers), men ändå försöka hålla ner kostnaderna så mycket vi bara kan. Klänning ska jag ge mig ut och leta efter nu i höst när butikerna startar sin rea tänkte jag . Hade jag vågat hade jag beställt från Kina, eller Ebay, men jag är lite feg och vill gärna se och känna på det jag ska köpa .

    Har idag kollat upp lite ang maten och fått prisförslag på cateringbuffé.
    Från början hade vi tänkt att laga all vår mat själva, med hjälp av tärnor, men vi kommer ev satsa på att göra våra egna tårtor istället, dekorera lokalen och vara utvilade för dagen D kommer vara fullspäckad iaf

    Vi vill inte betala sjuka summor för maten, samtidigt som vi inte vill att det ska se snålt ut.... Vad tror ni om förslagen?

    Antingen väljer vi en enklare för 65kr/person där det ingår:
    Rostbiff,kassler och grillad kycklingfile,
    5 sorters frukter(passion,melon,ananas,vindruvor,kiwi)
    Potatisgratäng
    (komplettera själva med fläskfilé, ost, smör, bröd, brie, kex, såser, potatissallad, paj, pastasallad, grönsallad.

    Eller så har vi fått förslag för 100kr/person där det ingår:
    Chilimarinerad kyckling,  Marinerad fläskfilé och Grillspett,
     vitlöksmarinerade champinjoner, Exotiska frukter,
    Potatisgratäng, Potatissallad,  smör, bröd & BRIE
    Tzatsiki,
    (här skulle vi isf komplettera med ost, kex, ngn mild kall sås, paj, pastasallad, grönsallad,)

    Är det värt att lägga till 35kr/person för att själv slippa göra fläskfilé, bröd, brie, tzatsiki och potatissallad (det sistnämnda är inget måste utan kanske kan ta bort det och lägga till mer potatisgratäng på andra förslaget)??
     

  • drömmer
    LinneaR skrev 2012-08-14 15:48:18 följande:
    Ska ni skicka ut "save the date" kort? Jag har ingen aning om det är värt att göra det eller om det är bäst att bara mejla de man tänker bjuda (i god tid innan själva inbjudningarna skickas ut)...framförallt tänker jag att det är bra att meddela folk som bor i utlandet i tid.

    Jag tycker mest det verkar lite onödigt (dessutom inte direkt en svensk tradition)...men å andra sidan tycker jag ju om att pyssla och då det är långt kvar tills inbjudningarna ska skickas ut kanske jag borde satsa på några kort/magneter/eller något annat.

    Hur har ni gjort? eller hur ska ni göra??
    Vi kommer bara skicka ut inbjudningarna, ca 4 månader i förväg. Det borde räcka för att de ska kunna ta semester och dylikt. Men vi har inga utländska gäster, så det kanske krånglar till det lite?
    Vi har inte heller vårt mitt i semestern, hade jag haft det hade jag nog skickat ut nästan 6 månader före, speciellt om jag har långväga gäster som behöver bo över...
  • drömmer

    Nu börjar jag komma in i planerandet igen. Häromkvällen var jag och köpte knoppalakan att ha som stolsöverdrag. Kommer få köpa till några extra, men fick de så billigt att jag inte kunde motstå!

    Igår knåpade jag ihop texten till inbjudan så i höst är det bara att handla in och börja pyssla på dem. Så roligt!! Härnäst är det ring och klänning som ska bestämmas. Har jättesvårt för ringen verkligen! Ena dagen vill jag att den ska vara som en kopia av förlovningsringen, med 7 diamanter på (symboliserar vår tid som 7 år tillsammans) och nästa vill jag ha en bredare som innehåller fler diamanter och både röd och vitguld...
    Liknande den här, fast min guldsmed skulle få göra den..

    Jättesvårt!!

  • drömmer
    Oslomyran skrev 2012-08-23 10:38:23 följande:

    Oj, ja de är svårt med ring. Men hinner ju ändra sig typ tre gånger om dagen Jag tror att jag skal ha en gul guld med en blå sten i.


    Själv har jag redan i våras köpt en lång och en kort klänning...men så igår hittade jag en till som var SÅ fin...råkade ju givetvis köpa den.. Måste nog sluta titta på klänning, men de finns ju så många vackra!


    Har du inga bilder på klänningarna att visa upp?
  • drömmer
    Oslomyran skrev 2012-08-23 14:23:41 följande:
    Jo, två kan du se i min profil och den andra när jagfår hem den
    Beställde även en bolero och en underkjol.
    Du har dina foton låsta
  • drömmer
    Oslomyran skrev 2012-08-24 16:18:27 följande:
    Oj har jag..ska se hur man låser upp dom
    Nu är ditt galleri upplåst, men tomt i standardmappen? Kan det vara så att du bara låste upp just den mappen?

    Idag har jag varit och provat klänningar. Det finns så mycket fint och jag skulle kunna köpa flera stycken !!! Dock är detta andra gången jag provar, och även andra gången jag fastnar för samma klänning så jag antar det är den jag borde köpa . Problemet är ju att jag just bestämt mig för att dra ner på kostnaden där för att lägga mer på ringen.... men denna är fullpris och kommer inte reas ut . Gaaahhh vad svårt!!!
  • drömmer

    Den här klänningen lutar det väldigt mycket åt!
    Hjärtanen är för att behålla min anonymitet

    Jag är dock aningen osäker på pärlorna och tror jag ska vänta och se om det kommer in ljusare pärlor med nästa års modeller... Men jag älskar den! Satt så himla bra, förutom att den behöver sys in vid bysten och sys upp framtill så jag inte snubblar .

  • drömmer
    Oslomyran skrev 2012-08-28 16:37:18 följande:

    fia1982: Oj redan klara, imponerande! Jag har tänkt ha lila skor så der får bli något lila, funderar på lila kallor. Måste dock bestämma mig snart.. Vad vill du ha för blommor?

    FruW:  Spännande, vil ha uppdatteringe sen Vi åker nästa vecka, sitter nu och funderar på blommor och mat. Längtra till prov ätningen


    Drömmer: tänkte du vänta till den kommer in?


    Jag ska titta i ett par butiker till, på annan ort, nästa vecka men hittar jag ingen bättre där så slår jag nog till om den finns kvar. Annars kommer jag ångra mig, för den kändes verkligen så himla rätt !

    Imorgon ska jag åka och kika lite efter papper till inbjudningarna som ska pysslas ihop i höst. Annars står det mest still. Vad mer ska man planera långt i förväg? Allt som ska bokas är bokat, förutom maten som vi inte är helt bestämda om. Har en del kläder till näbbarna kvar - Klänning och skor till dottern, skor till den andra näbben, byxor,skjorta+skor till kusinerna som ska vara näbbar, och en hel outfit till vår son som ska ha kostym väst, kravatt osv . Det är väl ungefär det jag kan göra såhär innan...
    Blommor är nästan bestämt. Tärnorna ska antingen ha en enkel lilja eller en enkel kalla med lite grönt som buketter, och näbbarna lite mer lik min som troligen kommer innehålla rosor och liljor (isf blir tärnornas en lilja) .

    Kommer säkert komma på tusen saker när det närmar sig att göra, men nu är det mest dekoration av lokal osv som jag tänker på samt utformning av ibjudningar och festhäfte. Känns faktiskt som mycket annat är "klart"  
  • drömmer
    Oslomyran: Du får lägga ut klänningarna i tråden, för jag kan fortfarande inte se. Älskar att kolla på klänningar !!

    Vi ska ha 4 tärnor och 3 marskalker (hans 2 bröder samt min systers man (som är som en bror) och mina 4 systrar) Våra egna två barn kommer gå längst fram och sedan kommer barnens 2 kusiner och min minsta lillasyster innan vi två går in med följet efter. Kommer nog ha ett ganska stort bröllop (va 90 vuxna plus en del barn), utan att lägga en förmögenhet - hoppas vi. Det tillkommer dock mer o mer hela tiden som vi vill ha . Svårt!!

    Jag måste dock säga att jag tycker små bröllop är minst lika fina som stora (eller vad man nu kan säga). Min syster gifte sig borgerligt vid en sjö med bara närmsta familjen, dvs deras föräldrar och vi syskon med familjer, och det var riktigt riktigt fint Hjärta.

    VÄLKOMMEN tagetuss 

    Jag har varit och kikat på papper till inbjudningarna idag. Mest bara för att kolla tjockleken då jag inte alls kan sådant och har hittat färdigvikta kort på nätet jag ska beställa och göra om. Vanliga vita fyrkantiga... Tror ni 13,5x13,5cm är för litet??
    Kommer skriva på hela mittensidan (alltså 13,5x27cm), tror ni det blir pluttigt? Måste nog införskaffa mig en skrivare hemma och testa lite....
  • drömmer
    Oslomyran skrev 2012-08-29 15:10:10 följande:

    Tagetuss: Samma dag som mig


    Ja, ikväll ska jag se om jag får till det med bilder..är ju ingen data-smart person kan jag säga. Men ska se vad jag får till.


     Oj, jag kan inte mycket om papper å sånt..


    Hehe nej därför var jag tvungen att åka in o klämma på olika tjocklekar så jag visste .
  • drömmer
    sirifredde skrev 2012-08-29 15:22:34 följande:
    Jag står mellan valet av om ja skall ha en bukett med kallor vita eller en rundbukett med lite murgröna och rosor vet inte rikigt vad tror ni?
     Tycker det är supersvårt!!
    Jag står mellan rosor och kallor eller rosor och liljor...

    Kan tänka mig denna, fast med rosa rosor

    Eller denna!

    Tärnorna ska som sagt ha antingen en enkel (eller ett par stycken kanske..?) kalla eller lilja med lite grönt i. Deras bukett ska vara vit iaf eftersom deras klänningar är rosa och min bukett ska nog gå mer i rosa mot den vita klänningen .
  • drömmer

    Åh den här hade varit perfekt för mig som fullkomligt älskar vita orkideér !!

  • drömmer
    tagetuss skrev 2012-08-29 19:37:23 följande:

    Tack snälla ni!


    Vi har än så länge bara hunnit boka kyrka och bestämma färgtema (grönt, brunt och vitt). Vi vet var vi vill ha festen men har inte bokat än. Det är dock en klubbstuga till en fotbollsklubb ute på landsbygden i skåne så jag tror inte det ska vara några problem.


    Jag vet vad jag vill ha för typ av klänning och är sugen på att åka och prova men vi fick vårt andra barn för en månad sen och jag väger fortfarande 10kg mer än innan och ytterligare några kilon ifrån min målvikt så det känns inte jättekul riktigt än.


    Gud vad det är mkt att tänka på när man väl sätter sig nerå börjar planera,allt från vigselring till smak på tårtan..


    Har ni börjat fundera/bestämt er för vilken ring ni ska ha?


    Japp jag kommer troligen låta göra en exakt kopia av min förlovningsring och sätta i 7st diamanter som symboliserar våra hittills 7 år tillsammans. Ska till guldsmeden i oktober och se vad han säger .
  • drömmer
    Oslomyran: Jättefina klänningar!! Blir det inte svårt att välja sen?
    Ang blommorna gillar jag den översta, men gissar att ni har mörklila som temafärg och då gillar jag bäst den med kallor, inte så oväntat .

    Vår budget ligger på 70.000 men vi drar gärna ner på det, en hel del . De stora posterna går ju inte att dra ner så mycket...bara fotografen kostar ju 8000:- och bandet 5000:-, men vi försöker dra ner litegrann på ex kläder. Min maxgräns för klänning är 5000, och sen kostar det ju lite att sy upp med... Tärnornas klänningar är köpta på ebay = billigt!! Sambon har köpt en billig kostym från HM faktisk. Jättefin! Och näbbens klänning fyndade jag på rean på Lindex.
    Jag tror att ju tidigare man börjar planera, desto mer kan man få ner priserna...

    Resa kommer vi inte ha med i budgeten, utan det är något vi kommer önska oss i present av de som vill ge oss. Kommer undanbe oss presenter i övrigt...

    Våra inbjudningar går ut i början av Januari, efter alla julkort .
Svar på tråden Maj 2013